Рішення
від 16.05.2018 по справі 802/940/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

16 травня 2018 р. Справа № 802/940/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.

представника позивача: ОСОБА_1

відповідача І: не з'явився

відповідача ІІ: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_2

до: Тросятнецького районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (відповідач І), Калинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (відповідач ІІ)

про: визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 (далі- ОСОБА_2, позивач) звернулась в суд з позовом до Тросятнецького районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (далі - відповідач І) про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.

В обґрунтування заявленого позову позивач зазначила, що зверталась до відповідача з заявою про внесення змін до актового запису про шлюб №11 від 01.08.1965р., складеного виконавчим комітетом Новогребельської сільської ради Калинівського району Вінницької області та просила виправити національність нареченої з "українка" на "полька". 12.12.2017р. відповідачем прийнято висновок про відмову у задоволенні заяви про внесення змін до актового запису через відсутність підстав. Не погоджуючись з даним рішенням, позивач звернулась до суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.

Ухвалою суду від 27.03.2018р. позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження.

19.04.2018р. відповідачем І до суду подано заперечення на позовну заяву, в яких зазначено, що примірник паперового носія актового запису про шлюб №11 складений 01.08.1965р. виконавчим комітетом Новогребельської сільської ради Калинівського району Вінницької області, знаходиться в архіві Калинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області. На підставі викладеного просили відмовити в задоволенні позовної заяви в частині щодо визнання неправомірними дій керівника Тросятнецького районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області щодо відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану про шлюб №11 від 01.08.1965р.

Ухвалою суду від 26.04.2018р. залучено до участі у справі другого відповідача -Калинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (далі- відповідач ІІ).

14.05.2018р. відповідач І направив до суду лист про розгляд справи за його відсутності. Додатково повідомив суду, що за результатами проведеної перевірки наявності актового запису про народження громадянки ОСОБА_2, даного актового запису не виявлено ні у Київській ні у Вінницькій області. На підставі чого було видано свідоцтво про народження громадянки ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 серії НОМЕР_2 Турбівським районним бюро ЗАГС Вінницької області невідомо.

16.05.2018р. відповідачем ІІ подано до суду відзив на позовну заяву, зі змісту якого зазначено, що державна реєстрація шлюбу між ОСОБА_4 та ОСОБА_2 проводилась на підставі відомостей зазначених у паспорті НОМЕР_3 виданим Калинівським РВМ 14.08.1964р. В паспорті позивача зазначено її національність "українка", яку вона обрала за власним бажанням. Вказали, що обставини викладені у позовній заяві не відповідають дійсності та не підтверджені ніякими доказами.

В судовому засіданні представник позивача надала пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви, позовні вимоги просила задовольнити повністю.

Представники відповідача І, ІІ у судове засідання не з'явились.

За відсутності заперечень з боку представника позивача, зважаючи на заяву представника відповідача І, за умови належного повідомлення відповідача ІІ, суд враховуючи положення статті 205 КАС України, визнав за можливе розгляд справи провести за відсутності представників відповідачів.

Дослідивши матеріали справи, та надані докази, суд встановив наступне.

ОСОБА_2 звернулась до відповідача І із заявою про внесення змін до актового запису про шлюб №11 від 01.08.1965р. складений виконавчим комітетом Новогребельської сільської ради Калинівського району Вінницької області, шляхом виправлення національності нареченої з "українка"" на "полька".

За результатами розгляду даної заяви Тростянецьким районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області складено висновок від 12.12.2017р. про відмову у внесені таких змін, у якому відповідач І, посилаючись на "Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджені Наказом Міністерства юстиції України 12.01.2011 року №96/5 (зі змінами) зазначив, що: вважає неможливим внести зміни до актового запису про шлюб №11 від 01.08.1965р. складений виконавчим комітетом Новогребельської сільської ради Калинівського району Вінницької області щодо виправлення національності нареченої з "українка"" на "полька" через відсутність підстав.

Незгода позивача із такою відмовою зумовила її звернення до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Відносини, пов'язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, регулює Закон України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" та Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджені Наказом Міністерства юстиції України 12.01.2011р. №96/5 (надалі - Правила).

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов'язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб'єктом цивільних прав та обов'язків. Державній реєстрації, відповідно до вказаного Закону, підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Статтею 6 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" передбачено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану, зокрема, проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх. Органи державної реєстрації актів цивільного стану видають відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану.

Відповідно до ст. 9 цього Закону державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.

Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Відповідно до п. 2.6 Правил, разом із заявою про внесення змін до актового запису заявником подаються: свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні, інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.

Інші документи - це паспорт або паспортний документ (документ, що посвідчує особу), свідоцтво (а) про реєстрацію акта (ів) цивільного стану, тобто документи, які підтверджують родинні стосунки у відповідності до норм п.п.2.1, 2.5 Правил.

Відповідно до п. 2.7 Правил, на підтвердження достовірності представлених заявником документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом ДРАЦС додаються до матеріалів справи повні витяги з державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання щодо необхідності внесення змін або відмови в цьому.

В той же час відповідно до пункту 2.15.9 Правил, висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану складається, якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручування, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості).

В силу п.1.7. Правил зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.

У разі зберігання актового запису цивільного стану (метричного запису) у державному архіві внесення змін до актового запису (метричного запису) проводиться зазначеною установою за повідомленням відділу державної реєстрації актів цивільного стану.

Визначаючись щодо позовної вимоги про зобов'язання внести зміни до актового запису про шлюб №11 від 01.08.1965р. складений виконавчим комітетом Новогребельської сільської ради Калинівського району Вінницької області, шляхом виправлення національності нареченої з "українка" на "полька", суд зазначає наступне.

В матеріалах справи міститься копія свідоцтва серії НОМЕР_2 від ІНФОРМАЦІЯ_1 про народження "гр. ОСОБА_2", яка народилась ІНФОРМАЦІЯ_2, місце народження район "Белоцерковский" область "Киевская", про що в книзі актів громадянського стану про народження 1947 року 17 квітня зроблено відповідний запис за №2. В графі "батько" відомості відсутні, в графі "мати" зазначено "ОСОБА_6" національність "полька".

На підставі повідомлених сторонами обставин, суд, зазначає, відповідний актовий запис про народження ОСОБА_2 не зберігся.

Разом з тим, суд зважає на надану копію свідоцтва про народження позивача та приналежності матері позивача - ОСОБА_6 до польської національності.

Таким чином, посилання позивача на те, що її мати є полькою за національністю є цілком обґрунтованими. Однак, суд звертає увагу на те, що у даний час діюче законодавство України не містить вимог про внесення в паспорт громадянина України, в свідоцтво про народження, в свідоцтво про шлюб чи інші документи відомостей про національність.

Проте, вирішуючи цей спір суд враховує, що відповідно до ст.ст. 1, 3, 11 Закону України "Про національні меншини в Україні" Україна гарантує своїм громадянам незалежно від їх національного походження рівні політичні, соціальні, економічні та культурні права і свободи, підтримує розвиток національної самосвідомості й самовиявлення. При забезпеченні прав осіб, які належать до національних меншин, до яких належать групи громадян України, які не є українцями, держава виходить з того, що вони є невід'ємною частиною загальновизнаних прав людини. Громадяни України мають право вільно обрати та відновлювати національність. Примушення громадян у будь-якій формі до відмови від своєї національності не допускається.

Згідно ст. 300 ЦК України особа має право на індивідуальність, до якої відноситься і право особи визначати свою національність і таке право підпадає під захист ст. 8 Конвенції "Про захист прав людини і основоположних свобод", яка передбачає, що кожна людина має право на повагу до її особистого і сімейного життя. Держава не може втручатися у здійснення цього права інакше ніж згідно із законом та у випадках, необхідних в демократичному суспільстві в інтересах національної і громадської безпеки.

Стаття 11 Конституції України передбачає, що держава сприяє як консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, так і розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності національних меншин в Україні.

Згідно зі статтею 3 Рамкової конвенції Ради Європи про захист національних меншин (ратифікована ЗУ №703/97-ВР від 09.12.1997 р.) кожна особа, яка належить до національної меншини, має право вільно вирішувати, вважатися їй чи не вважатися такою, і таке рішення або здійснення прав у зв'язку з ним не повинно зашкоджувати такій особі.

Таким чином, враховуючи, що мати позивача за національністю є полькою а тому і позивач, користуючись правом на вільний вибір та відновлення національності, також має право вважати себе за національністю полькою.

Згідно пункту 2.13.2 Правил підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є постанова адміністративного суду. А самі зміни до актового запису цивільного стану відповідно до п. 1.7 Правил вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу ІІ цих Правил.

Враховуючи положення ч. 1 ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" та п.1.7 розділу І Правил, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні позовних вимог заявлених до Тростянецького районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області, оскільки останній не мав повноважень на внесення змін до актового запису, так як зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.

Разом з тим, суд доходить висновку про наявність достатніх підстав для зобов'язання Калинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області внести зміни до актового запису про шлюб між ОСОБА_4 та ОСОБА_2 №11 від 01.08.1965 року, в частині виправлення національності нареченої з українка на полька .

Згідно із ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи усі вищевикладені обставини, суд доходить висновку, що заявлений адміністративний позов слід задовольнити частково.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує положення статті 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Зобов'язати Калинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області внести зміни до актового запису про шлюб між ОСОБА_4 та ОСОБА_2 №11 від 01.08.1965 року, в частині виправлення національності нареченої з українка на полька .

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_2 судовий збір пропорційно до винесених позовних вимог з Калинівського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області у сумі 352 грн.40 коп. (триста пятдесят дві грн. 40 коп.).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, 24300, РНОКПП НОМЕР_1)

Тростянецький районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (вул.Соборна, 90, смт.Тростянець, Вінницька область, ЄДРПОУ 21725807)

Калинівський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (вул. Вадима Нестерчука, 22, м.Калинівка, ВАінницька область, 22400, код ЄДРПОУ 20088497

Повний текст рішення складено 23.05.2018

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2018
Оприлюднено24.05.2018
Номер документу74164935
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/940/18-а

Рішення від 16.05.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 26.04.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 27.03.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні