Рішення
від 03.05.2018 по справі 809/431/18
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" травня 2018 р. справа № 809/431/18

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Кафарського В.В,

за участю секретаря судового засідання Федів А.Б.,

позивача ОСОБА_1,

представник позивача ОСОБА_2,

представника Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області Понайди Р.М.,

представника Тисменицької районної ради Івано-Франківської області Місюрак Л.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Клузівської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Тисменицька районна державна адміністрація Івано-Франківської області, Тисменицька районна рада Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та стягнення коштів у сумі 605,87 грн., -

ВСТАНОВИВ:

05.03.2018 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся в суд з адміністративним позовом до Клузівської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області (далі - відповідач) про визнання дій Клузівської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області щодо утримання коштів у сумі 605,87 грн. із загальної суми коштів - 3 107,00 грн., виділених із резервного фонду районного бюджету для надання позивачу грошової допомоги на лікування, на прибутковий податок (18%, що становить 559,26 грн.) та військовий збір (1,5%, що становить 46,61 грн.) протиправними та стягнення із відповідача коштів у сумі 605,87 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Клузівська сільська рада Тисменицького району Івано-Франківської області незаконно, на думку позивача, недовиплатила позивачу кошти у сумі 605,87 грн. при виплаті йому допомоги на лікування.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.03.2018 відкрито провадження у справі за даним позовом за правилами спрощеного позовного провадження та залученодо адміністративної справи за № 809/431/18 Тисменицьку районну державну адміністрацію Івано-Франківської області та Тисменицьку районну раду Івано-Франківської області як третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача.

Відповідачем 16.03.2018 на виконання пункту 4 ухвали про відкриття провадження від 06.03.2018 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду подано відзив на адміністративний позов за №37 від 16.03.2018, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову та відмічає, що Клузівська сільська рада направляла листа позивачу від 13.02.2018 із чітким роз'ясненням позиції сільської ради щодо оприбуткування коштів у сумі 3 107,00 грн. та листом від 12.12.2017 за №185 Клузівська сільська рада повідомила ДФС в Івано-Франківській області про надходження вказаної грошової суми, як безповоротної фінансової допомоги із зазначенням того, що даний дохід згідно ст. 164.2.17 Закону є додатковим благом, та відповідно із грошової суми в розмірі 3 107,00 грн. буде стягнуто податковий збір.Наголошено також, що ДФС в Івано-Франківській області на адресу відповідача жодних листів із зауваженнями щодо неправильного застосування законодавства щодо стягнення податкового збору із позивача не направляла (а.с. 56-59).

Представник Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області 19.03.2018 скористався правом на подання пояснень щодо позову, які надіслав до Івано-Франківського окружного адміністративного суду. У вказаних поясненнях представник Тисменицької РДА Івано-Франківської області зазначив, що позивач 20.10.2017 звернувся із листом до голови Тисменицької районної ради Крутого Р.А., в якому вказав, що у зв'язку із скрутним матеріальним становищем потребує грошової допомоги. Листом від 23.10.2017 за № 356/03-15 голова Тисменицької районної ради Крутий Р.А. звернувся до голови Тисменицької районної державної адміністрації Семанюка І.М. із проханням розглянути можливість надання ОСОБА_1 матеріальної допомоги. Також вказав, що листом від 03.11.2017 за №01.2-05/355 Тисменицька районна державна адміністрація повідомила Тисменицьку районну раду, що із резервного фонду районного бюджету позивачу виділено грошову допомогу в сумі 3 107,00 грн. Зазначено, що відповідне виділення коштів відбулось згідно спільного розпорядження Тисменицької районної державної адміністрації та Тисменицької районної ради від 27.10.2017 за №639/190-р. та вказана сума в розмірі 3 107,00 грн. надіслана відповідно до платіжного доручення на рахунок Клузівської сільської ради 02.11.2017 (а.с. 67-68).

Представник Тисменицької районної ради Івано-Франківської області також скористався правом на подання пояснень щодо позову, які подав до Івано-Франківського окружного адміністративного суду 21.03.2018. В даних поясненнях зазначено, що на звернення ОСОБА_1 з проханням надати йому матеріальну допомогу на лікування, спільним розпорядженням Тисменицької районної державної адміністрації та Тисменицької районної ради від 27.10.2017 за №639/190-р. виділено позивачу кошти в сумі 3 107,00 грн. для надання грошової допомоги на лікування (а.с. 76-77).

Однак, у зв'язку із тим, що разом із відзивом на позовну заяву від 16.03.2018, поясненнями Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області від 19.03.2018 та поясненнями Тисменицької районної ради Івано-Франківської області від 21.03.2018 учасниками справи не подано до суду достатніх доказів для повного та об'єктивного з'ясування обставин справи, ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.03.2018 призначено судовий розгляд даної адміністративної справи.

28.03.2018 від позивача на адресу Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що відповідачем у відзиві не спростовано його твердження та аргументи стосовно суті позовних вимог. Вказав, що кошти в сумі 3 107,00 грн. виділені позивачу із резервного фонду районного бюджету згідно спільного розпорядження Тисменицької районної державної адміністрації та Тисменицької районної ради від 27.10.2017 за №639/190-р. для надання грошової допомоги на лікування, тобто є адресною виплатою, що не включається до оподаткування, а тому просить задовольнити позов в повному обсязі (а.с. 90).

Позивач та представник позивача у судовому засіданні заявлені вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив. Просили позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з'явилася, хоча про дату, час та місце судового розгляду повідомлена належним чином, про що свідчить розписка у матеріалах справи (а.с. 129).

Представник Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області та представник Тисменицької районної ради Івано-Франківської області щодо задоволення позову поклались на розсуд суду, посилаючись на їхні письмові пояснення від 19.03.2018 та 21.03.2018 відповідно.

Заслухавши пояснення представника позивача, представника Тисменицької районної державної адміністрації Івано-Франківської області, представника Тисменицької районної ради Івано-Франківської області, дослідивши позовну заяву, відзив на позовну заяву, відповідь на відзив, письмові докази та матеріали в їх сукупності, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 є пенсіонером та інвалідом другої групи із онкологічним захворюванням.

У зв'язку високими цінами на ліки, які потрібні для лікування позивача, ОСОБА_1 20.10.2017 звернувся із листом до голови Тисменицької районної ради Крутого Р.А., в якому вказав, що у зв'язку із скрутним матеріальним становищем потребує грошової допомоги на лікування (а.с. 69).

Листом від 23.10.2017 за № 356/03-15 голова Тисменицької районної ради Крутий Р.А. звернувся до голови Тисменицької районної державної адміністрації Семанюка І.М. із проханням розглянути можливість надання ОСОБА_1 матеріальної допомоги (а.с. 70).

На підставі даного звернення позивача, спільним розпорядженням Тисменицької районної державної адміністрації та Тисменицької районної ради від 27.10.2017 за №639/190-р. виділено із резервного фонду районного бюджету, серед іншого, кошти в сумі 3 107,00 грн. Клузівській сільській раді для грошової допомоги на лікування жителю села Клузів ОСОБА_1 (а.с. 11). Даний факт підтверджується копією платіжного доручення №306 від 02.11.2017 на суму 3 107,00 грн., в якому зазначено призначення платежу - інша субвенція згідно розпорядження РДА та Районної ради від 27.10.2017 за №639/190-р. (а.с. 72).

Відповідачем після надходження даних коштів в сумі 3 107,00 грн. на її рахунок, утримано на прибутковий податок (18%, що становить 559,26 грн.) та військовий збір (1,5%, що становить 46,61 грн.) кошти на загальну суму 605,87 грн. (а.с. 13).

Вважаючи такі дії по утриманню коштів протиправними, позивач звернувся з даним позовом в суд.

При вирішенні даного спору суд виходив з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначено Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

Згідно з статтею 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Податковий кодекс України (надалі - Кодекс) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно із підпунктом 14.1.257 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, фінансова допомога - фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.

Водночас нормами Податкового кодексу України передбачено такі види допомоги:

- оподатковувана матеріальна допомога;

- неоподатковувана допомога:

1) допомога на лікування та медичне обслуговування (пп.?165.1.19 ПКУ);

2) допомога на поховання (пп.?165.1.22 ПКУ);

3) благодійна допомога:

- цільова - надається за певних умов та визначених напрямків витрачання (пп.?170.7.1, пп.?170.7.4 ПКУ);

- нецільова - надається без умов та напрямків витрачання (пп.?170.7.1, пп.??170.7.3 ПКУ).

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування фізичної особи - резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Відповідно до підпункту 164.2.17 пункту 164.2. статті 164 Податкового кодексу України - до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема: дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених статтею 165 цього Кодексу) у вигляді суми безповоротної фінансової допомоги.

Відповідно до пп. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається, серед іншого, сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги у вигляді адресних виплат та надання соціальних і реабілітаційних послуг відповідно до закону, житлових та інших субсидій або дотацій, компенсацій (включаючи грошові компенсації інвалідам, на дітей-інвалідів при реалізації індивідуальних програм реабілітації інвалідів, суми допомоги по вагітності та пологах).

Згідно з пп. 165.1.19 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на лікування та медичне обслуговування платника податку, у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів, за рахунок коштів благодійної організації за наявності відповідних підтвердних документів, крім витрат, що компенсуються виплатами з фонду загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування.

Суд звертає увагу, що допомога на лікування та медичне обслуговування, що надається згідно з п.п. 165.1.19 Податкового кодексу України, не обмежена розміром та не обкладається ПДФО.

Підтверджувальними документами в цьому випадку є:

- у разі компенсації вартості лікування - документи, які підтверджують необхідність такого лікування, висновок лікаря, рахунок на оплату лікування, укладений договір на лікування, квитанція ПКО та інші документи;

- у разі сплати вартості лікування безпосередньо медичному закладу - договір з таким медичним закладом, рахунок, акт виконаних робіт тощо.

Пiд лiкуванням та медичною допомогою мається на увазi в тому числi, але не виключно, придбання лiкiв, донорських компонентiв, протезно-ортопедичних виробiв, виробiв медичного призначення для iндивiдуального користування iнвалiдiв за рахунок коштів благодiйної органiзацiї або його роботодавця за наявностi вiдповiдних підтвердних документiв, крiм витрат, що компенсуються виплатами з фонду загальнообов'язкового державного соцiального медичного страхування.

Документальним пiдтвердженням цiльового напрямку надання цiльових коштів є документи, що пiдтверджують потребу фiзичної особи - платника податку в лiкуваннi та медичному обслуговуваннi (зокрема, наявнiсть та характеристики хвороби, травми, отруєння, патологiчного стану платника податку); документи про надання послуг, що iдентифiкують постачальника послуг i платника податку, якому надаються послуги, обсяги й вартiсть таких послуг: договори, платiжнi та розрахунковi документи, акти надання послуг; інші вiдповiднi документи залежно вiд потреби лiкування тощо.

Суд встановив, що ОСОБА_1 є онкохворим та перебуває на диспансерному обліку в Івано-Франківській міській поліклініці №4. Хвороби пов'язані із онкологією та інші захворювання підтверджуються письмовими доказами, наявними у матеріалах справи: акт обстеження матеріально-побутових умов від 09.10.2017 (а.с. 18), консультативна довідка від 20.02.2017 (а.с. 20), протокол УЗ-дослідження артерій та хребців шиї від 17.02.2017 (а.с. 20), довідка Івано-Франківської міської поліклініки №4 від 09.03.2017 (а.с. 21), довідка КЗ Прикарпатський клінічний онкологічний центр від 23.01.2018 (зв. стор. а.с. 20), направлення на стаціонар від 08.11.2017 (а.с. 22), виписка №4755/17 із медичної карти стаціонарного хворого терапевтичного відділення №2 (а.с. 23), виписка із медичної карти стаціонарного хворого №1190911 від 29.06.2011 (а.с. 24), виписний епікриз Івано-Франківської міської клінічної лікарні №1 (а.с. 25), направлення на стаціонар від 04.01.2018 (а.с. 26).

Вказані документи підтверджують необхідність позивача у лікуванні, у зв'язку із чим Тисменицька районна державна адміністрація та Тисменицька районна рада спільним розпорядженням від 27.10.2017 за №639/190-р. виділила із резервного фонду районного бюджету, серед іншого, кошти в сумі 3 107,00 грн. на лікування ОСОБА_1

Згідно п. 5 розпорядження Тисменицької РДА, Тисменицької районної ради від 29.06.2010 за №401/45-р Про затвердження Порядку використання коштів резервного фонду районного бюджету , за рахунок коштів резервного фонду районного бюджету можуть відшкодовуватися витрати на здійснення заходів на суму фактичної кредиторської станом на 1 січня поточного бюджетного періоду, щодо фінансування яких прийнято рішення про виділення коштів з резервного фонду бюджету в минулому бюджетному періоді, але платежі з бюджету не були проведені або були проведені частково, про що приймається відповідне рішення.

Пунктом 7 вказаного розпорядження передбачено, що кошти з резервногофонду районного бюджету виділяються на безповоротній основі або на умовах повернення, про що зазначається у розпорядженні про виділення коштів з резервного фонду районного бюджету.

Зі змісту спільного розпорядженням Тисменицької районної державної адміністрації та Тисменицької районної ради від 27.10.2017 за №639/190-р. слідує, що із резервного фонду районного бюджету, серед іншого, виділено кошти в сумі 3 107,00 грн. саме для надання грошової допомоги на лікування ОСОБА_1

Як наслідок, беручи до уваги зазначене та вимоги пп. 165.1.19 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України (допомога на лікування не обмежена розміром та не обкладається ПДФО), відповідачем помилково зроблено висновок про те, що вказана допомога позивачу має оприбутковуватись.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім того, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням викладеного, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення у повному обсязі.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати дії Клузівської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області щодо утримання коштів в сумі 605,87 грн. із загальної суми коштів - 3 107,00 грн., виділених із резервного фонду районного бюджету для надання ОСОБА_1 грошової допомоги на лікування, на прибутковий податок (18%, що становить 559,26 грн.) та військовий збір (1,5%, що становить 46,61 грн.), протиправними.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Клузівської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20562131, вул. Л. Українки, 28А, с. Клузів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1, АДРЕСА_1) кошти у сумі 605,87 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Тисменицька районна державна адміністрація Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20563188, вул. Галицька, 17, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77400).

Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача - Тисменицька районна рада Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054487, вул. Галицька, 17, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77400).

Суддя Кафарський В.В.

Рішення складене в повному обсязі 08 травня 2018 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2018
Оприлюднено14.05.2018
Номер документу73872636
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/431/18

Рішення від 03.05.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Рішення від 03.05.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 26.03.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні