Рішення
від 17.05.2018 по справі 909/196/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17.05.2018 м. Івано-ФранківськСправа № 909/196/18

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Матуляк П.Я. , секретар судового засідання Юрчак С.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Заступника керівника Тисменицької місцевої прокуратури Івано-Франківської області вул.Василіянок, 48, м.Івано-Франківськ в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, вул. Академіка ОСОБА_1, 34,м. Івано-Франківськ,76014

до відповідача: Сарниківська сільська рада с.Сарники, Рогатинський район, Івано-Франківська область,77072

до відповідача: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Уїзд" с. Уїзд, Рогатинський район, Івано-Франківська область,77045

про визнання незаконним рішення Сарниківської сільської ради від 23.01.18 "Про передачу земель в оренду" та звільнення земельних ділянок загальною площею 76,9925 га

за участю:

від прокуратури: ОСОБА_2, довіреність №05-1654вих-17 від 14.12.17, посвідчення від 26.05.15 №033628

від позивача: ОСОБА_3, довіреність №9-9-0.6-28/0/2-18 від 03.01.18

від відповідачів: не з"явилися

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Тисменицької місцевої прокуратури Івано-Франківської області звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області до відповідачів - Сарниківської сільської ради та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Уїзд"

про визнання незаконним рішення Сарниківської сільської ради від 23.01.18 "Про передачу земель в оренду" та звільнення земельних ділянок загальною площею 76,9925 га.

Ухвалою суду від 16.03.18 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду у підготовчому засіданні на 03.04.18, за наслідками якого ухвалою суду підготовче засідання відкладено на 19.04.18.

Ухвалою суду від 19.04.18 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 17.05.18.

У відповідності до ст.53 ГПК України, прокурор у позовній заяві вих.301-594вих18 від 15.03.18(вх.№3732/18 від 16.03.18) визначив, на підставі якого законодавства подається позов; в чому саме порушуються матеріальні інтереси держави; обґрунтував необхідність їх захисту. Тому, у відповідності до положень ГПК України, слід вважати, що прокурор з вимогами, викладеними в позовній заяві, звернувся до господарського суду в інтересах держави на підставі покладеного на нього Конституцією України представництва.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Зокрема, вказав на те, що рішенням Сарниківської сільської ради від 23.01.18 надано в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Уїзд" земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 76,9925га за рахунок земель запасу, а 26.01.18 між відповідачами укладено договір оренди землі. Прокурор стверджує, що зазначений договір оренди землі в порушення вимог ст.125 Земельного кодексу України у встановленому законом порядку не був зареєстрований та вважається таким, що не укладений. Крім того, прокурор зазначив, що спірне рішення прийнято з порушенням вимог земельного законодавства, що призвело до незаконної передачі у користування земель сільськогосподарського призначення, відтак передані в оренду землі підлягають поверненню в державну власність.

Представник позивача в судовому засіданні із твердженнями прокурора погодився з підстав, викладених у письмових поясненнях б/н та б/д (вх.№6320/18 від 19.04.18).

Відповідачі повноважних представників в судові засідання жодного разу не направили, хоча про дату, час та місце судового розгляду належним чином повідомлені відповідними ухвалами суду, що підтверджується відмітками відділу документального забезпечення суду на зворотньому боці зазначених ухвал та наявними в матеріалах справи повідомленнями про вручення поштових відправлень, заяв, клопотань та відзиву на позов не подавали.

Відповідно до норм ГПК України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходи до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Згідно з приписами частини 1 та пункту 2 частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

За таких обставин, беручи до уваги приписи ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду спору впродовж розумного строку та норми ч.ч.1,3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті і суд розглядає справу за відсутності такого учасника, враховуючи той факт, що відповідачі, у відповідності до чинного законодавства, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, а у суду є всі необхідні матеріали (докази) для вирішення спору по суті, спір належить вирішити у відсутності представників відповідачів за матеріалами справи, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з"ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об"єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги чинного законодавства, суд встановив наступні

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Рішенням Сарниківської сільської ради від 23.01.18 надано в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Уїзд" земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 76,9925га за рахунок земель запасу.

26.01.18 між Сарниківською сільською радою (по договору - орендодавець) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Уїзд" ( по договору -орендар) укладено договір оренди землі, який у встановленому законом порядку не був зареєстрований.

Актом прийому-передачі об"єкта оренди, копія якого міститься в матеріалах справи, підтверджується факт передачі спірної земельної ділянки орендарю.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 07.03.18 №32-9-0.26-51/107-18, викопіювання із проекту формування території і встановлення меж населених пунктів та довідки Сарниківської сільської ради №62 від 13.03.18 спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту.

Виявивши зазначені обставини під час вивчення інформації про стан законності у сфері земельних відносин на території Рогатинського району, прокурор звернувся з відповідним позовом до господарського суду.

При вирішенні даного спору судом здійснено наступні

ВИСНОВКИ:

Згідно ч. 1 ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

В силу п.4 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.12 у державній власності залишаються розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; землі зон відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

На підставі листа Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 07.03.18 №32-9-0.26-51/107-18, викопіювання із проекту формування території і встановлення меж населених пунктів та довідки Сарниківської сільської ради №62 від 13.03.18 судом встановлено, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту Сарниківської сільської ради, що з огляду на вищенаведені норми закону дає підстави для висновку суду про те, що спірна земельна ділянка перебуває у державній власності.

Відповідно до ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 1 ст.124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Наведена правова норма кореспондується з частиною 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі": укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 ЗУ "Про оренду землі").

Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України Про оренду землі орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

В силу приписів ст. 125 Земельного кодексу України, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється. Наведена правова норма кореспондується зі ст.210 Цивільного кодексу України: правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

З огляду на викладене суд констатує, що не вважаються вчиненими правочини (укладеними господарські договори), щодо яких, зокрема, не здійснено державну реєстрацію або нотаріальне посвідчення, необхідні для його вчинення, тощо. При цьому, коли для вчинення правочину необхідні його державна реєстрація або нотаріальне посвідчення, у випадках відсутності останніх, договір в будь-якому разі не вважається укладеним.

Оскільки державна реєстрація договору оренди земельної ділянки від 26.01.18 не здійснена, він вважається неукладеним. Таким чином, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Уїзд" згідно акту приймання-передачі одержало в користування спірну земельну ділянку без достатньої правової підстави.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Пунктами а, в ст.12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Судом встановлено, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, а отже відноситься до земель державної власності. Водночас, судом встановлено, що чинним земельним законодавством не надано сільській раді повноважень щодо передачі спірної земельної ділянки в оренду.

Зокрема, повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначено ст.122 Земельного кодексу України: сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (п.1 зазначеної статті); Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб(п.4 наведеної статті)

Таким чином, повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення, що належать до державної власності, належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, зокрема Головному управлінню Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

З огляду на наведене, суд констатує, що Сарниківська сільська рада при передачі земельної ділянки за межами населеного пункту в користування Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Уїзд", вийшла за межі власної компетенції та розпорядилася земельною ділянкою всупереч вимогам чинного законодавства.

Суд констатує, що суб'єкт господарювання має право на визнання за ним права на оренду земельної ділянки лише за умов дотримання вимог ст. ст. 124, 125 Земельного кодексу України і ст. 16 Закону України Про оренду землі .

Таким чином, спірне рішення Сарниківської сільської ради прийнято з перевищенням наданих органу виконавчої влади повноважень, відтак підлягає визнанню недійсним.

Згідно ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Як передбачено ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

З огляду на той факт, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту і передана у користування Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Уїзд" на умовах оренди з порушеннями вимог земельного та цивільного законодавства, зазначена земельна ділянка підлягає поверненню в державну власність.

Таким чином, суд, дослідивши подані позивачем докази, визнав їх належними доказами в розумінні статей Господарського процесуального кодексу України. На підставі цих доказів, з урахуванням обставин справи та діючого законодавства, суд дійшов до висновку про обґрунтованість вимог позивача.

В контексті наведеного, позов підлягає задоволенню.

У відповідності до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідачів.

Керуючись ст.ст. 19, 124, 129, 129-1, 140, 144 Конституції України, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ч.3 ст.24, ст.25, ч.1, ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 12, 84, 122, 124, 125 Земельного кодексу України, ст.ст.203, 210, 215, 626, 1212 Цивільного кодексу України, ст.ст. 16, 19, 24 Закону України "Про оренду землі", Законами України "Про прокуратуру", "Про судовий збір", ст.ст. 73, 74, 86, 129, 165, 178, 202, 216, 232, 233, 236-241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

задовольнити позов Заступника керівника Тисменицької місцевої прокуратури Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області до відповідачів - Сарниківської сільської ради та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Уїзд" про визнання незаконним рішення Сарниківської сільської ради від 23.01.18 "Про передачу земель в оренду" та звільнення земельних ділянок загальною площею 76,9925 га.

Визнати незаконним рішення Сарниківської сільської ради від 23.01.18 "Про передачу земель в оренду", яким надано в оренду СГ ТОВ "Уїзд" за рахунок земель запасу (фермерського та резервного фондів) земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 76,9925га, що знаходяться за межами с.Сарники Рогатинського району Івано-Франківської області.

Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Уїзд"(с. Уїзд, Рогатинський район, Івано-Франківська область,77045, код 03752445) звільнити земельні ділянки загальною площею 76,9925 га, що знаходяться за межами с.Сарники Рогатинського району Івано-Франківської області та отримані за актом приймання-передачі від 26.01.18.

Стягнути з Сарниківської сільської ради ( с.Сарники,Рогатинський район, Івано-Франківська область,77072, код 04355013) 1762,00(одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні) судового збору на користь прокуратури Івано-Франківської області( р/р 35215084003924 Державна казначейська служба України м.Київ МФО 820172, код 03530483).

Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Уїзд"(с. Уїзд, Рогатинський район, Івано-Франківська область,77045, код 03752445)1762,00(одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні) судового збору на користь прокуратури Івано-Франківської області( р/р 35215084003924 Державна казначейська служба України м.Київ МФО 820172, код 03530483).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 23.05.2018

Суддя Матуляк П.Я.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення17.05.2018
Оприлюднено23.05.2018
Номер документу74158975
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/196/18

Рішення від 17.05.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П.Я.

Ухвала від 19.04.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П.Я.

Ухвала від 19.04.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П.Я.

Ухвала від 03.04.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П.Я.

Ухвала від 03.04.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П.Я.

Ухвала від 16.03.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П.Я.

Ухвала від 16.03.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні