5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
21 травня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/951/18
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Схід-Уголь» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-
ВСТАНОВИВ:
04 квітня 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Схід-Уголь» (далі - відповідач, ТОВ «Схід-Уголь» ), в якому позивач просив суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5421 від 24.11.2011 наданого ТОВ «Схід-Уголь» .
В обґрунтування заявлених вимог зазначив наступне.
ТОВ «Схід-Уголь» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5421 від 24.11.2011, невід'ємною частиною якого є угода про умови користування надрами, від 24.11.2011.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у відповідача, як у користувача надр виникають права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.
Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджував, що відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №02/302-0972 від 07.04.2015 надало перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей стосовно яких, інформація щодо руху запасів за формою ф.5-гр за 2014 рік до ДНВП «Геонформ України» не надходила.
У зв'язку з цим, з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294 та Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , видало наказ від 17 січня 2015 року № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.
У зв'язку з тим, що УДППЗ «Укрпошта» не здійснюють поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, позивачем подано оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур'єр» №101 від 09.06.2015) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за 2014 рік та 2016 рік» .
На підставі викладеного, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 25.04.2018 відкрито провадження в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін та призначено судове засідання на 21.05.2018 (а.с.1).
Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (а.с.48,49), просив розглянути справу в порядку письмового провадження (а.с.6,50).
Представник відповідача в судове засідання не прибув, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 05.04.2018 №10038345701 зареєстроване місцезнаходження відповідача: 91055, Луганська область, м.Луганськ, Ленінський район, вул.Лермонтова, буд.1 Б, офіс 607 (а.с. 28-31).
З урахуванням п.20 Перехідних положень та на виконання ст.11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) на офіційному веб-сайті розміщено оголошення про постановлення ухвали про прийняття позовної заяви до розгляду від 25.04.2018 (а.с.47).
Таким чином, судом вжито заходи щодо належного повідомлення Відповідача про дату, час та місце розгляду заяви.
Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79,90 КАС України, суд дійшов наступного.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Схід-Уголь» (ідентифікаційний код 36189609) зареєстроване як юридична особа 20.10.2008 Реєстраційною службою Луганського міського управління юстиції Луганської області, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13821020000015592; в стані припинення не перебуває (а.с. 28-31).
24 листопада 2011 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ «Схід-Уголь» спеціальний дозвіл на користування надрами № 5421 (а.с.7,7 на звороті).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування антрациту. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме:
-протягом трьох років затвердити запаси вугілля ДКЗ України;
-виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 18.03.2011 №2212 (апробовано);
-виконання умов: державного управління охорони навколишнього природного середовища в Луганській області від 17.01.2011 №1/02-3.1.12/4572; держгірпромнагляду - лист від 25.06.2011 №16079/06/10-11; Луганської обласної ради - рішення від 25.02.2011 №3/92;
-своєчасна і в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством№
-щорічна звітність перед ДНВП «Геоінформ України» про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр;
-обов'язкове проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов за користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування наданого відповідно до абзацу третього п.26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (зворотній бік а.с.7).
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 22.10.2008 року № 4747, укладена між Міністерством навколишнього середовища та ПП «Рудник» (а.с.9-15).
Згідно з п.7.2 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр (а.с.11).
Таким чином, подання до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (а.с.14).
19 травня 2015 року Держгеонадра України видано наказ № 122 «Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами» (а.с.17).
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Луганської та Донецької областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Державної служби геології та надр України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами (протокол від 14.05.2015 №6-15).
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 №122) Держгеонадра України на підставі п.3 ст.53 Кодексу України про надра прийнято рішення №6-15 від 14.05.2015 щодо надання ТОВ «Схід-Уголь» терміну на усунення порушень протягом 30 календарних днів (а.с.18).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» .
ТОВ «Схід-Уголь» включене до цього переліку під № 164 (а.с.19).
Докази усунення Відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).
Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .
Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:
1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;
4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 24.11.2011 № 5421 та пунктом 7.2 статті 7 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ «Схід-Уголь» цього обов'язку не виконало.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ «Схід-Уголь» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Судові витрати, понесені позивачем у вигляді сплати судового збору, відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача не підлягають, оскільки згідно ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-250,255,295, пунктом 15.5 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Схід-Уголь» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити.
Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю «Схід-Уголь» (91055, Луганська область, м.Луганськ, Ленінський район, вул.Лермонтова, буд.1Б, офіс 607, код ЄДРПОУ 36189609) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 24 листопада 2011 року № 5421.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2018 |
Оприлюднено | 21.05.2018 |
Номер документу | 74093310 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Н.М. Басова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні