РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
23 травня 2018 року м. Рівне №817/2010/17
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О. за участю секретаря судового засідання Рожко З.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник ОСОБА_1,
відповідача: представник не прибув,
третьої особи1: представник не прибув,
третьої особи2: представник не прибув,
третьої особи3: представник не прибув,
розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу за позовом Заступника керівника Сарненської місцевої прокуратури до Березнівської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 навчальний заклад ясла-садок №2 "Теремок" комбінованого типу м.Березне Березнівської міської ради Березнівського району Рівненської області, ОСОБА_2 навчальний заклад ясла-садок №1 "Ромашка" комбінованого типу м.Березне Березнівської міської ради Березнівського району Рівненської області, ОСОБА_2 навчальний заклад ясла-садок №3 "Веселка" м.Березне Березнівської міської ради Березнівського району Рівненської області про зобов'язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про зобов'язання вчинення певних дій. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 31.03.2016 Березнівською міською радою прийнято рішення №82 Про пільгові умови харчування дітей у дошкільних навчальних закладах міста Березне , яке не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки зазначеним рішенням, всупереч вимогам закону, не передбачено звільнення батьків або осіб, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьків дітей та осіб, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям . Просить суд зобов'язати відповідача розглянути питання пр. внесення змін до зазначеного рішення в частині включення до нього положень ч. 5 ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту щодо звільнення від плати за харчування дітей із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), та із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Відповідачем поданий відзив на позовну заяву, який аргументований наявністю повноважень у органу місцевого самоврядування на прийняття таких рішень, тому вважає рішення правомірним. Крім того, вказує, що рішенням Березнівської міської ради №330 від 21.12.2017 Про бюджет Березнівської міської ради на 2018 рік кошти на безкоштовне харчування вказаної категорії дітей закладені, тому відсутні підстави вносити зміни в спірне рішення. Просить в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
24.01.2018 ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати залучено третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача дошкільні навчальні заклади м. Березне, а саме: ДНЗ ясла-садок №1 Ромашка , ДНЗ ясла-садок №2 Теремок , ДНЗ ясла-садок №3 Веселка .
В судовому засіданні 05.03.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та надав пояснення, тотожні викладеним у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні 05.03.2018 надав пояснення, аналогічні викладеним у відзиві на позов.
Представники третіх без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - дошкільного навчального закладу м. Березне, а саме: ДНЗ ясла-садок №1 Ромашка , ДНЗ ясла-садок №2 Теремок , ДНЗ ясла-садок №3 Веселка , в судовому засіданні 05.03.2018 кожний зокрема надали усні пояснення про те, що вони обізнані із змістом оскаржуваного рішення, однак відповідач протягом 2016 року - початку 2018 року кошти на таку категорію дітей надавав і нарікань у них немає.
В судове засіданні 23.05.2018 представник відповідача не прибув, про дату, час та місце проведення судового засідання належним чином повідомлений. Через відділ документального забезпечення суду подав клопотання про відкладення розгляду справи в зв'язку з участі у судовому засіданні в Березнівському районному суді.
Представники третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача подали клопотання про розгляд справи за їх відсутності.
Відповідно до п.2 ч.3 ст.205 КАС України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.
Враховуючи неодноразові клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, а також те, що учасники справи надали свої пояснення в судовому засіданні 05.03.2018 року, суд, ухвалою без виходу до нарадчої кімнати, вирішив розглянути справу за відсутності представника відповідача та третіх осіб.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши докази, суд виходить з огляду на наступне.
Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно із ст. 19 Закону України Про охорону дитинства , держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
За правилами ч.5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту , батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.
Із викладених правових норма слідує, що на органи місцевого самоврядування покладений обов'язок щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей пільгових категорій, зазначених у ст.35 вказаного Закону.
Крім того, відповідно до п. 2.4. Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернат них навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України №667 від 21.11.2002 та п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернат них навчальних закладів №1243 від 26.08.2002, від плати за харчування дітей відповідно до Закону України Про дошкільну освіту звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Судом встановлено, що ст. 9 Закону України Про Державний бюджет України на 2016 рік , ст. 9 Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік визначено, що рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дитячих дошкільних закладах відповідно до Закону України Про дошкільну освіту у 2016 та 2017 роках збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.
Як вбачається із рішення сьомої сесії сьомого скликання Березнівської міської ради №82 від 31.03.2016 Про пільгові умови харчування дітей в дошкільних навчальних закладах міста Березне , останнім вирішено звільнити від плати за харчування у дошкільних навчальних закладах м. Березне: батьків або осіб, які їх замінюють; дітей-сиріт; дітей, позбавлених батьківського піклування; дітей-інвалідів; дітей з сімей внутрішньо переміщених осіб.
Тобто, вказаним рішенням не передбачено звільнення батьків або осіб, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьків дітей та осіб, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
З врахуванням викладеного суд уважає, що спірне рішення Березнівської міської ради не відповідає вимогам ч. 5 ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту та порушує право на звільнення від плати за харчування дітей з сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Відповідно до статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що відповідачем в судовому засіданні не доведено правомірність прийнятого ним рішення, отже адміністративний позов є таким, що належить до задоволення у повному обсязі.
Судові витрати у відповідності ст.139 КАС України позивачу не відшкодовуються.
Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Березнівську міську раду розглянути у відповідності до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні питання про внесення змін до рішення Березнівської міської ради №82 від 31.03.2016 Про пільгові умови харчування дітей в дошкільних навчальних закладах міста Березне в частині включення до нього положень ч.5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту щодо звільнення від плати за харчування дітей із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), та із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасники справи:
1) позивач - Заступник керівника Сарненської місцевої прокуратури (34500, Рівненська обл., м. Сарни, вул. Демократична, 32, код ЄДРПОУ 02910077);
2) відповідач - Березнівська міська рада (34600, Рівненська обл., м. Березне, вул. Київська, 5, код ЄДРПОУ 04387823);
3) треті особи - ОСОБА_2 навчальний заклад ясла-садок №2 "Теремок" комбінованого типу м.Березне Березнівської міської ради Березнівського району Рівненської області (вул.Зірненська, 5, м.Березне, Березнівський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 22569120), ОСОБА_2 навчальний заклад ясла-садок №1 "Ромашка" комбінованого типу м.Березне Березнівської міської ради Березнівського району Рівненської області (вул.Андріївська, 28, м.Березне, Березнівський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 22569284), ОСОБА_2 навчальний заклад ясла-садок №3 "Веселка" м.Березне Березнівської міської ради Березнівського району Рівненської області (вул.Ціолковського, 10, м.Березне, Березнівський район, Рівненська область, 34600, код ЄДРПОУ 38661689).
Повний текст рішення складено 24 травня 2018 року.
Суддя Комшелюк Т.О.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2018 |
Оприлюднено | 27.05.2018 |
Номер документу | 74226391 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Комшелюк Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні