Рішення
від 10.05.2018 по справі 925/227/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2018 року           м. Черкаси справа № 925/227/18                    

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Чевгуза О.В., з секретарем судового засідання Сахно І.В., за участю представників сторін:

від позивача – представник не з'явився,

від відповідача – представник не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду Черкаської області у місті Черкаси справу

за позовом Державної екологічної інспекції у Черкаській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю “Кузьмина Гребля”, с. Кузьмина Гребля, Христинівський район,

про стягнення 61658,25 грн.,

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Черкаської області звернулась Державна екологічна інспекція у Черкаській області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю “Кузьмина Гребля” про стягнення 61658,25 грн. шкоди, завданої самовільним використанням водних ресурсів та відшкодування судових витрат.

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що відповідач у період з 01.01.2015 по 16.10.2016 користувався водою без дозволу на спеціальне водокористування, чим порушив вимоги п. 9 ст. 44, ст. 48, ст. 49 Водного кодексу України та завдав збитків державі у сумі 61 658 грн. 25 коп.

Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 19 березня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначено на 05 квітня 2018 року.

У відзиві на позовну заяву від 03.04.2018 відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову повністю, оскільки 12.08.2014 відповідач завчасно за 4 місяці до закінчення діючого дозволу звернувся до Управління екології та природних ресурсів ЧОДА з клопотанням про надання дозволу на спеціальне водокористування терміном на 5 років з 01.01.2015 по 01.01.2020. На основі наданих документів ДП "Центрукрекологія" рекомендувало погодити клопотання відповідача про погодження умов і отримання дозволу на спецводокористування строком на 5 років з заявленою потребою у воді, що відображено у рекомендаціях НАК "Надра України" ДП "Центрекологія" №813/12-03 від 12.2014. Однак, у встановлений законодавством місячний термін Управління екології та природних ресурсів Черкаська обласна державна адміністрація про результати розгляду вказаного клопотання ТОВ “Кузьмина Гребля” не повідомила, дозвіл не видала, відмову у видачі дозволу не надала. Тому відповідач протягом всього часу з 01.01.2015 по 16.10.2016 сплачував збір за спеціальне водокористування у встановлених законодавством розмірах, виходячи з фактичних обсягів використання води.

Ухвалою суду від 05.04.2018 відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 17 квітня 2018 року, зобов'язано позивача до дня судового засідання подати суду відповідь на відзив.

17.04.2018 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив від 17.04.2018 №10-07/1125, у якій позивач спростував доводи відповідача, викладені у відзиві на позов, та просив суд позов задовольнити у повному обсязі, оскільки листом Управління екології та природних ресурсів ЧОДА надано інформацію про відсутність вхідних документів від ТОВ “Кузьмина Гребля” на отримання дозволу на спецводокристування. Відповідачем не надано додаткових доказів вчинення дій щодо отримання дозволу у визначені терміни чи оскарження дій по порушенню строків та порядку видання дозвільного документу.

Ухвалою суду від 19.04.2018 повідомлено учасників справи про дату перенесення розгляду справи №925/227/18 у підготовчому судовому засіданні, яке призначене на 12 год. 30. хв. 03.05.2018.

Ухвалою суд від 03.05.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 11 год. 20 хв. 10.05.2018.

10.05.2018 до суду від представника відповідача надійшло клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ПП "ЕКОТЕХПРОЕКТ", як особу, яка розробляла проект спеціального водокористування та здійснювала від імені відповідача звернення для отримання дозволу на спеціальне водокористування, оскільки відповідно до п. 4.1 Договору про виготовлення науково - технічної продукції від 28.07.2014 ПП "ЕКОТЕХПРОЕКТ" як виконавець несе відповідальність згідно чинного законодавства України за порушення взятих за договором зобов'язань.

Розглянувши клопотання представника відповідача про залучення третьої особи, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про відсутність передбачених ст. 50 ГПК України підстав для задоволення даного клопотання та залучення ПП "ЕКОТЕХПРОЕКТ" третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, оскільки рішення у даній справі ніяким чином не вплине на права та обов'язки даної особи. Окрім того, заява про залучення третьої особи була подана до суду після закриття підготовчого засідання.

Сторони не направили своїх представників у судове засідання 10.05.2018, не повідомили суду причини нез'явлення у судове засідання їх представників.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відмови позивачем від позову не подано, клопотання про відкладення розгляду справи від сторін суд не отримав, докази врегулювання спору відсутні, а тому суд вважає, що розгляд справи слід провести за відсутності представників обох сторін за наявними документами у справі.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, судом встановлено такі обставини:

Державною екологічною інспекцією у Черкаській області у відповідності до вимог Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” 13.07.2017 проведена планова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища ТОВ “Кузьмина Гребля” Христинівський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Леніна, 1.

За результатами перевірки складено акт планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 13.07.2017 (а.с. 13-17), в якому зазначено, що основним видом діяльності ТОВ “Кузьмина Гребля” є - вирощування зернових культур(крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

В обробітку ТОВ “Кузьмина Гребля” знаходиться 1255,88 га землі.

Водопостачання здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування №Укр824-А/Чрк від 17.10.2016 терміном дії до 18.10.2021 року.

Забір води здійснюється з однієї свердловини (с. Кузьмина Гребля. Христинівського району).

Ліміт забору води становить - 18,569 тис. м3/рік; 62,806 м3/добу, в тому числі:

- з поверхневих водойм не більше - не здійснюється;

- з підземних джерел не більше - 18,569 тис.м3 /рік; 62,806 м3/добу;

-           ліміт використання підземної води на власні потреби - 18,569 тис.м3/рік;

62,806 м3 /добу.

Відведення господарсько-побутових стічних вод здійснюється у вигрібну яму з подальшим вивозом згідно з договором з Христинівським ВУЖКГ в об'ємі 1,993 тис.м3/рік; 16,89 м3/добу. Стічні води, які утворюються в результаті життєдіяльності тварин вивозяться на власне гноєсховище в об'ємі 8,197 тис. м3/рік; 22,46 м3/добу.

Зони санітарної охорони свердловини витримуються.

Підприємством подається статистична звітність за формою 2 ТП (ВОДГОСП), згідно наведених даних у звіті перевищень ліміту використання води за 2016 рік не виявлено.

Свердловина обладнана приладом обліку води (лічильником) марки СТ 50Х.

Попередній дозвіл на спеціальне водокористування № Укр 5614-А/Чрк від 12.12.2012 терміном дії до 31.12.2014. В період з 01.01.2015 по 16.10.2016 користування водою здійснювалося без дозволу на спеціальне водокористування.

          Тому, в період з 01.01.2015 по 16.10.2016 відповідач здійснював господарську діяльність без відповідного дозволу на спеціальне водокористування, водокористування вважається самовільним, що є порушенням вимог п. 9 ст. 44, ст. 48, 49 Водного Кодексу України.

Водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу (п. 9 ст. 44 Водного Кодексу).

Відповідно до ч. 1 ст. 48 Водного кодексу України, спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Згідно ст. 49 Водного кодексу України, спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. У дозволі на спеціальне водокористування встановлюється ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. Спеціальне водокористування є платним.

Статтею 110 Водного кодексу України передбачена відповідальність за порушення водного законодавства. Порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Згідно з довідкою № 57 від 13.07.2017 ТОВ "Кузьмина Гребля" у період часу з 01.01.2015 по 16.10.2016 використало 22900 м3 підземної води (а.с. 18).

Внаслідок самовільного використання водних ресурсів, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №389 від 20.07.2009, зареєстрованої в Мін'юсті України від 14.08.2009 за №767/16783 (зі змінами), проведено розрахунок розміру збитків, згідно з яким сума завданих державі збитків складає 61658 грн. 25 коп.

Відповідно до ст. 1 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об'єктів, пов'язаних з історико-культурною спадщиною.

Згідно з ст. 2 Водного кодексу України, водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України “Про охорону навколишнього природного середовища” та іншими актами законодавства.

Державною екологічною інспекцією у Черкаській області на адресу Відповідача направлено претензію №10-14/105/ЮР від 27.11.2017, яка залишена без задоволення, тому позивач звернувся з даним позовом до суду для захисту свого порушеного права та примусового стягнення завданої шкоди.

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності та за внутрішнім переконанням, враховуючи пояснення представників сторін, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.

Предметом спору у справі є визначена позивачем вимога стягнення шкоди, завданої державі відповідачем внаслідок самовільного використання водних ресурсів.

Суд враховує, що відповідно до приписів ст. 19 Конституції України органи влади можуть діяти лише у спосіб, визначений Законом.

Згідно ч. 3 ст. 5 Господарського кодексу України (далі - ГК України) суб'єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання повинні здійснювати свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

Частина 2 ст. 13 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачає зобов'язання особи при здійсненні своїх прав утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.

Статтею 1 Водного кодексу України передбачено, що використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько - питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Разом з тим, частинами 2, 3 ст. 2 Водного кодексу України передбачено, що водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України “Про охорону навколишнього природного середовища” та іншими законодавчими актами. Земельні, гірничі, лісові відносини, а також відносини щодо використання та охорони рослинного і тваринного світу та об'єктів природно-заповідного фонду, атмосферного повітря, виключної (морської) економічної зони та континентального шельфу України, що виникають під час користування водними об'єктами, регулюються відповідним законодавством України.

Відповідно до ст. 46, 48 Водного кодексу України водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне. Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Згідно з ст. 38 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 44, ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу (дозволи на спецводокористування видані відповідачу терміном дії з 17.10.2016 по 18.10.2021, термін дії попереднього дозволу на спеціальне водокористування закінчився 31.12.2014).

Тобто, в період часу з 01.01.2015 по 16.10.2016 у відповідача дозвіл на спецводокористування був відсутній.

Дозвіл на спеціальне водокористування видається: державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води з водних об'єктів загальнодержавного значення.

Відповідно до положень Водного кодексу України дозвіл на спеціальне водокористування - це документ, який засвідчує право певного суб'єкта господарювання на користування водними ресурсами (у тому числі і тих, що відносяться до корисних).

У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин.

Процедура погодження та видачі юридичним і фізичним особам дозволів на спеціальне водокористування визначається Порядком погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, що затверджений Постановою КМУ від 13.03.2002р. №321 (далі - Порядок №321).

Пунктом 5 Порядку №321 передбачені обов'язкові реквізити дозволу, один з яких є термін, на який видано дозвіл. Дозвіл скріплюється печаткою та підписом керівника органу, що його видав.

Відповідно до ч. 4 ст. 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно з статтею 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, завдана внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, - підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідач не довів суду належними та допустимими доказами використання води з одержанням спеціального дозволу відповідного до вимог Водного кодексу України.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені статтею 1166 Цивільного кодексу України. За приписами зазначеної норми майнова шкода, завдана неправомірними діями майну юридичної особи, відшкодовується у повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Наведена стаття унормовує загальні підстави для відшкодування шкоди в рамках позадоговірних (деліктних) зобов'язань. Деліктна відповідальність за загальним правилом настає за наявності вини заподіювача шкоди. Фактичною підставою для застосування такого виду відповідальності є вчинення особою правопорушення. Юридичною підставою позадоговірної відповідальності є склад цивільного правопорушення. При цьому, для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника та збитками, вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Згідно з ч. 1 ст. 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Як встановлено судом, в результатів проведеної Державною екологічною інспекцією у Черкаській області перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ “Кузьмина Гребля” Христинівський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Леніна, 1, було встановлено, що останній самовільно, тобто без дозволу на користування водою, у період з 01.01.2015 по 16.10.2016 використав 22900 м3 підземної води, що є порушенням вимог п. 9 ст. 44, ст. 48, ст. 49 Водного кодексу України та підставою для цивільної відповідальності.

Враховуючи, що судом встановлена наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення у діях відповідача, що відповідно до зазначених правових норм є підставою для застосування до нього цивільно-правової відповідальності у вигляді стягнення збитків у заявленій позивачем сумі.

Суд приходить до висновку, що вимоги позивача необхідно задовольнити та стягнути з відповідача заподіяну державі шкоду у розмірі 61 658 грн. 25 коп.

Суд не приймає до уваги заперечення відповідача в тій частині, що останній вживав заходів щодо отримання дозволу на спецводокористування, оскільки відповідачем ця обставина не була доведена суду належними доказами. Згідно з листом Управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації від 17.04.2018 державний орган, уповноважений на видачу таких дозволів, не отримував від відповідача зазначених останнім у відзиві на позов документів (а.с. 44).

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, сплачена позивачем сума судового збору у розмірі 1762 грн. підлягає відшкодуванню за рахунок відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю “Кузьмина Гребля” (20051, Черкаська область, Христинівський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Леніна, 1, ідентифікаційний код 36781548) заподіяну державі шкоду у розмірі 61 658 грн. 25 коп. відповідно до норм розподілу вказаної суми між бюджетами (розрахунковий рахунок Кузьмино-Греблівськасільська рада №33118331700462, ЄДРПОУ 37894759, отримувач - УК у Христинівському р-н, банк отримувача - ГУДКСУ у Черкаській області, МФО 854018, ККД 24062100).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю “Кузьмина Гребля” (20051, Черкаська область, Христинівський район, с. Кузьмина Гребля, вул. Леніна, 1, ідентифікаційний код 36781548) на користь Державної екологічної інспекції у Черкаській області (18008, м. Черкаси, вул. Вернигори, 17, ідентифікаційний код 38030602) на р/р 35214001081038 Державна казначейська служба України м. Київ, МФО 820172 - 1762 грн. судового збору.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

          Повне рішення складено 14.05.2018.

Суддя                     О.В. Чевгуз

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення10.05.2018
Оприлюднено17.05.2018
Номер документу73954861
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/227/18

Постанова від 08.08.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Ухвала від 12.06.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Рішення від 10.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 03.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 19.04.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 05.04.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 19.03.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні