ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 травня 2018 року Справа № 923/141/18
Господарський суд Херсонської області у складі судді Задорожної Н.О. за участі секретаря Кудак М.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Стрілківської сільської ради, Херсонська область, Генічеський район
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саторія", Херсонська область, Генічеський район
про стягнення 50000 грн.
За участю представників сторін:
прокурор: Хамідова Е.Ф., службове посвідчення № 040721 від 22.01.2016
позивач: не прибув
відповідач: не прибув
Керівник Генічеської місцевої прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Стрілківської сільської ради (75583, Херсонська область, Генічеський р-н, с. Стрілкове, код ЄДРПОУ 34270425, позивач) в якому просить господарський суд стягнути з відповідача (Товариство з обмеженою відповідальністю "Саторія", 75583, Херсонська область, Генічеський р-н, с. Стрілкове, код ЄДРПОУ 34270425) 50000 грн. збитків (упущена вигода), пов'язаних з неукладенням договору про пайовий внесок забудовників об'єктів нерухомості у розвиток і створення інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Стрілкове.
Позов обґрунтовано ухиленням відповідача від обов'язку в порушення вимог ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію; наявністю декларації про готовність об'єкта до експлуатації ХС № 141172290263 від 18.08.2017, згідно з п. 20 якої кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією складає 500000 грн. та неперерахуванням до місцевого бюджету с. Стрілкове 50000 грн. пайової участі замовника будівництва у розмірі 10% від вартості будівництва об'єкта містобудування згідно із затвердженим рішенням позивача № 353 від 15.06.2013 ОСОБА_1 щодо залучення пайових внесків замовників будівництва у створення інженерно-транспортної структури с. Стрілкове.
В ухиленні відповідача від обов'язку щодо укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури с. Стрілкове та неперерахуванні до місцевого бюджету зазначеного населеного пункту суми пайового внеску, прокурор вбачає неправомірну бездіяльність, якою завдано матеріальної шкоди інтересам держави, що перешкоджає своєчасному та повному виконанню прибуткової частини бюджету, негативно впливає на стан фінансування бюджету, яке спрямовується на організацію благоустрою населеного пункту.
Неправомірна бездіяльність відповідача та позбавлення позивача права на одержання пайового внеску на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури охоплюється визначенням упущеної вигоди, наслідки якої перебувають у безпосередньому причинному зв'язку із наведеною неправомірною бездіяльністю відповідача.
Враховуючи порушення інтересів держави в особі уповноваженого органу у спірних правовідносинах, яким є Стрілківська сільська рада та нездійснення останьою захисту цих інтересів, у прокурора наявні підстави для представництва державних інтересів в господарському суді.
У судовому засіданні прокурор підтримав позов у повному обсязі.
Позивач звернувся з клопотанням, в якому просить суд розглянути справу по суті без участі його представника, який приймає участь у засіданні сесії Генічеської районної ради, призначеної на 22.05.18 на 10-00 год., зазначивши, що підтримує позов у повному обсязі.
На дату, призначену для розгляду справи по суті - 22.05.2018, представник відповідача, належним чином повідомлений про дату, час і місце призначення судового засідання для розгляду справи, на виклик суду для участі в розгляді справи не прибув, причини неявки не повідомив, із заявою про відкладення судового засідання на іншу дату не звернувся, правом надання письмового відзиву не скористався.
Направлені на його адресу судові ухвали повернулися до господарського суду з довідкою відділення Укрпошти форми 119 "інші причини, що не дали змоги виконати обов'язки щодо вручення поштового відправлення".
Враховуючи положення ч. 1, п. 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України, суд здійснює розгляд справи по суті без участі представників позивача і відповідача.
Відповідно до ст. 240 ГПК України після закінчення розгляду справи по суті, в судовому засіданні було проголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про дату складення повного рішення.
Заслухавши пояснення прокурора, з'ясувавши обставини справи, дослідивши докази на їх підтвердження та надавши їм правову оцінку, суд
в с т а н о в и в:
Як вбачається з матеріалів справи, Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Херсонській області 26.01.2011 відповідачу було надано дозвіл № 33/2011 на виконання будівельних робіт по будівництву першої черги бази відпочинку (пансіонату котеджного типу) за адресою: вул. Берегова, 28-А у с. Стрілкове Генічеського району. (а.с. 16-18).
Вісімнадцятого серпня 2017р. Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області зареєстровано декларацію серії ХС № 141172290263 про готовність вищеназваного об'єкта нерухомого майна до експлуатації, в якій зазначено, що замовник - ТОВ "Саторія", код ЄДРПОУ 34270425 здійснив будівництво першої черги бази відпочинку (пансіонату котеджного типу) за адресою: с. Стрілкове, вул. Берегова, 28-А, код об'єкта 1211.4. (а.с. 19-22).
Згідно п. 21 декларації вартість основних фондів, що приймаються в експлуатацію складає 500000 грн.
Відповідно до ч. 1-3, 5 ст. 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон № 3038-VI) порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними Нормами, державними стандартами і правилами.
Так, рішенням Стрілківської сільської ради Генічеського району № 353 від 15.06.2012 затверджено ОСОБА_1 щодо залучення пайових внесків замовників будівництва у створенні інженерно-транспортної інфраструктури с. Стрілкове (далі - ОСОБА_1), який діяв до та на час реєстрації відповідачем декларації про готовність об'єкта до експлуатації.
Відповідно до ч. 9 ст. 40 Закону № 3038-VI (а.с. 23-25) договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію. Аналогічну норму наведено у п. 9.1. ОСОБА_1.
Відповідно до ч. 6 ст. 40 Закону України № 3038-VI граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, з урахуванням інших передбачених законом відрахувань, не може перевищувати 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд.
Згідно п. 6.1.Порядку пайова участь замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села розраховується у розмірі 10% від вартості будівництва об'єкта містобудування - для нежитлових будівель або споруд.
Разом з тим, відповідач, як замовник будівництва, до Стрілківської сільської ради Генічеського району не звертався, відповідний договір пайової участі не укладав, кошти пайової участі до місцевого бюджету не сплачував.
Згідно п. 20 декларації про готовність об'єкта до експлуатації ХС № 141172290263 від 18.08.2017 кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією складає 500000 грн.
Таким чином, розмір пайової участі у розвитку інженерно-транспортної інфраструктури с. Стрілкове, який мав сплатити відповідач, складає 50000 грн. (500000х0,1=50000 грн.), що підтверджується розрахунком Стрілківської сільської ради відповідно до листа від 26.01.2018 № 02.14-18/032.
В порушення вищенаведених норм чинного законодавства, затвердженого позивачем ОСОБА_1, відповідач (замовник), на якого покладено обов'язок на укладення договору про пайову участь та сплати пайового внеску (ст. 40 Закону № 3038-VI та п. 9.1 ОСОБА_1), зазначений договір не уклав, пайовий внесок до місцевого бюджету Стрілківської сільської ради не перерахував, що стало підставою для звернення прокурора з позовом, вирішення якого є предметом даного розгляду.
З'ясувавши обставини справи, дослідивши докази на їх підтвердження та надавши їм правову оцінку, господарський суд визнав позов обґрунтованим та підлягаючим задоволенню у повному обсязі з урахуванням наступного.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Згідно ч. 3 ст. 40 зазначеного Закону, пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Відповідно до ч. ч. 5 та 6 ст. 40 Закону № 3038-VI, величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.
Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд; 2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для житлових будинків.
Згідно ч. 9 ст. 40 Закону № 3038-VI, договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
15 червня 2012 року Стрілківською сільською радою прийнято рішення N 353, яким затверджено ОСОБА_1 щодо залучення пайових внесків замовників будівництва у створенні інженерно-транспортної інфраструктури с. Стрілкове (далі ОСОБА_1), який діяв до та на час реєстрації відповідачем декларації серії ХС № 141172290263.
Цей ОСОБА_1 регулює організаційні та економічні відносини, пов'язані із залученням, розрахунком розміру, використанням коштів пайової участі замовників будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Стрілкове та укладання договорів про пайову участь.
Пайова участь замовника у розвитку інфраструктури міста полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту на підставі договору про пайову участь у розвитку інфраструктури с. Стрілкове.
Пунктом 6.1 ОСОБА_1 встановлено, що пайова участь засновників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села розраховується у розмірі 10% від вартості будівництва об'єкта містобудування - для нежитлових будівель та споруд.
Судом встановлено, що ТОВ "Саторія" є замовником будівництва першої черги бази відпочинку (пансіонату котеджного типу) за адресою: с. Стрілкове, вул. Берегова, 28-А.
Кошторисна вартість будівництва згідно затвердженої проектної документації складає 500000 грн.
Згідно зі статтею 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є, зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
За змістом статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної особи або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкодизавдано не з її вини.
Отже, для застосування такої міри відповідальності як стягнення збитків необхідною є наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника, збитками та вини.
Відповідач не уклав договору про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Стрілкове, що свідчить про його бездіяльність у вчиненні передбачених законодавством обов'язкових дій щодо такого звернення та укладення договору.
Таким чином, неправомірна бездіяльність відповідача щодо його обов'язку взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, який кореспондується зі зверненням відповідача до позивача із заявою про укладення такого договору, є протиправною формою поведінки, внаслідок якої Стрілківська сільська рада була позбавлена права отримати на розвиток інфраструктури населеного пункту відповідну суму коштів, яка охоплюється визначенням упущеної вигоди. При цьому наслідки у виді упущеної вигоди перебувають у безпосередньому причинному зв'язку із наведеною неправомірною бездіяльністю відповідача.
З урахуванням викладених обставин, позов є обґрунтованим і підлягає задоволенню.
Витрати по оплаті судового збору в сумі 1762 грн. покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 123, 129, 233, 238-241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Саторія", 75583, Херсонська область, Генічеський р-н, с. Стрілкове, вул. Берегова, 28-А, код ЄДРПОУ 34270425, р. рахунки не відомі:
- на користь Стрілківської сільської ради Генічеського району, Херсонської області, 75583, с. Стрілкове, вул. Центральна, 105, код ЄДРПОУ 37934859, р. рахунок 31511921700127, код 24170000, МФО 852010, банк-одержувач ГУДКСУ у Херсонській області 50000 (п'ятдесят тисяч) грн. пайового внеску у розвиток і створення інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Стрілкове;
- на користь прокуратури Херсонської області (код 04851120, р. рахунок 35210003002291, в ДКСУ м. Київ, МФО 820172) судовий збір у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят два) грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення у порядку передбаченому ст. 257 ГПК України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).
Повне рішення складено 31.05.2018.
Суддя Н.О. Задорожна
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2018 |
Оприлюднено | 04.06.2018 |
Номер документу | 74345524 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Задорожна Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні