Рішення
від 25.04.2018 по справі 823/1175/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2018 року справа № 823/1175/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді: Паламаря П.Г.,

при секретарі: Трегулові Б.Л.,

за участю:

прокурора - Бутар В.С.(за посвідченням),

представника відповідача - ОСОБА_1 (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області до відділу освіти, молоді та спорту Уманської районної державної адміністрації Черкаської області про скасування наказу

ВСТАНОВИВ:

09.03.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулася Уманська місцева прокуратура (20301, Черкаська область, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16) в особі Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області (20340, Черкаська область, Уманський район, с. Паланка, вул. Грушевського, 11) з адміністративним позовом до відділу освіти, молоді та спорту Уманської районної державної адміністрації Черкаської області (20300, Черкаська область, м. Умань, вул. Залізняка, 2а), в якому просить визнати незаконним та скасувати наказ відділу освіти, молоді та спорту Уманської районної державної адміністрації Черкаської області від 31.08.2017 № 85/01-21.

12.04.2018 закінчено підготовче провадження та перейдено до розгляду справи по суті.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що відповідач виносячи оскаржуваний наказ вийшов за межі своїх повноважень та призупинив навчально-виховний процес у 1-4 класах Томашівської НВК без законних на те підстав, оскільки вказане питання належить до компетенції засновника Паланської сільської ради Уманського району. Крім того, прокурор вважає, що призупинення навчально-виховного процесу в Томашівській НВК, призводить до порушення прав жителів с. Томашівка, з огляду на необхідність здобування освіти в інших населених пунктах, зазначивши, що на території Томашівської сілької ради обліковується 17 дітей віком від 6 до 9 років станом на 01.09.2017. Також позивач наголошує про негативний резонанс в місцевій громаді зумовлений призупиненням навчання, та те, що батьки дітей, яких направлено на навчання до іншої місцевості вважають за потрібне відновити навчання в Томашівському НВК.

Представник позивача в судовому засіданні просив позов задовольнити повністю.

10.04.2018 від Паланської сільської ради надійшов лист в якому остання підтримує позовні вимоги в повному обсязі та просить їх задовольнити.

Відповідачем подано відзив на позов у встановлений ухвалою суду строк, в якому відповідач позов в частині скасування наказу визнав, проте вважає, що діяв в межах своїх повноважень та Закону, оскільки останнім не здійснювалась ні реорганізація, ні ліквідація Томашівської НВК, а з причин відсутності контингенту учнів 1-4 класів начально-виховний процес - призупинено. Крім того відповідач посилається на те, що оскільки учні початкових класів не виявили бажання навчатися у Томашівській НВК, відділом освіти прийнято наказ від 31.08.2017 №111 Про організацію підвозу учнів яким організовано транспортування їх до Юрківської НВК.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав частково з підстав зазначених у відзиві.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, судом встановлено наступне.

Листом від 31.08.2017 № 48 директором Томашівського НВК ОСОБА_2 повідомлено сільського голову с. Томашівка про відсутність у навчальному закладі контингенту учнів 1-4 класів станом на 30.08.2017 року.

На підставі вказаної інформації сільським головою с. Томашівки направлено лист від 31.08.2017 №02-11/189 до начальника відділу освіти, молоді та спорту Уманської РДА ОСОБА_3, в якому просить призупинити навчальний процес в Томашівській НВК.

31.08.2017 начальником відділу освіти, молоді та спорту Уманської РДА ОСОБА_4 винесено наказ №85/01-21 "Про призупинення навчально-виховного процесу у Томашівській НВК", даний наказ аргументований ст. 19 Закону України Про середню освіту та листами від 31.08.2017 №48 та №02-11/189.

Не погоджуючись з правомірністю останнього позивач звернувся до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що за ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про загальну середню освіту від 13.05.1999 №651-XIV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) законодавство України про загальну середню освіту базується на Конституції України і складається з Закону України Про освіту , цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно типового статуту Томашівського навчально-виховного комплексу Дошкільнитй навчальний заклад - загальноосвітня школа 1 ступеня Томашівської сільської ради Дошкільнитй навчальний заклад - загальноосвітня школа 1 ступеня Томашівської сільської ради Уманського району є загальноосвітнім навчальним закладом, структура НВК: дошільні групи з денним перебуванням, молодша різновікова група від 2 до 4 років, старша різновікова група від 4 до 6 років, початкова школа з тривалістю навчання 4 роки, отже, вказаний заклад надає послуги з дошкільної та загальної середньої освіти. Відповідно діяльність закладу як і порядок його створення, реорганізації ліквідації регулюється Законами України Про освіту , Про загальну середню освіту .

Згідно ч. 1 ст. 11 Закону №651-XIV рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника.

Частиною 6 ст. 16 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що реорганізація і ліквідація дошкільних навчальних закладів комунальної форми власності (крім закладів, визначених у частині четвертій цієї статті) здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної форми власності - за рішенням засновника (засновників).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, засновником Томашівського навчально-виховного комплексу Дошкільний навчальний заклад загальноосвітня школа І ступеня є Томашівська сільська рада.

Відповідно до п. 30 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Частиною першою статті 59 Закону №280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Тобто, питання ліквідації чи реорганізації навчального закладу належать до виключної компетенції засновника, тобто в даному випадку рішенням Томашівської сільської ради.

Натомість, місцева державна адміністрація, відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеві державні адміністрації від 09.09.1999 №586-ХІV (в редакції чинній на момент спірних правовідносин) в межах своїх повноважень є органом виконавчої влади на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, що реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Приписами ст. 13 Закону №586-ХІV до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань науки, освіти, культури, охорони здоров'я, фізкультури і спорту, сім'ї, жінок, молоді та дітей.

Частиною 1 п. 1 ст. 22 Закону №586-ХІV передбачено, що місцева державна адміністрація реалізовує державну політику в галузі науки, освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, материнства і дитинства, сім'ї та молоді.

Відповідно до Положення про відділ освіти, молоді та спорту Уманської районної державної адміністрації (далі - Положення), затверджений розпорядженням голови районної державної адміністрації від 26.12.2016 №343, є структурним підрозділом районної державної адміністрації, входить до її складу і в межах Уманського району забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань.

Згідно п. 3 Положення, у межах своїх повноважень відділ організовує виконання актів законодавства у сфері освіти, молоді та спорту, здійснює контроль за їх реалізацією.

Основними завдання відділу, відповідно до п. 6 Положення, є реалізація державної політики в галузі освіти з урахуванням особливостей соціально-культурного середовища району.

Відповідно до п. 6.11 Положення, відділ відповідно до визначених галузевих повноважень виконує такі завдання, зокрема, визначення потреби у навчальних закладах, надання пропозицій щодо удосконалення їх мережі тощо.

Підсумовуючи наведене суд зазначає, що законодавством не передбачені способи припинення чи призупинення діяльності навчальних закладів крім реорганізації або ліквідації навчального закладу, та на момент спірних правовідносин відділ освіти, молоді та спорту Уманської районної державної адміністрації ніяким чином не уповноважений приймати рішення про призупинення діяльності навчального закладу, оскільки реорганізація та ліквідація Томашівського навчального-виховального комплексу Дошківльни навчальний заклад - загальноосвітня школа І ступеня є компетенцією виключно сесії Томашівської сільської ради.

Крім того, ст. 53 Конституції передбачено, що повна загальна середня освіта є обов'язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Згідно ст. 4 Закону України Про освіту від 23.01.1991 №1060-ХІІ держава визнає освіту пріоритетною сферою соціально-економічного, духовного і культурного розвитку суспільства.

Відповідно ст. 3 Закону №1060-ХІІ громадяни України мають право на освіту в усіх навчальних закладах, у тому числі на безоплатну освіту в державних і комунальних навчальних закладах незалежно від статі, раси, національності, соціального і майнового стану, роду та характеру занять, світоглядних переконань, належності до партій, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров'я, особливих освітніх потреб, місця проживання та інших ознак.

Обґрунтовуючи, реалізацію конституційного право на освіту відповідач посилається на наказ від 31.08.2017 року №111 Про організацію підвозу учнів яким організовано транспортування дітей до навчального закладу в який були подані заяви від батьків дітей віком 6-9 років про зарахування дітей в навчальний заклад, а саме до Юрківського НВК.

Проте, згідно опитування жителів с. Томашівки, що місяться в матеріалах справи, батьки дітей 1-4 класів вимушені переводити дітей до інших навчальних закладів у зв'язку з призупиненням навчально-виховного процесу в Томашівському НВК. Крім того, призупинення навчання в Томашівській НВК створює додаткові негативні наслідки для батьків та їх дітей, які змушені їздити на навчання до іншої місцевості, що зокрема виражається в територіальній віддаленості та недостатній кількості маршрутів для транспортування дітей. Разом з тим опитувані вважають за необхідне та потрібне відновити навчання в Томашівському НВК, що поліпшить доступність середньої освіти.

Отже оскаржуване рішення відділу освіти, молоді та спорту Уманської районної державної адміністрації, порушує основні завдання загальної середньої освіти, такі як забезпечення права громадян на доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти та забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку загальної середньої освіти.

Слід зазначити, що згідно інформації наданої Томашівською сільською радою від 20.02.2018, на території останньої станом на 01.09.2017 фактично проживало 17 дітей віком від 6 до 9 років, станом на 01.02.2018 - 22 дитини. Станом на 01.09.2018 на території Томашівської сільської ради обліковуватиметься 26 дітей віком від 6 до 9 років. Між тим, відповідно до листа Томашівської сільської ради від 06.12.2017 №02-11/235 дошкільний навчальний заклад Томашівської НВК відвідує 22 дитини.

Тобто з наданих доказів спостерігається тенденція до збільшення кількості дітей шкільного віку, що спростовує відсутність контингенту учнів 1-4 класів, на що посилається відповідач в спірному наказі.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Підсумовуючи викладене суд зазначає, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати наказ відділу освіти, молоді та спорту Уманської районної державної адміністрації Черкаської області (код ЄДРПОУ 02146959) від 31.08.2017 № 85/01-21.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня з дня складення повного судового рішення.

Суддя П.Г. Паламар

Повний текст рішення виготовлено 05.05.2018

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2018
Оприлюднено11.05.2018
Номер документу73841917
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1175/18

Рішення від 25.04.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні