5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
22 травня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/958/18
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Ірметової О.В.,
за участю секретаря судового засідання: Попової Н.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.12.2009 № 5080,-
ВСТАНОВИВ:
04 квітня 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.12.2009 № 5080.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив наступне.
ТОВ «Прометей» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5080 від 22.12.2009, невід'ємною частиною якого є Угода про умови користування надрами від 22.12.2009.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у відповідача, як у користувача надр виникають права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.
Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджував, що відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №02/302-0972 від 07.04.2015 надало перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей стосовно яких, інформація щодо руху запасів за формою ф.5-гр за 2014 рік до ДНВП «Геонформ України» не надходила.
У зв'язку з цим, з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294 та Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , видало наказ від 16 серпня 2016 року № 257, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 10 календарних днів.
Наказом Держгеонадр України від 10.01.2017 №1 встановлено відповідачу термін на усунення порушень до 01.03.2017.
Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №03/303-0696 від 17.02.2017 року надано перелік надрокористувачів, які відзвітували до ДНВП «Геонформ України» щодо руху запасів ф.5-гр за 2015 рік.
Серед вищевказаного переліку ТОВ «Прометей» - відсутнє. Наказом Держгеонадр України від 19.04.2017 №179 зупинена дія спеціального дозволу №5948 від 29.05.2014 та встановлено відповідачу термін на усунення порушень 60 календарних днів.
У зв'язку з тим, що УДППЗ «Укрпошта» не здійснюють поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, позивачем подано оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур'єр» №88 від 16.05.2017).
Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» листом №03/303-2913 від 20.07.2017 року надано перелік надрокористувачів, які не відзвітували перед ДНВП «Геонформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік, серед яких під номером зазначено ТОВ «Прометей» .
По спливу часу, жодної відповіді від відповідача не надходило.
На підставі викладеного, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Судове засідання призначено на 22.05.2018 (а.с. 1-2).
Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, просив розглянути справу в порядку письмового провадження.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване місцезнаходження відповідача: 94613, Луганська область, м. Антрацит, вул. Петровського, буд. 21 (а.с. 72-74).
З урахуванням п.20 Перехідних положень та на виконання ст.11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) на офіційному веб-сайті розміщено оголошення про постановлення ухвали про прийняття позовної заяви до розгляду від 27.04.2018 (а.с. 71).
Таким чином, судом вжито заходи щодо належного повідомлення Відповідача про дату, час та місце розгляду заяви.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, суд дійшов наступного.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Прометей» (ідентифікаційний код 31884111) зареєстроване як юридична особа 04.02.2002, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13791200000000398; в процесі припинення не перебуває (а.с. 72-74).
22 грудня 2009 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ «Прометей» спеціальний дозвіл на користування надрами № 5080 (а.с. 11).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам'яного вугілля-антрациту. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме:
- протягом трьох років затвердити запаси вугілля ДКЗ України;
- виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 05.12.2008 № 1652 (апробовано);
- виконання умов: Державне управління охорони навколишнього природного середовища Луганської області від 28.10.2008 № 9108, Мінвуглепром - 18.12.2008 № 1728/02/05-01, Держгімпромнагляд - 16.12.2008 № 01/03-07.12/10727;
- своєчасна і в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством;
- щорічна звітність перед Держгеонадрами України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр;
- впродовж шести місяців отримати ліцензію на вид господарської діяльності.
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 22.12.2009 року № 5080, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Прометей» (а.с. 12-18).
Згідно з п. 10.2 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр (а.с. 17).
Таким чином, подання до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Відповідно до переліку надрокористувачів Донецької, Лугнаської областей, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин, але не звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф.5-гр) за 2014 рік, ТОВ Прометей відповідну форму звітів за 2014 рік не надавало (а.с. 21-22).
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів за 2014 рік не надходила (а.с. 20).
Наказом Державної служби геології та надр України від 19.05.2015 № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (а.с. 23).
До зазначеного переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена входить ТОВ Прометей (а.с. 24).
Про зазначений наказ позивача повідомлено через офіційний вісник Урядовий Кур'єр (а.с. 25).
16 серпня 2016 року Держгеонадра України видано наказ № 257 щодо встановлення терміну на усунення порушень законодавства про надра (а.с. 49).
Наказом Державної служби геології та надр України від 10.01.2017 № 1, повторно встановлено відповідачу додатковий термін для усунення порушень у сфері надрокористування до 01.03.2017 (а.с. 29-30).
Відповідно до листа Державної фіскальної служби України від 15.07.2016 № 12166/5/99-39-12-03-04-16, яким надано перелік суб'єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов'язань (протягом шести місяців), до якого в тому числі входило ТОВ Прометей (а.с. 31-33).
Наказом від 25.10.2016 № 378 внесено зміни до наказу Держгеонадр України від 19.05.2015 № 122 та встановлено терміни усунення порушень (а.с. 51-52).
Наказом Державної служби геології та надр України від 15.12.2016 № 482 внесено зміни до наказу Держгеонадр України від 19.05.2015 № 122 та встановлено терміни усунення порушень до 01.05.2017 (а.с. 53-54).
Листом Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України від 17.02.2017 № 03/303-0696 надано перелік надрокористувачів, які відзвітували за формою ф. 5, 6, 7-гр за 2015 рік (а.с. 34), серед зазначеного переліку ТОВ Прометей відсутнє (а.с. 35-36).
Наказом Державної служби геології та надр України від 19.04.2017 № 179 відповідачу надано додаткові терміни для усунення порушень 60 календарних днів (а.с. 37-38).
19 квітня 2017 року Держгеонадра України видано наказ № 179 щодо встановлення терміну на усунення порушень законодавства про надра (а.с.26).
Про зазначений наказ позивача повідомлено через оголошення офіційного вісника Урядовий кур'єр від 16.05.2017 № 88 (а.с. 39).
Наказом Державної служби геології та надр України від 17.05.2017 № 231 внесено зміни до наказу від 19.05.2015 № 122 та встановлено термін усунення порушень до 01.09.2017 (а.с. 46-47).
Листом Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України надано перелік надрокористувачів інформація щодо руху запасів яких не надходила (а.с. 40). До зазначеного переліку під номером 208 входить ТОВ Прометей (а.с. 41-42).
Докази усунення Відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).
Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .
Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:
1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;
4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 22.12.2009 № 5080 та пунктом 10.2 статті 10 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ «Прометей» цього обов'язку не виконало.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ «Прометей» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Таким чином, суд дійшов висновку про задоволення позову Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.12.2009 № 5080.
Судові витрати, понесені позивачем у вигляді сплати судового збору, відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача не підлягають, оскільки згідно ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-250,255,295, пунктом 15.5 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.12.2009 № 5080 - задовольнити.
Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» (94613, Луганська обл., місто Антрацит, вулиця Петровського, будинок 21, 113, код ЄДРПОУ 31884111) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22 грудня 2009 року № 5080.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 24 травня 2018 року.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2018 |
Оприлюднено | 25.05.2018 |
Номер документу | 74195709 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Ірметова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні