Рішення
від 17.05.2018 по справі 817/1028/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

17 травня 2018 року м. Рівне №817/1028/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., за участю: секретаря судового засідання Єрмошкіної Л.І.; представника позивача - прокурора Бистрицької І.В.; представника відповідача - ОСОБА_1 (посвідчення голови №18); представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дошкільного навчального закладу ясла-садочок Ромашка село Моквин Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області, - ОСОБА_2 (статут), розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Заступника керівника Сарненської місцевої прокуратури Рівненської області до Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинення певних дій.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Заступника керівника Сарненської місцевої прокуратури Рівненської області (далі іменується - позивач) до Моквинської сільської ради (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд визнати бездіяльність відповідача протиправною та зобов'язати відповідача відповідно до пункту 5 статті 35 Закону України Про дошкільну освіту включити до рішення №156 від 16.01.2018 Про затвердження батьківської плати в дошкільному навчальному закладі Ромашка на 2018 рік положення про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал на перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .

Ухвалою суду від 16.04.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

У судове засідання, призначене на 17.05.2018, прибув представник позивача, підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити їх у повному обсязі. Заявлені позовні вимоги обґрунтував тим, що Моквинською сільською радою Березнівського району Рівненської області прийнято спірне рішення №156 від 16.01.2018 Про затвердження батьківської плати в дошкільному навчальному закладі Ромашка на 2018 рік , відповідно до якого звільнено від плати за харчування дітей певних пільгових категорій: дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім'ях, дітей, батьки яких брали участь в АТО. Однак, даним рішенням всупереч вимогам статті 35 Закону України Про дошкільну освіту не звільнені від плати за харчування батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму, а також батьки із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям та дітей-інвалідів. За таких обставин, позивач просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Відповідач проти позову заперечив. В судовому засіданні представник відповідача вказав, що інші категорії батьків, які зазначені в законі, відповідач не включив до рішення, оскільки відсутні кошти для відшкодування плати за харчування в дитячому садочку. Крім того, від осіб зазначених категорій звернення щодо цього питання не надходило. Тому, представник Моквинської сільської ради просить суд відмовити в задоволенні позову.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад ясла-садочок Ромашка село Моквин Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області проти позову не заперечив.

На підставі статей 243, 250 КАС України, вступна та резолютивна частини рішення проголошені у судовому засіданні 17.05.2018.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з'ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд

В С Т А Н О В И В:

Двадцять четвертою сесією сьомого скликання Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області прийнято рішення №156 Про затвердження батьківської плати в дошкільному навчальному закладі Ромашка на 2018 рік від 16.01.2018.

Пунктом 2 даного рішення передбачено звільнити від плати за харчування дітей пільгових категорій, а саме: 2.1 Дітей-сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування, які перебувають під опікою і вихованням в сім'ях; 2.2 Дітей, батьки яких брали безпосередньо участь в зоні АТО.

Позивач вважає спірне рішення протиправним з тих підстав, що воно прийняте в порушення норм Закону України Про дошкільну освіту та Постанови Кабінету Міністрів України Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів від 26.08.2002 №1243.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу дій (бездіяльності) на відповідність вимогам частини 3 статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні визначає Закон України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 № 2628-III (далі - Закон № 2628-III).

Відповідно до статті 1 Закону № 2628-III законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України Про освіту , цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно зі статтею 2 Закону № 2628-III основними завданнями законодавства України про дошкільну освіту є, зокрема, забезпечення права дитини на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти.

Питання організації харчування дітей у дошкільному навчальному закладі врегульовані статтею 35 Закону №2628-ІІІ).

Так, у відповідності до частини другої цієї статті організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані дошкільні навчальні заклади, органи місцевого самоврядування, а також на керівників дошкільних навчальних закладів.

За нормами частини п'ятої статті 35 Закону №2628-ІІІ батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.

Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.

Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.

Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.

Порядок встановлення плати за харчування дитини у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі визначається Кабінетом Міністрів України (частина шоста статті 35 Закону України Про дошкільну освіту ).

У відповідності до абзацу 3 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів від 26.08.2002 №1243 (далі - Постанова №1243) плати за харчування дітей відповідно до Закону України Про дошкільну освіту звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей або особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .

Крім того, в абзаці 4 пункту 1 постанови №1243 закріплено, що від плати, зазначеної в абзаці третьому, звільняються батьки або особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .

Відповідно до пункту 2.1 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 № 667 (в редакції чинній на момент винесення рішення) (далі - Порядок № 667), визначено, що відповідно до статті 35 Закону України Про дошкільну освіту батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі в розмірі, що становить не менше 60 відсотків у міській місцевості та не менше 40 відсотків у сільській місцевості від вартості харчування на день.

Пунктом 2.4 Порядку № 667, визначено, що від плати за харчування дітей відповідно до Закону України Про дошкільну освіту звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.

Таким чином, батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також ті, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям звільняються від плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах. Крім того, органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-інвалідів.

Суд наголошує, що з аналізу вищевказаних норм вбачається, що вказані пільги прямо передбачені вищезазначеними нормами законодавства та повинні надаватися за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.

Дані обставини не було враховано при прийнятті оскаржуваного у цій справі рішення.

Згідно з частиною 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

За приписами вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог, натомість наявні в матеріалах справи докази не дають суду підстав для висновку про правомірність бездіяльності відповідача.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача вимагає задоволення вимоги щодо зобов'язання Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області включити до рішення №156 від 16.01.2018 Про затвердження батьківської плати в дошкільному навчальному закладі Ромашка на 2018 рік положення про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал на перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , оскільки це є дотриманням судом гарантій на те, що спір буде остаточно вирішений.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, з відповідача не стягуються судові витрати позивача щодо сплати судового збору.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Заступника керівника Сарненської місцевої прокуратури Рівненської області (місцезнаходження: вулиця Демократична, 32, місто Сарни, 34500; код ЄДРПОУ 02910077) до Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області (місцезнаходження: вулиця Надслучанська, 4, село Моквин, Березнівський район, 34634; код ЄДРПОУ 04387830) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Моквинської сільської ради Березнівського району Рівненської області щодо невключення до рішення №156 від 16.01.2018 Про затвердження батьківської плати в дошкільному навчальному закладі Ромашка на 2018 рік положення про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал на перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .

Зобов'язати Моквинську сільську раду Березнівського району Рівненської області включити до рішення №156 від 16.01.2018 Про затвердження батьківської плати в дошкільному навчальному закладі Ромашка на 2018 рік положення про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал на перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 21 травня 2018 року.

Суддя Недашківська К.М.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2018
Оприлюднено23.05.2018
Номер документу74131958
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1028/18

Рішення від 17.05.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Рішення від 17.05.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні