Рішення
від 27.04.2018 по справі 483/2134/17
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 квітня 2018 р. Справа № 483/2134/17 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Лісовської Н.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1, вул. Тургенєва, 23, с. Липецьку, Подільський район, Одеська область, 66354; а/с 569, м. Івано-Франківськ, 76010 до відповідача: 1. Очаківської міської ради, вул. Соборна, 7-А, м. Очаків, Миколаївська область, 57500 2. Очаківського міського голови ОСОБА_2, вул. Соборна, 7-А, м. Очаків, Миколаївська область, 57500 про:визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити певні дії та скасування рішення від 23.08.2017 № 4, ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Очаківської міської ради та Очаківського міського голови ОСОБА_2, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Очаківської міської ради, що стосується не розгляду заяви від 08.08.2017 року № 975 ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га;

- встановити відсутність компетенції (повноважень) у Очаківського міського голови ОСОБА_2 для розгляду заяви від 08.08.2017 року № 975 ОСОБА_3 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га;

- зобов'язати Очаківську міську раду на найближчому пленарному засіданні розглянути заяву від 08.08.2017 року № 975 ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га;

- скасувати рішення Очаківської міської ради № 4 від 23.08.2017 року Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки .

Ухвалою суду від 31.01.2018 року відкрито провадження у справі та ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що у листі від 29.09.2017 року № 1132/02-10 за підписом міського голови С.М ОСОБА_2 відсутня будь-яка правова підстава передбачена положеннями ст. 123 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) для відмови у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). А міський голова ОСОБА_2М взагалі не мав правових підстав для розгляду заяви позивача від 08.08.2017 року № 975, оскільки питання регулювання земельних відносин розглядаються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, місткової ради.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження.

Дослідив матеріали справи, суд встановив таке.

ОСОБА_1 за договором дарування від 14.04.2015 року № 193 є власником ? частки будівлі свиновідгодівельника, що розташований за адресою вул. Чижикова, буд. 2 у м. Очакові Миколаївської області. Рештою 3/4 частинами вказаної будівлі ОСОБА_1М володіє на підставі договору дарування від 02.022017 року № 65.

Нежитлова будівля свиновідгодівельника в цілому складається з адмінбудівлі А-1, складу Д-1, складу - Е, цеху - И-1, цеху О-1, гаражу - Л, трансформаторної підстанції - Р, артсверловини - С, мур - З, ворота - 4. Загальна площа нежитлової будівлі свиновідгодівельника становить 1200, 8 кв. м.

Зазначена будівля розташована на земельній ділянці кадастровий номер 4810300000:06:012:0001 загальною площею 3,2219 га, що є комунальною власністю.

08.08.2017 року ОСОБА_1М звернувся до Очаківської міської ради Миколаївської області з заявою № 975 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га.

Листом від 29.09.2017 року № 1132/02-10 за підписом міського голови ОСОБА_2 позивачу було повідомлено, що його заява була розглянута на засіданні постійної депутатської комісії з питань охорони навколишнього середовища та регулювання земельних відносин Очаківської міської ради. Також в листі зазначено, що згідно акту обстеження стану нежитлових будівель на земельній ділянці по вулиці Зінченка Олексія, 2 в місті Очаків Миколаївської області від 18.08.2017 року за № 6 виявлено, що більша частина будівель і споруд знесені або перебувають у незадовільному аварійному стані і підлягають знесенню. Врахувавши пропозиції комісії щодо перегляду площі земельної ділянки з метою вилучення вільної від забудови земельної ділянки, яка складає орієнтовно 2,0298 га для більш ефективного використання її та поповнення міського бюджет Очаківською міською радою прийнято рішення № 4 від 23.08.2017 року Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки . Після затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу вище зазначеної земельної ділянки, позивачу рекомендовано оформити договір оренди земельної ділянки для обслуговуванні існуючих будівель і споруд.

Відповідно до ч. 2 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (ч. 1 ст. 79 ЗК України).

У відповідності до ч. 4 та 5 ст. 122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Статтею 13 Закону України від 05.06.2003 року № 899-IV "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" передбачено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Відповідно до пункту 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 року № 122, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.

Згідно ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

У відповідності до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Згідно з частиною третьою цієї статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки в оренду, органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у користування чи оренду зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у користування чи оренду, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 ЗК органи приймають одне з відповідних рішень.

Тобто, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні зазначеного питання повинно прийматися органом місцевого самоврядування у формі рішення. Чинне законодавство не наділяє органу місцевого самоврядування діяти в межах своїх повноважень приймати нормативні та інші акти у формі листів, в іншому випадку такі дії органу місцевого самоврядування кваліфікуються як протиправна бездіяльність щодо неприйняття рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи про її відмову.

Зазначена правова позиція висловлена ОСОБА_4 Судом України у постанові від 10.12.2013 року у справі №21-358а13.

Згідно вимог ч. 5 ст. 242 КАС України встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оскільки вмотивованого рішення про надання або відмову у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою, як це передбачено вимогами ч. 3 ст. 123 ЗК України, відповідач не приймав, суд дійшов висновку, що це є бездіяльністю відповідача, яка не може вважатися правомірною.

Також, задоволенню підлягають вимоги щодо встановлення відсутності компетенції (повноважень) у Очаківського міського голови ОСОБА_2 для розгляду заяви від 08.08.2017 року № 975 ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га, виходячи з наступного:

Відповідно до п 34 ч 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Ні положення Земельного Кодексу України, ні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не наділяють міського голову жодними повноваження у сфері земельних відносин, в тому числі і в питаннях надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Одночасно з цим, з урахуванням того, що фактично заява ОСОБА_1 від 08.08.2017 року № 975 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га, не розглядалась та рішення з даного питання відповідачем прийнято не було, рішення Очаківської міської ради № 4 від 23.08.2017 року Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки є передвчасним. Тим паче, забудівлі, що розташовані на земельній ділянці по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 у м. Очакові Миколаївської області, перебувають у власності позивача.

Відповідно до ч. 1 ст. 120 ЗК України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Зазначена норма закріплює загальний принцип цілісності об'єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об'єкт розташований. За цією нормою визначені правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормам цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.

Аналогічна правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду України № 6- 253цс від 13.04.2016 року.

Таким чином, виходячи із принципу цілісності об'єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об'єкт розташований, здійснення поділу земельної ділянки без згоди власника об'єктів нерухомості, які на ній розташовані, є незаконним. Отже, рішення Очаківської міської ради № 4 від 23.08.2017 року Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки підлягає скасуванню.

Враховуючи викладене, позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню.

У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 (вул. Тургенєва, 23, с. Липецьку, Подільський район, Одеська область, 66354) до Очаківської міської ради (вул. Соборна, 7а, м. Очаків, Миколаївська область, 57500) та Очаківського міського голови ОСОБА_2 (вул. Соборна, 7-А, м. Очаків, Миколаївська область, 57500) - задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Очаківської міської ради щодо не розгляду заяви від 08.08.2017 року № 975 ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га.

3. Зобов'язує Очаківську міську раду на найближчому пленарному засіданні розглянути заяву від 08.08.2017 року № 975 ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га.

4. Встановити відсутність компетенції (повноважень) у Очаківського міського голови ОСОБА_2 для розгляду заяви від 08.08.2017 року № 975 ОСОБА_3 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по вул. О.Зінченка (раніше Чижикова), 2 площею 3,2219 га.

5. Cкасувати рішення Очаківської міської ради № 4 від 23.08.2017 року Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки .

6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Очаківської міської ради (код ЄДПРОУ 26565627) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків2073007925) судові витрати у розмірі 2560,00 грн. (дві тисячі п'ятсот шістдесят гривень 00 коп.).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 27.04.2018 року.

Суддя Н. В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2018
Оприлюднено04.05.2018
Номер документу73762175
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —483/2134/17

Рішення від 27.04.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 31.01.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 22.12.2017

Адміністративне

Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області

Куцаров В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні