Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 травня 2018 р. № 820/5227/17
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Єгупенка В.В.,
за участю секретаря судового засідання - Козир В.М.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1;
представника відповідача ОСОБА_2;
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (м. Харків, вул. Шевченка, 8) до Комунального закладу охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області (вул. Лікарняна, 2, м. Куп'янськ Харківської області), третя особа - Куп'янська міська рада Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального закладу охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області, в якому просить суд: до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюються загрозу життю та здоров'ю людей, експлуатацію будівель Комунального закладу охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області, за адресами: Харківська область, м. Куп'янськ, вул. Лікарняна, буд. 2, вул. 1 Травня, буд. 20, вул. 1 Травня, буд. 41 та пров. Зелений, буд. 2, зупинити повністю, у зв'язку з чим зобов'язати КЗОЗ «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов'язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, з покладенням на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області обов'язку щодо забезпечення виконання цього рішення, в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідач проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, дійшов наступного.
З матеріалів справи вбачається, що з 23.10.2017 по 24.10.2017 Куп'янським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області була проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у Комунальному закладі охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області, за адресами: Харківська область, м. Куп'янськ, вул. Лікарняна, буд. 2, вул. 1 Травня, буд. 20, вул. 1 Травня, буд. 41 та пров. Зелений, буд. 2.
За результатами проведеної перевірки було складено акт № 343, який 24.10.2017 вручено керівнику відповідача.
В ході проведеної перевірки будівель Комунального закладу охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області встановлено, що вони експлуатуються з порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, виявлені порушення не відповідають вимогам Правил пожежної безпеки в України , що підтверджується актом перевірки № 343 (а.с.24-35).
В ході розгляду даної адміністративної справи представником відповідача було надано клопотання про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в справі № 820/5504/17 за адміністративним позовом Комунального закладу охорони здоров'я "Куп'янська центральна міська лікарня" Куп'янської міської ради Харківської області до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, третя особа: Куп'янська міська рада, про визнання протиправними дій та скасування припису і акту перевірки.
Ухвалою суду від 12.12.2017 клопотання відповідача задоволено, провадження у справі № 820/5227/17 за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Комунального закладу охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) зупинено до набрання законної сили судовим рішенням в справі № 820/5504/17 за адміністративним позовом Комунального закладу охорони здоров'я "Куп'янська центральна міська лікарня" Куп'янської міської ради Харківської області до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, третя особа: Куп'янська міська рада, про визнання протиправними дій та скасування припису і акту перевірки.
Як вбачається з комп'ютерної програми Діловодство спеціалізованого суду рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 20.12.2017 адміністративний позов Комунального закладу охорони здоров'я "Куп'янська центральна міська лікарня" Куп'янської міської ради Харківської області, третя особа - Куп'янська міська рада Харківської області до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області про визнання протиправними дій та скасування припису було задоволено частково.
Скасовано припис Куп'янського районного відділу Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 204 від 26 жовтня 2017 року «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки» . В задоволенні інших позовних вимог було відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.03.2018 рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.12.2017 скасовано в частині задоволення позову про скасування припису Куп'янського районного відділу Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 204 від 26 жовтня 2017 року «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки» . Прийнято в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позову Комунального закладу охорони здоров'я "Куп'янська центральна міська лікарня" Куп'янської міської ради Харківської області до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області третя особа Куп'янська міська рада Харківської області про визнання протиправними дій та скасування припису відмовлено. В іншій частині рішення залишено без змін.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.03.2018 провадження у справі № 820/5227/17 поновлено у зв'язку з відсутністю обставин, що виникли для його зупинення.
Згідно ч.4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Апеляційним судом при розгляді справи № 820/5504/17 було встановлено, що на підставі наказу від 03.10.2017 64 «Про проведення позапланових перевірок об'єктів» призначено позапланову перевірку Комунального закладу охорони здоров'я "Куп'янська центральна міська лікарня" на виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Порядку проведення, планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом МВС України від 02.11.2015 №1337, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за №1467/27912, а також відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року № 643-р «Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки» , Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 22 вересня 2017 року №509 «Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки» , з метою організації та проведення ефективного державного нагляду (контролю) у сфері пожежної і техногенної безпеки.
За результатами перевірки посадовою особою відповідача було складено акт № 343, складений за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 24.10.2017 року.
На підставі зазначеного акту позапланової перевірки відповідачем винесено припис № 204 від 26.10.2017 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, судова колегія зазначила, що складений Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області припис № 204 від 26.10.2017 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної, техногенної безпеки, відповідає вимогам норм закону, відповідач діяв правомірно, в межах наданих повноважень та на їх виконання, що він і довів суду як суб'єкт владних повноважень.
Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030 облік пожеж та їх наслідків (далі - облік пожеж) здійснюється з метою проведення аналізу причин та умов виникнення пожеж, оцінки стану пожежної безпеки населених пунктів та об'єктів, прогнозування ситуації і розроблення запобіжних заходів для забезпечення безпеки людей, збереження матеріальних цінностей та створення умов для гасіння пожеж.
Згідно абз.1 п.9 постанови Кабінету Міністрів України від 26.12.2003 № 2030 облік пожеж ведеться: територіальними органами ДСНС - у населених пунктах і на
об'єктах, підконтрольних ДСНС, а також на транспортних засобах, крім зазначених в абзацах шостому та сьомому цього пункту.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: участь у розробленні державних правил з питань техногенної та пожежної безпеки; погодження у порядку, визначеному законодавством, проектів національних і галузевих стандартів, норм, правил, технічних умов і регламентів та інших нормативно-технічних документів щодо забезпечення техногенної та пожежної безпеки; участь у розробленні положень, інструкцій та інших нормативних актів, що розробляються суб'єктами господарювання у сфері техногенної та пожежної безпеки; проведення перевірки за повідомленнями та заявами про злочини, пов'язані з пожежами та порушенням правил пожежної безпеки; участь у розслідуванні причин виникнення надзвичайних ситуацій та невиконання запобіжних заходів; розроблення нормативно-правових та інших нормативних актів відповідно до компетенції та забезпечення їх прийняття в установленому законом порядку; проведення технічного розслідування обставин і причин виникнення надзвичайних ситуацій, загибелі і травмування людей, знищення і пошкодження майна (п.п.3,4, 6-9, 17, 20 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п.п.1, 9, 11, 34, 37, 45, 49, 51, 57, 63, 72 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій ДСНС відповідно до покладених на неї завдань: узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правових актів міністерств та подає їх в установленому порядку Міністрові внутрішніх справ; здійснює разом із центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями прогнозування імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику та здійснює районування території України щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій; видає експертні висновки про рівень надзвичайної ситуації, веде їх облік; організовує провадження наукової, науково-технічної, інвестиційної, інформаційної, видавничої діяльності, сприяє створенню і впровадженню сучасних інформаційних технологій та комп'ютерних мереж, є замовником наукових робіт, бере участь у проведенні прикладних науково-дослідних робіт, розробляє та затверджує галузеві стандарти з питань, що належать до компетенції ДСНС; здійснює функції з організації та навчально-методичного забезпечення навчання (підвищення кваліфікації за цільовим призначенням) керівних кадрів і фахівців центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту; розглядає у разі звернення фізичних чи юридичних осіб:
проектну документацію щодо влаштування засобів протипожежного захисту (систем пожежогасіння, пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією населення, протидимного захисту, пожежного спостереження, вогнезахисної обробки будівельних конструкцій (виробів, матеріалів), автоматизованих систем раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення), а також бере участь у прийманні проведених робіт із влаштування зазначених засобів;
технічні завдання і робочі проекти на автоматизовані системи раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення;
проектну документацію на будівництво захисних споруд цивільного захисту, а також розділ щодо інженерно-технічних заходів цивільного захисту у складі містобудівної документації; розробляє та подає в установленому порядку на розгляд Міністра внутрішніх справ для внесення до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо підвищення ефективності захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, удосконалення системи цивільного захисту на відповідних територіях, в органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності; бере участь у розробленні будівельних норм у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, пропозицій щодо внесення змін до них та визнання їх такими, що втратили чинність, подає Міністрові внутрішніх справ відповідні пропозиції; бере участь у: розслідуванні пожеж, причин виникнення надзвичайних ситуацій та невиконання запобіжних заходів, а також проведенні оцінки дій органів управління і сил щодо організації та проведення ними рятувальних і інших невідкладних робіт; проводить роботи із стандартизації, сертифікації, акредитації та метрологічного забезпечення діяльності з питань, що належать до компетенції ДСНС; погоджує проекти нормативно-правових актів, будівельних норм, стандартів, правил, технічних умов і регламентів та інших нормативно-технічних документів з питань, що належать до компетенції ДСНС, які розробляються міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями.
Відповідач, згідно вимог ст.64 Кодексу цивільного захисту України реалізує повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій).
Таким чином, відповідач на підставі виниклих пожеж, надзвичайних ситуацій та умов їх поширення, приймає участь у розробці норм та правил пожежної та техногенної безпеки.
Згідно п.12 ч.1 ст.67, ч.2 ст.68, ч.ч.1, 2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки у разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюються загрозу життю та здоров'ю людей, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації об'єктів, будівель, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, утому числі будівель-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобі протипожежного захисту, надання послуг.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Одними з підстав для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; (п.п.1, 4 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України).
Встановлені позивачем при проведенні перевірки відповідача порушення створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, як персоналу об'єкту, так й іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі.
Статтею 3 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
За правилами ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Суду не надано доказів на підтвердження усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та їх задоволення.
З огляду на набрання чинності 15.12.2017 новою редакцією Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду відповідно до ст. 371 вказаного кодексу не входить до переліку рішень суду, які виконуються негайно.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведення експертиз.
Керуючись ст.ст.5-10, 72, 73, 74, 77, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (м. Харків, вул. Шевченка, 8) до Комунального закладу охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області (вул. Лікарняна, 2, м. Куп'янськ Харківської області), третя особа - Куп'янська міська рада Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.
До повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, експлуатацію будівель Комунального закладу охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області, за адресами: Харківська область, м. Куп'янськ, вул. Лікарняна, буд. 2, вул. 1 Травня, буд. 20, вул. 1 Травня, буд. 41 та пров. Зелений, буд. 2, зупинити повністю.
Зобов'язати Комунальний заклад охорони здоров'я «Куп'янська центральна міська лікарня» Куп'янської міської ради Харківської області негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов'язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Обов'язок щодо забезпечення виконання цього рішення в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 30.05.2018.
Суддя В.В. Єгупенко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2018 |
Оприлюднено | 04.06.2018 |
Номер документу | 74320592 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні