ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2018 року Справа № 915/128/18
м. Миколаїв.
Господарський суд Миколаївської області,
головуючий суддя Коваль Ю.М.,
при секретарі Яйченя К.М.
з участю представників сторін:
від позивача - Герман О.С., дов. від 19.04.2018 № 4, та голови колгоспу Скорого М.В.;
від відповідача - Левченко О.І., дов. від 24.04.2018 № 1068/02-21;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 915/128/18
за позовом колгоспу "Прометей",
56234, с. Кавказ, Березнегуватський район, Миколаївська область;
поштова адреса: 54001, вул. Садова, 1, оф. 206, м. Миколаїв,
до Березнегуватської районної державної адміністрації,
56301, Соборно-Миколаївська площа, 1, смт. Березнегувате, Миколаївська область;
про скасування рішення державного реєстратора від 10.01.2018 № 39143856, -
В С Т А Н О В И В:
Колгосп "Прометей" звернувся з позовною заявою від 16.02.2018, зареєстрованою в Господарському суді Миколаївської області 16.02.2018 за № 2124/18, з урахуванням заяви від 12.03.2018, зареєстрованої в Господарському суді Миколаївської області 12.03.2018 за № 3081/18, до відповідачів: 1) Березнегуватської районної державної адміністрації (далі - Березнегуватська РДА); 2) державного реєстратора прав на нерухоме майно Березнегуватської РДА ОСОБА_4, в якій викладено вимоги: 1) про скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_4 від 10.01.2018 № 39143856, яким відмовлено в державній реєстрації права постійного користування колгоспом "Прометей" земельною ділянкою за кадастровим № НОМЕР_1 та 2) про зобов'язання Березнегуватської РДА провести державну реєстрацію за позивачем права постійного користування вищевказаною земельною ділянкою.
Позов обґрунтовано відсутністю у державного реєстратора при прийнятті спірного рішення підстав, визначених ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон), для відмови позивачу в реєстрації його права користування земельною ділянкою.
За такими вимогами судом ухвалами від 19.02.2018 та 16.03.2018 відкрито провадження в даній справі, а ухвалою від 26.04.2018 виключено із складу відповідачів у справі державного реєстратора прав на нерухоме майно Березнегуватської РДА ОСОБА_4 .
Суд вважає, що Березнегуватська РДА своїм правом подання, в порядку ст. 165 ГПК України, відзиву на позовну заяву у встановлений судом в ухвалі від 19.02.2018 строк не скористалася. Поданий до суду відзив на позов від 07.05.2018 за № 1183/02-21, зареєстрований в Господарському суді Миколаївської області 10.05.2018, суд ухвалою, занесеною у протокол судового засідання від 14.05.2018, відхилив.
Вислухавши представників позивача, які підтримали доводи, викладені у позовній заяві, з урахуванням заяви від 12.03.2018, та представника відповідача, яка просила суд відмовити в задоволенні позовної заяви, посилаючись на те, що спірне рішення державного реєстратора прийнято обґрунтовано - у зв'язку з неподанням інформації про належність спірної земельної ділянки за кадастровим № НОМЕР_1, площа якої становить 68,2356 га, до землі, наданої в користування колгоспу "Прометей", дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.
Позивач звернувся до Березнегуватської РДА із заявою від 03.01.2018 про державну реєстрацію права постійного користування колгоспом "Прометей" земельною ділянкою за кадастровим № НОМЕР_1.
Із змісту картки № 110187342 прийому заяви центром надання адміністративних послуг Березнегуватської РДА випливає, що до вищевказаної заяви колгоспом додано: довіреність представника заявника; рішення виконавчого комітету Миколаївської обласної ради народних депутатів від 10.01.1989 № 5 "О разукреплении колхозов "Украина ", им . Чкалова и "Прогресс " Березнеговасткого района и им . Энгельса Баштанского района ", а також витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, реєстрація права постійного користування якою є предметом заяви (ас. 11).
Спірним рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Березнегуватської РДА ОСОБА_4 від 10.01.2018 № 39143856 відмовлено в державній реєстрації права постійного користування позивачем вищевказаною земельною ділянкою, з посиланням на ст. 24 Закону та п.п . 18, 23 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 553 (далі - Порядок), з тих підстав, що "подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують" з доповненням підстав: "не надано документу, який підтверджує право постійного користування земельною ділянкою за суб'єктом колгосп "Прометей", а саме відсутнє рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та надання у постійне користування".
Суд вважає, що спірне рішення відповідача прийнято за відсутності підстав, передбачених законодавством для відмови в реєстрації права користування земельною ділянкою.
1. Право позивача на користування земельною ділянкою, в реєстрації якої відмовлено спірним рішенням відповідача, підтверджується наступним.
Рішенням Виконавчого комітету Миколаївської обласної ради народних депутатів від 10.01.1989 № 5 вирішено, зокрема, розукрупнити колгоспи "Україна" та ім. Чкалова , створивши на їх основі три нових, у тому числі колгосп "Прометей" з площею сільгоспугідь - 2734 га, у т.ч. пашні - 2236 га.; доручено вирішення питань, пов'язаних з розукрупненням та створенням нових колгоспів Баштанському та Березнегуватському райвиконкомам, а забезпечення виконання філіалом інституту "Укрземпроект " роботи з організації території землекористування та удосконаленню сівозміни у розукрупнених та знову створених колгоспах - Облагропрому .
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2016 у справі № 2-а-8/11 встановлено, що рішеннями загальних зборів членів колгоспу, оформлених протоколом від 06.02.1989 № 1, вирішено створити колгосп з назвою "Прометей" з центральною садибою у с. Кавказ Березнегуватського району. Березнегуватським агропромисловим об'єднанням у 1989 році внесені до Державного земельного кадастру відомості щодо площі земельних ділянок колгоспу "Прометей", які перебувають у кадастрі. 10.06.1994 позивача включено до Державного реєстру звітних/статистичних одиниць України за ідентифікаційним кодом 02126484, а 15.07.1997 розпорядженням Березнегуватської РДА від 15.07.1997 № 277 затверджено статут колгоспу "Прометей", який є чинним, та за вищевказаним ідентифікаційним кодом позивача внесено й до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. За даними статистичного звіту площа земель колгоспу "Прометей" з грудня 1989 року по 01.01.2015 зменшилася на 283.2 га у зв'язку з: 1) вилученням з землекористування колгоспу до земель запасу Лепетиської сільської ради Березнегуватського району 188 га відповідно до "Технічної документації про вилучення та передачу земель в склад земельного запасу для організації селянських (фермерських) господарств, колективного садоводства і городництва із землекористування колгоспу "Прометей", розробленої на підставі рішення Миколаївської обласної ради народних депутатів від 21.01.1992 "Про розширення земель запасу"; 2) відокремлення 95.2 га земель населених пунктів с. Кавказ, с. Новоросійськ та кладовища. Фактично станом на 01.01.2015 року в користуванні позивача перебувало 2507,3 га землі. Державний акт на право постійного користування землею колгосп "Прометей" не отримав, проте фактично користується земельною ділянкою державної власності з 1989 року на підставі вказаного вище рішення виконавчого комітету Миколаївської обласної ради народних депутатів від 10.01.1989 № 5.
Ця постанова Одеського апеляційного адміністративного суду набрала законної сили і є преюдиціальною для вирішення спору в даній справі в частині вищевказаних висновків, так як, згідно ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, в якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Отже, є доведеним, що позивач на даний час є користувачем земельної ділянки площею 2507,3 га на праві постійного користування.
За твердженнями позивача, не спростованими відповідачем, земельна ділянка за кадастровим № НОМЕР_1, площа якої становить 68,2356 га, і спір щодо відмови в реєстрації за позивачем права постійного користування якою є предметом у справі, входить до складу вищевказаної земельної ділянки площею 2507,3 га.
2. Спірне рішення державного реєстратора Березнегуватської РДА є необґрунтованим та передчасним.
Правові, економічні та організаційні засади проведення державної реєстрації речових прав та їх обтяжень визначені Законом.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав; про нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення (ч. 1 ст.2 Закону).
Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право постійного користування (ч.1 ст. 4 Закону).
Відмовляючи позивачу в державній реєстрації його права постійного користування земельною ділянкою, державний реєстратор послався на ст. 24 Закону та п.п . 18, 23 Порядку.
За твердженнями позивача, відсутність зазначення у спірному рішенні підстави відмови в державній реєстрації, передбаченої ст.24 Закону, унеможливлює визначення обставин, які належить усунути для проведення реєстрації права колгоспу на земельну ділянку.
Суд вважає такі доводи позивача слушними.
Законом у п.п . 1-12 ч.1 ст. 24 передбачено підстави для відмови в державній реєстрації права. Посилання у спірному рішенні державного реєстратора як на підставу відмови в державній реєстрації права на ст. 24 Закону без зазначення її частини та пункту, та викладення, що "подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують" позбавляє це рішення визначеності та обґрунтованості.
Не впливає на визначеність та обґрунтованість спірного рішення державного реєстратора і вказівка в ньому на те, що "не надано документу, який підтверджує право постійного користування земельною ділянкою за суб'єктом колгосп "Прометей", а саме відсутнє рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у постійне користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та надання у постійне користування", так як колгоспом, як викладено вище, подано державному реєстратору вказане вище рішення виконавчого комітету Миколаївської обласної ради народних депутатів від 10.01.1989 № 5 "О разукреплении колхозов "Украина ", им . Чкалова и "Прогресс " Березнеговасткого района и им . Энгельса Баштанского района " та витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, реєстрація права постійного користування якою є предметом заяви.
Відмовляючи позивачу в державній реєстрації права постійного користування земельною ділянкою, державний реєстратор не виконав усіх дій, передбачених Законом та Порядком.
Так, у відповідності до Закону , державний реєстратор, зокрема , під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру (п.п.3, 4 ч.3 ст. 10 Закону).
Згідно Порядку під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено законодавством, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів. У разі коли відомості Державного земельного кадастру про власників, користувачів земельної ділянки, перенесені з державного реєстру земель, містять неповну або неточну інформацію, що унеможливлює ідентифікацію особи, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав надсилає відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 17.10.2012 № 1051, повідомлення в електронній формі державному кадастровому реєстраторові про уточнення інформації в Державному земельному кадастрі, в якому зазначається виключний перелік відомостей, що є неповними або неточними (п. 12 Порядку).
Розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути зупинено державним реєстратором виключно у таких випадках: подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством ; неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 Закону, інформації про зареєстровані до 1 січня 2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав. Державний реєстратор у строк, встановлений для державної реєстрації прав, приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та невідкладно повідомляє про це заявника. Якщо заявник протягом 30 робочих днів з моменту отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав виконав вимоги державного реєстратора, зазначені у відповідному рішенні, розгляд заяви відновлюється на підставі рішення державного реєстратора про відновлення розгляду заяви. Перебіг строку державної реєстрації прав продовжується з моменту усунення обставин, що стали підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду, з урахуванням часу, що минув до його зупинення. Рішення повинно містити вичерпний перелік підстав для зупинення розгляду заяви. Державний реєстратор не має права вимагати від заявника надання інших документів, крім тих, відсутність яких стала підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви, якщо інше не випливає з документів, що надані додатково. У разі невиконання заявником зазначених у рішенні вимог у строк, встановлений у частині третій цієї статті, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав (ст. 23 Закону).
Аналогічні за змістом положення Закону містяться і в п. 14 Порядку.
Підпунктами 18 та 23 Порядку визначено, зокрема, що за результатами розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації. Рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за умови вчинення дій та/або процедур, передбачених цим Порядком під час розгляду заяви, приймається державним реєстратором у будь-який час до закінчення строку державної реєстрації прав.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом, державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування (п.п. 18, 23 Порядку).
Отже, суд визнає, що державний реєстратор, приймаючи спірне рішення, не дотримався вищевикладених положень законодавства, зокрема не звернувся до органів влади, які відповідно до законодавства проводили оформлення та реєстрацію прав колгоспу "Прометей" постійного користування земельною ділянкою, не здійснив відповідних запитів щодо отримання відомостей з Державного земельного кадастру, до якого, за твердженням позивача і не спростованими відповідачем, унесено відомості про право колгоспу постійного користування землею, в тому числі земельною ділянкою, про відмову в реєстрації права користування якою прийнято спірне рішення державного реєстратора, не витребував у заявника додаткових документів, необхідних для державної реєстрації права, у спірному рішенні не навів підстав відмови в державній реєстрації права.
Законодавством встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19 Конституції України та ст. 7 Закону України "Про місцеві державні адміністрації").
Так як спірне рішення державного реєстратора Березнегуватської РДА прийнято без дотримання вимог законодавства та за відсутності підстав, вичерпний перелік яких наведено у п.п . 1-12 ч.1 ст. 24 Закону, позовні вимоги в частині скасування спірного рішення державного реєстратора є обґрунтованими і їх належить задовольнити.
Щодо іншої вимоги позивача: про зобов'язання Березнегуватської РДА провести державну реєстрацію за позивачем права постійного користування земельною ділянкою за кадастровим № НОМЕР_1, то суд визнає таку вимогу передчасною, так як скасування спірного рішення державного реєстратора має наслідком продовження розгляду державним реєстратором Березнегуватської РДА поданої колгоспом "Прометей" заяви про державну реєстрацію права. У зв'язку з цим у задоволенні в цій частині позовних вимог належить відмовити.
Господарським процесуальним законодавством передбачено покладання судових витрат у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (ст. 129 ГПК України).
Визначаючи розмір відшкодування судового збору, суд виходить з такого.
Позовна заява містить дві позовні вимоги немайнового характеру: 1) про скасування спірного рішення державного реєстратора та 2) про зобов'язання Березнегуватської РДА провести державну реєстрацію за позивачем права постійного користування земельною ділянкою. Кожна із цих вимог, згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", оплачується судовим збором у сумі 1762 грн., а всього в сумі 3524 грн., котрі колгоспом "Прометей" оплачено квитанціями від 16.02.2018 № ПН770 на суму 1762 грн. та від 12.03.2018 на суму 1762 грн.
Судом визнано обґрунтованою та підлягаючою задоволенню лише одну вимогу позивача немайнового характеру - про скасування спірного рішення державного реєстратора, а тому з Березнегуватської РДА належить стягнути на користь колгоспу "Прометей" на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором грошові кошти в сумі 1762 грн.
У судовому засіданні 14.05.2018, згідно з ч. 1 ст. 240 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Керуючись ст.ст. 232, 233, 236-238 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов колгоспу "Прометей" задовольнити частково.
2. Скасувати рішення від 10.01.2018 № 39143856 державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Березнегуватської районної державної адміністрації ОСОБА_4 про відмову в державній реєстрації права постійного користування колгоспом "Прометей" земельною ділянкою за кадастровим № НОМЕР_1.
3. Стягнути з Березнегуватської районної державної адміністрації, 56301, Соборно-Миколаївська площа, 1, смт . Березнегувате , Миколаївська область, ідентифікаційний код 04056701, на користь колгоспу "Прометей", 56234, с. Кавказ, Березнегуватський район, Миколаївська область, ідентифікаційний код 02126484, грошові кошти на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором у сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн.
Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Миколаївської області протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення підписано 23.05.2018.
Суддя Ю .М. Коваль.
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2018 |
Оприлюднено | 24.05.2018 |
Номер документу | 74190882 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Коваль Ю. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні