Рішення
від 31.05.2018 по справі 809/704/18
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" травня 2018 р.                               справа № 809/704/18

м. Івано-Франківськ

Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Григорук О.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін матеріали адміністративного позову Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (код 38555228, вул. Франка, 6, м. Івано-Франківськ, 76018) до Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради (код 20562071, вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська обл., 78000) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради за адресою: вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська обл., провідним інспектором Тлумацького РВ Управління ДСНС України в Івано-Франківській області складено акт за №10 від 28.03.2018. Згідно даного акту в Тлумацькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті Івано-Франківської обласної ради не виконано вимоги припису від 15.12.2017 №91 про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, а наявні порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Позивач стверджує, що виявлені під час позапланової перевірки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, а тому, відповідно до статті 68 Кодексу цивільного захисту України, Управління ДСНС України в Івано-Франківській області просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинити та заборонити експлуатацію будівель, споруд, приміщень двох спальних корпусів Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради, що знаходиться за адресою: вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська обл., шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Ухвалою від 20.04.2018 Івано-Франківським окружним адміністративним судом відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 10.05.2018, відповідно до якого представник Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради щодо заявлених позовних вимог заперечив (а.с.25-27). Вказаний відзив мотивований тим, що виявлені позивачем порушення усунуто в повному обсязі, що підтверджується відповідними договорами та актами виконаних робіт, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, встановив наступне.

На підставі наказу Тлумацького районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 03.03.2018 №5 “Про проведення перевірки” (а.с.11), посвідчення на проведення перевірки за №5 від 03.03.2018 (а.с.12), провідним інспектором Тлумацького районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області проведено позапланову перевірку виконання припису Тлумацького районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки від 15.12.2017 №91 в Тлумацькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті Івано-Франківської обласної ради за адресою: вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська обл. За результатами проведеної перевірки було встановлено ряд порушень, які зафіксовані в акті перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 28.03.2018 за №10 (а.с.13-16).

Зокрема, при здійсненні перевірки було встановлено, що експлуатація будівель (споруд, приміщень) двох спальних корпусів Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради здійснюється з порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

- не проведено ремонт та не укладено договір на здійснення технічного обслуговування системи автоматичної пожежної сигналізації в окремо стоячих спальних корпусах школи-інтернату (пункт 1.4 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417);

- не виведено сигнал про спрацювання системи автоматичної пожежної сигналізації на пульт централізованого спостереження (пункт 1.2 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417);

- дерев'яні конструкції горищ спальних корпусів не оброблено вогнетривким розчином (пункт 2.5 розділу ІІІ «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417);

- не виконано другі евакуаційні виходи з других поверхів спальних корпусів (пункт 2.23 розділу ІІІ «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417).

Як вбачається з позовної заяви, наявність саме вказаних порушень законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, зафіксованих в акті перевірки від 28.03.2018 за №10, стали підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.

Водночас, згідно наданого відповідачем відзиву та доданих до нього документів, судом встановлено, що відповідачем проведено ряд заходів на усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме:

-          між відповідачем та товариством з обмеженою відповідальністю «Фенікс-ІФ» укладено договір №06.03.18 від 15.03.2018 про виконання поточного ремонту автоматичної пожежної сигналізації в Тлумацькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті Івано-Франківської обласної ради (а.с.28-29), договір №63.05.18 від 03.05.2018 на технічне обслуговування установок автоматичної пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу, змонтованих в Тлумацькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті Івано-Франківської обласної ради (а.с.30). Також, складено графік робіт по технічному обслуговуванню установок автоматичної пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу в Тлумацькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті Івано-Франківської обласної ради за адресою: вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська обл. (а.с.31). Згідно копії акту №0000024 від 27.04.2018 перевірки відповідності системи протипожежного захисту, система протипожежної сигналізації та устаткування передавання тривожних сповіщень пройшла комплексне випробування, знаходиться в працездатному стані і готова до експлуатування (а.с.32-33);

- між відповідачем та товариством з обмеженою відповідальністю «Венбест» укладено договір №159/12 ПС від 04.05.2018 про спостереження за спрацюванням засобів пожежної сигналізації (а.с.34-37). Згідно додатку №1 до договору №159/12 ПС від 04.05.2018 визначено відповідальних осіб для взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Венбест» з питань пожежного спостереження об'єкта (а.с.38), а відповідно до додатку №2 до договору №159/12 ПС від 04.05.2018 для передавання сигналів від установки пожежної сигналізації до пульта пожежного спостереження передано обладнання системи зв'язку (а.с.39);

- між відповідачем та товариством з обмеженою відповідальністю «Фенікс-ІФ» укладено договір №05.03.2018 від 05.03.2018 про виконання поверхневого вогнезахисного просочування дерев'яних конструкцій даху в Тлумацькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті Івано-Франківської обласної ради (а.с.40-41). На підтвердження виконная вищевказаного договору відповідач надав суду копію акту №0000015 від 04.05.2018 прийняття виконаних робіт з поверхневого вогнезахисного просочування (а.с.42);

- між відповідачем та кооперативом «Будівельник» укладено договір №34 від 12.04.2018 на виконання будівельних робіт з виготовлення та монтажу пожежних сходів (а.с.44-45). Виконання вказаних робіт підтверджується наданими Тлумацькою спеціальною загальноосвітньою школою-інтернатом Івано-Франківської обласної ради копією довідки про вартість виконаних будівельних робіт за 03.05.2018 №2-0-1-1 (а.с.46), акту №2-0-1-1 приймання виконаних підрядних робіт за 03.05.2018 (а.с.47-49), відомості ресурсів до акту виконаних робіт №2-0-1-1 за 03.05.2018 (а.с.50-52), локального кошторису з розрахунком договірної ціни №2-0-1-1 (а.с.53-55), фото монтованих пожежних сходів (а.с.56).

Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України №1417 від 30.12.2014 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697.

Відповідно до статей 4, 7 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Відповідно до статей 64, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:

- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;

- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 №20/2013 “Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій”, Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями Державної служби України з надзвичайних ситуацій є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Державна служба України з надзвичайних ситуацій здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статті 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів встановлені статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.

Відповідно до цієї правової норми, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Згідно з частиною 2 статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Пожежна безпека – це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (пункт 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України вказаної статті техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник – це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров'ю людей слід пов'язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

З огляду на це, оцінюванню підлягає питання, чи є захід реагування співрозмірним до мети його застосування і що таке втручання у права відповідача буде пропорційним і, таким чином, буде досягнуто справедливий баланс між інтересами відповідача та публічними інтересами.

Метою застосування цього заходу є відвернення ймовірного настання для прав та інтересів невизначеного кола осіб негативних наслідків виявлених порушень. Такі негативні наслідки полягають у завданні шкоди життю та здоров'ю людей, але їх настання є вірогідною подією.

У зв'язку з цим, суд вважає обраний позивачем захід реагування таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, так як зрозумілого обґрунтування застосуванню повного зупинення та заборони експлуатації будівель, споруд і приміщень двох спальних корпусів Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернат Івано-Франківської обласної ради, що знаходиться за адресою: вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська обл., з врахуванням характеру виявлених порушень позивачем не наведено і належними доказами не доведено.

При цьому, з огляду на встановлені обставини справи, відповідач у повній мірі усунув виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області в позовній заяві та на підставі яких, позивач просив суд застосувати до Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Системно аналізуючи положення частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд також приходить до висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров'ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров'ю людей створюють такі порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають небезпечні чинники (пункт 32 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Суд звертає увагу на те, що в даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створювали безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але могли створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі.

Проте, оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач мав можливість на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.

Крім того, судом не встановлено, що виявлені порушення викликали необхідність застосування саме судом заходів реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації певних будівель, споруд і приміщень двох спальних корпусів Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради.

Водночас суд приймає до уваги наведені відповідачем твердження щодо вжитих необхідних заходів, спрямованих на дотримання безпеки в Тлумацькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті Івано-Франківської обласної ради.

Підсумовуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є необґрунтованими і не підлягають задоволенню, оскільки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, відповідачем усунуто, а тому відсутні підстави для зупинення та заборони експлуатації будівель, споруд, приміщень двох спальних корпусів Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради, що знаходиться за адресою: вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська області.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (код 38555228, вул. Франка, 6, м. Івано-Франківськ, 76018) до Тлумацької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Івано-Франківської обласної ради (код 20562071, вул. М.Грушевського, 12, м. Тлумач, Тлумацький район, Івано-Франківська обл., 78000) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя                                                             Григорук О.Б.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2018
Оприлюднено05.06.2018
Номер документу74372149
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/704/18

Рішення від 31.05.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні