Справа № 822/1461/18
РІШЕННЯ
іменем України
16 травня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В.
за участі:секретаря судового засідання Вересняк А.А. представника позивача: ОСОБА_1 представника відповідача: ОСОБА_2
розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в якому просить:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 02.02.2018 р. за вих. № С-323/0- 610/0/95-18.
2. Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 земельної ділянки площею 2,000 га сільськогосподарського призначення державної власності з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що при зверненні до відповідача з метою затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницької області їй було відмовлено з причин того, що запроектована земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення. Вказану відмову вважає протиправною, оскільки дане рішення суперечить інформації наданій тим самим Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області у наказі №22-22992-СГ від 05.09.2016 р. про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, довідці з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, висновку державної експертизи, де зазначено, що дана земельна ділянка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення, склад угідь пасовища, форма власності державна, цільове призначення землі запасу (код 16.00).
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача, заперечуючи проти позову у відзиві на позовну заяву зазначив, що 01.08.2016 до Головного управління надійшла заява ОСОБА_3 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області (№ С-4201/0/18-16 від 01.08.2016 року). Головним управлінням було прийнято наказ від 05.09.2016 року № 22-22992-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" ОСОБА_3 09.01.2018 позивачка звернулася до Головного управління про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,0 га, що розташована за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області та передати її безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства. Розглянувши дане клопотання та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, спеціалістами Головного управління був підготовлений лист від 02.02.2018 року № С-323/0-610/0/95-18. В даному листі зазначалося, що за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, повідомлялося, що відповідно до планово-картографічних матеріалів, наявних в Головному управлінні, запроектована земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності, а розташована в масиві "Лісопитомник", площею 37,0 га. Крім того, позовна вимога щодо зобов'язання затвердити проект землеустрою є втручанням в дискреційні повноваження відповідача та виходять за межі завдань адміністративного судочинства.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував та просив суд відмовити в його задоволенні у зв'язку з необґрунтованістю.
Заслухавши вступні пояснення сторін, ознайомившись із матеріалами справи, з'ясувавши обставини на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень і дослідивши докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.
Суд встановив, що 01.08.2016 ОСОБА_3 звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області було прийнято наказ від 05.09.2016 року № 22-22992-СГ "Про надання ОСОБА_3 дозволу на розроблення документації із землеустрою".
На підставі даного наказу ОСОБА_3 замовила розроблення проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки, яка заходиться за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
09.01.2018 позивачка звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,0 га, що розташована за межами населених пунктів Терешовецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області та передати її безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства.
Листом від 02.02.2018 № С-323/0-610/0/95-18 Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області було прийнято рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницької області з причин того, що запроектована земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення..
Не погодившись з даною відмовою, позивачка оскаржила її в судовому порядку.
Оцінюючи спірні правовідносини, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні здійснюється окрім іншого на принципі колегіальності. Колегіальність - принцип управління, при якому керівництво здійснюється не одно особо, а групою осіб, що мають рівні права й обов'язки у розв'язанні питань, віднесених до їхнього компетенції.
Враховуючи вищевикладене, Головне управління під час прийняття рішення щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності повинно приймати до уваги позицію органів місцевого самоврядування яка базується на принципі колегіальності.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений статтею 118 ЗК України.
Відповідно до частин 8, 9 статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Згідно з частиною 6 статті 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до частини 17 статті 186 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Частиною 18 статті 186 Земельного кодексу України ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб'єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати:
додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України "Про землеустрій";
надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею;
проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Як вбачається з матеріалів справи за результатами розгляду та перевірки заяви ОСОБА_3 від 20.07.2016, Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано наказ №22-22992-СГ від 05.09.2016 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою. В даному наказі було зазначено, що цільовим призначенням необхідної ділянки є земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства. 18.11.2016 Головним управлінням у Хмельницькій області була видана довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, відповідно до якої земельна ділянка, яка відводиться ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, Терешковецька сільська рада площею 2 га відноситься до земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення. На підставі вищезазначених документів земельно-аграрним центром "Карарт" було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницької області.
Разом з тим, 19.02.2017 експертом державної експертизи ОСОБА_5 було зроблено висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким погоджено вищезазначений проект та зазначено, що ділянка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення, склад угідь пасовища, форма власності державна, цільове призначення землі запасу (код 16.00).
Крім того, в матеріалах справи міститься витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 6825088700:03:025:0137, з якого вбачається, що дана земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства.
У відкритій відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, також зазначено, що дана земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства.
З наданих відповідачем графічних матеріалів з публічної кадастрової карти України не вбачається, що на земельній ділянці за кадастровим номером 6825088700:03:025:0137 знаходяться лісові насадження.
Враховуючи викладене, суд вважає безпідставним твердження представника відповідача, що дана земельна ділянка не відноситься до земель сільськогосподарського призначення, а розташована в масиві "Лісопитомник".
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд зазначає, що відповідач не обґрунтував правомірність прийняття рішення щодо відмови позивачу в затвердженні проекту землеустрою та як суб'єкт владних повноважень не довів правомірності свого рішення.
З огляду на викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що відмова ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, викладена у листі від від 02.02.2018 за вих. № С-323/0- 610/0/95-18, є необґрунтованою та протиправною.
При цьому суд зазначає, що належним способом захисту порушеного права є зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області затвердити ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницької області.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Проте, ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області протиправно відмовило позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
Суд вважає, що в даному випадку відсутнє втручання суду в дискреційні повноваження ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, оскільки відповідач протиправно надав формальну відмову з підстав, не передбачених діючим законодавством.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 19.05.2016 у справі № К/800/32729/15.
Зазначений висновок суду повністю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеному у рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15. В даному рішенні ОСОБА_4 Суд вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
На підставі статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає необхідним стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судовий збір, сплачений при зверненні до суду.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_3 (АДРЕСА_1,Хмельницький,Хмельницька область,29001, ідентифікаційний код НОМЕР_1) до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1,Хмельницький,Хмельницька область,29000, код ЄДРПОУ 39767479) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 02.02.2018 за вих. № С-323/0- 610/0/95-18.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 земельної ділянки площею 2,000 га сільськогосподарського призначення державної власності з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Терешівці, Терешовецької сільської ради Хмельницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_3 судовий збір в розмірі 1410 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя ОСОБА_6
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2018 |
Оприлюднено | 28.05.2018 |
Номер документу | 74256467 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Лабань Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні