Рішення
від 27.04.2018 по справі 816/586/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 квітня 2018 року м. ПолтаваСправа №816/586/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Клочка К.І.,

розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

21 лютого 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України про:

- визнання протиправними та скасування рішень ДФС України від 16 січня 2018 року №559027/41152785, №559025/41152785, №559026/41152785, №559028/41152785 про відмову у реєстрації податкових накладних від 25 листопада 2017 року №24, №23, №16, №20 відповідно в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані на реєстрацію ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ", в строки, визначені нормами діючого законодавства: 1) від 25 листопада 2017 року №24 на суму 5301916,63 грн, в тому числі ПДВ - 883652,77 грн, яка направлена на реєстрацію 12 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу НОМЕР_1; 2) від 25 листопада 2017 року №23 на суму 421821,50 грн, в тому числі ПДВ - 70303,58 грн, яка направлена на реєстрацію 11 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу НОМЕР_2; 3) від 25 листопада 2017 року №16 на суму 1627309,73 грн, в тому числі ПДВ - 271218,29 грн, яка направлена на реєстрацію 11 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу НОМЕР_3; 4) від 25 листопада 2017 року №20 на суму 576142,73 грн, в тому числі ПДВ - 96023,79 грн, яка направлена на реєстрацію 11 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу 9262099810 /а.с. 4-17/.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. Зазначив, що на вимогу фіскального органу, після зупинення реєстрації податкових накладних, ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" надані письмові пояснення разом з документами, що стали підставою для складення накладних. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, у зв'язку з чим прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Звертав увагу на те, що оскаржені рішення не містять чіткого обґрунтування підстав для їх прийняття.

Представник позивача у судове засідання не з'явився, хоча повідомлявся про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідач у судове засідання явку уповноваженого представника не забезпечив, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи /а.с. 192/, про причини неявки суду не повідомив, відзиву на позов та витребовуваних документів не надав.

Згідно з частиною 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Пунктом 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або повідомлення причин неявки.

Частиною 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Також на підставі частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З урахуванням наведеного, суд визнав за можливе розглядати справу без участі сторін в письмовому провадженні без здійснення фіксування судового засідання технічними засобами.

Більш того, ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.02.2018 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у адміністративній справі відповідачу визначено п'ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву разом з усіма доказами, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем, та документами, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього документів іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду.

Зазначеною ухвалою також роз'яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішуватиме справу за наявними матеріалами, а неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову в силу частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України /а.с. 2/.

Також цією ж ухвалою суду витребувано від ДФС України копії усіх документів, що надавалися ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" для здійснення реєстрації ПН від 25 листопада 2017 року №24, №23, №16 та №20; копії усіх документів, складених в ході розгляду питання щодо реєстрації ПН від 25 листопада 2017 року №24, №23, №16 та №20; копії рішень ДФС України від 16 січня 2018 року №559027/41152785, №559025/41152785, №559026/41152785, №559028/41152785 про відмову у реєстрації податкових накладних від 25 листопада 2017 року №24, №23, №16, №20 відповідно в Єдиному реєстрі податкових накладних; документи, на підставі яких встановлено складання позивачем документів з порушенням законодавства та/або недостатністю їх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних; письмові пояснення (з документальним підтвердженням) щодо зупинення реєстрації ПН від 25 листопада 2017 року №24, №23, №16 та №20; інформацію (з підтверджуючими документами) щодо отримання ДФС скарг позивача на рішення ДФС України від 16 січня 2018 року №559027/41152785, №559025/41152785, №559026/41152785, №559028/41152785 та результатів розгляду таких скарг.

Ухвала суду від 26.02.2018 отримана відповідачем 03.03.2018, що підтверджується корінцем зворотного повідомленням про вручення поштового відправлення /а.с. 180/.

Крім того, відповідач, будучи належним чином повідомленим про дату час та місце розгляду справи /а.с. 188, 189, 192/, не забезпечив явку та не виконав вимоги ухвали суду і у наступні три засідання 28.03.2018, 12.04.2018 та 26.04.2018.

Ненадання ДФС України відзиву в установлений судом строк, а також і після закінчення цього строку, що призвело до затягування розгляду справи, суд керуючись частиною четвертою статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, кваліфікує як визнання позову відповідачем.

Крім того, згідно частини дев'ятої статті 80 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неподання суб'єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з'ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.

Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що між ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" (Постачальник) та ТОВ "Квант Плюс" (Покупець) 28.03.2017 укладено договір №2803/17-1 на постачання та передачу у власність електротехнічного обладнання у відповідності до видаткових накладних, які є його невід'ємними частинами /а.с. 23-26/.

Пунктом 1.2. умов зазначеного Договору найменування (асортимент), кількість, вартість Товару, що є предметом цього Договору, визначається видатковими накладними.

Ціна за одиницю Товару, загальна ціна партії Товару, що підлягає оплаті, вказується у відповідних видаткових накладних з урахуванням ПДВ /пункт 2.1. умов Договору/.

Відповідно до пункту 2.2. умов зазначеного Договору загальна вартість Обладнання за цим Договором складає 19702000,00 грн, у тому числі ПДВ 20% - 3283666,67 грн.

Сторони Договору узгодили, що розрахунки за цим Договором здійснюються покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника на умовах часткової предоплати та на підставі рахунку Постачальника /пункт 3.1. умов Договору/.

Згідно пункту 6.1. умов Договору приймання-передавання Товару здійснюється шляхом підписання товаро-супровідних документів у місці поставки.

Приймання-передавання проводиться за кількістю згідно з товаро-супровідними документами /пункт 6.2. умов Договору/.

Судовим розглядом встановлено, що на виконання пункту 1.2. умов Договору позивачем складено видаткову накладну від 25.11.2017 №117 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 5301916,63 грн, у т.ч. ПДВ - 883652,77 грн /а.с. 27/.

Товар отримано уповноваженою особою ТОВ "Квант Плюс" згідно довіреності від 25.11.2017 №251/1, копія якої наявна у матеріалах справи /а.с. 29/.

Актом прийому-передачі товару від 25.11.2017 №117 підтверджено факт приймання-передавання сторонами Договору обладнання /а.с. 28/.

25.11.2017 ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" складено податкову накладну №24 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 5301916,63 грн, у т.ч. ПДВ - 883652,77 грн /а.с. 18/

12.12.2017 дану податкову накладну позивачем подано для реєстрації в ЄРПН.

14.12.2017 позивачем отримано квитанцію №1, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки дана податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 8537, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу /а.с. 19/.

10.01.2018 позивачем подані пояснення та копії документів /а.с. 20-22/.

Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (надалі - Комісія) 16.01.2018 прийнято рішення №559027/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.11.2017 №24 в ЄРПН /а.с. 43/.

Позивач, не погодившись із рішенням від 16.01.2018 №559027/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної 23.01.2018 подав до ДФС України скаргу №3 /а.с. 44-48/, за результатами розгляду якої відповідачем прийнято рішення від 06.02.2018 №12559/41152785 про залишення скарги без задоволення, а рішення комісії ДФС без змін /а.с. 49/.

Крім того, судом встановлено, що 25.11.2017 на виконання пункту 1.2. умов Договору позивачем складено видаткову накладну від 25.11.2017 №118 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 421821,50 грн, у т.ч. ПДВ - 70303,58 грн /а.с. 59/.

Товар отримано уповноваженою особою ТОВ "Квант Плюс" згідно довіреності від 25.11.2017 №251/1, копія якої наявна у матеріалах справи /а.с. 61/.

Актом прийому-передачі товару від 25.11.2017 №118 підтверджено факт приймання-передавання сторонами Договору обладнання /а.с. 60/.

25.11.2017 ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" складено податкову накладну №23 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 421821,50 грн, у т.ч. ПДВ - 70303,58 грн /а.с. 50/.

11.12.2017 дану податкову накладну позивачем подано для реєстрації в ЄРПН.

12.12.2017 позивачем отримано квитанцію №1, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки дана податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 8537, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу /а.с. 51/.

10.01.2018 позивачем подані пояснення та копії документів /а.с. 52-54/.

Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (надалі - Комісія) 16.01.2018 прийнято рішення №559025/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.11.2017 №23 в ЄРПН /а.с. 74/.

Позивач, не погодившись із рішенням від 16.01.2018 №559025/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної 23.01.2018 подав до ДФС України скаргу №4 /а.с. 75-79/, за результатами розгляду якої відповідачем прийнято рішення від 06.02.2018 №12558/41152785 про залишення скарги без задоволення, а рішення комісії ДФС без змін /а.с. 80/.

Також судом встановлено, що 25.11.2017 на виконання пункту 1.2. умов Договору від 28.03.2017 №2803/17-1 позивачем складено видаткову накладну від 25.11.2017 №115 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 1627309,73 грн, у т.ч. ПДВ - 271218,29 грн /а.с. 91/.

Товар отримано уповноваженою особою ТОВ "Квант Плюс" згідно довіреності від 25.11.2017 №251/1, копія якої наявна у матеріалах справи /а.с. 93/.

Актом прийому-передачі товару від 25.11.2017 №115 підтверджено факт приймання-передавання сторонами Договору обладнання /а.с. 92/.

25.11.2017 ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" складено податкову накладну №16 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 1627309,73 грн, у т.ч. ПДВ - 271218,29 грн /а.с. 81/.

11.12.2017 дану податкову накладну позивачем подано для реєстрації в ЄРПН.

12.12.2017 позивачем отримано квитанцію №1, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки дана податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 8537, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу /а.с. 82/.

10.01.2018 позивачем подані пояснення та копії документів /а.с. 85-86/.

Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (надалі - Комісія) 16.01.2018 прийнято рішення №559026/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.11.2017 №16 в ЄРПН /а.с. 113/.

Позивач, не погодившись із рішенням від 16.01.2018 №559025/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної 23.01.2018 подав до ДФС України скаргу №6 /а.с. 114-118/, за результатами розгляду якої відповідачем прийнято рішення від 06.02.2018 №12557/41152785 про залишення скарги без задоволення, а рішення комісії ДФС без змін /а.с. 119/.

Судом встановлено, що 25.11.2017 на виконання пункту 1.2. умов Договору від 28.03.2017 №2803/17-1 позивачем складено видаткову накладну від 25.11.2017 №119 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 576142,73 грн, у т.ч. ПДВ - 480118,94 грн /а.с. 131/.

Товар отримано уповноваженою особою ТОВ "Квант Плюс" згідно довіреності від 25.11.2017 №251/1, копія якої наявна у матеріалах справи /а.с. 132/.

Актом прийому-передачі товару від 25.11.2017 №119 підтверджено факт приймання-передавання сторонами Договору обладнання /а.с. 130/.

25.11.2017 ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" складено податкову накладну №20 про постачання ТОВ "Квант Плюс" обладнання загальною вартістю 576142,73 грн, у т.ч. ПДВ - 480118,94 грн /а.с.120/.

11.12.2017 дану податкову накладну позивачем подано для реєстрації в ЄРПН.

Цього ж дня позивачем отримано квитанцію №1, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки дана податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 8537, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу /а.с. 121/.

10.01.2018 позивачем подані пояснення та копії документів /а.с. 122-125/.

Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (надалі - Комісія) 16.01.2018 прийнято рішення №559028/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.11.2017 №20 в ЄРПН /а.с. 151/.

Позивач, не погодившись із рішенням від 16.01.2018 №559028/41152785 про відмову в реєстрації податкової накладної 23.01.2018 подав до ДФС України скаргу №5 /а.с. 152-156/, за результатами розгляду якої відповідачем прийнято рішення від 06.02.2018 №12560/41152785 про залишення скарги без задоволення, а рішення комісії ДФС без змін /а.с. 157/.

Не погодившись з рішеннями Комісії про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 25.11.2017 №24, №23, №16, №20, позивач оскаржив їх до суду.

Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб'єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.

Згідно з підпунктом "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (тут та надалі у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

За приписами пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

А відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так само, абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов'язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, як визначено абзацами другим - третім пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Тобто, законодавцем введено положення, за яким фіскальний орган з 1 липня 2017 року фактично позбавляється повноважень на здійснення контролю за правомірністю формування платниками податку - покупцями податкового кредиту, адже в силу наведеної вище норми абзацу третього пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є зареєстрована у ЄРПН податкова накладна.

Натомість, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Як визначено пунктом 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Таким чином, законодавцем фактично змінено порядок здійснення фіскальними органами контролю за правомірністю нарахування платниками сум податку на додану вартість, що відносяться до податкового кредиту, а саме - визначено, що відповідна перевірка проводиться контролюючим органом на стадії реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Згідно з пунктом 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30621 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування цим Критеріям (далі - Моніторинг).

Відповідно до пункту 2 названих Критеріїв, моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Пунктом 6 згаданих Критеріїв визначено, що моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60 % - від 0,02 до 0,03; більше 50 % - від 0,015 до 0,02; більше 40 % - від 0,01 до 0,015, більше 30 % - від 0,005 до 0,01, більше 20 % - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;

3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної / розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, реєстрація такої (такого) податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Судом встановлено, що позивачем 11.12.2017, 12.11.2017 та 14.12.2017 отримано квитанції №1, якими повідомлено про зупинення реєстрації податкових накладних від 25.11.2017 №24, №23, №16, №20. У згаданих квитанціях контролюючим органом зазначено про відповідність даних податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 /а.с. 19, 51, 82, 121/. Платника податків повідомлено, що за результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 8537, у зв'язку з чим запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

Відповідач не надав суду жодних пояснень стосовно того, в чому ж саме полягає невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 8537 та якому виду, визначеному пунктом 6 зазначених Критеріїв, вона відповідає.

Аналізуючи наведене обґрунтування на його відповідність вищевказаним нормам закону, суд звертає увагу на те, що квитанції, якими платника податків повідомлено про зупинення реєстрації податкових накладних, не містять посилань на конкретні критерії оцінки ступеня ризиків, визначені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567.

Наведене, на переконання суду, свідчить про занадто формальний підхід контролюючого органу до повідомлення платника податків про причини та підстави зупинення реєстрації податкових накладних у ЄРПН. Так, застосоване контролюючим органом формулювання є доволі загальним, що унеможливлює розуміння зацікавленими особами причин та підстав зупинення реєстрації податкових накладних і, як наслідок, визначення подальших дій, спрямованих на розблокування реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" визначено, що комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.

Комісія ДФС не може відмовити платнику податків у розгляді додаткових письмових пояснень та/або копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, якщо такі пояснення та/або копії документів подано платником податку до органу Державної фіскальної служби за основним місцем обліку не пізніше строку, визначеного підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Кодексу.

Судом встановлено, що разом з повідомленням позивачем подано до податкової інспекції за основним місцем обліку (ДПІ у м. Полтаві) пояснення щодо спірних господарських операцій, за змістом яких повідомлено, що ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" (Покупець) укладено договір від 28.03.2017 №2803/17 з Київським дочірнім підприємством "НМУ "Електропівденмонтаж" (Постачальник). Відповідно до пункту 1.1. умов Договору поставки Постачальник зобов'язується на умовах, визначених Договором, поставити та передати у власність Покупця електротехнічне обладнання, у відповідності до видаткових накладних, які є його невід'ємними частинами, а Покупець зобов'язується прийняти цей Товар та оплатити його. Згідно з умовами договору від 28.03.2017 №2803/17 Київським дочірнім підприємством "НМУ "Електропівденмонтаж" була здійснена поставка позивачу обладнання, що підтверджується видатковими накладними, актами прийому-передачі обладнання та технічної документації від 25.11.2017, платіжними дорученнями та товарно-транспортними накладними від 25.11.2017, наказом на відрядження директора з метою прийому-передачі товару від 23.11.2017, звітом по відрядженню від 26.11.2017 /а.с. 30-42, 62-73, 94-112, 133-150/.

Окрім того, разом з повідомленнями позивачем надано пояснення про подальшу поставку ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" придбаного у Київського дочірнього підприємства "НМУ "Електропівденмонтаж" обладнання покупцю ТОВ "Квант Плюс".

Зі змісту спірних рішень судом встановлено, що рішення про відмову в реєстрації у ЄРПН податкових накладних від 16.01.2018 №559027/41152785, №559025/41152785, №559026/41152785, №559028/41152785 Комісією прийнято у зв'язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування /т. 1, а.с. 43, 74, 113, 151/.

Таким чином, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, або "надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування".

Проте, в рішеннях комісії ДФС України від 16.01.2018 №559027/41152785, №559025/41152785, №559026/41152785, №559028/41152785 не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, якого законодавства, в чому полягає порушення, та/або яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.

Отже, на думку суду, рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" від 25.11.2017 №24, №23, №16, №20. Відтак, рішення суб'єкта владних повноважень не є обґрунтованим та не відповідає критеріям правомірності, що встановлені статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

При цьому, дослідивши первинні документи щодо поставки ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" придбаного у Київського дочірнього підприємства "НМУ "Електропівденмонтаж" обладнання покупцю ТОВ "Квант Плюс" у своїй сукупності, суд дійшов висновку, що вони у повній мірі підтверджують правомірність складення позивачем податкових накладних від 25.11.2017 №24, №23, №16, №20.

За таких обставин, Комісія ДФС безпідставно відмовила ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" у реєстрації згаданих податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

А відтак, спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних належить визнати протиправними та скасувати, а позов ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" в цій частині - задовольнити.

Окрім того, оскільки підставою для відмови в реєстрації податкових накладних контролюючим органом обрано лише відповідність таких накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов'язання ДФС України зареєструвати податкові накладні від 25.11.2017 №24, №23, №16, №20 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" повністю.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи наведене, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ДФС України належні судові витрати у розмірі 7048,00 грн,

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" (пров. Спортивний, б. 4-В, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 41152785) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ДФС України від 16 січня 2018 року №559027/41152785, №559025/41152785, №559026/41152785, №559028/41152785 про відмову у реєстрації податкових накладних від 25 листопада 2017 року №24, №23, №16, №20 відповідно в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані на реєстрацію ТОВ "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ":

від 25 листопада 2017 року №24 на суму 5301916,63 грн, в тому числі ПДВ - 883652,77 грн, яка направлена на реєстрацію 12 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу НОМЕР_1;

від 25 листопада 2017 року №23 на суму 421821,50 грн, в тому числі ПДВ - 70303,58 грн, яка направлена на реєстрацію 11 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу НОМЕР_2;

від 25 листопада 2017 року №16 на суму 1627309,73 грн, в тому числі ПДВ - 271218,29 грн, яка направлена на реєстрацію 11 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу НОМЕР_3;

від 25 листопада 2017 року №20 на суму 576142,73 грн, в тому числі ПДВ - 96023,79 грн, яка направлена на реєстрацію 11 грудня 2017 року, реєстраційний номер документу НОМЕР_4.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ - СТАЙЛ" (пров. Спортивний, б. 4-В, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 41152785) витрати зі сплати судового збору у розмірі 7048,00 /сім тисяч сорок вісім/ грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 27 квітня 2018 року.

Суддя ОСОБА_1

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2018
Оприлюднено02.05.2018
Номер документу73704118
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/586/18

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

Рішення від 27.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні