Рішення
від 13.09.2010 по справі 2-1203/10
ІВАНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Іванківський районний суд Київської області

смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52

Справа № 2-1203/ 2010рік

РІШ ЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2010 року їванківський районний суд Київської області у складі: головуючої судді Слободян Н.П., при секретарі Ашуркіну P.M.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Іванків цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області про зобов'язання здійснити перерахунок пенсії, -

ВСТАНОВИВ:

25.08.2010 року позивач звернувся з позовом до управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області, в якому просить: зобов'язати відповідача зробити перерахунок пенсії відповідно до ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та перерахунок щомісячної додаткової пенсії відповідно до ст. 50 Закону країни Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи з 15.12.2008 року.

В судове засідання позивач не з'явився, написав заяву, у якій у позові просив справу розглянути без його участі.

Представник відповідача - управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області - у судове засідання не з*явився, про день і час слухання справи повідомлено вчасно, надіслали письмове заперечення проти позову, яке обґрунтовували тим, що управління діяло відповідно до чинного законодавства, постанов КМ України, просили справу розглянути без участі їх представника, при розгляді врахувати строк позовної давності.

Вивчивши матеріали справи та дослідивши письмові докази, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.

Судом встановлено, що позивач є потерпілим внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1, що підтверджується посвідченням серії А № 142096, виданим 23.12.2008 року. Згідно із довідкою МСЕК серії КИО-1 № 330377 від 18.12.2008 року позивача визнано безстроково інвалідом 11 групи внаслідок професійного захворювання, пов'язаного з роботами по ЛНА на ЧАЕС. Позивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного Фонду в Іванківському районі Київської області та отримує пенсію відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , яка станом на 25.08. 2010 року становила 1090 грн. (основний розмір), 141,80 грн. (додатковий розмір).

Відповідно до ст. 50, ч.4 ст. 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.2001 року № 796-Х11 в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлений зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по 11 групі інвалідності від 8 мінімальних пенсій за віком, а додаткова пенсія - становить 75 % мінімальної пенсії за віком.

Згідно із ч.З ст. 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи обчислення і призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, провадиться відповідно до правил та загальних підстав Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , який набрав чинності з 01.01.2004 року.

Між тим, Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України до Закону № 796 були внесені зміни.

Однак 22.05.2008 року Конституційним Судом України було винесено рішення, яким вищезазначені зміни до Закону № 796 були визнані неконституційними, оскільки відповідно до ст. 22 Конституції України при прийняті нових законів або внесені змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Таким чином з 01.01.2004 року до 01.01.2008 року та з 22.05.2008 року у зв'язку з набранням чинності рішенням Конституційного Суду України спірні відносини регулюються відповідно до ст.ст. 50, 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , згідно з якими у позивача існує право на обчислення та виплату пенсії за вказані періоди у встановленому Законом розмірі.

Проте відповідач протягом всього часу нарахування пенсії керується постановами КМУ № 1 від 03.01.2002 року. № 530 від 28.05.2008 року та № 654 від 16.07.2008 року, в яких були визначені мінімальні розміри пенсій, зокрема, встановлено, що особам, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи, пенсія відповідно до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи обчислювалась виходячи з розміру 19,91 грн.

З огляду на положення Конституції України суд не приймає до уваги обгрунтування у запереченні відповідача його позиції посиланням на норми підзаконних нормативних актів, а саме визначених цими постановами Кабінету Міністрів розмірів пенсії, виходячи з того, що питань розміру пенсій вирішені Законом України, а тому з огляду на загальні засади пріоритету законі: над незаконними актами при розрахунку підвищення пенсії застосуванню підлягає закон, a не постанова.

Відповідно до п.6 ч.І ст. 92 Конституції України виключно законами визначаються, зокрема, основи соціального захисту, а ст. 75 встановлює, що єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України. Конституція не надавала права парламенти делегувати свої повноваження іншим державним органам, а останнім - нормативно-правовими актами змінювати положення законів.

Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи КМУ не уповноважений на свій розсуд змінювати, в т.ч. зменшувати розміри компенсацій, встановлених цим законом.

Отже, за конституційними нормами та виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, суд дійшов висновку, що при визначенні розміру пенсії позивача застосуванню підлягають ст. 50 та ч. 4 ст. 54 Закону № 796, а не постанови Кабінету Міністрів України, які істотно звужують зміст і обсяг існуючих прав позивача, що є порушенням положень ст. 22 Конституції України.

Виходячи з цього, суд вважає дії відповідача по нарахуванню пенсії в розмірі, встановленому постановами КМУ, неправомірними.

Зі змісту ст.ст. 50 та 54 Закону № 796 випливає, що при визначенні розміру пенсії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком.

За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч.І ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та встановлюються у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.

Отже, при нарахуванні пенсії, визначеної ст.ст. 50. 54 Закону № 796, відповідач повинен керуватися ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , де визначається розмір мінімальної пенсії за віком, яка встановлюються у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, оскільки обчислення і призначення державної та додаткової пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, вихідним критерієм для обрахунку пенсії виступає саме мінімальна пенсія за віком, яка визначається лише за правилами, передбаченими ч.1ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , і встановлюються у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, виходячи з того, що іншій нормативно-правовий акт, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, відсутній.

Окрім того, відповідно до ч. З ст. 67 Закону № 796 у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю особам, віднесеним до 1,2,3,4 категорій. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Аналіз зазначеної норми, яка є імперативною, свідчить про те, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок здійснюється з дня встановлення цього мінімуму.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування мінімальний розмір пенсій за віком також встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

У відповідності до положень ст. 46 Конституції України прийнято Закон України Про прожитковий мінімум (№ 966-ХІУ від 15.07.1999 року). Закон України Про прожитковий мінімум дає визначення прожитковому мінімуму, закладає правову основу для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень. Зі змісту ст.ст. 1,2 вказаного закону випливає, що прожитковий мінімум є базою для розрахунку мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії за віком, інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституції України та законів України, та ґрунтується зокрема на ч. З ст. 46 Конституції, у відповідності до якої пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги не можуть бути нижчими ніж прожитковий мінімум, встановлений законом. Враховуючи викладене, в контексті положень Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , суд вважає за необхідне застосування для визначення розміру щомісячної пенсії розмір прожиткового мінімуму, оскільки в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовується лише як коефіцієнт для визначення розміру щомісячної пенсії, що, на думку суду, не суперечить вимогам ст. 28 Закону України П: загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .

Таким чином, мінімальний розмір пенсії за віком залежить від розміру прожиткового мінімуму, який встановлюється Законом України Про Державний бюджет , тому при розрахунку не державної (основної) та додаткової пенсій, передбачених ст. ст. 50, 54 Закону № "96. нa- застосовуватись розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатній . встановленого в законі про державний бюджет на відповідний рік, із якого визначається мінімальний розмір пенсії за віком.

Аналізуючи викладене, суд приходить до висновку, що дії відповідача щодо відмови \ перерахунку позивачу пенсії відповідно до ст. ст. 50 54 України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1997 року V "96- XI, є протиправними, оскільки не відповідають вищевказаним вимогам закону, а тому позовні вимоги позивача ґрунтуються на правових нормах і підлягають задоволенню.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до суду 25.08.2010 рок&g6; Вимоги ставить з 15.12.2008 року, тобто трирічний строк позовної давності не пропущений.

Таким чином, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обгрунтованими та відповідно такими, що підлягають задоволенню за період з 15.12.2008 рок\ з врахуванням здійснених відповідачем за цей період виплат пенсії. В подальшому на час дії зазначених норм ст.. 50, 54 Закону нарахування має проводитись відповідно до чинного законодавства, якщо зміни до Закону не будуть внесені чи їх дія не буде зупинена чи скасована. Оскільки суд захищає порушене право, то. враховуючи можливі внесення до Закону змін, суд не може обумовлювати в рішенні розмір подальших виплат.

Керуючись ст. 19, 22, 46, 92, 152 Конституції України, ст.. 50. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , ст.ст. З, 10-11, 57-60. 88, 197, 209, 212-215 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Зобов'язати Управління пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області зробити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 за період 15.12.2008 року відповідно до ст. 50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ основну державну пенсію, виходячи з розміру 8 мінімальних пенсій за віком, та щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком за виключенням здійснених за цей період виплат.

Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Київської області через Іванківський районний суд протягом десяти днів після отримання його копії.

Суддя:

СудІванківський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення13.09.2010
Оприлюднено01.06.2018
Номер документу74363041
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1203/10

Ухвала від 14.09.2021

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Маріуполя

Копилова Л. В.

Рішення від 04.11.2010

Цивільне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Рідник І. Ю.

Ухвала від 21.09.2010

Цивільне

Підгаєцький районний суд Тернопільської області

Ігнатова Г. В.

Рішення від 28.09.2010

Цивільне

Підгаєцький районний суд Тернопільської області

Ігнатова Г. В.

Ухвала від 14.09.2010

Цивільне

Підгаєцький районний суд Тернопільської області

Ігнатова Г. В.

Ухвала від 18.07.2018

Цивільне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Павелко І. Л.

Ухвала від 31.03.2010

Цивільне

Новогродівський міський суд Донецької області

Грідяєва М. В.

Ухвала від 30.04.2010

Цивільне

Новогродівський міський суд Донецької області

Грідяєва М. В.

Рішення від 13.09.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

Ухвала від 26.08.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні