Рішення
від 16.05.2018 по справі 807/2068/17
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

16 травня 2018 року м. Ужгород№ 807/2068/17

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді - Маєцької Н.Д.

при секретарі судового засідання Данча М.І.

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1

представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до Комунальної установи "Мукачівський дитячий будинок-інтернат" Закарпатської обласної ради" про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

У відповідності до ч.3 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 16 травня 2018 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено 21 травня 2018 року.

Управління Державної служби України з питань надзвичайних ситуацій у Закарпатській області (далі - позивач, Управління ДСНС у Закарпатській області) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунальної установи "Мукачівський дитячий будинок-інтернат " Закарпатської обласної ради" (далі - відповідач, КУ "Мукачівський дитячий будинок-інтернат"), яким просить застосувати заходи реагування у вигляді часткового зупинення роботи шляхом опечатування та відключення від джерел енергоживлення навчального корпусу КУ "Мукачівський дитячий будинок-інтернат" Закарпатської обласної ради" до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 06 грудня по 19 грудня 2017 року працівниками Мукачівського міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Закарпатській області здійснено перевірку територій, приміщень, будівель та споруд КУ "Мукачівський дитячий будинок-інтернат", з метою додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту за результатами якої складено акт № 116 від 19 грудня 2017 року. Порушення, встановлені перевіркою є такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, що наведені у позовній заяві, просив суд їх задовольнити.

Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв'язку з тим, що адміністрацією установи в рамках своїх повноважень вживаються всі можливі заходи щодо усунення виявлених порушень, зокрема: 1) поновлено план евакуації з відповідного поверху навчального корпусу установи та розроблено пояснювальний текст і пам'ятку про дії на випадок виникнення пожежі; 2) закрито у навчальному корпусі розподільчі коробки кришками; 3) подано заяву на проходження навчання посадових осіб установи з питань пожежної безпеки, для здобуття ними необхідних знань та навичок у сфері протипожежної безпеки до ТОВ "Закарпатський навчальний центр підготовки і перепідготовки" початок навчання з 22 січня 2018 року; 4) замінено люки виходу на горище будівлі на протипожежні; 5) з'єднання, відгалуження та окінцювання жил здійснено за допомогою паяння; 6) укладено договір з ТОВ "МФ Укртехнобез" на проведення робіт, а саме монтажу системи автоматичної пожежної сигналізації в учбовому корпусі установи; 7) звернулась до директора Департаменту соціального захисту населення Закарпатської обласної державної адміністрації з листом про виділення додаткових коштів на заходи протипожежної безпеки; 8) ТОВ "МФ Укртехнобез" здійснюються роботи по дообладнанню автоматичної пожежної сигналізації навчального корпусу установи. Крім того, зазначає, що зупинення роботи установи шляхом опечатування входу та відключення від джерел енергоживлення навчального корпусу призведе до негативних наслідків.

В судовому засіданні представники відповідача проти задоволення позову заперечили з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного:

Судом встановлено, що у період з 06 грудня по 19 грудня 2017 року, відповідно до вимог Кодексу Цивільного захисту України, статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та на виконання наказу Управління ДСНС України в Закарпатській області від 26 вересня 2017 року № 251 працівниками Мукачівського міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Закарпатській області проведено перевірку територій, приміщень, будівель та споруд КУ "Мукачівський дитячий будинок-інтернат" з метою додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту.

За результатами перевірки складений Акт від 19 грудня 2017 року за № 116.

Перевіркою встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, в тому числі Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, зокрема:

1) У навчальному корпусі розподільчі коробки не закриті кришками (Розділ IV 1.7 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

2) З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів виконано скруткою (Розділ IV 1.6 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

3) Система автоматичної пожежної сигналізації знаходиться в несправному стані (Розділ V п.1.2 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року) ;

4) Люки виходу на горище будівлі не замінені на протипожежні (п. 6.2 ДБН В.1.1.7-2002);

5) Навчальний корпус не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей (Додаток Б Таблиця Б 1 п.10 ДБН 2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");

6) Посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки в порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 44 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (Розділ ІІ п. 16 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

7) Не проведено обробку дерев'яних конструкцій горища (Розділ ІІІ п. 2.5 Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

8) Внутрішній пожежний водогін не пройшов випробування на тиск та витрату води (Розділ V п.2.2 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

9) Пожежні крани кран-комплекти не укомплектовані, на пожежних рукавах відсутні з'єднувальні головки (Розділ V п.2.2 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

10) Пожежні рукави не придатні для гасіння пожежі (Розділ V п. п. 2 підпункт 3 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

11) Не поновлені плани евакуації з відповідного поверху із зазначенням даного номера, кімнати, евакуаційних виходів та шляхів руху до них, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та ручних пожежних сповіщувачів, а також необхідний пояснювальний текст і пам'ятка про дії на випадок виникнення пожежі (Розділ VI п. 5.1 Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

12) Облицювання стін на шляхи евакуації виконано з горючих матеріалів (Розділ ІІІ п. 2.17 Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

13) Персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання згідно норм належності (Розділ ІІ п.4.3, п. 14 ПТБ Порядку забезпечення населення);

14) Не проведено функціональне навчання посадових осіб у сфері цивільного захисту відповідно до встановлених вимог (Постанова КМУ від 26.07.2001 р. № 874 "Про затвердження Положення про порядок підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту");

15) Спальний корпус не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей (Додаток Б Таблиця Б 1 п.10 ДБН 2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту").

На підставі заяви відповідача про проведення позапланової перевірки КУ "Мукачівського дитячого будинку-інтернату" Управлінням ДСНС в Закарпатській області видано наказ № 77 від 05 березня 2018 року про проведення позапланової перевірки щодо дотримання і виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки КУ "Мукачівський дитячий будинок-інтернат".

З 06 березня по 07 березня Управлінням ДСНС в Закарпатській області була проведена позапланова перевірка відповідача, за результатами якої складено Акт та встановлено наступні порушення:

1) Система протипожежного захисту спального корпусу не справна (Розділ V п. 1.1 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

2) Спальний корпус не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей (Додаток Б Таблиця Б.1 п. 10 ДБН 2.5.-56:2014);

3) Люки виходу на горище не замінені на протипожежні (п. 6.2 ДБН В.1.1.7-2002);

4) Облицювання стін на шлях евакуації виконано з горючих матеріалів (Розділ ІІІ п. 2.17 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

5) Не проведено обробку дерев'яних конструкцій горища (Розділ ІІІ п. 2.5, ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

6) Системами протипожежного захисту навчального корпусу не введені в експлуатацію (Розділ V п. 1.4 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

7) Пожежні кран-комплекти не укомплектовані, на пожежних рукавах відсутні з'єднувальні головки (Розділ V п. 2.2 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

8) Пожежні рукави не придатні для гасіння пожежі (Розділ V п. 2.2 підпункт 3 ППБУ Наказ МВС України № 1417 від 30.12.2014 року);

9) Персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання згідно норм належності (ст. 20 ч. 1 п. 2 Кодексу цивільного захисту України).

07 березня 2018 року Управлінням ДСНС в Закарпатській області видано припис № 1 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

В ході судового розгляду справи представником відповідача надано докази на підтвердження придбання пожежного рукава то докази звернення до Директора департаменту соціального захисту населення Закарпатської обласної державної адміністрації про сприяння у виділенні коштів з метою усунення недоліків встановлених перевіркою Управління ДСНС в Закарпатській області.

За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до підпункту 57 пункту 4 Указу Президента України №20/2013 від 16.01.2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Згідно з п.п. 35 п. 4 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області, затвердженого Наказом ДСНС від 21 вересня 2017 року № 507, Управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території складає акти перевірок; видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, системи та засобів протипожежного захисту.

Відповідно до пп. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей

Згідно з ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У відповідності до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як визначено ч.1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до ч.2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про основні засади державного (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Суд звертає увагу, що відповідачем не заперечується факт існування виявлених порушень законодавства як на момент здійснення перевірки, так і на момент розгляду справи, у зв'язку з чим не спростовується необхідність їх повного усунення.

Крім того, суд зазначає, що не усунення всіх виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки впливає:

- на забезпечення безпеки роботи установи, безпеки дітей та працівників, вихователів, робітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;

- на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;

- на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;

- на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. З урахуванням вищевикладеного, виходячи з того, що обставини, які стали підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування не перестали існувати та не усунуті в повному обсязі, суд вважає, що позовні вимоги є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Болгарська, буд. 2, код ЄДРПОУ - 38629032) до Комунальної установи "Мукачівський дитячий будинок-інтернат" Закарпатської обласної ради" (Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 03191532 ) про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.

2. Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування входу та відключення від джерел енергоживлення Комунальної установи "Мукачівський дитячий будинок-інтернат" Закарпатської обласної ради" (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 03191532) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені пп. 15.5 п. 15 Розділу VII КАС України).

Суддя ОСОБА_4

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2018
Оприлюднено21.05.2018
Номер документу74092931
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/2068/17

Постанова від 06.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 24.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 13.09.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Ухвала від 10.07.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій Василь Миколайович

Рішення від 16.05.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 04.04.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 13.03.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 06.03.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 23.01.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні