ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" квітня 2018 р.Справа № 924/3/18
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є. за участю секретаря судового засідання Попика О.В., розглянувши матеріали
за позовом Керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах - Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької
до Приватного підприємства "Квін-Майстер", м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області
про стягнення 532 568,17 грн. збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - довіреність № 1/02-25-6327 від 14.12.17 ;
від відповідача: ОСОБА_2 - довіреність № 01/07 від 01.07.14;
від прокуратури: ОСОБА_3 - службове посвідчення №047701 від 21.08.17.
Рішення приймається 27.04.2018 року, оскільки в судовому засіданні 24.04.2018 року оголошувалась перерва.
В судовому засіданні відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 04.01.2018 року відкрито провадження у справі та постановлено розглядати справу №924/3/18 за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження у справі.
В судовому засіданні 29.01.18р. постановлено ухвалу про відкладення підготовчого провадження на 20 лютого 2018 року.
В судовому засіданні 20 лютого 2018 року. судом постановлено ухвалу про оголошення у судовому засіданні перерви на 20 березня 2018р.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 20.02.2018 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів.
В судовому засіданні 20 березня 2018р судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні на 29 березня 2018р.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 29.03.2018 року закрито підготовче провадження у справі №924/3/18 та призначено справу до судового розгляду по суті на 4 квітня 2018 року.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 04.04.2018 року розгляд справи у судовому засіданні відкладено на 24 квітня 2018 р.
В судовому засіданні 24 квітня 2018 р. судом у судовому засіданні оголошено перерву на 27 квітня 2018р.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Прокурор, в інтересах позивача просить суд стягнути з відповідача 532 568,17 грн. збитків, завданих використанням без правовстановлюючих документів земельної ділянки по вул. Нігинське шосе, 46, м. Кам'янець - Подільський, 18323 кв.м.
Обґрунтовуючи позов, прокурор вказує, що приватне підприємство «Квін-Майстер» з 26.10.2012 року є власником будівель і споруд частини комплексу, загальна площа якого становить 8818,8 кв. м. за адресою м. Кам'янець - Подільський. вул. Нігинське шосе, 46. Згідно відомостей з реєстру прав власності на нерухоме майно частка приватного підприємства у вказаному комплексі становить 539/1000.
Для обслуговування вказаного нерухомою майна, рішенням сесії міської ради від 03.06.2014р. №112/64 приватному підприємству «Квін-Майстер» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 18323.0 кв. м. за адресою: вул. Нігинське шосе, 46, кадастровий помер 6810400000:17:003:0035 з земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, обороті та іншого призначення для виробничих потреб та вирішено передати в оренду ПП «Квін-Майстер» вказану земельну ділянку. Згідно п. З рішення ПП «Квін-Майстер» протягом одного місяця з дня прийняття рішення мало б укласти з міською радою договір оренди землі.
Однак, на даний час ПП «Квін-Майстер» право користування (оренди) вказаною земельною ділянкою у відповідності до вимог законодавства не оформило.
Посилаючись на ст. 125, 126, 206 ЗК України. ст. 2 Закону України «Про плату за землю» стверджує, що використання землі в Україні є платним у вигляді справляння земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Наголошує на тому, що після оформлення 26.10.2012 за собою права власності на будівлі і споруди по вул. Нітипське шосе, 46 у м. Кам'янці - Подільському ПП «Квін-Майстер» договір оренди вказаної земельної ділянки не укладало, орендної плати за договором не сплачувало, хоча земельна ділянка використовується ним і досі для обслуговування вказаних об'єктів нерухомого майна.
Фактичне користування відповідачем землею без правовстановлюючих документів, в період з 01.01.2015р. по 01.08.2017р., позбавило позивача, як власника землі, можливості отримувати дохід від землі у вигляді плати по оренді. Вказані втрати, за ст. 22 ЦК, ст. 225 ГК України є збитками, які підлягають відшкодуванню. Розмір збитків визначений комісією відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим Постановою КМУ від 19.04.93.
Представники позивача та прокуратури в судовому засіданні позов підтримали, наполягали на його задоволенні.
Відповідач у відзиві на позов від 19.02.2018р. зазначає, що відповідно до Договору оренди землі від 02 березня 2011 року Відповідач орендував належну позивачу земельну ділянку загальною площею 25620 кв. м. (кадастровий номер 6810400000:17:003:0026), яка знаходиться за адресою: вул. Нігинське шосе, 46. До вказаної загальної площі земельної ділянки (25620 кв. м.) фактично входить земельна ділянка площею 18323 кв. м про яку йдеться у позові. На підставі Договору оренди землі від 02.03.2011 року зазначена ділянка перебувала в оренді Відповідача до 10 червня 2014 року. Водночас, рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 03 червня 2014 року №181/64 «Про припинення права користування земельною ділянкою ПП "Квін- Майстер» за адресою вул. Нігинське шосе, 46» Позивачем було вирішено припинити, за згодою землекористувача, право користування ПП „Квін-Майстер" земельною ділянкою площею 25620 кв. м. (2,5621га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46, переданою в оренду рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 14 вересня 2010 року № 53 для обслуговування виробничої бази (виготовлення виробів (інструментів) з металу); припинити достроково, шляхом розірвання за згодою сторін, договір оренди від 02 березня 2011 року, укладений між: Кам'янець-Подільською міською радою з ПП „Квін-Майстер" щодо земельної ділянки площею 25620 (2,5620 га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46, переданою в оренду рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 14 вересня 2010 року № 53 для обслуговування виробничої бази (виготовлення виробів (інструментів) з металу); ПП „ Квін-Майстер" протягом одного місяця з дня прийняття рішення укласти з міською радою договір про розірвання договору оренди землі від 02 березня 2011 укладеного між: Кам'янець-Подільською міською радою та ПП „Квін-Майстер" земельної ділянки площею 25620 кв. м. (2,5620 га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46 переданою в оренду рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 14 вересня року № 53 для обслуговування виробничої бази (виготовлення виробів (інструментів з металу).
На підставі і на виконання вказаного рішення Позивачем було підготовлено і надано відповідачу для підписання Договір про розірвання договору оренди землі від 02 березня 2011 року, який сторони підписали 10 червня 2014 року. Також сторонами було підписано акт приймання-передачі земельної ділянки від 10 червня 2014 року відповідно до якого, в зв'язку з добровільною відмовою Орендаря від права користування земельною ділянкою площею 25620 кв. м. за адресою вул. Нігинське шосе, 46, м. Кам'янець-Подільський, Орендар (Відповідач) передав, а Орендодавець (Позивач) прийняв вказану вище земельну ділянку площею 25620 кв.м. 31 липня 2014 року у Державним реєстратором речових прав на нерухоме майно було офіційно зареєстровано факт припинення «іншого речового права» Відповідача, а саме, права оренди земельної ділянки площею 25620 м).
Відповідач приходить до висновку про те, що після підписання сторонами акту про повернення земельної ділянки позивачу і проведення державної реєстрації факту припинення відповідного речового права на землю Відповідача, усі права Відповідача щодо користування спірною земельною ділянкою остаточно припинились як фактично, так і юридично.
Акцентує увагу на тому, що Кам'янець-Подільська міська рада, здійснюючи права власника на землі комунальної власності в інтересах держави, розраховуючи на отримання доходу у вигляді орендної плати, зобов'язана була надати Відповідачу належним чином оформлений проект договору оренди землі на вказану земельну ділянку для погодження і підписання.
Вважає, що доводи Позивача про наявність підстав для стягнення з Відповідача заявленої суми збитків за відсутності будь-яких конкретних дій самого Позивача щодо укладення із Відповідачем договору оренди землі не можуть бути визнані судом обґрунтованими. На думку відповідача, останній жодним чином не ухилявся від укладення договору оренди земельної ділянки площею 18 323 кв.м. (1,8323 га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46, відтак, відповідний договір оренди не був укладений саме з вини Позивача.
У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечує та просить суд відмовити у позові повністю.
У відзиві на позов від 02.03.2018р. прокурором зазначено, що доводи відповідача є необґрунтованими та підлягають відхиленню з наступних підстав. По - перше, право ПП «Квін-Майстер» на користування земельною ділянкою по вул. Нігинське шосе, 46 загальною площею 25620,0 кв. м. припинено у 2014році, тому вказані правовідносини між позивачем та відповідачем не мали ніякого відношення до позовних вимог позивача про стягнення збитків за використання земельної ділянки площею 18323,0 кв. м. за період з 01.01.2015 по 01.08.2017, а лише підтверджують той факт, що позивач використовує земельну ділянку без будь-яких правовстановлюючих документів з 2014 року.
Рішенням сесії міської ради від 03.06.2014р. №112/64 ПП «Квін-Майстер» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної площею 18323.0 кв. м. за адресою вул. Нігинське шосе, 46. Також вирішено відповідачу протягом одного місяця з дня прийняття рішення укласти з міською радою договір оренди землі.
Однак, з часу прийняття вказаного рішення про надання в оренду земельної ділянки площею 18323 кв, м. відповідач не оформив право користування нею. Доказів про вчинення відповідачем юридично значимих дій, спрямованих на укладення з позивачем договору оренди землі, його реєстрації суду не подано.
Акцентує увагу суду на тому, що саме на землекористувача ПП «Квін Майстер» покладається обов'язок вчинення певних дій з виготовлення та погодження технічної документації із землеустрою і вчинення подальших дій по укладенню договору оренди, а із наведених відповідачем доводів не вбачається, що у нього були об'єктивні перешкоди для укладення договору оренду землі, а також того, що відповідач звертався з приводу укладення такого договору, як і не вбачається, що за наслідками звернення відповідач не міг укласти договір із незалежних від його волі причин
У відповіді на відзив від 02.03.2018р. позивач звертає увагу суду на те, що вважає доводи відповідача безпідставними, необґрунтованими, такими, що не відповідають вимогам закону, оскільки з часу прийняття рішення про надання в оренду земельної ділянки площею 18323 кв.м. відповідач не оформив право користування земельної ділянкою, на якій розташоване належне йому нерухоме майно, не відмовився у встановленому законодавством порядку від земельної ділянки, наданої в оренду рішенням позивача. Доказів про вчинення відповідачем юридично значимих дій, спрямованих на укладення з позивачем договору оренди землі, його реєстрації, тобто вжиття усіх залежних від нього заходів для оформлення права землекористування, а також про ухилення або відмову позивач: в укладені договору оренди землі суду не подано.
Посилаючись на постанову Пленуму ВГСУ «Про деякі питання розгляду справ у спорах, і виникають із земельних відносин» від 17.05.2011 року № 6 зазначає, що саме на відповідача покладається обов'язок щодо вчинення дій оформлення права користування земельною ділянкою, на якій знаходиться належне останньому нерухоме майно. Натомість не оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку позбавило Кам'янець-Подільську міську раду права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який вона могла би отримувати, якби її право не було порушене.
У запереченнях на відповідь на відзив від 16.03.2018р. відповідачем зазначено, що після прийняття рішення 64 сесії Кам'янець-Подільської ради VI скликання від 03 червня 2014р. відповідний проект договору оренди землі на вказану земельну ділянку Позивачем не був наданий Відповідачу для погодження та підписання.
Наголошує на тому, що згідно з усталеною практикою (зокрема у Києві, Харкові, Мукачево тощо) усі проекти договорів оренди і додаткових угод до них відносно земель комунальної власності завжди готуються виключно фахівцями відповідної міської ради і лише потім надаються на підпис орендарям.
Посилаючись на Постанову Верховного суду України від 14.09.2016 у справі №703/5377/14-ц стверджує, що відповідач не ухилявся від укладення договору оренди земельної ділянки площею 18323 кв.м. (1,8323 га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46, кадастровий номер земельної ділянки 6810400000:17:003:0035, а відтак, відповідний договір оренди не був укладений перш за все саме з вини Позивача.
Звертає увагу суду на те, що на підставі Договору оренди землі від 02 березня 2011 року Відповідач добросовісно користувався на праві оренди вказаною земельною ділянкою, належним чином виконував свої зобов'язання відповідно до Договору, вчасно сплачував орендну плату та у зв'язку із продажем частини нерухомого майна, що знаходилось на земельній ділянці 25620 кв. м., 10 червня 2014 року між і Позивачем та Відповідачем був розірваний Договір оренди землі від 02 березня 2011 року. Тобто, Відповідач протягом трьох років орендував, належним чином здійснюючи покладені за Договором обов'язки, вказану земельну ділянку площею (25620 кв. м.). В подальшому Відповідач мав на меті укласти Договір оренди земельної ділянки площею 18323 кв. м.
У поясненнях по суті справи від 24.04.2018р. відповідачем наголошено на тому, що земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. Тобто набуттю цивільної оборотоздатності земельної ділянки обов'язково передують дві юридично значимі і взаємопов'язані події: - реєстрація земельної ділянки (у державному земельному кадастрі); - реєстрація речових прав (право власності) на земельну ділянку (у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно). Однак, спірна земельна ділянка як на час виникнення спірних відносин так і станом на сьогодні не набула цивільної оборотоздатності в розумінні приписів ст. 79-1 ЗК України. Робить висновок про те, що діях Відповідача об'єктивно не існує вини, як обов'язкової складової цивільного правопорушення без якої неможливо застосування такої міри відповідальності як зобов'язання відшкодувати збитки.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
02.03.2011р. між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) було укладено договір оренди землі, яка знаходиться за адресою: м. Кам'янець - Подільський, вул. Нігинське шосе, 46 загальною площею 25620,0 кв.м. до 14.09.2015р. (на виконання рішення Кам'янець-Подільської міської ради від 14.09.2010р.). також сторонами підписано акт приймання-передачі земельної ділянки від 03.03.2011р.
Рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 03.06.2014 року № 181/64 «Про припинення права користування земельною ділянкою ПП «Квін-Майстер» за адресою вул. Нігинське шосе, 46» було вирішено: 1) припинити, за згодою землекористувача, право користування ПП «Квін-Майстер» земельною ділянкою площею 25620 кв.м. (2,5620 га) за адресою вул. Нігинське шосе 46, переданою в оренду рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 14.09.2010 рок. № 53 для обслуговування виробничої бази (виготовлення виробів (інструментів) з металу); 2) припинити достроково, шляхом розірвання за згодою сторін, договір оренди землі від 02.03.2011 року, укладений між Кам'янець- Подільською міською радою та ПП «Квін- Майстер» щодо земельної ділянки площею 25620 кв.м. (2,5620 га) за адресою вул. Нігинське, шосе, 46, переданою в оренду рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 14.09.2010 року № 53 для обслуговування виробничої бази (виготовлення виробів (інструментів) з металу).
На виконання рішення сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 03.06.2014 року № 181/64 сторонами підписано 10.06.2014 року Договір про розірвання договору оренди землі від 02.03.2011 року.
20.11.2013 року відповідач звернувся через відділ «Центр адміністративних послуг Кам'янець-Подільської міської ради" із заявою про видання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення на умовах оренди земельної ділянки за адресою : вул. Нігинське шосе, 46, за рахунок земель Кам'янець-Подільської міської ради. До заяви додано графічні матеріали з позначеним бажаним місцем розташувань, орієнтовними розмірами земельної ділянки, ситуаційну схему.
Рішенням сесії Кам'янець-Подільської міської ради № 32/53 від 10.12.2013 р. "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вулиця Нігинське шосе, 46 ПП «Квін - Майстер» " за результатами розгляду заяви ПП «Квін - Майстер» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення на умовах оренди земельної ділянки орієнтовною площею 1,8323га за адресою вулиця Нігинське шосе, 46 за рахунок земель Кам'янець-Подільської міської ради з земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначенню виробничих потреб. Встановлено термін дії рішення - один рік з дня його прийняття.
14.04.2014 року відповідач звернувся із заявою до Кам'янець-Подільської міської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,8323 га по вул. Нігинське шосе, 46 для виробничих потреб та передання в оренду терміном на 10 років. До заяви додано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810400000:17:003:0035 - (площею 1,8323 га), який містить, зокрема, копію заяви відповідача від 13.01.2014 року про виготовлення проекту землеустрою щодо відведення на умовах оренди земельної ділянки орієнтовною площею 1,8323 га. за адресою : м. Кам'янець-Подільський , вул. Нігинське шосе, 46 за рахунок земель Кам'янець-Подільської міської ради; підписаного представниками виконавця, суміжних землекористувачів та відповідачем акта про погодження меж земельної ділянки, акта приймання-передачі межових знаків від 13.01.2014 року; договорів купівлі - продажу частини нерухомого майна; витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно Кам'янець-Подільського міжміського бюро технічної інвентаризації від 05.03.2012 року; технічних паспортів на приміщення.
Рішенням Кам'янець-Подільської міської ради від 03.06.2014 року № 112/64 "Про затверджеяя проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Нігинське шосе, 46 і передачу її в оренду ПП «Квін - Майстер» " за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 18323 кв.м. (1,8323 га) за адресою вул. Нігинське шосе, 46, звернення приватного підприємства «Квін - Майстер» вирішено: 1) затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 18325 кв.м. (1,8323 га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46, кадастровий номер земельної ділянки 6810400000:17:003:0035, з земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони і іншого призначення для виробничих потреб, встановивши обмеження у використанні земельної ділянки в охоронній зоні мереж водопостачання, водовідведення, газопостачання, електропостачання; 2) передати ПП «Квін - Майстер» в оренду, терміном на десять років, земельну ділянку площею 18323 кв.м. (1,8323 га) за адресою: вулиця Нігинське шосе, 46 для виробничих потреб, встановивши обмеження у використанні земельної ділянки в охоронній зоні мереж водопостачання, водовідведення, газопостачання та електропостачання; 3) приватному підприємству «Квін - Майстер» протягом одного місяця з дня прийняття рішення укласти з міською радою договір оренди землі та договір на благоустрій і утримання прилеглої території з департаментом житлово - комунального господарства Кам'янець-Подільської міської ради.
Згідно з витягом про державну реєстрацію прав номер 107590824 приватне підприємство «Квін-Майстер» з 26.10.2012 року є власником будівель і споруд частини комплексу, загальна площа якого становить 8818,8 кв. м. за адресою м. Кам'янець - Подільський. вул. Нігинське шосе, 46. Частка приватного підприємства у вказаному комплексі становить 539/1000.
05.09.2017р. позивач звернувся до відповідача листом № 2/02-11-3864 та просив добровільно відшкодувати збитки, завдані користуванням землею без правовстановлюючих документів.
Як вбачається з наданого у матеріали справи акту комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам від 04.08.2017р. та протоколу засідання комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам від 04.08.2017р. на підставі наданої Міськрайонним управлінням Держгеокадастру в Кам'янець - Подільському районі та м. Кам'янці - Подільському інформації щодо вартості 1 кв. м землі в 2015-2017 роках, а також наданої Департаментом містобудування та архітектури міста геодезичної зйомки із зазначенням площі земельної ділянки, підготовлено розрахунок річного розміру орендної плати за землю за 2015-2016 роки та січень-липень 2017 року за земельну ділянку площею 18323,0 кв. м за адресою вул. Нігинське шосе, 46. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2015 рік складає 561 1601,98 гривень. Річний розмір орендної плати на 2015 рік: 561 1601,98 грн х 3,0% - 168348,06 грн. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2016 рік складає 8041598,24 гривень. Річний розмір орендної плати на 2016 рік: 8041598,24 грн. х 3,0% = 241247,95 грн. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2017 рік складає 10355060,22 гривень. Річний розмір орендної плати на 2017 рік: 10355060,22 грн. х 3,0% = 310651,81 грн. Нарахування за січень-лютий 2017 року - 310651,81 грн. / 12 х 2 = 51775,30грн; за березень-липень 2017 року - 10355060,22 грн. х 2,1% = 217456,26 грн. / 12x5-90606,78 грн. Всього нараховано орендної плати за період з 01.01.2015 по 01.08.2017 року в сумі 551978,09 гривень.
Згідно із наданою податковою інспекцією довідкою фактичні надходження плати за землю ПП «Квін-Майстер» в 2015-2017р. сплата відповідних коштів відсутня. Станом на 01.07.2017 року підприємством рахується переплата в сумі 19409,92 гривень. Відповідно, розрахункові втрати орендної плати за землю за 01.01.2015 по 01.08.2017 року складають 532568,17 гривень. За пропозицією комісії рекомендовано після затвердження Акту рішенням виконавчого комітету міської ради належні матеріали по ПП "Квін - Майстер» направити в прокуратуру міста для подальшого вжиття заходів представницького характеру. Акт підписав перший заступник міського голови-голова комісії, заступник начальника управління - начальник відділу аналізу та прогнозування доходів фінансового управління, секретар комісії, начальник фінансового управління міської ради, начальник юридичного управління міської ради, начальник відділу ДАБК міської ради, директор КП „Муніципальна поліція» .
До акту додано розрахунок завданих відповідачем збитків, розмір яких дорівнює 532568,17грн. Рішенням виконкому Кам'янець-Подільської міської ради від 31.08.2017р. затверджено акт комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам від 04.08.2017р.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду .
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до чинної редакції п. 3 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Підстави для здійснення прокурором представництва держави в суді визначені у ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Так, у Законі України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").
При цьому, звертаючись до суду із даним позовом прокурор зазначає, що підставою представництва позивача у даній справі є недоотримання міським бюджетом Кам'янець-Подільської міської ради коштів, які можуть бути використані для потреб громадян міста. Тобто, правовідносини, пов'язані з недоотримання міським бюджетом Кам'янець-Подільської міської ради коштів, становлять "суспільний" та "публічний" інтерес.
Відповідно до ч. 3 та ч. 4 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У п. 1 та 3 постанови "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" від 23.03.2012 р. за № 7 (із змінами) Пленум Вищого господарського суду України роз'яснив, що право прокурора на здійснення представництва в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави виникає у випадках нездійснення або неналежного здійснення захисту інтересів органом державної влади, органом місцевого самоврядування або іншим суб'єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором. Звертаючись до суду, прокурор повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва у порядку, передбаченому ч. 2 або 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Слід враховувати, що прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду із представництвом інтересів держави або громадянина, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. Зазначені обставини повинні перевірятися судом при зверненні прокурора з відповідною заявою або скаргою до суду.
Відтак, прокурор звертаючись до суду з заявою про вступ у справу, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва. Відповідно, наявність одного факту порушення інтересів держави недостатньо для здійснення представництва прокурором інтересів держави в суді. Таке право, в тому числі право подавати позов, прокурор має лише, якщо орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження.
Відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Враховуючи норми Конституції України, частини 2 статті 4 ГПК України, Закону України "Про прокуратуру" враховуючи те, що даний спір може стосуватись недоотримання міським бюджетом Кам'янець-Подільської міської ради коштів, а на прокуратуру покладено обов'язок захищати інтереси держави (в т.ч. органу місцевого самоврядування чи інший суб'єкта владних повноважень (ст. 23 Закону України "Про прокуратури"), звернення прокурора з даним позовом є обґрунтованим.
Як вбачається з рішенням Кам'янець-Подільської міської ради від 03.06.2014 року № 112/64 за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 18323 кв.м. (1,8323 га) за адресою вул. Нігинське шосе, 46, вирішено: 1. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 18325 кв.м. (1,8323 га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46, кадастровий номер земельної ділянки 6810400000:17:003:0035, з земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони і іншого призначення для виробничих потреб, встановивши обмеження у використанні земельної ділянки в охоронній зоні мереж водопостачання, водовідведення, газопостачання, електропостачання. 2. Передати приватному підприємству "Квін - Майстер" в оренду, терміном на десять років, земельну ділянку площею 18323 кв.м. (1,8323 га) за адресою вулиця Нігинське шосе, 46 для виробничих потреб, встановивши обмеження у використанні земельної ділянки в охоронній зоні мереж водопостачання, водовідведення, газопостачання та електропостачання. 3. Приватному підприємству "Квін - Майстер" протягом одного місяця з дня прийняття рішення укласти з міською радою договір оренди землі та договір на благоустрій і утримання прилеглої території з департаментом житлово - комунального господарства Кам'янець-Подільської міської ради.
Згідно ст. 124 Земельного кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Вищевказані рішення міської ради та норми Земельного кодексу зобов'язують відповідача, в разі наміру останнього використовувати земельну ділянку на правах оренди (що підтверджується рішенням про затвердження проекту землеустрою) укласти договір оренди. Докази укладення відповідачем договору оренди з позивачем у справі відсутні. Фактичне ж використання відповідачем земельної ділянки у м. Кам'янець - Подільський. вул. Нігинське шосе, 46 підтверджується наявністю на вказаній землі будівель і споруд частини комплексу, яке належить на праві власності відповідачу (витяг з реєстру речових прав номер 107590824 ).
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу). Використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка (ст. 206 Земельного кодексу).
Враховуючи вказані норми Земельного кодексу, фактичне користування землею відповідачем без правовстановлюючих документів позбавляє права позивача, як власника землі на отримання доходу у вигляді орендної плати. При цьому, у матеріалах справи відсутні докази відповідних оплат.
Неотримання орендної плати, за фактичного користування землею відповідачем (відсутність можливості здачі в оренду іншим особам та не отримання оренди у відповідача), в силу ст. 22 ЦК є збитками. Так, за вказаною нормою збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
В даному контексті потрібно вказати на наявність всіх елементів наявності шкоди, зокрема: наявність шкоди (підтверджується розрахунком і актом); протиправна бездіяльність (відсутність дій щодо укладення договору); причинний зв'язок (саме внаслідок бездіяльності відповідача на укладення договору, в позивача виникли збитки); вина (відповідач знав про необхідність укладення договору - в т.ч. звернення позивача та передбачав можливість виникнення шкоди).
Статтею 16 ЦК України та статтею 20 ГК України передбачено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків.
Особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування (ст. 22 ЦК). За ст. 152 Земельного кодексу захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відшкодування заподіяних збитків (п. „г» ). Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами (ст. 157 Земельного кодексу).
Зазначені норми законодавства, за встановленого судом факту використання землі відповідачем без правовстановлюючих документів, що призвело до завдання збитків позивачу свідчать про виникнення обов'язку відповідача щодо їх відшкодування. Розмір збитків підтверджується актом визначення розміру збитків, який складений комісією (перший заступник міського голови-голова комісії, заступник начальника управління - начальник відділу аналізу та прогнозування доходів фінансового управління, секретар комісії, начальник фінансового управління міської ради, начальник юридичного управління міської ради, начальник відділу ДАБК міської ради, директор КП „Муніципальна поліція» ) та доданим розрахунком. Розрахунок проведено згідно Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою КМУ від 19.04.93 за період з 01.01.2015 р. по 01.08.2017р.
Як вбачається з наданого у матеріали справи акту комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам від 04.08.2017р. відповідачу нараховано орендної плати за період з 01.01.2015 по 01.08.2017 року в сумі 551978,09 гривень. Рішенням виконкому Кам'янець-Подільської міської ради від 31.08.2017р. затверджено акт комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам від 04.08.2017р. Дане рішення у встановленому законом порядку не оскаржене та не визнане незаконним. Отже, вказане рішення є обов'язковим для виконання на відповідній території.
Збитки відшкодовуються власниками землі і землекористувачами, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісії, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина (п. 5 Порядку).
В п. 3.8. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України.
Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).
У розгляді таких справ господарські суди мають докладно з'ясовувати причини неоформлення чи несвоєчасного оформлення відповідного землекористування та обставини, пов'язані із вжиттям господарюючими суб'єктами усіх залежних від них заходів щодо одержання документів, які посвідчують право землекористування. При цьому суду слід враховувати вимоги частини другої статті 120 ЗК України, якою передбачено що у разі коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Якщо у розгляді справи буде з'ясовано обставини, зазначені в абзаці третьому підпункту 3.4 пункту 3 цієї постанови, і що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.
Як було встановлено судом, відповідач знав про необхідність укладення договору оренди, однак не вчиняв усіх належних дій щодо його укладення, що позбавило Кам'янець - Подільську міську раду права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю.
Невиконання вказаного обов'язку є підставою для стягнення з землекористувача збитків у вигляді упущеної вигоди (неодержаної орендної плати), завданих внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного суду України від 17.02.2016р. по справі №904/5857/14).
Згідно пункту 14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Земельний податок - це обов'язковий платіж, що стягується з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п. 14.1.72. ст. 14 Податкового кодексу України). Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.14.1.136. ст. 14 Податкового кодексу України).
Зазначеними вище положеннями спростовуються доводи відповідача про те, що саме на позивача покладається обов'язок щодо вчинення дій з оформлення права користування земельною ділянкою.
Також судом критично оцінюються посилання відповідача на Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Києві, Харкові та Мукачево, оскільки зазначені порядки визначають умови оформлення договорів оренди землі лише в межах адміністративно - територіальної одиниці - міст Києва, Харкова та Мукачево. Окрім цього, зазначені Порядки передбачають лише процедуру оформлення договорів оренди землі, але ніяким чином не перекладають обов'язок особи (якій затверджено проект землеустрою з метою подальшої оренди земельної ділянки) щодо вжиття заходів з укладення договору оренди в майбутньому на орган місцевого самоврядування.
Твердження відповідача про те, що земельна ділянка по вул. Нігинське шосе, 46 в м. Кам'янець - Подільський (за кадастровим номером 6810400000:17:003:0035) не є об'єктом цивільних прав, оскільки позивач не має державної реєстрації права власності на неї, судом до уваги не приймаються. Так, 14.04.2014 року відповідач, звертаючись із заявою до Кам'янець-Подільської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,8323 га по вул. Нігинське шосе, 46 для виробничих потреб та передання в оренду терміном на 10 років просив позивача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки саме за рахунок земель Кам'янець-Подільської міської ради (як розпорядника вказаної земельної ділянки).
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Згідно ст. ст. 73, 76-79 Господарського кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Позивач обрав спосіб захисту та звернувся до суду з позовом про стягнення 532 568,17 грн. збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів. Предметом даного позову є стягнення збитків, а підставою даного позову, на думку позивача, є наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує наявність таких збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів та в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає поведінка відповідача як суб'єкта господарських правовідносин.
Одночасно суд зауважує, що рішення господарського суду повинне бути спрямоване на реальне настання правових наслідків захист чи відновлення порушеного чи оспорюваного права і законного інтересу, а також на вжиття передбачених ГПК України заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У п. 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об'єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові надавати відповідний судовий захист.
Засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
З наведеного, обраний прокурором та позивачем спосіб захисту шляхом стягнення збитків, є тим ефективним способом захисту в даному випадку, що усуне юридичну невизначеність та сумніви щодо факту використання землі відповідачем без правовстановлюючих документів, завдання збитків позивачу та виникнення у відповідача обов'язку щодо їх відшкодування.
Отже, позов обґрунтований, документально підтверджений та підлягає задоволенню в заявленому обсязі.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача у зв'язку із задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 4, 20, 74, 76, 77, 86, 123, 129, 233, 236, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури, м. Кам'янець-Подільський Хмельницька область в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах - Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський Хмельницька область до Приватного підприємства "Квін-Майстер", м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області про стягнення 532 568,17 грн. збитків, завданих використанням землі без правовстановлюючих документів задовольнити.
Стягнути з Приватного підприємства "Квін-Майстер", м. Кам'янка вул. Підприємницька, 3 Кам'янець-Подільський район (код ЄДРПОУ 34223349) на користь Кам'янець-Подільської міської ради, м. Кам'янець-Подільський майдан Відродження, 1 (код ЄДРПОУ 26571846) - 532 568,17грн. (п'ятсот тридцять дві тисячі п'ятсот шістдесят вісім гривень 17 коп.) збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів).
Видати наказ.
Стягнути з Приватного підприємства "Квін-Майстер", м. Кам'янка вул. Підприємницька, 3 Кам'янець-Подільський район (код ЄДРПОУ 34223349) на користь прокуратури Хмельницької область (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102, р/р. 35218028002814, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) - 7988,52грн. (сім тисяч дев'ятсот вісімдесят вісім гривень 52коп.) витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ.
Повний текст рішення складено 05.05.18.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).
Суддя М.Є. Муха
Віддрук. 4 прим. (надіслати рекомендованим листом з повідомленням про вручення): 1 - до справи; 2 - позивачу (32300, Хмельницька обл., м. Кам'янець-Подільський, майдан Відродження, буд. 1); 3 - відповідачу (32307, Хмельницька обл., Кам'янець-Подільський р-н, с. Кам'янка, вул. Підприємницька, буд. 3); 4 - Прокуратурі Хмельницької області (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, буд. 3).
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2018 |
Оприлюднено | 05.05.2018 |
Номер документу | 73792960 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні