Рішення
від 21.05.2018 по справі 922/894/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" травня 2018 р.Справа № 922/894/18

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Прохорова С.А.

при секретарі судового засідання Яковенко Ю.В.

розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу

за позовомУправління праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району ХМР, м. Харків доХарківське обласне вище училище фізичної культури і спорту, м. Харків про стягнення коштів за участю представників :

позивача - не з'явився

відповідача - ОСОБА_2 з довіреністю від 18.05.2018, ОСОБА_3 за довіреністю від 18.05.2018

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради звернулося до господарського суду Харківської області з позовом про стягнення з Харківського обласного вищого училища фізичної культури і спорту виплачених коштів державного бюджету на виплату соціальної стипендії студентам за 2017 рік у розмірі 75 270,00 грн. та суму судового збору в розмірі 1 762,00 грн. за подання позову.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.04.2018 справу було передано до розгляду судді Прохорову С.А.

Ухвалою суду від 23.04.2018 було відкрито провадження по справі, призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.

Відповідачем було надано суду відзив на позовну заяву відповідно до якого відповідач заперечує проти позову.

Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечували.

Правом на участь свого представника в судовому засіданні відповідач не скористався.

Згідно із ст.129 Конституції України однією з засад судочинства є змагальність.

За змістом ст. 13 Господарського процесуального кодексу України (в редакції, яка набула чинності 15.12.2017р.) встановлений такий принцип господарського судочинства як змагальність сторін, згідно з яким судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов'язків щодо доказів.

За приписом ст. 76 Господарського процесуального кодексу України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Тобто, змагальність полягає в тому, що сторони у процесуальній формі доводять перед судом свою правоту, за допомогою доказів переконують суд у правильності своєї правової позиції. Викладене вимагає від сторін ініціативи та активності в реалізації їхніх процесуальних прав.

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі Смірнова проти України).

Згідно із ч.1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання позивача.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 21.05.2018 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016р. № 1045 Деякі питання виплати соціальних стипендій студентам (курсантам) вищих навчальних закладів , що набула чинності з 01.01.2017р. управлінням праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (далі - Управління) впродовж 2017 року перераховано кошти державного бюджету на рахунок Харківського обласного вищого училища фізичної культури і спорту на виплату соціальних стипендій студентам на загальну суму 75270,00 грн., що підтверджується доданими до позовної заяви копіями платіжних доручень.

Зазначеною постановою встановлено, що з 01 січня 2017 року вищі навчальні заклади призначають соціальні стипендії студентам (курсантам), які навчаються у таких закладах, відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати соціальних стипендій студентам (курсантам) вищих навчальних закладів (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1045 від 28.12.2016р.

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики України.

Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є:

- структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних та Київської міської держадміністрацій;

- структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад.

Призначення соціальних стипендій студентам (курсантам) комунальних вищих навчальних закладів, що виплачуються за рахунок місцевих бюджетів, здійснюється з урахування категорій отримувачів соціальних стипендій та їх розмірів, визначених у Порядку.

Для отримання соціальної стипендії студенти (курсанти) звертаються до вищого навчального закладу або його структурного підрозділу за місцем їх навчання із заявою та відповідними документами

Згідно пункту 8 зазначеного Порядку вищий навчальний заклад або його структурний підрозділ до 5 числа кожного місяця подає до органів соціального захисту населення за місцезнаходженням вищого навчального закладу або його структурного підрозділу на паперових та електронних носіях (з 1 січня 2018 р. - з накладенням електронного цифрового підпису) списки студентів (курсантів), яким призначено соціальну стипендію (разом із сумою індексації), за формою згідно з додатком до Порядку.

Пунктом 10 Порядку встановлено, що органи соціального захисту населення щомісяця до 10 числа подають заявки щодо потреби в коштах для виплати соціальної стипендії студентам (курсантам), інформація про яких пройшла звіряння з відомостями про таких осіб, що містяться в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, структурним підрозділам з питань соціального захисту населення.

У заявках зазначається кількість студентів (курсантів), яким призначено соціальну стипендію, та загальна сума такої виплати.

Харківським обласним вищим училищем фізичної культури і спорту до Управління на протязі 2017 року надавалися списки студентів, яким призначено соціальну стипендію, а саме:

- за січень, список від 02.01.2017 № 94 на 4-х студентів на суму 5500 грн.;

- за лютий, список від 14.02.2017 № 128 на 5-х студентів на суму 6250 грн.;

- за березень, список від 27.02.2017 № 178 на 5-х студентів на суму 6250 грн.;

- за квітень, список від 27.03.2017 № 307 на 5-х студентів на суму 6250 грн.;

- за травень, список від 25.04.2017 № 437 на 5-х студентів на суму 6250 грн.;

- за червень, список від 29.08.2017 № 523 на 5-х студентів на суму 6250 грн.;

- за липень, список від 30.06.2017 на 3-х студентів на суму 4750 грн.;

- за серпень, список від 25.07.2017 на 3-х студентів на суму 4750 грн.;

- за вересень, список від 28.08.2017 № 714 на 4-х студентів на суму 5500 грн.;

- за жовтень, список від 25.09.2017 № 820 на 6-х студентів на суму 7000 грн.;

- за листопад, список від 23.10.2017 № 917 на 6-х студентів на суму 7000 грн.;

- за грудень, список від 20.11.2017 № 1008 на 6-х студентів на суму 9520 грн.

Управлінням, щомісяця, після надходження коштів з державного бюджету, були перераховані належні кошти на рахунок Харківського обласного вищого училища фізичної культури і спорту для виплати соціальної стипендії студентам на загальну суму за 2017 рік 75270 грн., що підтверджено платіжними дорученнями від 24.02.2017 № 6, від 21.03.2017 № 40, від 24.04.2017 № 70, від 22.05.2017 № 93, від 21.06.2017 № 111, від 24.04.2017 № 125, від 18.08.2017 № 143, від 25'.09.2017 № 143, від 26.10.2017 № 159, від 22.11.2017 № 178, від 21.12.2017 № 195

Міністерство соціальної політики України своїм листом від 24.01.2017 № 236/0/111-17/203 надало роз'яснення, що при призначенні соціальних стипендій студентам (курсантам) комунальних вищих навчальних закладів має бути дотримано вимоги Порядку № 1045 щодо визначення категорії отримувачів соціальної стипендії, а також її розмірів. При цьому, порядок виплати соціальних стипендій студентам (курсантам) комунальних вищих навчальних закладів має встановлювати орган, що відповідальний за фінансування відповідних закладів.

15 січня 2018 року до Управління надійшов лист Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації (далі - Департамент) № 01-29/04/723, яким зауважено, що Управлінням протягом 2017 року до Департаменту надавалась заявка на виплату соціальної стипендії студентам Харківського обласного училища культури і спорту, який є обласним комунальним закладом (установою), підпорядкований Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації, в зв'язку з чим, необхідно невідкладно вирішити питання щодо повернення до державного бюджету коштів у сумі 75270,00 грн., які перераховані на рахунок Відповідача на виплату соціальних стипендій.

На виконання вищезазначеного листа Департаменту, Управлінням була направлена претензія від 12.02.2018 року за вих. № 1911-03 до Харківського обласного училища культури і спорту з вимогою повернути суму у розмірі 75270,00 грн. до державного бюджету протягом 30 днів з моменту отримання претензії.

Харківське обласне училище культури і спорту своїм листом на претензію повідомляє про відсутність можливості повернути зазначені кошти у зв'язку із завершенням фінансового 2017 року.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач вказує на те, що адміністрація Харківського обласного вищого училища на виконання листа Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації (за вих. № 01-39/432 від 31.01.2017 року) передала до органу соціального захисту населення за місцем розташування навчального закладу, тобто до Управляння праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради, списки студентів, які мають право на отримання соціальної стипендії. Відповідач підтверджує, що протягом 2017 року сума виплат соціальних стипендій склала 75270,00 гривень. Проте на цей час фінансовий 2017 рік завершено. Таким чином, можливості щодо повернення коштів 2017 року у відповідача немає.

Доводи відповідача викладені у відзиві суд вважає необґрунтованими, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна із сторін повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог чи заперечень.

Суд зазначає, що відсутність фінансування не є підставою для звільнення Відповідача від відшкодування вказаних вище витрат, понесених Позивачем.

Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі "ОСОБА_3 ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" від 18.10.2005, відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках Державного бюджету України на відповідний рік, не виправдовує бездіяльність органу державної влади і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення грошового зобов'язання.

Крім того, відповідач не надав до свого відзиву жодного доказу, що спростовували б доводи позивача та підтверджували заперечення проти задоволення позовних вимог.

З урахуванням правової позиції, висловленої ЄСПЧ при розгляді справи "Серявін проти України", а саме те, що згідно з усталеною практикою Суду, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994 р.). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01.07.2003 р.). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті.

Зважаючи на встановлені факти та вимоги вищезазначених норм, а також враховуючи, що відповідач в установленому порядку обставини, які повідомлені позивачем не спростував, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судовий збір, відповідно приписів ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається судом на відповідача.

Керуючись статтями 2, 73-74, 76-79, 86, 126, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Харківського обласного вищого училища фізичної культури і спорту (61070, м. Харків, вул.. Помірки, 27, код 05401005) на користь Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (61002, м. Харків, вул.. Сумська, 78, код 03196601) виплачених коштів державного бюджету на виплату соціальної стипендії студентам за 2017 рік у розмірі 75 270,00 грн.

Витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача - Харківське обласне вище училище фізичної культури і спорту.

Стягнути з Харківського обласного вищого училища фізичної культури і спорту (61070, м. Харків, вул.. Помірки, 27, код 05401005) на користь Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (61002, м. Харків, вул. Сумська, 78, код 03196601) - 1 762,00 грн. судового збору.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

Згідно із ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Харківського апеляційного господарського суду через господарський суд Харківської області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Позивач - Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (61002, м. Харків, вул.. Сумська, 78, код 03196601).

Відповідач - Харківське обласне вище училище фізичної культури і спорту (61070, м. Харків, вул. Помірки, 27, код 05401005).

Повне рішення складено 22.05.2018 р.

Суддя ОСОБА_1

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення21.05.2018
Оприлюднено23.05.2018
Номер документу74159912
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/894/18

Рішення від 21.05.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 26.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 26.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 23.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 23.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 10.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні