Рішення
від 25.04.2018 по справі 806/1544/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2018 року м.Житомир справа № 806/1544/18

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Капинос О.В.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,

за участю: представника позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Коростенської місцевої прокуратури в інтересах держави до Відділу освіти Овруцької районної державної адміністрації Житомирської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

Керівник Коростенської місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави та просить:

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Овруцької районної державної адміністрації Житомирської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні загальноосвітніх закладів Овруцького району, що відносяться до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Овруцького району, площею 18,67 га.

Зобов"язати Відділ освіти Овруцької районної державної адміністрації Житомирської області вжити заходи по оформленню правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні загальноосвітніх закладів Овруцького району площею 18,67 га.

В обґрунтування позову зазначає, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ухвалою від 27.03.2018 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено справу до судового розгляду в судовому засіданні на 25.04.2018.

Представник позивача в судовому засіданні просив позов задовольнити в повному обсязі вказавши, що на даний час правовстановлюючі документи не оформлені.

Представник відповідача в судове засідання не з"явився, повідомлений про розгляд справи належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення 04.04.2018. Відзиву на позов не надіслав.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Рішенням 6 сесії 7 скликання Овруцької районної ради від 20.05.2016 №1161 "Про управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району" (в новій редакції із змінами) визначено перелік об'єктів (рухомого та нерухомого майна) в галузі освіти, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селища, міста Овруцького району станом на 01.01.2018.

Зокрема, вказаним рішення до об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста Овруцького району включено:

-приміщення Гладковицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овруцького району, розташовані по вул. Київська, 80 у с. Гладковичі, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 2,77 га.;

-приміщення Красилівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. М. Подкура, 136 у с. Красилівка, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 1,1 га.;

-приміщення Левковицької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. Шкільній, 6 у с. Левковичі, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 1,6 га.;

-приміщення Прибитківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. Садовій, 5 у с. Прибитки, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 2,2 га.;

- приміщення Слобідської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. Центральна, 47 у с. Слобода, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 1,4 га.;

-приміщення Бігунської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. Механізаторів, 4 у с. Бігунь, Овруцького району, Житомирської області на земельних ділянках площею 2,4617 га. та 0,7863 га.;

-приміщення Ігнатпільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. О. Василенка, 16 у с. Ігнатпіль, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 3,5 га.;

-приміщення Нововелідницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. Центральна, 6 у с. Нові Велідники, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 3,8 га.;

-приміщення Першотравневої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овруцького району Житомирської, розташовані по вул. Кварцитників, 34 у смт. Першотравневе, Овруцького району, Житомирської області на земельній ділянці площею 2,3 га.

Рішенням 22 сесії 7 скликання від 22.12.2017 №352 "Про утворення опорного навчального закладу "Нововелідницька ОСОБА_2 ступенів" та утворення Красилівської, Прибитківської, Слобідської філій" на базі Нововелідницької ОСОБА_2 ступенів утворено опорний навчальний заклад "Нововелідницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Овруцької районної ради Житомирської області, а також утворено Прибитківську філію "загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів", Слобідську філію "загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" опорного навчального закладу "Нововелідницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Овруцької районної ради Житомирської області.

Рішенням 22 сесії 7 скликання від 22.12.2017 №353 "Про припинення юридичний осіб комунальних організацій Прибитківської та Красилівської ОСОБА_2 ступенів, Слобідської ЗОШ І ступеня" припинено Прибитківську ЗОШ І-ІІ ступенів, Красилівьку ЗОШ І-ІІ ступенів, Слобідську ЗОШ І ступеня шляхом її реорганізації (приєднання) до опорного навчального закладу "Нововелідницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Овруцької районної ради Житомирської області.

За інформацією Відділу освіти в Овруцької районної державної адміністрації правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які перебувають в користуванні загальноосвітніх навчальних закладів, відсутні. Відділ освіти по питанню виділення коштів на виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та забезпечення відповідно фінансування, що перебувають в користуванні закладів освіти, до Овруцької районної ради та Овруцької РДА не звертався. (а.с.18-19)

Згідно інформації відділу Держгеокадастру в Овруцькому районі №10-6-0-29.26/108-18 від 26.01.2018 правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких розташовані загальноосвітні навчальні заклади, засновником яких є Овруцька РДА, відсутні. (а.с.20-23)

Позивач, вважаючи, що бездіяльність відповідача, яка виразилась у не оформленні правовстановлюючих документів на земельні ділянки, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з положеннями ст.14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст. 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом а ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Статті 125 Земельного кодексу України передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

З наведеного слідує, що обов"язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Згідно інформації, наданої відділом в Овруцькому районні Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.01.2018 та відділу освіти Овруцької районної державної адміністрації від 19.01.2018 у користуванні загальноосвітніх шкіл Овруцького району, що відносяться до спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міста Овруцького район перебувають земельні ділянки загальною площею 18,67га.

Разом з тим, правовстановлюючі документи на вищевказані земельні ділянки, що перебувають в користуванні загальноосвітніх закладів району не виготовленні. Відповідачем вказаний факт не спростований.

Перевіряючи наявність чи відсутність бездіяльності відповідача з приводу невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, суд зазначає наступне.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р саме на органи виконавчої влади покладено обов'язок здійснення заходів пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт.

Згідно п. 1 Положення про відділ освіти Овруцької районної державної адміністрації Житомирської області, затвердженого розпорядженням голови Овруцької районної державної адміністрації №176 від 09.08.2016 (далі - Положення) відділ освіти Овруцької районної державної адміністрації Житомирської області (далі - Відділ) є територіальним підрозділом Міністерства освіти і науки України (підрозділом центрального органу виконавчої влади) в районі і є структурним підрозділом Овруцької районної державної адміністрації (далі - райдержадміністрація), що утворюється головою райдержадміністрації, підпорядковується голові райдержадміністрації та управлінню освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації.

Пунктом 4 Положення визначено, що Відділ є самостійною юридичною особою публічного права, має майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків.

За п.п.1.7., 4.7, 7.7. Положення основними завданнями відділу є реалізація державної політики в галузі освіти з урахуванням особливостей соціально- культурного середовища району, зміцнення матеріальної бази навчальних закладів, контроль за дотриманням законодавства з питань освіти, додержання стандарту загальної середньої освіти всіма загальноосвітніми закладами, розташованими на території району.

Згідно п.п.15.8, 31.8 Положення Відділ відповідно до покладених на нього завдань сприяє навчально-методичному, фінансовому та матеріально- технічному забезпеченню загальноосвітніх навчальних закладів, вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування загальноосвітніх навчальних закладів та установ і закладів освіти, які перебувають у комунальній власності, аналізує їх використання.

У п. 9 Положення визначено, що Відділ має право вносити органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування пропозиції щодо фінансування навчальних закладів та установ освіти, брати безпосередню участь у формуванні бюджету освітньої галузі району.

У відповідності з п.11 Положення Відділ є головним розпорядником бюджетних коштів, самостійно розробляє план економічного і соціального розвитку здійснення програм та заходів, які проводяться за рахунок коштів бюджету і несе відповідальність за управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених Бюджетним кодексом України; розробляє план своєї діяльності відповідно до завдань та функцій, визначених нормативно-правовими актами, виходячи з необхідності досягнення конкретних результатів за рахунок бюджетних коштів; розробляє на підставі плану діяльності проект кошторису та бюджетні запити їх місцевому фінансовому органу.

Таким чином, саме відділ світи Овруцької РДА здійснює управління закладами освіти, що розміщені на території Овруцького району, виконує повноваження у сфері освіти та відповідає за їх матеріально-технічне забезпечення.

Рішенням сесії Овруцької районної ради від 20.05.2016 №116 "Про управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селища району" затверджено Перелік (Додаток №1 до вказаного рішення сесії) установ, організацій, підприємств, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селища району. Тобто, всі загальноосвітні навчальні заклади перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селища району загальноосвітні навчальні заклади району перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селища району, тобто в комунальній власності Овруцької районної ради. Фінансування закладів освіти здійснюється за рахунок коштів районного бюджету.

В контексті наведеного суд відмічає, що загальноосвітні школи в Овруцькому районі перебувають у комунальній власності Овруцької районної ради, яка також є їх засновником. При цьому, школи перебувають на балансі Відділу освіти Овруцької РДА та фінансуються за рахунок коштів районного бюджету.

Тобто, відділ освіти зобов"язаний вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів. А районна рада на пленарних засідання розглядає внесені пропозиції до бюджету та приймає відповідне рішення.

Як встановлено в ході розгляду справи та не заперечується самим відповідачем, на протязі останніх років, відділом освіти не внесено жодної пропозиції щодо проекту районного бюджету на виділення коштів на проведення вищевказаних робіт та заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів не вживалися.

Таким чином, досліджені докази свідчать про те, що робота по вказаному напрямку не активізована, відділом освіти Овруцької РДА будь-яка робота по виготовленню правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні навчальних закладів району не проводиться, тому така бездіяльність є протиправною.

Відповідачем не надано доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки.

Водночас, суд враховує, що права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під школою створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Таким чином, внаслідок бездіяльності Відділу освіти Овруцької районної державної адміністрації правовстановлюючі документи на земельні ділянки, що перебувають в користуванні загальноосвітніх закладів Овруцького району, що відносяться до спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міста Овруцького район площею 18,67 га. до даного часу не оформлені, що є порушенням норм чинного законодавства.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи те, що відповідачем не надано будь-яких доказів на підтвердження вжиття заходів спрямованих виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, суд дійшов висновку, що позов обґрунтований, тому задовольняє його у повному обсязі.

Керуючись статтями 9,77,90,242-246,371 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Овруцької районної державної адміністрації Житомирської області (вул.Т.Г.Шевченка, 31-а, м.Овруч, Житомирська область, 11101, код ЄДРПОУ 02143123) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні загальноосвітніх закладів Овруцького району, що відносяться до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Овруцького району, площею 18,67 га.

Зобов"язати Відділ освіти Овруцької районної державної адміністрації Житомирської області (вул.Т.Г.Шевченка, 31-а, м.Овруч, Житомирська область, 11101, код ЄДРПОУ 02143123) вжити заходи по оформленню правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні загальноосвітніх закладів Овруцького району площею 18,67 га.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Капинос

Повне судове рішення складене 02 травня 2018 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2018
Оприлюднено02.05.2018
Номер документу73703213
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1544/18

Рішення від 25.04.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 27.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні