Рішення
від 23.05.2018 по справі 821/525/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/525/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бездрабка О.І.,

при секретарі - Вітічак О.Р.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом Державної Азовської морської екологічної інспекції до Професійно-технічного училища № 27 м.Генічеська про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

встановив:

Державна Азовська морська екологічна інспекція (далі - позивач) звернулася з адміністративним позовом до Професійно-технічного училища № 27 м.Генічеська (далі - відповідач), в якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації обладнання, що має викиди від стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (теплогенераторні по 2 котли Pegasus F2 в кожній, які працюють на природному газі та інше обладнання), які належать Професійно-технічному училищу № 27 м.Генічеська, ЄДРПОУ 22743983, місце розташування:75500, Херсонська область, м.Генічеськ, вул.Ковпака, 36, до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Державною Азовською морською екологічною інспекцією в період з 05.03.2018 р. по 06.03.2018 р. проведено позапланову перевірку виконання відповідачем приписів до акту від 27.10.2017 р. № 87, за результатами якої складено акт від 06.03.2018 р. № 29, який підписано без зауважень. В описі виявлених порушень акта перевірки зафіксовано наступне: при проведенні планової перевірки було з'ясовано, що у 2011 році підприємством проведено інвентаризацію стаціонарних джерел викидів та розроблено документи для отримання дозволу на викиди. Розробник документів ПП "Херсонекосервіс". Для обігріву будівель, розташованих на території ПТУ-27, встановлені теплогенераторні, кожна з них має по 2 котли Реgasus F2 тепловою потужністю 99 кВт, які працюють на природному газу. Підприємством отримано висновок 02.12.2011 р. за № 02-1/13-114, виданий Херсонською обласною СЕС по обґрунтуванню викидів для отримання дозволу на викиди. У 2011 році документи передано до Департаменту екології, але на час перевірки дозвіл на викиди не наданий. Таким чином, п.3.1 припису до акту перевірки від 18.10.-27.10.2017 р. не виконано, що свідчить про відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. В порушення вимог ст..11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємство здійснювало та здійснює господарську діяльність за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. За наслідками виявленого порушення складено протокол про адміністративне правопорушення від 05.03.2018 р. № 013425 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 06.03.2018 р. № 15/013425, якою директора ПТУ-27 притягнуто да адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.188-5 КУпАП, та накладено штраф у розмірі 680 грн. Відповідач правопорушення визнав, що підтверджується квитанцією про сплату адміністративного штрафу від 14.03.2018 р. № 15. Факт здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності у суб'єкта господарювання дозволу на викиди є підставою для застосування Державною Азовською морською екологічною інспекцією встановлених законодавством заходів реагування, а саме звернення до суду з позовом.

Ухвалою від 21.03.2018 р. позовну заяву залишено без руху у зв'язку з недоліками позовної заяви та надано строк для їх усунення.

Позивач в установленні строки усунув недоліки позовної заяви і ухвалою від 10.04.2018 р. у справі відкрито спрощене провадження та призначено судове засідання на 11.05.2018 р. о 10:00 год.

04.05.2018 р. керівником апарату суду винесено розпорядження № 29 "Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судової справи" у зв'язку із закінченням повноважень судді Войтовича І.І. щодо здійснення ним правосуддя з 23.05.2018 р. та відбуванням у відпустку з 14.05.2018 р.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.05.2018 р. справу передано для розгляду судді Бездрабку О.І.

Ухвалою від 05.05.2018 р. справу прийнято до провадження, задоволено клопотання представника позивача про участь у судовому засіданні, призначеному на 11.05.2018 р. на 10:00 год., в режимі відеоконференції.

Ухвалою від 11.05.2018 р. відкладено розгляд справи на 23.05.2018 р. на 13:00 год.

Відповідач у встановлені судом строки відзиву на позовну заяву не надав.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити з підстав, вказаних у позовній заяві.

Представники відповідача визнали позовні вимоги у повному обсязі.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що відповідно до ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", на підставі наказу від 28.02.2018 р. № 61, направлення від 28.02.2018 р. № 92 у період з 05.03.2018 р. по 06.03.2018 р. позивачем проведено позапланову перевірку виконання Професійно-технічним училищем № 27 м.Генічеська приписів акту № 87 від 18.10.-27.10.2017 р., за результатами якої складено акт № 29.

В акті зазначено, що при проведенні планової перевірки з'ясовано, що у 2011 році підприємством проведено інвентаризацію стаціонарних джерел викидів та розроблено документи для отримання дозволу на викиди. Для обігріву будівель, розташованих на території ПТУ-27 встановлені теплогенераторні, кожна з них має по 2 котли Реgasus F2 тепловою потужністю 99 кВт, які працюють на природному газу. Підприємством отримано висновок 02.12.2011 р. за № 02-1/13-114, виданий Херсонською обласною СЕС по обґрунтуванню викидів для отримання дозволу на викиди. У 2011 році документи передано до Департаменту екології, але на час перевірки дозвіл на викиди не наданий. Таким чином, п.3.1 припису до акту перевірки від 18.10.-27.10.2017 р. № 87 не виконано, що свідчить про відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

На підставі акту перевірки стосовно директора ПТУ-27 складено протокол про адміністративне правопорушення від 05.03.2018 р. № 013425 за ст.188-5 КЗпАП України, а постановою про накладення адміністративного стягнення від 06.03.2018 р. № 15/013425 директора ПТУ-27 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.188-5 КЗпАП України, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 680 грн.

Штраф сплачено у повному розмірі, про що свідчить квитанція від 14.03.2018 р. № 15.

Оскільки під час позапланової перевірки встановлено невиконання п.3.1 припису до акта перевірки від 18.10.-27.10.2017 р. № 87, Державна Азовська морська екологічна інспекція звернулася до суду з позов про застосування до Професійно-технічного училища № 27 м.Генічеська заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. № 1264-XII (далі - Закон № 1264-XII), державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Згідно п.п.а), е) ч.1 ст.20-2 Закону № 1264/ХІІ до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства в тому числі, про охорону атмосферного повітря; надання обов'язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, та здійснення контролю за їх виконанням.

Пунктом 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, яке затверджене Указом Президента України від 13.04.2011 р. № 454/2011 визначено, що Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

Згідно ч.1 розділу І Положення про Державну Азовську морську екологічну інспекцію, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України № 652 від 28.09.2017 р., Державна Азовська морська екологічна інспекція є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.

Відповідно до п.4 ч.2 розділу II Положення про Державну Азовську морську екологічну інспекцію, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, зокрема, щодо наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.

Правові, організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877- V (далі - Закон № 877-V).

Згідно ст.1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Частиною 5 статті 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Приписами ст.10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 р. № 2707-XII (далі - Закон № 2707-ХІІ) передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок. Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення ґрунтів, вод та інших природних об'єктів.

Частиною 1 статті 11 Закону № 2707-ХІІ встановлено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч.5 ст.11 Закону № 2707-ХІІ викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, суб'єкту господарювання, об'єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (ч.6 ст.11 Закону № 2707-ХІІ).

Підпунктом 1.15.5 пункту 1.15 розділу І Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 р. № 7, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.03.1995 р. за № 61/597, встановлено, що стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.

Згідно п.п.2, 3 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 302, передбачено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб'єкт господарювання) експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб'єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди України.

Відповідно до ст.12 Закону № 2707-ХІІ господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, ПТУ-27 для обігріву будівель, які знаходяться на його території, встановлено теплогенераторні, кожна з яких має по 2 котли Реgasus F2 тепловою потужністю 99 кВт, які працюють на природному газі, на які не отримано дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

Згідно ч.5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання допускається виключно за рішенням суду, ухваленого за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Частиною 7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Аналізуючи наведені правові норми суд дійшов висновку про те, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози забруднення навколишнього середовища.

Враховуючи той факт, що позивачем під час перевірки 05.03-06.03.2018 р. встановлено невиконання ПТУ-27 вимог п.3.1 припису до акту перевірки від 18.10-27.10.2017 р., а саме не отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, беручи до уваги визнання відповідачем позову, суд вважає позовні вимоги Державної Азовської морської екологічної інспекції про застосування до ПРУ-27 заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації обладнання, що має викиди від стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, до отримання дозволу обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 194, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив :

Позов Державної Азовської морської екологічної інспекції (75500, Херсонська область, м.Генічеськ, вул.Соборна, 26, код ЄДРПОУ 37989735) до Професійно-технічного училища № 27 м.Генічеська (75500, Херсонська область, м.Генічеськ, вул.Ковпака, 36, код ЄДРПОУ 22743983) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Професійно-технічного училища № 27 м.Генічеська (75500, Херсонська область, м.Генічеськ, вул.Ковпака, 36, код ЄДРПОУ 22743983) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації обладнання, що має викиди від стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (теплогенераторні по 2 котли Pegasus F2 в кожній, які працюють на природному газі та інше обладнання), які належать Професійно-технічному училищу № 27 м.Генічеська, до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 23 травня 2018 р.

Суддя Бездрабко О.І.

кат.5.1.2

Дата ухвалення рішення23.05.2018
Оприлюднено24.05.2018
Номер документу74166652
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/525/18

Рішення від 23.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 11.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 05.05.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 10.04.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 21.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні