Постанова
від 08.05.2018 по справі 297/615/17
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 297/615/17

П О С Т А Н О В А

Іменем України

08 травня 2018 року м. Ужгород

Колегія суддів Судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Закарпатської області в складі:

головуючого: Собослой Г.Г.,

суддів: Фазикош Г.В., Готра Т.Ю.,

з участю секретаря: Чучка Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Берегівського районного суду від 11 серпня 2017 року у справі №297/615/17 (Головуючий: Гал Л.Л.), -

В С Т А Н О В И Л А :

У березні 2017 року прокуратура Закарпатської області звернулася в суд із позовом в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Берегівської районної державної адміністрації, ОСОБА_1, треті особи без самостійних вимог на стороні позивача ОСОБА_2 обласне управління лісового та мисливського господарства, Державне підприємство Берегівське лісове господарство , Косонська сільська рада про визнання недійсним розпорядження та витребування земельної ділянки лісогосподарського призначення із чужого незаконного володіння.

Позовні вимоги мотивують тим, що прокуратурою було виявлено надання у власність громадянам земель лісогосподарського призначення, які відповідно до земельного законодавства не можуть передаватись у приватну власність, а саме: розпорядженням голови Берегівської районної державної адміністрації від 30.12.2014 року №473 затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,04 га за кадастровим номером 2120485600:02:000:0093, розташовану за межами населеного пункту на території Косонської сільської ради Берегівського району Закарпатської області для індивідуального дачного будівництва.

Дане розпорядження Берегівської РДА прийнято всупереч вимог п.2 ч.4 ст.84 Земельного кодексу України, оскільки у приватну власність ОСОБА_1 для сільськогосподарських потреб, а саме: для індивідуального дачного будівництва, передані землі лісогосподарського призначення.

Рішенням Берегівського районного суду від 11 серпня 2017 року позов задоволено.

Визнано недійсним та скасовано розпорядження голови Берегівської районної державної адміністрації №473 від 30.12.2014 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1М. .

Витребувано земельну ділянку за кадастровим номером 2120485600:02:000:0093, площею 0,04 га., вартістю 43 500 грн., яка розташована за межами населеного пункту с.Косонь, Берегівського району із чужого незаконного володіння ОСОБА_1 на користь держави в особі Кабінету Міністрів України.

Вирішено питання про судові витрати.

Не погоджуючись із даним рішенням суду ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати як таке, що постановлене з порушенням норм процесуального та матеріального права, оскільки підстави передбачені чинним законодавством для задоволення позовних вимог відсутні, так як із наданих доказів прокуратурою жодним чином не підтверджують, що землі 7 філії Берегівське лісове агропромислове господарство ДП Закарпатське ОУЛАГ на які нібито накладається спірна земельна ділянка, дійсно перебувала в постійному користуванні вказаного державного підприємства. ГДСЛАП Закарпатагроліс (попередник ДП Закарпатське ОУЛАГ) не є правонаступником якоїсь іншої юридичної особи, воно було створене як нова особа публічного права. Відтак, виходячи з положень ст.ст.9, 13 ЛК України (в редакції від 01 січня 2013 року, яка діяла на той час) ГДСЛАП Закарпатагроліс могло отримати в постійне користування землі лісового фонду за межами населених пунктів лише шляхом прийняття Закарпатською обласною радою відповідного рішення і таке рішення надано не було. Із матеріалів справи не вбачається, що ГДСЛАП Закарпатагроліс , а згодом - ДП Закарпатське ОУЛАГ (філії Берегівське ЛАГ ) надавались землі лісового фонду. У даному випадку ні акт інвентаризації земель лісового фонду сільгосппідприємства на території Косонської сільської ради (селищної) ради Берегівського району від 2001 року, ні таксаційний опис філіалу Береговодержспецлісгосп ГДСЛАП Закарпатагроліс від 2005 року, на які посилається прокуратура Закарпатської області, не є планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування. Акт інвентаризації земель лісового фонду сільгосппідприємства на території Косонської сільської ради (селищної) ради Берегівського району від 2001 року, то такий є недопустимим доказом. Таксаційний опис філіалу Береговодержспецлісгосп ГДСЛАП Закарпатагроліс від 2005 року, так само є неналежним доказом, оскільки такий не містить інформацію щодо предмета доказування. Разом з тим, ОСОБА_1 отримав у приватну власність спірну земельну ділянку на підставі нібито незаконного, на думку прокуратури Закарпатської області, розпорядження голови Берегівської районної державної адміністрації Закарпатської області від 30.12.2014 року №473 вина якого, при цьому, не доведена в законному порядку і не встановлена обвинувальним вироком суду.

Від прокуратури Закарпатської області надійшло заперечення на апеляційну скаргу ОСОБА_1, яку просять залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, як таке, що постановлене з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши пояснення представника прокуратури Закарпатської області - ОСОБА_3, представника Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області - ОСОБА_4, які просять рішення суду залишити без змін, перевіривши матеріали справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню із наступних підстав.

Від представника ОСОБА_1 - ОСОБА_5 надійшла заява про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю явки в судове засідання за станом здоров'я (отримання тілесних ушкоджень внаслідок падіння з даху), судова колегія вважає відмовити у заявленому клопотанні, так як підтверджуючих документів щодо отримання тілесних ушкоджень ним не надано і свої пояснення представник надавав у попередніх судових засіданнях по суті спору і дана обставина не перешкоджає розглядові справи у відповідності до ч.2 ст.372 ЦПК України.

Встановлено, що розпорядженням голови Берегівської районної державної адміністрації від 30.12.2014 року №473 затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,04 га за кадастровим номером 2120485600:02:000:0093, розташовану за межами населеного пункту на території Косонської сільської ради Берегівського району Закарпатської області для індивідуального дачного будівництва.

На підставі даного рішення Берегівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку.

Відповідно до ст.193 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі землі лісогосподарського призначення.

Стаття 20 ЗК України (в редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) передбачає встановлення та зміни цільового призначення земель.

Стаття 21 ЗК України визначає, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсним рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.

Згідно зі ст.553 ЗК України до земель лісового фонду належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів і окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянок.

Статті 56, 57 ЗК України передбачають, що землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності і такі за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

Порядок використання земель сільськогосподарського призначення визначається законом.

Таким чином, землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства, належать до земель лісогосподарського призначення, на які розповсюджується особливий режим щодо використання, надання в користування та передачі у власність.

У пункті 2 статті 5 ЛК України передбачено, що правовий режим земель лісогосподарського призначення визначається нормами земельного законодавства.

Основною рисою земель лісогосподарського призначення є призначення цих земель саме для ведення лісового господарства, що за змістом статті 63 ЛК України полягає в здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Згідно зі ст.7 ЛК України ліси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу.

Відповідно до ст.8 ЛК України у державній власності перебувають усі ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій згідно із законом.

За статтею 13 ЗК України до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах , визначених цим Кодексом.

Передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею більше 1 га, що перебувають у державній власності, належить до повноважень Кабінету Міністрів України у сфері лісових відносин (стаття 27 ЛК України у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно із ч.2 ст.149 ЗК України, вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Відповідно до ч.10 ст.149 ЗК України, Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частиною п'ятою цієї статті, та у випадках визначених статтею 150 цього Кодексу.

Згідно з нормами статей 181-184, 202-204 ЗК України, законів України Про державний земельний кадастр та Про землеустрій дані державного земельного кадастру це документальне підтвердження відомостей про правовий режим земель, їх цільове призначення, їх розподіл серед власників землі і землекористувачів за категоріями земель, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, які ґрунтуються на підставі землевпорядної документації.

Встановлено, що спірна земельна ділянка за кадастровим номером 2120485600:02:000:0093, площею 0,04 га, яка розташована за межами населеного пункту с.Косонь, Берегівського району, накладається на землі лісогосподарського призначення у кварталі 7 контуру 818 філії Берегівське лісове агропромислове господарство Державного підприємства Закарпатське обласне управління лісогосподарських агропромислових господарств , які на момент видачі оскаржуваного розпорядження, перебували в постійному користування вказаного державного підприємства.

Дані обставини стверджуються ортофотопланом контуру 818, Актом інвентаризації земель лісового фонду сільгосппідприємств на території Косоньської сільської ради, Берегівського району, Закарпатської області, затвердженого головою Берегівської районної ради у 2001 році з додатками (а.с.24-29), Таксаційним описом філіалу Береговодержспецлісгосп ГДСЛАП Закарпатагроліс , розробленим та затвердженим у 2005 році при проведенні базового лісовпорядкування (а.с.32-34), планом обходу №3 філіалу Береговодержспецлісгосп від 2004 року, підтверджується, що квартал 7 входить у 818 контур (а.с.50).

За даними польового обстеження (додаток №1 до акту інвентаризації лісів) у контурі 818 обліковано 8,5 га земель лісового фонду, вкритих лісами (а.с.26-29).

Згідно з наявним таксаційним описом земельна ділянка у кварталі 7 філіалу Береговодержспецлісгосп ГДСЛАП Закарпатагроліс належить до оздоровчих ділянок лісів навколо оздоровчих та рекреаційних територій (а.с.32-34).

Наказом Міністерства аграрної політики і продовольства України Про перейменування та затвердження нової редакції Статуту державного підприємства Закарпатське обласне управління лісогосподарських агропромислових господарств №510 від 15.08.2012 року Головне державне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство Закарпатське обласне управління лісогосподарських агропромислових господарств .

Рішення органами виконавчої влади щодо зміни цільового призначення земель лісогосподарського призначення у кварталі 7 не приймались, відповідна проектно-технічна документація не розроблялась (а.с.48).

Відповідно до п.9 ст.149 ЗК України, Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для несільськогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та суб'єктів господарювання залізничного транспорту загального користування у зв'язку з їх реорганізацією шляхом злиття під час утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , крім випадків, визначених частинами п'ятою - восьмою цієї статті, та у випадках визначених статтею 150 цього Кодексу.

Земельна ділянка з постійного користування ДТГ Закарпатське ОУЛАГ не вилучалася, погодження на її вилучення державним підприємством не надавались.

За таких обставин, суд першої інстанції обґрунтовано вважав, що при прийнятті розпорядження Берегівською РДА допущені грубі порушення вимог вищезазначеного законодавства, оскільки районна адміністрація у даному випадку вийшла за межі власних повноважень.

Відповідно до ст.328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, та вважається набутим правомірно, якщо інше не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Із картографічних матеріалів, які містяться у справі вбачається, що до прийняття оскаржуваного розпорядження, земельна ділянка перебувала у державній власності у постійному користуванні філії Берегівське лісове агропромислове господарство ДП Закарпатське ОУЛАГ .

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України Про передачу цілісних майнових комплексів державних лісогосподарських підприємств до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України №584 від 03.07.2013 року та на підставі акту прийому-передачі від 04.01.2016 року земельні ділянки філії Берегівське лісове агропромислове господарство ДП Закарпатське ОУЛАГ передано у постійне користування ДП Берегівське лісове господарство .

Спірна земельна ділянка лісогосподарського призначення не була передана у постійне користування ДП Берегівське лісове господарство , оскільки незаконно вибула з державної власності на підставі оскаржуваного розпорядження Берегівської РДА.

Оскаржуване розпорядження про відчуження спірної земельної ділянки площею 0,04 га, що перебувала у державній власності та по факту належить до земель лісового господарства, прийнято Берегівською РДА з перевищенням повноважень, оскільки дозвіл на її вилучення не надавався.

Земельна ділянка, яка є предметом позову у справі, є земельною ділянкою лісового фонду та відноситься до земель лісогосподарського призначення і відбулася незаконна безоплатна передача такої, без вилучення та зміни цільового призначення, у приватну власність громадянина.

Законних підстав набути права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 0,04 га із земель держаної чи комунальної власності не було.

Незаконність вилучення Берегівською районною державною адміністрацією та зміни цільового призначення земеленої ділянки лісогосподарського призначення у контурі 818 за межами населеного пункту Косонської сільської ради стверджується матеріалами лісовпорядкування - план обходу №3 філії Береговодержспецлісгосп Закарпатської області та поясненнями колишнього лісника ОСОБА_6 від 22.02.2017 року, і колишнього директора філії Береговодержспецлісгосп ОСОБА_7 від 22.02.2017 року.

Враховуючи наведене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції встановивши правовідносини сторін, які випливають із встановлених обставин, яка правова норма підлягає застосуванню до даних правовідносин обґрунтовано задовольнив позовні вимоги.

Доводи, викладені в апеляційній скарзі, судова колегія до уваги не приймає, так як вони не ґрунтуються на вимогах закону та фактичних обставинах справи та не спростовують висновки суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст.374, 375, 381-384 ЦПК України, судова колегія, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Берегівського районного суду від 11 серпня 2017 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 17 травня 2018 року.

Головуючий: (підпис)

Судді: (підписи)

Згідно з оригіналом:

Суддя Апеляційного суду

Закарпатської області ОСОБА_8

СудАпеляційний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення08.05.2018
Оприлюднено18.05.2018
Номер документу74033550
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —297/615/17

Постанова від 05.06.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Хопта Сергій Федорович

Ухвала від 31.05.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Хопта Сергій Федорович

Ухвала від 16.07.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Хопта Сергій Федорович

Постанова від 08.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Закарпатської області

Собослой Г. Г.

Ухвала від 15.09.2017

Цивільне

Апеляційний суд Закарпатської області

Собослой Г. Г.

Ухвала від 15.09.2017

Цивільне

Апеляційний суд Закарпатської області

Собослой Г. Г.

Рішення від 11.08.2017

Цивільне

Берегівський районний суд Закарпатської області

Гал Л. Л.

Ухвала від 16.05.2017

Цивільне

Берегівський районний суд Закарпатської області

Гал Л. Л.

Ухвала від 10.04.2017

Цивільне

Берегівський районний суд Закарпатської області

Гал Л. Л.

Ухвала від 10.04.2017

Цивільне

Берегівський районний суд Закарпатської області

Гал Л. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні