ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
10 травня 2018 року м. Ужгород№ 807/239/18 Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Шешеня О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Керівника Мукачівської місцевої прокуратури до Страбичівської сільської ради, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Страбичівський дошкільний навчальний заклад про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Керівник Мукачівської місцевої прокуратури (далі - позивач) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Страбичівської сільської ради (далі - відповідач), третя особа: Страбичівський дошкільний навчальний заклад (далі - третя особа) про визнання бездіяльності щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку протиправною та зобов'язання вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,40 га.
У відповідності до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Клопотання сторін щодо розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час вивчення позивачем стану додержання земельного законодавства України було виявлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом, по вул. Центральній, 199 а , с. Страбичово, Мукачівського району, Закарпатської області - відсутні, що створює передумову для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою.
Представник відповідача, в строк визначений судом для надання відзиву на позов, надіслав до суду клопотання згідно якого вказує, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад не оформлялися, у зв'язку з відсутністю коштів у місцевому бюджеті та надав до суду копію розпорядження сільського голови №03 від 06.0.2018 року та копію технічного паспорту на нежитлові будинки (дошкільний навчальний заклад).
Представник третьої особи, в строк встановлений судом, не надіслав до суду пояснення на позовну заяву.
Згідно ч. 2 ст. 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п'ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
У відповідності до ч. 3 ст. 262 КАС України підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п'ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовна заява підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом встановлено, що 29.12.2001 року було здійснено державну реєстрацію третьої особи, як юридичної особи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб за №13151200000000653, про що видано Свідоцтво №001117 (а.с. 15).
Під час вивчення позивачем стану додержання земельного законодавства України було виявлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом, по вул. Центральній, 199 а , с. Страбичово, Мукачівського району, Закарпатської області - відсутні.
Так, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом - встановлена позивачем згідно листа відповідача від 29.01.2018 року №31 (а.с. 13).
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до вимог статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно вимог ч. 3, ч. 4 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Як вбачається із матеріалів даної адміністративної справи, за даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов'язання оформити належним чином правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться третя особа відсутній.
Згідно статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядженнями землями територіальних громад.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Зокрема, позивач у межах повноважень наданих ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , має право витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб'єктів, у порядку, визначеному законом.
Відповідно до п. 1.3 Статуту третьої особи, засновником третьої особи є відповідач (а.с. 23).
Згідно п.п. 3.1, 3.2 Статуту третьої особи, головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку. Діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти: збереження та зміцнення фізичного і психічного здоров'я дітей; формування їх особистості; розвиток творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту, та інше, що не суперечить чинному законодавству (а.с. 23).
У відповідності до відповіді відповідача від 29.01.2018 року №31 на запит позивача від 23.01.2018 року № 01-80-870вих.18, третя особа користується 0,40 га земельної ділянки, згідно Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с.Страбичово (а.с. 13).
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотеки, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомості - відсутні відомості щодо земельної ділянки за адресою Мукачівський район, с. Страбичово. Вул. Центральна, 199 а (а.с. 16).
У відповідності до ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України Про освіту передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.
Згідно ст. 63 Закону України Про освіту земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до ЗК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
У відповідності до п. а ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.
Згідно ч. 1, ч. 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У відповідності до ст. ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч. 1, ч. 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов'язковою . Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
У відповідності до Статуту третьої особи, остання є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, може вести самостійний баланс, мати розрахункові рахунки в органі державного казначейства та мати бланки з власними реквізитами.
Відповідно п. 9.1, п. 9.2 Статуту третьої особи за дошкільним навчальним закладом закріплено будівлю загальною площею 861 кв.м., навіси, котельню, насосні станції, надвірні споруди, інші матеріальні цінності та земельну ділянку площею 0,40 га. (а.с. 28).
Третя особа, як дошкільний навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.
Майно третьої особи належить до комунальної власності територіальної громади села Страбичово.
Так, згідно довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України №656731 комплекс будівель дитячого навчального закладу за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, с. Страбичово, вул. Центральна, буд. 199 А, є комунальним закладом та відповідно до затвердженого Статуту знаходиться у комунальній власності територіальної громади с.Страбичово в особі відповідача (а.с. 14).
Відповідно до п. 11.3 Статуту третьої особи, зміст, форма та періодичність контролю, не пов'язаного з навчально-виховним процесом у закладі, встановлюється засновником дошкільного закладу, тобто відповідачем.
Таким чином, відповідно до вимог чинного законодавства України земельна ділянка третьої особи повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов'язковою державною реєстрацією цього права.
Відповідно до ст. 66 Закону України Про освіту , сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції.
Положеннями ч. 2 ст. 19 Закону України "Про дошкільну освіту" передбачено, що органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про освіту", цього Закону та положень про них.
Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.
Таким чином, відповідач, як суб'єкт, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення третьої особи, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не оформив права користування на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад.
Згідно Розпорядження Страбичівського сільського голови 06.03.2018 року №03 - землевпоряднику сільської ради слід заключити договір з комунальним підприємством Мукачівське міське бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки для виготовлення технічного паспорту на будівлю дошкільного навчального закладу та замовити проект землеустрою, головному бухгалтеру сільської ради передбачити кошти в місцевому бюджеті на 2018 рік для виконання вищевказаних робіт щодо третьої особи.
Однак, суд констатує, що на момент розгляду справи по суті, правовстановлюючі документів на земельну ділянку, на якій знаходиться третя особа не оформлені, а це є виключними повноваженнями засновника - відповідача, у зв'язку з чим останній допустив протиправну бездіяльність.
Така бездіяльність Страбичівської сільської ради, у вигляді невиконання вимог ЗК України, Законів України може призвести до нецільового використання земельної ділянки закладу освіти.
У зв'язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до чинного законодавства України.
У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На підставі вище вказаного суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню, позовні вимоги підтверджено належними та допустимими доказами.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
На підставі наведеного та керуючись статтями 139, 241, 243, 244, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Керівника Мукачівської місцевої прокуратури (вул. Л. Толстого, 15, м. Мукачево, Закарпатська область, 89600, код ЄДРПОУ 02909967) до Страбичівської сільської ради (вул. Центральна, буд. 206, с. Страбичово, Мукачівський район, Закарпатська область, 89655, код ЄДРПОУ 04350688), третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Страбичівський дошкільний навчальний заклад (вул. Центральна, буд. 199 "а", с. Страбичово, Мукачівський район, Закарпатська область, 89655, код ЄДРПОУ 34855553) - задовольнити .
2. Визнати протиправною бездіяльність Страбичівської сільської ради (вул. Центральна, буд. 206, с. Страбичово, Мукачівський район, Закарпатська область, 89655, код ЄДРПОУ 04350688) щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться Страбичівський дошкільний навчальний заклад Страбичівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Центральна, буд. 199 "а", с. Страбичово, Мукачівський район, Закарпатська область, 89655, код ЄДРПОУ 34855553).
3. Зобов'язати Страбичівську сільську раду (вул. Центральна, буд. 206, с. Страбичово, Мукачівський район, Закарпатська область, 89655, код ЄДРПОУ 04350688) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,40 га. на якій знаходиться Страбичівський дошкільний навчальний заклад Страбичівської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області (вул. Центральна, буд. 199 "а", с. Страбичово, Мукачівський район, Закарпатська область, 89655, код ЄДРПОУ 34855553).
4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається у відповідності до вимог п. 15.5 ч. 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України.
СуддяО.М. Шешеня
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2018 |
Оприлюднено | 14.05.2018 |
Номер документу | 73872695 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Шешеня О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні