ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2018 р. м. ХарківСправа № 820/5497/17 Харківський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Бегунца А.О.
суддів: Рєзнікової С.С. , Старостіна В.В.
за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.,
представника позивача Свічкар А.В.,
представника відповідача Авраменко Є.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області на окрему ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2018, суддя Білова О.В., вул. Мар'їнська, 18-Б-3, м. Харків, 61004, повний текст складено 05.02.18 по справі № 820/5497/17
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області
до Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій", треті особи Управління освіти адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради , Служба у справах дітей по Немишлянському району Управління служб у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, звернувся до суду з адміністративним позовом до Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Служба у справах дітей по Немишлянському району Управління служб у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, Управління освіти адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради, в якому просив суд: до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, експлуатацію будівель Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій", за адресою: м. Харків, бульвар Б. Хмельницького, буд. 30, зупинити повністю, у зв'язку з чим зобов'язати Державний навчальний заклад "Харківський професійний ліцей будівельних технологій" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов'язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, з покладенням на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області обов'язку щодо забезпечення виконання цього рішення, в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2018, вказаний позов задоволено. До повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, експлуатацію будівель Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій", за адресою: м. Харків, бульвар Б. Хмельницького, буд. 30, зупинено повністю, у зв'язку з чим зобов'язано Державний навчальний заклад "Харківський професійний ліцей будівельних технологій" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов'язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, з покладенням на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області обов'язку щодо забезпечення виконання цього рішення в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Окремою ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2018 року для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону при погодженні висновку про готовність навчального закладу до нового навчального року шляхом підписання Акту готовності професійно-технічного навчального закладу (Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій") до 2017/2018 навчального року від 22.08.2017 направлено дану ухвалу на адресу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Державної служби Украйни з надзвичайних ситуацій, та для відома - Міністру внутрішніх справ та Немишлянському районному відділу Головного управління ДСНС України у Харківській області.
Позивач, не погодившись з судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану окрему ухвалу про застосування заходів реагування.
В обґрунтування апеляційної скарги, посилається на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Представники сторін в судовому засіданні підтримали свої правові позиції по справі.
Представники третіх осіб в судове засідання не прибули, про дату, час та місце судового засідання був повідомлені належним чином.
Від представника служби у справах дітей по Немишлянському району Управління служб у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради надійшла заява про розгляд справи без його участі.
Відповідно до ч.2 ст. 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до вимог ст.308 КАС України та керуючись ст.229 КАС України.
Колегія суддів заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги рішення суду першої інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що за результатами проведеної Немишлянським районним відділом Головного управління ДСНС України у Харківській області з 03 по 06 листопада 2017 позапланової перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у Державному навчальному закладі "Харківський професійний ліцей будівельних технологій" за адресою: м.Харків, бульвар Б.Хмельницького, буд 30, встановлено низку порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (всього 14 порушень), які, як стверджує позивач, створюють загрозу життю та здоров'ю людей, що унеможливлює експлуатацію відповідних будівель. Виявлені порушення зафіксовані в Акті № 107, складеному за результатами проведеної перевірки. В ході розгляду справи встановлено, що всі виявлені порушення існували станом на початок нового 2017/2018 навчального року.
Із залученого до матеріалів справи Акту готовності професійно-технічного навчального закладу (Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій") до 2017/2018 навчального року від 22.08.2017 вбачається, що комісією, до складу якої входив начальник Немишлянського (Фрунзенського) районного відділу Головного управління ДСНС України у Харківській області Васильєв О.Б., перевірено, зокрема, виконання Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджених спільним наказом Головного управління Державної пожежної охорони МВС та Міністерства освіти і науки України від 30.09.1998 № 248/70, зареєстрованим в Мінюсті 17.12.1998 за № 800/3240, та відображено в Акті, що "наявність і стан протипожежного обладнання - виконується в повному обсязі". Зазначеним Актом погоджено висновок про готовність навчального закладу до нового навчального року, будь-яких рекомендацій від членів комісії не надійшло (п.56 Акту).
Як вбачається зі змісту спільного наказу Головного управління Державної пожежної охорони МВС та Міністерства освіти і науки України від 30.09.1998 № 248/70, яким затверджено Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, вказані Правила є галузевим підзаконним нормативно-правовим актом, який розроблено у відповідності до норм Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про освіту" та Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697.
Отже, начальником Немишлянського районного відділу Головного управління ДСНС України у Харківській області на час підписання Акту від 22.08.2017 не виявлено порушень ані Кодексу цивільного захисту України, ані Правил пожежної безпеки в Україні.
Всі виявлені в ході проведення позапланової перевірки порушення на початку листопада 2017 підрозділом ДСНС в Немишлянському районі, очолюваним Васильєвим О.Б., стосуються саме недодержання вимог Кодексу цивільного захисту України та Правил пожежної безпеки в Україні.
З пояснень представника позивача в судовому засіданні встановлено, що на час розгляду справи судом керівник Немишлянського районного відділу Головного управління ДСНС України у Харківській області не змінився.
Вирішуючи спірні відносини між сторонами, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та про необхідність направити дану ухвалу на адресу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Державної служби Украйни з надзвичайних ситуацій, та для відома - Міністру внутрішніх справ та Немишлянському районному відділу Головного управління ДСНС України у Харківській області для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону при погодженні висновку про готовність навчального закладу до нового навчального року шляхом підписання Акту готовності професійно-технічного навчального закладу (Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій") до 2017/2018 навчального року від 22.08.2017.
Колегія суддів погоджується із такими висновками суду першої інстанції, та надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, зазначає наступне.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 3 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частинами 1,5 ст. 249 КАС України встановлено, що суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
Згідно з п.1 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до п.п. 29, 31 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 593, особи рядового і начальницького складу зобов'язані: чесно і сумлінно додержуватися Присяги служби цивільного захисту, виконувати закони України; добросовісно і в повному обсязі виконувати покладені на них згідно із займаною посадою службові обов'язки.
Згідно з приписами п.п. 24, 27 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту, затвердженого Законом України від 05 березня 2009 року N 1068-VI: начальник зобов'язаний підтримувати високий рівень службової дисципліни в органах і підрозділах цивільного захисту, вимагати від підлеглих її додержання, не залишати поза увагою жодного факту вчинення дисциплінарного правопорушення, у повному обсязі використовувати надані йому права, правильно застосовувати заходи дисциплінарного впливу; діяльність начальника щодо підтримання високого рівня службової дисципліни оцінюється повнотою виконання службових обов'язків підлеглими, відсутністю порушень ними законодавства.
З огляду на викладене, вбачаються підстави для надання оцінки правомірності погодження висновку про готовність навчального закладу до нового навчального року шляхом підписання Акту готовності професійно-технічного навчального закладу (Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій") до 2017/2018 навчального року від 22.08.2017 за наявності порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до приписів п.п. 1,2,3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052:
- Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності;
- ДСНС у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства;
- Основними завданнями ДСНС є, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Голова ДСНС відповідно до п.11 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, зокрема:
- організовує та контролює відповідно до компетенції виконання в апараті ДСНС, її територіальних органах Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів МВС;
- призначає на посаду за погодженням з Міністром внутрішніх справ та головами відповідних місцевих держадміністрацій та звільняє з посади керівників територіальних органів ДСНС;
- призначає на посаду за погодженням з Міністром внутрішніх справ та звільняє з посади заступників керівників територіальних органів ДСНС.
Оскільки при розгляді справи судом встановлено факт погодження висновку про готовність навчального закладу до нового навчального року шляхом підписання Акту готовності професійно-технічного навчального закладу (Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій") до 2017/2018 навчального року від 22.08.2017 начальником Немишлянського районного відділу Головного управління ДСНС України у Харківській області Васильєвим О.Б. за наявності порушень, які за висновком очолюваного ним територіального підрозділу створюють загрозу життю та здоров'ю людей та стали підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді заборони експлуатації будівлі навчального закладу, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про наявність підстав для винесення окремої ухвали та її направлення на адресу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Державної служби Украйни з надзвичайних ситуацій, та для відома - Міністру внутрішніх справ та Немишлянському районному відділу Головного управління ДСНС України у Харківській області для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
У зв'язку з наведеним, колегія суддів не бере до уваги доводи представника апелянта про те, що Акт готовності професійно-технічного навчального закладу (Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій") до 2017/2018 навчального року носить виключно рекомендаційний характер та не розповсюджується на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Крім того, колегія суддів відхиляє доводи представника апелянта щодо застосування судом першої інстанції наказу №248/70 від 30.09.1998, який втратив чинність, оскільки цей наказ передбачений бланком Акту готовності професійно-технічного навчального закладу (Державного навчального закладу "Харківський професійний ліцей будівельних технологій") до 2017/2018 навчального року.
Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення-без змін.
Згідно зі ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, рішення або ухвалу - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для скасування окремої ухвали суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. 243, 245, 246, 250, 315, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області залишити без задоволення.
Окрему ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2018 по справі № 820/5497/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)А.О. Бегунц Судді (підпис) (підпис) С.С. Резнікова В.В. Старостін Повний текст постанови складено 21.05.2018.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2018 |
Оприлюднено | 22.05.2018 |
Номер документу | 74096926 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні