ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/473/18
02 травня 2018 рокум. Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб'юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватне підприємство "Макгри" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (надалі - позивач) звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного підприємства «Макгри» (надалі - відповідач, ПП "Макгри"), в якому просить припинити користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4210 від 22.02.2017, наданого ПП "Макгри" з метою видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли Мало-Ходачківського родовища, розташованого у Тростянецького районі Вінницької області, терміном дії до 17.11.2027.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем проведено перевірку, якою встановлено порушення ПП "Макгри" вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, про що складено акт. Наказом позивача, винесеним на підставі подання Західного міжрегіонального територіального сектору Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр, зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано відповідачу строк для усунення порушень. Відповідачем у встановлені строки порушення усунуто не було, а тому наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами виданого ПП "Макгри".
Ухвалою суду від 20.03.2018 відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено справу до розгляду в судовому засіданні.
Від представника позивача 10.04.2018 та 24.04.2018 надійшли клопотання про розгляд справи за їх відсутності в порядку письмового провадження.
Відповідач відзиву на позовну заяву суду не надав, у судове засідання не з'явився, причини своєї неявки суду не повідомив, хоча про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно вимог ч.4 ст. 229 КАС України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (в тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи норми статті 205 КАС України, суд вирішив продовжити розгляд справи на підставі наявних у ній доказів в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Міністерством охорони навколишнього природного середовища України видано відповідачу спеціальний дозвіл на користування надрами від 22 лютого 2007 року № 4210 на видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли (аркуш справи - 14).
2 грудня 2010 року між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ПП "Макгри", як додаток до спеціального дозволу на користування надрами, була укладена угода № 4210 про умови користування надрами з метою видобування (аркуші справи - 15-24).
Західним міжрегіональним територіальним сектором Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр на підставі наказу від 14.09.2012 №443 та направлення на перевірку №151 від 01.11.2012 проведено перевірку відповідача дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), за наслідками якої складено акт від 08.11.2012 року № 169 (аркуші справи - 26-29).
Відповідно до даного акта перевіркою встановлено наступні порушення: не виконані пункти 3-6 додатку №2 до Угоди №4210 від 02.12.2010 - відсутні гірничий та земельний відводи, не розробляється родовище; не проводиться радіаційний контроль сировини і готової продукції згідно з вимогами НРБУ-97, не погоджений проект розробки і рекультивації згідно чинного законодавства в порушення припису акта перевірки ДО ЗТІДГК №61/Трн від 29.07.2010.
Зазначений акт перевірки отримав директор ПП МакГри ОСОБА_1, про що свідчить його підпис на акті.
Західним міжрегіональним територіальним сектором Управління державного геологічного контролю за веденням робіт з геологічного вивчення та використання надр Державної служби геології та надр України внесено подання від 16.11.2012 № 45 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4210 від 22.02.2007, виданого відповідачу (аркуш справи - 25).
На підставі зазначеного подання Державною службою геології та надр України винесено наказ від 20.12.2012 № 631 Про анулювання, зупинення, поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень , відповідно до якого зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4210 від 22.02.2007, наданого ПП МакГри , та надано відповідачу 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень (аркуш справи - 30-31).
Відповідача листом від 29.12.2012 № 11791/13/14-12 повідомлено про даний наказ, про що свідчить підпис на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, отримано - 11.01.2013 (аркуш справи - 32).
Відповідно до наказу позивача від 07.02.2013 №48 Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень анульовано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4210 від 22.02.2007, наданого відповідачу, у зв'язку з невжиттям надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Судом встановлено, що постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2016 визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 48 від 07.02.2013 Про анулювання, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4210 від 22.02.2007, наданого ПП МакГри . (аркуш справи - 33-36).
Позивач наказом від 28.04.2017 № 202 надавав відповідачу термін 30 календарних днів на усунення порушень, які стали підставою зупинення дії спеціального дозволу (аркуш справи - 202), про що повідомлено листом від 13.05.2017 №10714/13/14-17.
Листом від 24.11.2017 №29163/03/14-17 позивачем запропоновано відповідачу в 15 денний строк надати позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами. (аркуш справи - 48).
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Кодексу України Про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Згідно з ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Кодексу України Про надра права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр встановлений Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, який діяв на момент проведення перевірки відповідачем (далі - Порядок №1294).
В силу положень пункту 4 Порядку №1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, зокрема, за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Відповідно до п. 5 Порядку №1294 державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.
Згідно з ч. 1, 2, 3 п. 15 Порядку №1294 за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами. Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства. Два примірники зазначеного акта підписуються в останній день відповідної перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю, які її проводили, та надрокористувачем.
Згідно з пунктом 16 Порядку №1294 у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, а саме, із акту перевірки, відповідачем порушено вимоги законодавства у сфері видобування корисних копалин та у визначений строк порушення не усунено.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедури продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (Порядок №615).
Згідно з п. 23 вказаного Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Пунктом четвертим частиною 7 статті 4-1 Закону України від 06 вересня 2005 року № 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
У відповідності до ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
З огляду на наведені норми законодавства, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку, якщо користувач згоди на припинення користування не надав.
відповідно до ч.11 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб'єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Відповідачу неодноразово надавались строки для усунення порушень, однак порушення вимог законодавства ним не усунуто. Згоди на припинення користування надрами відповідач не надав.
Враховуючи встановлені судом обставини справи та положення статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", статті 26 Кодексу України про надра, пунктом четвертим частиною 7 статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, суд приходить до висновку про наявність підстав для анулювання спеціального дозволу № 4210 від 22.02.2007, виданого ПП МакГри .
За правилами, встановленими ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Позивачем доведено правомірність звернення до суду із зазначеним позовом, позовні вимоги підтверджуються належними та допустимими доказами та встановленими судом обставинами, у зв'язку з чим позов підлягає задоволенню.
Згідно ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, місто Київ, вулиця Ежена Потьє, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до Приватного підприємства МакГри (46000, Тернопільська область, Тернопільський район, село Малий Ходачків, вулиця Володимира Великого, 2, код ЄДРПОУ 33441858) задовольнити у повному обсязі.
Застосувати заходи реагування та припинити право користування надрами Приватного підприємства МакГри шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4210 від 22.02.2007 терміном дії до 17.11.2027, виданого Приватному підприємству МакГри для видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли Мало-Ходачківського родовища, розташованого у Тростянецькому районі Вінницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Баб'юк П.М.
копія вірна
Суддя Баб'юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73703842 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні