Рішення
від 18.05.2018 по справі 806/1118/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2018 року м. Житомир справа № 806/1118/18

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Семенюка М.М.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Шершня" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4999 від 05.08.2009 року,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом (а.с. 39-42), в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4999 від 05.08.2009 року виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Шершня".

В обґрунтування позову зазначає, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув порушення, а тому наявні підстави для анулювання дозволу.

Ухвалою від 21.03.2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено в судовому засіданні на 19.04.2018.

Вказану ухвалу відповідно до ч. 6 ст. 7 та ст. 127 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи отримали 27.03.2018 (позивач) та 02.04.2018 (відповідач). Відзиву на позов відповідач не подав.

03.04.2018 представник позивача подав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлені належним чином.

У зв'язку з неявкою учасників справи та відсутністю потреби заслуховувати свідка чи експерта, справа розглядається у відповідності до ч.9 ст.205 КАС України у письмовому провадженні.

Проаналізувавши наявні у справі матеріали, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Шершня" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4999 від 05.08.2009 (а.с. 9) з метою видобування габро придатного для виробництва блоків та облицювальних виробів з них, порушені вивітрюванням габро придатні для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового.

08.08.2009 між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТОВ "Шершня" укладено угоду про умови користування надрами № 4999 (а.с. 10-18), яка є невід'ємною частиною спеціального Дозволу, що регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та Дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.

Зі змісту вищевказаної угоди, а саме пунктів 1, 2 ст.10 вбачається, що надрокористувач зобов'язаний щорічно подавати до Мінприроди інформацію щодо стану виконання Програми робіт та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Мінприроди; надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до ДНВП "Геінформ України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Проте, відповідно до листа ДНВП "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 20.07.2017 №03/303-2913 (а.с. 19-21), ТОВ "Шершня" станом на 19.07.2017 не направив до ДНВП "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічну статистичну звітність за 2016 рік.

17.05.2017 позивач видав наказ № 223 "Про встановлення термінів для усунення порушень" (а.с. 22-23), яким надає термін для усунення порушень законодавства про надра тривалістю 15 календарних днів, та листом від 07.06.2017 № 12982/02/14-17 (а.с. 24) доводить зміст наказу № 223 до відома відповідача. Зазначений лист представник ТОВ "Шершня" отримав 17.06.2017 (а.с. 24 зворот).

Враховуючи, що відповідач у встановлений позивачем термін не усунув порушення законодавства про надра, Державна служба геології та надр України видала наказ № 379 від 28.09.2017 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами" (а.с. 25), одним з яких був наданий ТОВ "Шершня" спеціальний дозвіл на користування надрами №4999 від 05.08.2009.

Листом від 04.09.2017 № 19798/03/14-17 (а.с. 27) Державною службою геології та надр України доводено зміст наказу № 379 до відома відповідача та повідомлено, що ТОВ "Шершня" надано 30 календарних днів на усунення порушень. Даний лист повернувся на адресу позивача з поштовою відміткою "адресат вибув" (а.с. 27 зворот).

Після чого, 24.11.2017 позивач направив на адресу відповідача лист № 28136/03/14-17 (а.с. 29) в якому просив надати до Держгеонадр у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами з метою видобування гарбо Шершнівського родовища, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами № 4999 від 05.08.2009. Зазаначений лист повернувся на адресу позивача з поштовою відміткою "адресат не проживає" (а.с. 29 зворот).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст.53 Кодексу України про надра, при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

Відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 (далі - Порядок № 615), дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

- порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

- виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;

- невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов'язку проводити на ділянці надр роботи, пов'язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.

Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

Пунктом 23 Порядку № 615 передбачено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .

Так, згідно з ч. 1-3 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

А, п. 4 ч. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припинити право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач не надав відповідь на запит позивача щодо згоди/незгоди на припинення права користування надрами, проігнорувавши його.

Також, матеріалами справи підтверджено, що позивачем вжито усіх необхідних заходів для повідомлення позивача щодо усунення порушень вимог законодавства про надра, однак останнім таких порушень не усунуто.

Враховуючи вищенаведене, та те, що відповідачем не надано доказів усунення порушення особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітів щодо руху запасів, суд приходить до висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Шершня" (с. Шершні, Коростенський р-н, Житомирська обл., 11581, код 20415401), задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4999 від 05.08.2009 виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Шершня".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Семенюк

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2018
Оприлюднено22.05.2018
Номер документу74092862
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1118/18

Рішення від 18.05.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 21.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 20.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 02.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні