ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
11 травня 2018 року № 826/10993/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Патратій О.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ценнер-Сервіс" до 1) Державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Коровайко О.С., 2) Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа Головне територіальне управління юстиції у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ценнер-Сервіс" звернулось до суду з адміністративним позовом в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 31.01.2017р. просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Коровайко Оксани Сергіївни від 18.01.2016 року № 27846394 про відмову у скасуванні;
- зобов'язати Департамент з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про скасування рішення державного реєстратора на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Нілової Ангеліни Олександрівни № 15243851 від 19.08.2014р. про державну реєстрацію права власності на ремонтно - механічний корпус (Літ. А), загальною площею 909,9 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Чистяківська, 23 за реєстраційним номером 434684680000.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що рішенням № 27846394 від 18.01.2016 року державним реєстратором було протиправно відмовлено у скасуванні державної реєстрації прав на підставі рішення суду посилаючись на припинення рішення № 15243851 від 19.08.2014 у зв'язку з переходом права власності за іншою особою, що унеможливлює проведення державної реєстрації скасування вказаного рішення.
Представник державного реєстратора Головного територіального управління юстиції у місті Києві у відзиві проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.11.2015р. по справі № 826/4110/15 скасовано попереднє рішення про державну реєстрацію права власності № 15243851 від 19.08.2014р., а на момент подачі заяви № 15266149 від 14.01.2016р. вже існувало нове рішення № 16984143 від 05.11.2014р. на підставі якого зареєстровано право власності за іншим власником, а отже наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, а відповідно до статті 24 Закону це є підставою для прийняття рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Департамент з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у відзиві проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що Департамент позбавлений можливості внести запис про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності, оскільки відповідно до абзацу першого пункту 41 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою КМ України від 26.10.2011р. № 1141 Державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд приходить до наступних висновків.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.11.2015р. у справі № 826/4110/15 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ценнер - Сервіс" задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення державного реєстратора на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Нілової Ангеліни Олександрівни № 15243851 від 19.08.2014р. про державну реєстрацію права власності на ремонтно-механічний корпус (Літ. А), загальною площею 909,9 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Чистяківська, 23 за реєстраційними номером 434684680000.
З метою скасування державної реєстрації прав на підставі рішення суду, позивач 14 січня 2016 року звернувся до Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві із заявою про його скасування та необхідним переліком документів.
Рішенням № 27846394 від 18.01.2016 року державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві Коровайко Оксани Сергіївни було відмовлено у скасуванні посилаючись на припинення рішення № 15243851 від 19.08.2014р. у зв'язку з переходом права власності за іншою особою, що унеможливлює проведення державної реєстрації скасування вказаного рішення.
Не погоджуючись з такими діями та рішенням відповідача позивач і звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" № 1952-IV від 01.07.2004р. (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 1952-IV).
Відповідно до ч.2 ст. 26 Закону № 1952-IV у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Порядок ведення Державного реєстру прав на нерухоме майно затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1141 (далі - Порядок № 1141).
Згідно з пунктом 41 Порядку № 1141 державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Внесення записів про скасування державної реєстрації прав здійснюється державним реєстратором за заявою, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.
Для внесення записів про скасування державної реєстрації прав державний реєстратор вносить до відповідного розділу Державного реєстру прав такі відомості: 1) підстава для скасування державної реєстрації прав: назва документа; дата видачі документа; номер документа; ким виданий (оформлений) документ; додаткові відомості про документ; 2) реєстраційний номер, дата та час реєстрації заяви, на підставі якої вносяться записи про скасування державної реєстрації прав; 3) підстава для внесення записів про скасування державної реєстрації прав: назва рішення; дата формування рішення; індексний номер рішення; 4) прізвище, ім'я та по батькові державного реєстратора; 5) найменування органу державної реєстрації прав або найменування нотаріальної контори, назва нотаріального округу.
У результаті внесення записів про скасування державної реєстрації прав у відповідному розділі Державного реєстру прав державний реєстратор робить відмітку про скасування державної реєстрації прав.
У разі коли внесення записів про скасування державної реєстрації прав здійснюється щодо державної реєстрації переходу чи припинення речових прав, державний реєстратор робить відмітку про скасування державної реєстрації прав та поновлює записи про речові права на нерухоме майно, обтяження таких прав, що існували до проведення державної реєстрації прав.
У разі коли внесення записів про скасування державної реєстрації прав здійснюється щодо державної реєстрації прав на об'єкт нерухомого майна, який поділено чи частку з якого виділено, або на об'єкти нерухомого майна, що об'єднано, державний реєстратор робить відмітку про скасування державної реєстрації прав та відкриває закритий (закриті) розділ (розділи) Державного реєстру прав та відповідну (відповідні) реєстраційну (реєстраційні) справу (справи) на підставі прийнятого ним рішення про відкриття закритого розділу Державного реєстру прав та реєстраційної справи.
З метою скасування державної реєстрації прав на підставі рішення суду, позивач 14 січня 2016 року звернувся до Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві із заявою про його скасування та необхідним переліком документів.
Однак рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві № 27846394 від 18.01.2016 року було відмовлено у скасуванні посилаючись на припинення рішення № 15243851 від 19.08.2014р. у зв'язку з переходом права власності до іншої особи, що унеможливлює проведення державної реєстрації скасування вказаного рішення.
В даному рішенні державний реєстратор послався на п.5 ст. 24 Закону № 1952-IV та пункти 18, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 року (далі - Порядок № 1127).
Водночас, суд вважає таку відмову державного реєстратора неправомірною, оскільки Порядок № 1127 визначає умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону № 1952-IV державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
А п.5 ст. 24 Закону № 1952-IV передбачає, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо, зокрема, наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Тобто, зазначені норми регулюють відносини пов'язані з державною реєстрацію речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень.
В той же час, позивач не звертався до державного реєстратора із заявою про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до картки прийому заяви № 27814563 позивач звернувся саме з заявою про скасування державної реєстрації прав на підставі рішення суду - постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 03.11.2015р. у справі № 826/4110/15.
Процедуру прийняття і розгляду заяв щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, права та обов'язки суб'єктів, що є учасниками зазначеної процедури, на час виникнення спірних правовідносин (січень 2016р.), визначав Порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно затвердженого Наказом Міністерства юстиції України № 3502/5 від 12.12.2011 року (чинний у січні 2016 року, далі - Порядок № 3502/5).
Відповідно до п. 2.6. даного Порядку № 3502/5 для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3. даного розділу.
Відповідно до п. 2.14. Порядку № 3502/5 державний реєстратор приймає рішення щодо відмови у внесенні змін до записів, відмови у внесенні записів про скасування державної реєстрації прав, відмови у скасуванні записів Державного реєстру прав виключно за наявності таких підстав:
2.14.1. У разі внесення змін до записів Державного реєстру прав: органом державної реєстрації прав або нотаріусом, до якого звернувся заявник, не проводилась державна реєстрація прав на відповідний об'єкт нерухомого майна; подані документи не відповідають вимогам, встановленим законом, цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами; відповідні зміни до записів Державного реєстру прав уже внесені; із заявою звернулась неналежна особа; відсутній запис, щодо якого подано заяву; документи подані не в повному обсязі.
2.14.2. У разі внесення записів про скасування державної реєстрації прав або скасування записів Державного реєстру прав: органом державної реєстрації прав або нотаріусом, до якого звернувся заявник, не проводилась державна реєстрація прав на відповідний об'єкт нерухомого майна, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або внесення змін до запису Державного реєстру прав; подане рішення суду про скасування рішення державного реєстратора не набрало законної сили або не завірене належним чином відповідно до законодавства; запис про скасування державної реєстрації прав уже внесено, запис Державного реєстру прав з відповідним реєстраційним номером уже скасовано.
Відмова у внесенні змін до записів, у внесенні записів про скасування державної реєстрації прав або у скасуванні записів Державного реєстру прав з підстав, зазначених в абзаці другому підпункту 2.14.1 цього пункту та абзаці другому цього підпункту, не може здійснюватися у разі, коли заява подається до органу державної реєстрації прав за місцем розташування нерухомого майна у зв'язку з ліквідацією державної нотаріальної контори, зупиненням або припиненням нотаріальної діяльності приватного нотаріуса.
Отже, у даному Порядку № 3502/5 відсутні підстави для відмови у скасуванні у зв'язку з переходом права власності до іншої особи.
Посилання Державного реєстратора на те, що на момент подачі заяви № 15266149 від 14.01.2016р. вже існувало нове рішення № 16984143 від 05.11.2014р., на підставі якого зареєстровано право власності за іншим власником, а отже наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, суд вважає необґрунтованим, оскільки в даному випадку не ставиться питання про реєстрацію права власності на нерухоме майно за новим власником, а лише скасування рішення державного реєстратора на підставі рішення суду.
Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Аналізуючи зміст наведених законодавчих норм та з урахуванням матеріалів справи, суд приходить до висновку, що рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві від 18.01.2016 року № 27846394 є протиправним, прийнято з порушенням чинних на час його прийняття норм закону, а тому підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про скасування рішення державного реєстратора на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Нілової Ангеліни Олександрівни № 15243851 від 19.08.2014 про державну реєстрацію права власності на ремонтно - механічний корпус (Літ. А), суд зазначає наступне.
Згідно з ч.2 ст. 26 Закону № 1952-IV (в редакції станом на час вирішення спору судом) у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Відповідно до ст. 6 Закону № 1952-IV організаційну систему державної реєстрації прав становлять:
1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;
2) суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти;
3) державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.
Акредитованим суб'єктом може бути юридична особа публічного права, у трудових відносинах з якою перебуває не менше ніж три державні реєстратори, та яка до початку здійснення повноважень у сфері державної реєстрації прав уклала: - договір страхування цивільно-правової відповідальності з мінімальним розміром страхової суми у тисячу прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених станом на 1 січня календарного року; - договір з іншим суб'єктом державної реєстрації прав та/або нотаріусом (у разі коли акредитований суб'єкт здійснює повноваження виключно в частині забезпечення прийняття та видачі документів у сфері державної реєстрації прав).
Відповідно до п. 41 Порядку № 1141 державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
А згідно з п. 41-1 Порядку № 1141 державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування рішення державного реєстратора у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в задоволенні заяви про відкликання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень. Внесення записів про скасування рішення державного реєстратора здійснюється державним реєстратором за заявою, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст. У результаті внесення записів про скасування рішення державного реєстратора у відповідному розділі Державного реєстру прав державний реєстратор робить відмітку про скасування відповідного рішення.
Згідно підпункту 3 пункту 2 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 26.11.2015 N 834-УІИ "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" огани державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями умов, необхідних для реалізації повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, але не пізніше 30 квітня 2016 року.
Відповідно до рішення Київської міської ради від 14 квітня 2016 року N 319/319 Про утворення Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) утворено Департамент з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Отже, після 30.04.2016р. Головне територіальне управління юстиції у м. Києві не має повноважень щодо вчинення будь-яких реєстраційних дій, а задоволення вимоги про зобов'язання внести до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про скасування рішення державного реєстратора на час розгляду справи та прийняття відповідного рішення належить до повноважень Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
У зв'язку з викладеним, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Проте, враховуючи, що спір фактично виник у зв'язку з неправомірними діями державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Коровайко Оксани Сергіївни, судові витрати стягуються з останнього.
Керуючись статтями 77, 139, 241-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Коровайко Оксани Сергіївни від 18.01.2016 року № 27846394 про відмову у скасуванні.
3. Зобов'язати Департамент з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) внести до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про скасування рішення державного реєстратора на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Нілової Ангеліни Олександрівни № 15243851 від 19.08.2014р. про державну реєстрацію права власності на ремонтно - механічний корпус (Літ. А), загальною площею 909,9 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Чистяківська, 23 за реєстраційним номером 434684680000.
4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ценнер-Сервіс" (03062, м. Київ, вул. Чистяківська, буд. 23, код ЄДРПОУ 25407470) судові витрати за сплату судового збору в загальному розмірі 1 378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) гривень 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного територіального управління юстиції у місті Києві (01001, м. Київ, провул. Музейний 2-Д, код ЄДРПОУ 34691374).
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя О.В. Патратій
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2018 |
Оприлюднено | 18.05.2018 |
Номер документу | 73962681 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Патратій О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні