ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 травня 2018 рокуЛьвів№ 876/1655/18
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Багрія В. М.,
суддів Гінди О. М., Рибачука А. І.,
з участю секретаря судового засідання Болюк Н. В.,
представника позивача Бойчука В. І.,
представника відповідача Шийовича С. Я.,
розглянувши у судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року у справі № 813/3523/17 (постанову ухвалено у м. Львові судом у складі головуючого судді Брильовського Р. М., повний текст постанови виготовлений 21 листопада 2017 року) за адміністративним позовом кредитної спілки Вигода до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2017 року кредитна спілка Вигода звернулася до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії.
Позивач просив скасувати рішення Головного управління ДФС у Львівській області про виключення кредитної спілки Вигода з Реєстру неприбуткових установ та організацій від 24.07.2017 № 1713114600045; зобов'язати Головне управління ДФС у Львівській області включити кредитну спілку Вигода до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року позов задоволено частково.
Скасовано рішення Головного управління ДФС у Львівській області про виключення кредитної спілки Вигода з Реєстру неприбуткових установ та організацій від 24 липня 2017 року № 1713114600045.
В решті позовних вимог відмовлено.
Постанову суду першої інстанції оскаржило Головне управління ДФС у Львівській області, подавши на неї апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі зазначає, що постанова суду першої інстанції прийнята з неправильним застосуванням норм матеріального та порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Судом не враховано, що неприбуткові організації, які включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій № 652-VIII та повідомлені про невідповідність установчих документів вимогам Податкового кодексу, зобов'язані до 01.07.2017 привести їх у відповідність та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. В іншому випадку такі установи й організації будуть виключені контролюючим органом із Реєстру з 01.07.2017. Оскільки кредитна спілка Вигода не привела свої установчі документи у відповідність до норм ПК України у встановлений строк, тому була виключена з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Апелянт просить скасувати постанову суду першої інстанції від 20.11.2017 та прийняти нову про відмову позивачу в задоволенні позову.
Вислухавши суддю-доповідача, представника апелянта, який апеляційну скаргу підтримав, представника позивача, який просить апеляційну скаргу відхилити, а постанову суду першої інстанції залишити без змін, дослідивши обставини справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, апеляційний суд приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
Задовольняючи частково позовні вимоги кредитної спілки Вигода , суд першої інстанції прийшов до висновку про відсутність законних підстав для виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, тому скасував рішення Головного управління ДФС у Львівській області від 24 липня 2017 року № 1713114600045.
Апеляційний суд погоджується з таким висновком суду першої інстанції та, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, враховує таке.
Судом першої інстанції встановлено, що кредитна спілка Вигода зареєстрована, як юридична особа 18.03.2004, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 843173.
18.03.2004 кредитна спілка Вигода набула статусу фінансової установи, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію фінансової установи серії КС № 42.
Згідно з рішенням ДПІ у Стрийському районі Львівської області від 09.06.2011 кредитна спілка Вигода отримала статус неприбуткової організації.
09.06.2011 ДПІ у Стрийському районі Львівської області прийнято рішення № 16 про присвоєння позивачу ознаки неприбутковості та внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Також встановлено, що Стрийська ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області зверталася до кредитної спілки Вигода із запитом на виконання вимог п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440 Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру .
26.09.2016 позивачем подано до Стрийської ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області копію Статуту кредитної спілки та інформацію про те, що кредитна спілка Вигода повністю відповідає вимогам ст. 133 Податкового кодексу України.
05.12.2016 кредитною спілкою Вигода було подано податковому органу реєстраційну заяву платника податку за формою № 1-РН у зв'язку із змінами у діяльності .
21.12.2016 позивач отримав відповідь від Стрийської ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області вих. № 12088/12-04 від 20.12.2016, в якій було зазначено, що наявне програмне забезпечення не дає можливості на даний час сформувати рішення про присвоєння ознаки неприбутковості та внести в новий Реєстр неприбуткових організацій (установ) кредитну спілку Вигода .
24.07.2017 Головним управлінням ДФС у Львівській області прийнято рішення № 1713114600045, яким кредитну спілку Вигода виключено з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з статтею 1 Закону України Про кредитні спілки кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Відповідно до пп.14.1.121 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Платниками податку на прибуток підприємств - резидентами, з огляду на пп.133.1.1 п.133.1 ст.133 Податкового кодексу України є суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті.
Згідно з п. 133.4 ст.134 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Зареєстровані установи та організації (новостворені), які подали в установленому порядку документи для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій під час або протягом 10 днів з дня державної реєстрації та які за результатами розгляду цих документів внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, для цілей оподаткування вважаються неприбутковими організаціями з дня їх державної реєстрації.
Відповідно до пп.133.4.6 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, серед іншого, можуть бути віднесені: спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Згідно абз.1 пп.133.4.2 п.133.4 ст.134 Податкового кодексу України доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Постановою Кабінету Міністрів України відповідно до пп.133.4.5 п.133.4 ст.134 Податкового кодексу України затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - Порядок № 440).
Згідно з п. п.16, 17 цього Порядку, виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі: невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу. Під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується: з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулося недотримання вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
В ході судового розгляду встановлено, що відповідно до пунктів 1.1, 2.1, 22.4, 29.8 Статуту кредитна спілка Вигода є неприбутковою організацією, що утворена відповідно до Закону України Про кредитні спілки , якій забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частини серед засновників (учасників), членів кредитної спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб, та у разі ліквідації спілки залишок коштів резервного та додаткового капіталу після розрахунків із членами спілки та іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України.
Кредитна спілка Вигода набула статусу юридичної особи 18.03.2004, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 843173.
18.03.2004 кредитна спілка Вигода набула статусу фінансової установи, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію фінансової установи серії КС № 42.
Відповідно до рішення ДПІ у Стрийському районі Львівської області від 09.06.2011 кредитна спілка отримала статус неприбуткової, про що свідчить присвоєння організації ознаки неприбутковості та внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Суд першої інстанції правильно встановив, що відповідач звертався до кредитної спілки як до неприбуткової організації із запитом № 7552/10/12-04 від 16.08.2016 про надання копій установчих документів для підтвердження відповідності організації вимогам п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України.
У відповідь на вказаний запит позивач у листі № 226 від 26.09.2016 повідомив, що повністю відповідає вимогам, встановленим п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України, на підтвердження чого надіслав копію Статуту кредитної спілки Вигода . При цьому, за результатами розгляду отриманих від позивача документів (статуту), відповідач не прийняв жодного рішення стосовно включення до Реєстру неприбуткових підприємств, установ та організацій чи виключення з відповідного Реєстру кредитної спілки Вигода .
У відповідь на реєстраційну заяву позивача від 05.12.2016, яка була подана у зв'язку із зміною діяльності, Головне управління ДФС у Львівській області 20.12.2016 лише повідомило позивача листом про те, що наявне програмне забезпечення не дає можливості на даний час сформувати рішення про присвоєння ознаки неприбутковості та внести в новий Реєстр неприбуткових організацій (установ) кредитну спілку Вигода .
Враховуючи те, що відповідач не повідомляв кредитну спілку Вигода про невідповідність установчих документів вимогам п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України, а також не надав суду належних доказів, які б свідчили, про таку невідповідність, суд першої інстанції прийшов до обгрунтованого висновку про скасування рішення Головного управління ДФС у Львівській області про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій від 24.07.2017 № 1713114600045.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання Головного управління ДФС у Львівській області включити кредитну спілку Вигода до Реєстру неприбуткових установ та організацій, то така задоволенню не підлягає, оскільки включення чи виключення установи/організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій належить до дискреційних повноважень відповідача.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстави для його скасування відсутні.
Доводи апеляційної скарги, в силу викладеного вище, висновків суду першої інстанції не спростовують.
Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області залишити без задоволення.
Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2017 року у справі № 813/3523/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В. М. Багрій судді О. М. Гінда А. І. Рибачук Повний текст постанови виготовлений 11.05.2018.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2018 |
Оприлюднено | 15.05.2018 |
Номер документу | 73900788 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні