Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 травня 2018 р. Справа№805/2412/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Череповський Є.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю «Антракс - Юні» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5263 від 29 грудня 2010 року,
В С Т А Н О В И В:
Державна служба геології та надр України (далі – Позивач) звернулася до суду з позовною заявою до ТОВ «Антракс - Юні» (далі - Відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5263 від 29 грудня 2010 року, наданого ТОВ «Антракс - Юні».
В обґрунтування заявлених вимог Позивач зазначив наступне.
29 грудня 2010 року Відповідачу наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5263, невід'ємною частиною якого була угода про умови користування надрами. З моменту отримання спеціального дозволу у Відповідача як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615. Відповідач своїх обов'язків не виконав, що, враховуючи п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на їх користування. Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. З огляду на те, що Відповідачем не надано згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Представники сторін до суду не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені судом належними чином.
Від представника Позивача судом отримано заяву про розгляд справи у письмовому провадженні.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване місцезнаходження відповідача: 86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Шиллєра, б. 122. Відомості про наявність у Відповідача номеру засобів зв'язку та електронної пошти у суду відсутні.
Надіслання поштової кореспонденції на адресу Відповідача не видалось можливим, оскільки останній зареєстрований на тимчасово непідконтрольній органам державної влади території, на якій УДППЗ «Укрпошта» не надає послуги.
З огляду на викладене повідомлення Відповідача про дату, час і місце судового розгляду в порядку та у спосіб, що визначені ст. ст. 124-127, 129 КАС України, було неможливим.
Разом з цим всі процесуальні рішення у справі із зазначенням дати, часу і місця проведення судового засідання були оприлюднені у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Інформація про дату, час і місце судового розгляду цієї справи була оприлюднена на офіційному веб-порталі «Судова влада України» (http://adm.dn.court.gov.ua/sud0570/povistky/).
Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Таким чином, суд дійшов висновку щодо можливості розгляду даної справи у письмовому провадженні на підставі наявних у матеріалах справи доказів.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач - Державна служба геології та надр України, є суб'єктом владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Відповідач - ТОВ «Антракс - Юні», зареєстроване в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 34686170 за адресою: 86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Шиллєра, б. 122, що вбачається з відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch).
29 грудня 2010 року Міністерством охорони навколишнього природного середовища України видано Відповідачу спеціальний дозвіл на користування надрами № 5263.
Цей дозвіл надав Відповідачу право на видобування кам'яного вугілля на шахто ділянці «Фомінській» у межах ділянки ТОВ «Шахтовуглесервіс», пласт h8, площею 6,6 км2. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, зокрема своєчасно сплачувати податки та інші обов'язкові платежі; подавати щорічну звітність перед Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі – ДНВП «Геоінформ України») відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом.
Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра про те, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила.
Листом ДНВП «Геоінформ України» від 20 липня 2017 року № 03/303-2913 надано перелік надрокористувачів, від яких не надходила інформація щодо руху запасів за формою 5-гр за 2016 рік.
За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що Відповідачем в порушення вимог спеціального дозволу не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідної форми статистичної звітності за 2014 та 2016 роки.
19 травня 2015 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 122 щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами.
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122), Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 29 грудня 2010 року № 5263, виданого Відповідачу, у зв'язку з порушенням надрокористувачем п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень.
Перелік надрокористувачів Луганської та Донецької областей, яким наказом Державної служби геології та надр України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» 9 червня 2015 року.
Докази усунення Відповідачем допущених ним порушень у визначений Державною службою геології та надр України строк суду не надані.
15 грудня 2017 року в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомлено, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку.
Відповідно до положень ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.
Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадра України в 15-денний строк власну позицію (згода/не згода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.
Докази, які б свідчили про те, що Відповідач повідомив Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.
При прийнятті рішення у справі суд виходить з наступного.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Відповідно до ст. 13 цього Кодексу, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Згідно зі ст. 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 29 грудня 2010 року № 5263, є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Відповідач цього обов'язку не виконав.
Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що Відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
В свою чергу Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення Відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв'язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні «Урядовий кур'єр» оприлюднене відповідне оголошення.
Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 03 травня 2018 року у справі №812/1074/17.
За загальним правилом, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, визначені у ч. 1 ст. 19 КАС України.
Відповідно до п. 5 ч. 1 цієї статті КАС України, адміністративним судам підсудні справи у публічно – правових спорах за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно – правового спору надано такому суб'єкту законом.
На підставі наведеного вище суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-9, 19-20, 22, 25-26, 72-78, 90, 139, 241-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Ежена Потьє, 16, м. Київ, 03057, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 37536031) до товариства з обмеженою відповідальністю «Антракс - Юні» (Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Шиллєра, б. 122, 86200, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 34686170) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5263 від 29 грудня 2010 року, наданого ТОВ «Антракс - Юні» - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5263 від 29 грудня 2010 року, наданого Міністерством охорони навколишнього природного середовища України товариству з обмеженою відповідальністю «Антракс - Юні».
Рішення прийняте і складене в повному обсязі 15 травня 2018 року.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п. 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Череповський Є.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2018 |
Оприлюднено | 21.05.2018 |
Номер документу | 73994693 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Череповський Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні