Рішення
від 11.05.2018 по справі 821/347/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/347/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Василяки Д.К.,

при секретарі: Іващенко В.В., за участю представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянувши у спрощеному провадженні у режимі відеоконференції у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної Азовської морської екологічної інспекції до Генічеського спортивно-технічного клубу Товариства сприяння оборони України про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) в частині тимчасового зупинення експлуатації твердопаливного котла,

встановив:

Державна Азовська морська екологічна інспекція (далі по тексту - позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Генічеського спортивно-технічного клубу Товариства сприяння оборони України (далі по тексту - відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) в частині тимчасового зупинення експлуатації твердопаливного котла.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що перевіркою з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря для опалення приміщення Клубу встановлено твердопаливний саморобний побутовий котел. У якості палива використовуються дрова та брикети паливні. Викиди забруднюючих речовин від котла відводяться на допомогою газоходу через димову трубу висотою приблизно 12 м. на момент перевірки відбувається експлуатація котла та викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Вказав, що експлуатація такого обладнання без отримання дозволу є правопорушенням та підставою для застосування встановлених законодавством заходів реагування.

На підставі вказаного просить застосувати до Генічеського спортивно-технічного клубу Товариства сприяння оборони України заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації саморобного твердопаливного котла, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від якого відводяться за допомогою газоходу через димову трубу, що є стаціонарним джерелом викидів забруднюючих речовин в атмосферне, яке належить Генічеському спортивно-технічному клубу Товариства сприяння оборони України до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Ухвалою суд від 23.02.1018 р. позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків. Позивач недоліки усунув.

Ухвалою суду від 15 березня 2018 року у справі відкрито спрощене провадження.

Ухвалою суду від 29 березня 2018 року вирішено судове засідання, призначене на 03 квітня 2018 року о 10:00 год. провести в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 03 квітня 2018 року вирішено судове засідання, призначене на 20 квітня 2018 року провести в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 23 квітня 2018 року вирішено судове засідання, призначене на 11 травня 2018 року провести в режимі відеоконференції.

03 квітня 2018 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Відзив обґрунтовано тим, що навчальний процес проходить в Домі технічного навчання м. Генічеська побудованого та введеного в експлуатацію 31 грудня 1970 року Державною комісією у складі голови комісії-представника Державного архітектурно-будівельного контролю міста, членів комісії - представник УКСА облвиконкому, міськжитлоуправління, держсанінспекції,інспекції Держпожнагляду МВС району,банка,що фінансував будівництво,будівельної організації,заврайвідділом ДТСААФ Депутат міськради.

Відповідно до вимог законодавства того часу проектування та будівництво об'єктів соціальної сфери проводилось у відповідності до вимог, у тому числі Закону Про охорону атмосферного повітря і не вимагалось мати додаткових дозволів на його експлуатацію.

Процедурам ліцензування та акредитації у відповідності до Постанов Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 р. N 490 Про затвердження Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів та від 12 лютого 1996 р. N 200 Про ліцензування, атестацію та акредитацію навчальних закладів, від 8 серпня 2007 р. N 1019 Про ліцензування діяльності з надання освітніх послуг передує обов'язкове обстеження Генічеського спортивно-технічного клубу Товариства сприяння обороні України на предмет відповідності вимогам Державних будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97 Будинки та споруди навчальних закладів , затверджених наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 27 червня 1996 року N0117 і подаються документи про відповідність приміщень закладу та його матеріально- технічної бази санітарним нормам та вимогам правил пожежної безпеки.

Вказав, що приписом до акта № 14 від 06.02.2018 -07.02.2018 року зобов'язала не допускати експлуатацію твердопаливного побутового котла з 08.02.2018 року, а з 1 квітня 2018 року закінчився опалювальний сезон.

На підставі вказаного просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

17 квітня 2018 року від відповідача надійшли доповнення до відзиву. Доповнення обґрунтовано тим, що для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідачем укладено договір з організацією, що має право на проведення таких робіт. У зв'язку з вказаним вважає, що в повній мірі здійснив заходи реагування на вимоги державного нагляду.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача та оцінивши наявні докази у їх сукупності, судом встановлено наступне: основними видами діяльності Клубу є:

85.32 Професійно-технічна освіта;

49.41 Вантажний автомобільний транспорт;

68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;

77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів:

85.53 Діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів;

93.19 Інша діяльність у сфері спорту.

Судом встановлено, що відповідно до ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , пунктів 4, 6, 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 р. № 275, враховуючи погодження Державної регуляторної служби України на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 02.02.2018 р. №977, з метою з'ясування обставин, викладених у зверненні громадянина, що надійшли на адресу Державної Азовської морської екологічної інспекції позивачем прийнято наказ Про проведення позапланової перевірки № 38 від 05.02.2018 р., та видано посадовим особам позивача направлення від 05.02.2018 р. № 67 в період з 06.02.2018 р. по 07.02.2018 р.

На підставі вказаного наказу та направлення проведено позапланову перевірку Генічеського спортивно-технічного клубу Товариства сприяння оборони України з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів складено акт №14, яким зафіксовані порушення порушення ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , виявленого в ході проведення перевірки, а саме: перевіркою встановлено, що для опалення приміщення Генічеського спортивно - технічного клубу ТСОУ встановлено твердопаливний саморобний котел. У якості палива використовуються дрова та брикети паливні Викиди забруднюючих речовин від котла відводяться за допомогою газоходу через димову трубу висотою приблизно 12 м. На момент перевірки відбувається експлуатація котла та викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Судом встановлено, що позивачам до акта № 14 від 06.08.2018-07.02. 2018 винесено припис, яким зобов'язано відповідача: на підставі приписів розробити план органзаційно - технічних заходів по усуненню виявлених недоліків. Копію наказу про його затвердження зобов'язано подати Державній Азовській морській екологічної інспекції; провести інвентаризацію заходів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та розробити документи, у яких обсяги викидів для отримання дозволу на викиди; отримати в установленому порядку дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; не допускати експлуатацію твердопаливного саморобного побутового котлу, встановленого в приміщенні Генічеського спортивно - технічного клубу ТСОУ та викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від зазначеного котлу за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне: правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р.

Згідно з вищезазначеним Законом України державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України (далі - Міністр), затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 № 454/2011 (далі - Указ).

Відповідно до Указу, Держекоінспекція України відповідно до покладених завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря.

Пунктом 6 Указу, Держекоінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право приймати рішення про обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин, за винятком суб'єктів підприємницької діяльності (інвесторів), що провадять свою діяльність відповідно до законодавства про угоди щодо розподілу продукції.

Згідно з п. 7 Указу, Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря). Таким чином, Державна Азовська морська екологічна інспекція є територіальним органом Держекоінспекції України.

Частиною першою статті 28 Закону України Про охорону атмосферного повітря визначено, що державний контроль у галузі охорони атмосферного повітря здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, а також іншими органами виконавчої влади.

Відповідно до частини першої статті 10 цього ж Закону підприємства, установи, організації та громадяни суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Як передбачено частинами 5, 6 статті 11 вказаного Закону, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, суб'єкту господарювання, об'єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

При цьому суд зазначає, що Інструкцією про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 № 7, визначає, що стаціонарне джерело забруднення атмосфери - це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.

Згідно п. 2, 3 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002р. №302, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам - підприємцям (далі - суб'єкт господарювання) експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб'єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди України.

Зважаючи на вказане, суд приходить до висновку, що суб'єкт господарювання набуває право на експлуатацію обладнання, з якого в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини, лише після отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

При цьому, експлуатація такого обладнання без отримання дозволу є правопорушенням та підставою для застосування встановлених законодавством заходів реагування.

Відповідно до статті 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря від 16.10.1992 № 2707-ХІІ господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Згідно з ст. 31 Закону України від 16.10.1992, № 2707-XII, державному обліку в галузі охорони атмосферного повітря підлягають:

- об'єкти, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей та на стан атмосферного повітря;

- види та обсяги забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;

- види і ступені впливу фізичних та біологічних факторів на стан атмосферного повітря.

Державний облік у галузі охорони атмосферного повітря здійснюється за єдиною системою у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Отже, відповідачем допущено порушення чинного законодавства України та зокрема Закону України Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Крім того, суд зазначає, що не погоджується з посиланнями відповідача, оскільки вони ґрунтуються на помилковому тлумаченні чинного законодавства.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

У зв'язку з цим, суд, аналізуючи викладене приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати розподілено відповідно до ст. 139 КАС України.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Керуючись ст.ст. 77, 90, 241-246, 255 КАС України, суд -

постановив :

Адміністративний позов Державної Азовської морської екологічної інспекції (Херсонська область, м. Генічеськ, вул. Соборна, 26, код ЄДРПОУ 37989735) до Генічеського спортивно-технічного клубу Товариства сприяння оборони України (Херсонська область, м. Генічеськ, вул. Махарадзе, 66, код ЄДРПОУ 02730381) задовольнити в повному обсязі.

Застосувати до Генічеського спортивно-технічного клубу Товариства сприяння оборони України (ЄДРПОУ 02730381, місце розташування: 75500, Херсонської обл., м. Генічеськ, вул. Махарадзе, 66) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації саморобного твердопаливного котла, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від якого відводяться за допомогою газоходу через димову трубу, що є стаціонарним джерелом викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, яке належить Генічеському спортивно-технічному клубу Товариства сприяння оборони України - до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 11 травня 2018 р.

Суддя Василяка Д.К.

кат. 5.1.2

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2018
Оприлюднено21.05.2018
Номер документу74073864
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/347/18

Рішення від 11.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 23.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 03.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 29.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 15.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні