Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 травня 2018 р. Справа№805/2488/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чучка В.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4882 від 29.01.2009 року, -
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2018 року Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 (далі - ТОВ Торез-Шанс 1 , відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4882 від 29.01.2009 року, наданого ТОВ Торез-Шанс 1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача, виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 та відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, але в порушення вимог угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 та 2015 роки.
У зв'язку з наведеним позивач просить позовні вимоги задовольнити та у судовому порядку припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.04.2018 року відкрито спрощене позовне провадження у даній справі без проведення судового засідання та повідомлення сторін. В ухвалі було запропоновано відповідачу у п'ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі надати суду відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження, які наявні у відповідача.
У визначений судом строк відповідач відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження до суду не надав.
За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заяві по суті справи, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 зареєстроване як юридична особа 25.01.2008 року № 1 264 102 0000 000451, місцезнаходження: 86600, Донецька область, м. Чистякове, Мікрорайон-4, буд. 7, кв. 33, включено до ЄДРПОУ за номером 35547083, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 39-40).
29 січня 2009 року товариству з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 4882 (а.с. 10).
Як вбачається з Угоди про умови користування надрами з метою видобування запасів вугілля від 13 січня 2011 року, товариство з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 зобов'язане у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин (а.с. 10-15).
Як вбачається з листа ДНВП Державний інформаційний геологічний фонд України від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493, інформація щодо руху запасів товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 за 2015 рік до ДНВП Геоінформ України не надходила (а.с. 20-22).
16 серпня 2016 року Державна служба геології та надр України, наказом № 257 у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, встановила товариству з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 термін для усунення порушень законодавства про надра на користування надрами та встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - 10 календарних днів (а.с. 8-9).
10 січня 2017 року Державна служба геології та надр України, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, повторно встановила товариству з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 термін для усунення порушень законодавства про надра на користування надрами та встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - до 01 березня 2017 року, про що прийнятий наказ № 1 (а.с. 23-24).
Згідно листу Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України від 17 лютого 2017 року № 03/303-0696, товариство з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 не надало до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік (а.с. 25-27).
Наказом від 19 квітня 2017 року №179 Державна служба геології та надр України зупинила дію спеціального дозволу товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 на користування надрами та згідно витягу з додатка до вказаного наказу встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - 30 календарних днів (а.с. 28-29).
Як вбачається з листа Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України від 20 липня 2017 року № 03/303-2913, товариство з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 не надало до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік (а.с. 31-33).
Встановлені обставини підтверджені матеріалами справи і не є спірними.
Вирішуючи даний спір, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року за № 615.
Згідно з пунктом 23 Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .
Відповідно до пункту 25 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
У відповідності до частини 1 статті 26 Кодексу України про надра підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі якщо відпала потреба в користуванні надрами, закінчення встановленого строку користування надрами, припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування, користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами, вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, згідно угоди про умови користування надрами з метою видобування запасів вугілля від 13 січня 2011 року надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр. Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр - обов'язкова умова спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом та Угодою. Як встановлено судом, відповідач відповідні звіти протягом 2014, 2015 років не надавав.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За таких обставин, приймаючи до уваги наведене, а саме те, що відповідачем не надавалась звітність, передбачена Угодою, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд дійшов висновку, що вимоги позивача підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4882 від 29.01.2009 року - задовольнити повністю.
2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 29.01.2009 року № 4882, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Торез-Шанс 1 (код ЄДРПОУ 35547083, місцезнаходження юридичної особи: 86600, Донецька область, м. Чистякове, Мікрорайон-4, буд. 7, кв. 33).
Повне судове рішення складено 10 травня 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Чучко В.М.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2018 |
Оприлюднено | 18.05.2018 |
Номер документу | 73958929 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чучко В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні