Рішення
від 21.05.2018 по справі 916/2823/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"21" травня 2018 р.м. Одеса справа № 916/2823/17

Господарський суд Одеської області у складі судді Петренко Н.Д.,

за участю секретаря судового засідання Бачур А.В.,

розглянувши справу № 916/2823/17

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО-НИВА" /66101, Одеська обл., Балтський р., с. Оближе, ЄДРПОУ 31969556/

до відповідача: Балтської міської ради Одеської області /66101, Одеська обл., м. Балта, вул. Любомирська, 193, ЄДРПОУ 04056954/

за участю залучених у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

1) Балтської районної державної адміністрації Одеської області /66101, Одеська обл., м. Балта, вул. Любомирська, 193, ЄДРПОУ 04057072, e-mail: rda@balta.odessa.gov.ua/ ;

2) ОСОБА_2 /РНОКПП НОМЕР_1, адреса - 66146, АДРЕСА_3/;

3) фізичної особи-підприємця Стременовського Анатолія Дмитровича /РНОКПП НОМЕР_2, адреса - 66101, АДРЕСА_1/;

4) фізичної особи-підприємця Пушкара Дмитра Олександровича / РНОКПП НОМЕР_3, адреса - 66140, АДРЕСА_4/;

5) сільськогосподарського фермерського господарства "Алексей" /ЄДРПОУ 21007839, адреса - 66140, АДРЕСА_6/;

6) ОСОБА_5 /РНОКПП НОМЕР_4, адреса - 66140, АДРЕСА_5/;

7) ОСОБА_6 /РНОКПП НОМЕР_5, адреса - 66140, АДРЕСА_7/;

8) ОСОБА_7 /РНОКПП НОМЕР_6, адреса - 66140, АДРЕСА_8/;

9) ОСОБА_8 /РНОКПП НОМЕР_7, адреса - 66146, АДРЕСА_9/;

10) фізичної особи-підприємця Асауляка Валерія Володимировича /РНОКПП НОМЕР_8, 66146, АДРЕСА_3/;

11) ОСОБА_10 /РНОКПП НОМЕР_9, адреса - 66146, АДРЕСА_10/;

12) ОСОБА_11 /РНОКПП НОМЕР_10, адреса - 66146, АДРЕСА_11/;

13) приватного підприємства "Левчик" /ЄДРПОУ 39248813, адреса - 66143, Одеська обл., Балтський р-н., с. Оленівка/;

14) ОСОБА_12 /РНОКПП НОМЕР_11, 66140, АДРЕСА_12/;

15) фізичної особи-підприємця Красікової Валентини Володимирівни /РНОКПП НОМЕР_12, адреса - 66101, АДРЕСА_2/;

16) ОСОБА_14 /РНОКПП НОМЕР_13, адреса - 66140, АДРЕСА_13/;

17) ОСОБА_15 /РНОКПП НОМЕР_14, адреса - 66140, АДРЕСА_14/;

18) ОСОБА_16 /РНОКПП НОМЕР_15, адреса - 66140, АДРЕСА_15/;

19) фізичної особи-підприємця Чабанюка Руслана Васильовича /РНОКПП НОМЕР_16, адреса - 66146, АДРЕСА_16/;

20) фізичної особи-підприємця Боделан Ольги Володимирівни /РНОКПП НОМЕР_17, 66140, АДРЕСА_6/.

про визнання недійсним та скасування рішення

за участю представників:

від позивача : Торчинська О.В., довіреність в матеріалах справи;

від відповідача : Солов'ян В.М., довіреність в матеріалах справи;

від третьої особи Балтської районної державної адміністрації Одеської області: Півторак Д.М., довіреність в матеріалах справи;

від третьої особи ФОП Красікової В.В.: Зінюк О.О., довіреність в матеріалах справи;

від інших, залучених до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: не з'явились, повідомлені належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи відповідними рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.

ВСТАНОВИВ:

20.11.2017 року товариство з обмеженою відповідальністю "АГРО-НИВА" /позивач, ТОВ АГРО-НИВА / звернулося до господарського суду Одеської області із позовною заявою вх. № 3024/17 до Балтської міської ради Одеської області /відповідач/ про визнання недійсним та скасування рішення Балтської міської ради №616-VII від 18.08.2017 року Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської ради .

Ухвалою суду від 21.11.2017 року порушено провадження у справі та розгляд справи призначено на 18.12.2017 року.

18.12.2017 року судове засідання у справі не відбулося у зв'язку із перебуванням судді на лікарняному. Після виходу судді з лікарняного ухвалою суду від 26.12.2017 року постановлено справу №916/2823/17 розглядати за правилами Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України від 03.10.2017р. № 2147-VІІІ в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.01.2018 року.

У судовому засіданні 26.01.2018 року за участю представників сторін судом постановлено протокольну ухвалу про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Балтську районну державну адміністрацію Одеської області та відкладено підготовче судове засідання на 13.02.2018 року.

13.02.2018 року підготовче судове засідання у справі № 916/28231/17 не відбулося у зв'язку із знаходженням головуючого на лікарняному по 13.02.2018 року включно. Після виходу судді з лікарняного ухвалою суду від 16.02.2018 року призначено підготовче судове засідання по справі в межах строків підготовчого провадження, визначених положеннями ст. 177 Господарського процесуального кодексу України на 26.02.2018 року.

Ухвалою суду від 26.02.2018 року продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 05.03.2018 року.

05.03.2018 року судом залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_2, ФОП Стременовського А.Д., ФОП Пушкара Д.О., СФГ "Алексей", ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ФОП Асауляка В.В., ОСОБА_10, ОСОБА_11, ПП "Левчик", ОСОБА_12, ФОП Красікову В.В., ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ФОП Чебанюка Р.В., ФОП Боделан О.В.; відкладено підготовче засідання на 21.03.2018 року.

21.03.2018 року підготовче судове засідання у справі № 916/2823/17 не відбулося у зв'язку із знаходженням судді на лікарняному по 23.03.2018 року включно. Після виходу судді з лікарняного призначено підготовче судове засідання на 11.04.2018 року.

Ухвалою суду від 11.04.2018 року відкладено підготовче судове засідання на 27.04.2018 року.

27.04.2018 року ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу № 916/2823/17 до судового розгляду по суті; судовий розгляд по суті призначено на 21.05.2018 року.

Cудове засідання відкладалось з метою сповіщення належним про дату, час та місце судового засідання залучених до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні, відповідача, та, як наслідок, дотримання принципів рівності всіх учасників процесу перед законом і судом та інших основних принципів господарського судочинства.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ АГРО-НИВА посилається на те, що 18.08.2017 року Балтською міською радою прийнято рішення № 616-VII Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської ради , яким земельні паї, заявлені позивачем на підставі заяви від 14.03.2018 року, надано в оренду на 7 років іншим особам. Позивач зазначає, що будь-якої відповіді на свої заяви ТОВ АГРО-НИВА не отримував, в тому числі не отримував інформації щодо підстав, через які бажані позивачем земельні паї були надані іншим особам.

ТОВ АГРО-НИВА вказує у позові, що відповідач порушив власний порядок надання в оренду нерозподілених невитребуваних земельних часток (паїв), встановлений ним у Положенні Ради, чим порушено передбачені законодавством права позивача на користування нерозподіленими/невитребуваними земельними частками (паями).

Позивач підкреслює, що рішення Балтської міської ради №616-VII від 18.08.2017 року за своєю суттю не відповідає вимогам законодавства, оскільки відповідач може реалізовувати надане законодавством право щодо передачі в оренду нерозподілених/невитребуваних земельних часток (паїв), тільки керуючись інтересами держави та в межах законодавства, однак оспорюване рішення прийнято з порушенням законодавства, що є підставою для визнання його недійсним в судовому порядку.

ТОВ АГРО-НИВА обґрунтовує позов тим, що Балтська міська рада не має повноважень щодо розпорядження нерозподіленими (невитребуваними) земельними частками (паями), що розташовані за межами населених пунктів, а тому відповідач самостійно прийняв на себе повноваження, надані відповідним районним державним адміністраціям, щодо надання в оренду земельних чисток (паїв), які знаходяться за межами населених пунктів, та, як наслідок, рішення №616-VII від 18.08.2017 року прийняте з перевищенням повноважень, наданих законодавством, та підлягає скасуванню як незаконне. Вказані обставини зумовили звернення позивача до суду із позовом на підставі ст. 19 Конституції України, ст. 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 3, 5, 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , ст. ст. 74, 77 Закону України Про місцеве самоврядування .

24.01.2018 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову ТОВ АГРО-НИВА , посилаючись на те, що Балтською міськрадою прийнято рішення від 09.06.2017 р. № 540-VII Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської ради , яким вирішено, зокрема, надати в оренду ТОВ Агро-Нива 10 масивів нерозподілених -невитребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 5,6871 га.

Питання надання в оренду ТОВ Агро-Нива решти масивів нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), на які товариство подало заяву, також було розглянуто на сесії Балтської міськради 09.06.2017 року, але рішення про їх надання ТОВ АГРО-НИВА не було підтримане депутатами та прийняте (за проголосувало - 3, проти - 21, утрималось - 4, не голосувало - 3).

Відповідач підкреслює, що представники позивача були присутні на даній сесії, виступали з даного питання, та з 09.06.2017 року знали, що їм відмовлено у наданні в оренду на території колишньої Обжильської сільської ради нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), окрім 10 масивів загальною площею 5,6871 га. Окрім цього, про таку відмову їм додатково повідомлено листом від 17.07.2017 року № 1186.

Балтська міська рада звертає увагу на те, що позивачу було відмовлено у наданні в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) у зв'язку із тим, що воно не додало до заяви всі необхідні документи, а на ці ж нерозподілені земельні частки (паї) претендували і подали заяви також інші особи. При цьому мешканці сіл Оближе та Березівка рішуче виступають проти надання цих земель позивачу.

Відповідач посилається на те, що заяви позивача від 14.03.2017 року були розглянуті ще 09.06.2017 року, по ним було проведено голосування та у наданні масивів в оренду було відмовлено, а на момент прийняття оскаржуваного рішення від 18.08.2017 року у відповідача були відсутні будь-які заяви щодо надання позивачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), що надані даним рішенням. Таким чином відповідач вважає, що вказаним рішенням не порушені права та інтереси позивача.

В подальшому позивач надав до суду відповідь на відзив /вх. № 1709/18 від 26.01.2018 року/, а відповідач заперечення на відповідь на відзив /вх. № 28556/18 від 09.02.2018 року/.

23.03.2018 року через канцелярію до суду надійшли письмові пояснення залученої третьої особи ПП Левчик , в яких підприємство просить відмовити у задоволенні позову ТОВ Агро-Нива . В обґрунтування своєї позиції представник посилається на те, що рішення Балтської міської ради №616-VII від 18.08.2017 року жодним чином не стосується прав та інтересів позивача.

У судовому засіданні представник позивача ТОВ Агро-Нива - Торчинська О.В. у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просить задовольнити.

Представник відповідача Балтської міської ради Одеської області - Солов'ян В.М. підтримав надані письмові заперечення на позовну заяву та просив відмовити у задоволенні позову.

Представник третьої особи Балтської районної державної адміністрації Одеської області - Півторак Д.М. у судовому засіданні підтримав позицію відповідача та просив відмовити у задоволенні позову.

Представник третьої особи ФОП Красікової В.В. - Зінюк О.О. у судовому засіданні підтримав позицію відповідача та просив відмовити у задоволенні позову.

Вислухавши учасників справи, які з'явилися до судового засідання, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог, виходячи з наступного.

Як встановлено у судовому засіданні при безпосередньому дослідженні доказів, організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено Законом України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) .

Відповідно до статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве саморядування в Україні" рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Рішенням Балтської міської ради Одеської області № 405-VІІ від 01.02.2017 року затверджено Положення про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яке регулює порядок надання Балтською міською радою в межах Балтської об'єднаної територіальної громади нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в оренду /том 1 а.с. 114-136/.

Відповідно до п. 1 розділу 2 Положення передача в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) (далі - земельних часток (паїв)) за договорами оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (далі - договір оренди земельних часток (паїв)) здійснюється на підставі рішення сесії Балтської міської ради Одеської області.

Згідно п. 4 розділу 2 Положення Балтська міська рада Одеської області, у межах своїх повноважень, своїм рішенням визначає земельні частки (паї), як нерозподілені (невитребувані), і укладає договори оренди земельних часток (паїв) згідно заяв суб'єктів господарювання про укладення договорів оренди земельних часток (паїв) або за результатами конкурсу у випадках, передбачених цим Положенням, строком на сім сільськогосподарських років (за заявою орендаря строк оренди продовжується до завершення збирання урожаю останнім), але не більше ніж до моменту оформлення у встановленому чинним законодавством порядку права власності на землю власниками земельних часток (паїв) чи їх спадкоємцями або прийняття Балтською міською радою Одеської області в комунальну власність територіальної громади земельних часток (паїв), які будуть визнані відумерлою спадщиною.

Пунктом 7 розділу 2 Положення передбачено, що першочергове право оренди земельних часток (паїв) належить особам, що добросовісно заволоділи земельними (частками) паями, на момент подачі заяви про оренду земельної частки (паю) обробляли дані земельні частки (паї) та сплачували за них своєчасно і в повному обсязі відповідну плату. Факт обробітку земельної частки (паю) та своєчасної і повної оплати за неї має підтверджуватись відповідними документальними (письмовими) доказами.

Відповідно до п. 8 розділу 2 Положення для отримання в оренду земельних часток (паїв) особи, що мають намір взяти земельні (частки) паї в оренду подають до Балтської міської ради Одеської області на розгляд Комісії такі матеріали:

заяву про надання в оренду земельних часток (паїв) в довільній формі;

довідку про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються органами доходів і зборів;

кадастрову зйомку відповідних земельних часток (паїв);

належним чином завірені копії документів, що підтверджують наявність у заявника першочергового права оренди згідно п. 7 розділу 2 Положення (за наявності);

документи, що посвідчують повноваження представника юридичної особи або фізичної особи - підприємця, якщо документи подаються представником.

У разі відповідності заявника вимогам Положення та надання ним всіх необхідних документів, Комісія направляє Балтській міській раді Одеської області звернення щодо розгляду на сесії питання про надання в оренду заявнику земельної частки (паю).

15.02.2017 проведено засідання Комісії з надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, оформлене протоколом № 15, на якому було вирішено звернутися до Балтської міської ради Одеської області щодо розгляду на черговій сесії питання про визнання нерозподіленими (невитребуваними) земельних часток (паїв) виявлених на території сіл Обжиле, Березівка та колишньої Обжилянської сільської ради Одеської області та затвердження переліку масивів таких нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).

Рішенням Балтської міської ради Одеської області від 23.02.2017 № 430-VII було затверджено перелік нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) (масивів нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв)), що надаватимуться в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (далі Перелік) /том 1 а.с. 136-190/. Даним Переліком по колишній Обжильській сільській раді Балтського району Одеської області визначено 140 масивів нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 1146,8342 га. До зазначеного переліку включені, в тому числі, нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї), що внесені до заяв ТОВ Агро-Нива та кадастрова зйомка яких була надана ними Балтській міській раді Одеської області, а саме 82 масиви загальною площею 489,2229 га.

Вищезазначені рішення Балтської міської ради Одеської області від 01.02.2017 № 405-VII та від 23.02.2017 № 430-VII не оскаржувались та є чинними.

Судом встановлено, що 15.03.2017 року до Балтської міської ради Одеської області надійшли заяви ТОВ Агро-Нива , а саме:

- від 14.03.2017 року про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області загальною площею 344,921 га /том 1 а.с. 44-113/;

- від 14.03.2017 року про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області загальною площею 175,6459 га. /том 1 а.с. 13-43/.

Згідно ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Відповідно до ст. 72 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Проаналізувавши заяви ТОВ Агро-Нива від 14.03.2017 року, судом встановлено, що товариством при загальній площі вказаній в заявах 520,5669 га, надано кадастрові зйомки на 52 масиви загальною площею 489,2229 га. В пункті 2 додатків до заяв про надання в оренду окремих масивів нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської кількість доданих кадастрових зйомок не вказана.

Положення не містить приписів, які б дозволяли Комісії, у разі подання заявником заяви не з усіма необхідними матеріалами, повертати її заявникові або направляти заявнику повідомлення про це чи неможливості її розгляду на сесії Балтської міської ради Одеської області.

30.05.2017 року о 09 год. 30 хв. відбулося засідання Комісії з надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (далі - Комісія) на якому розглядались заяви щодо надання в оренду строком на 7 років нерозподілених (невитребуваних) земельних часток паїв) на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області, оформлене протоколом № 37 /том 2 а.с. 126-134/. На засіданні Комісії прийнято, зокрема, рішення щодо звернення до Балтської міської ради Одеської області про надання ТОВ Агро-Нива в оренду строком на 7 років 10 масивів нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 5,6871 га, на які заяви від інших заявників не надходили, а саме:

- Масив 47 площею 0,7009 га;

- Масив 49 площею 0,7165 га;

- Масив 50 площею 0,6461 га;

- Масив 73 площею 0,3966 га;

- Масив 74 площею 0,4340 га;

- Масив 75 площею 0,0940 га;

- Масив 37 площею 0,5111 га;

- Масив 92 площею 0,2883 га;

- Масив 100 площею 0,9334 га;

- Масив 110 площею 0,9662 га.

Щодо решти 72 масивів на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області, на які ТОВ Агро-Нива подало заяву, та на які надало кадастрові зйомки, Комісія вирішила розгляд вищезазначених заяв відкласти та запросити на нього представників заявників.

В ході розгляду справи представник Балтської міської ради Одеської області пояснював, що причиною відкладення розгляду заяви щодо 72 масивів на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області, на які ТОВ Агро-Нива подало заяву, та на які надало кадастрові зйомки, стало те, що на них подали заяви також і інші суб'єкти господарювання, а мешканці села Обжиле та Березівка виступають проти надання ТОВ Агро-Нива в оренду цих земель.

02.06.2017 року відбулося засідання Комісії, на якому було розглянуто заяви ТОВ Агро-Нива від 14.03.2017 року, щодо оренди решти масивів та заяви інших суб'єктів господарювання щодо оренди 72 масивів загальною площею 483,5358 га на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області, що підтверджується протоколом № 38 від 02.06.2017 року /том 2 а.с. 135-138/. За результатами засідання Комісією рішення про надання вказаних масивів не прийнято. Враховуючи вищевикладене Комісія передала зазначені заяви ТОВ Агро-Нива на розгляд депутатів Балтської міськради без звернення про надання їх в оренду саме ТОВ Агрс-Нива , оскільки саме депутати ради приймають рішення про надання в оренду розподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв).

Відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (із змінами та доповненнями) рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Балтською міськрадою прийнято рішення від 09.06.2017 року № 540-VII Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської ради , яким вирішено, зокрема, надати в оренду ТОВ Агро-Нива 10 масивів нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 5,6871 га., що не заперечується сторонами по справі. Зазначене рішення Балтської міської ради від 09.06.2017 року № 540-VII також оскаржено позивачем до суду і є предметом розгляду по справі № 916/1476/17.

Питання надання в оренду ТОВ Агро-Нива решти масивів нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), на які товариство подало заяву, також було розглянуто на сесії Балтської міськради 09.06.2017 року, але рішення про їх надання ТОВ Агро-Нива не було підтримане депутатами та прийняте (за проголосувало - 3, проти - 21, утрималось - 4, не голосувало - 3).

З дослідженого судом витягу з протоколу пленарного засідання 22 чергової сесії Балтської міськради від 09.06.2017 року вбачається, що представник ТОВ Агро-Нива були присутні на даній сесії, виступали з даного питання, а тому суд приходить до висновку, що позивачу ще з 09.06.2017 року було відомо про відмову у наданні в оренду на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), окрім 10 масивів загальною площею 5,6871 га, наданих рішенням Балтської міськради від 09.06.2017 року № 540-VII.

Таким чином судом встановлено, що відповідачем ще 09.06.2017 року фактично були розглянуті заяви ТОВ Агро-Нива від 14.03.2017 року, по ним було проведено голосування та відмовлено у наданні масивів в оренду.

Рішенням Балтської міської ради від 18.08.2017 року № 616-VІІ Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської ради вирішено надати в оренду 73 масиви нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) на території колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області загальною площею 463,4229 га 19 заявникам, враховуючи подані ними документи, а саме:

1) ОСОБА_2 - 1 масив площею 28,6412 га;

2) Стременовський А.Д. - 2 масиви площею 17,8685 га;

3) Пушкар Д.О. - 2 масиви площею 28,4725 га;

4) СФГ Алексей - 4 масиви площею 34,7556 га;

5) ОСОБА_5 - 2. масиви площею 7,1713 га;

6) ОСОБА_6 - 5 масивів площею 22,9474 га;

7) ОСОБА_7 - 2 масиви площею 11,3272 га;

8) ОСОБА_8 - 2 масиви площею 18,5102 га;

9) Асауляк В.В. - 1 масив площею 11,5744 га;

10) ОСОБА_10 - 6 масивів площею 27,7509 га;

11) ОСОБА_26 - 4 масиви площею 13,7127 га,

12) ПП Левчик - 8 масивів площею 50,047 га;

13) ОСОБА_12 - 6 масивів площею 40,1098 га;

14) Красікова В.В. - 16 масивів площею 109,0463 га;

15) ОСОБА_14 - 2 масиви площею 4,493 га;

16) ОСОБА_15 - 1 масив площею 7,0536 га; .

17) Боделан 0.0. - 4 масиви площею 7,8941 га;

18) Чабанюк Р.В. - 1 масив площею 7,3586 га;

19) Боделан О.В. - 4 масиви площею 14,6886 га.

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога позивача до відповідача про визнання недійсними та скасування рішень Балтської міської ради Одеської області від 18.08.2017 № 616-VІІ Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської ради .

Статтею 21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

У пункті 2 роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 № 02-5/35 Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів зазначається, що обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до ст. 4 ГПК юридичні особи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Наведені положення є реалізацією ч. 1 ст. 55 Конституції України, відповідно до якої кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб та ст. 124 Конституції України, відповідно до якої юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

До господарського суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється. Тобто в контексті норми ст. 4 ГПК України має значення лише суб'єктивне уявлення особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту. При цьому, заінтересована особа вправі звертатись до суду за захистом не будь-якого, а виключно охоронюваного законом інтересу, законного інтересу (абз.3 п.3.5 мотивувальної частини Рішення КСУ №18-рп/2004 від 01.12.2004 у справі про охоронюваний законом інтерес).

Таким чином, перед тим як здійснювати аналіз правомірності та законності прийняття оскаржуваного рішення, в першу чергу слід з'ясувати, чи порушуються прийняттям цього рішення права та інтереси позивача у справі. За відсутності порушень таких прав та інтересів, немає правових підстав для задоволення позову і доцільності у подальшому здійсненні аналізу правомірності та законності такого рішення. При цьому, в силу приписів ст. 72 ГПК України порушення своїх прав чи охоронюваних законом інтересів прийнятим рішенням позивач повинен довести належними та допустимими доказами.

В силу наведених законодавчих норм, завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави, відтак, встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з'ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті.

Суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів наявності у відповідача на момент прийняття оскаржуваного рішення № 616-VII від 18.08.2017 року будь-яких заяв з переліком усіх необхідних документів щодо надання ТОВ Агро-Нива в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), що надані вказаним рішенням.

За вказаних обставин, суд вважає безпідставними вимоги позивача про визнання недійсним рішення Балтської міської ради Одеської області № 616-VII від 18.08.2017 року, оскільки вказане рішення не порушує прав та законних інтересів ТОВ Агро-Нива . У зв'язку із чим, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову.

Суд критично оцінює доводи позивача щодо порушення відповідачем встановленої компетенції під час ухвалення оскаржуваного рішення з огляду на таке.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися.

Згідно абз. 2 ч. 4 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов'язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою.

Балтська об'єднана територіальна громада і Балтська міська рада Одеської області утворені відповідно до рішень Балтської міської ради від 04.08.2015 № 1087-VI та Одеської обласної ради від 12.08.2015 № 1417-VI. Балтська міська рада є представницьким органом Балтської об'єднаної територіальної громади та правонаступником 16 сільських та 1 міської ради, які увійшли до її складу, в т.ч. Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області.

Таким чином, юрисдикція Балтської міської ради Одеської області поширюється, в тому числі, на територію колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області.

Згідно постанови Верховної Ради України від 04.02.2016 № 985-УПІ місто Балта віднесено до категорії міст обласного значення.

З дня набрання чинності цією постановою м. Балта та Балтська міська територіальна громада не входить до складу Балтського району Одеської області, що підтверджується листом Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Верховної Ради України від 17.02.2017 № 04-14/11-639 та інформацією в довіднику "Україна. Адміністративно-територіальний устрій", який розміщено на офіційному веб-сайті ВР України і який є єдиним загальнодоступним офіційним джерелом з адміністративно-територіального устрою України.

При цьому, до відання даного Комітету належать питання адміністративно- територіального устрою України, а отже питання віднесення об'єднаних територіальних громад до певних адміністративно-територіальних одиниць належить саме до його компетенції.

Відповідно до ч. 3 ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою. Частина 3 ст. 4 цього Закону передбачено, що найменування місцевих державних адміністрацій є похідними від назв відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

На території Балтського району Одеської області діє Балтська районна державна адміністрація Одеської області, яка відповідно до Конституції України та Закону України "Про місцеві державні адміністрації" є місцевим органом виконавчої влади, входить до системи органів виконавчої влади і в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території району, а також реалізує повноваження, делеговані їй Балтською районною радою.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Так само і п. 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого Постановою КМ України від 04.02.2004 № 122, передбачено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.

Ні ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ні п. 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), ні інші нормативні акти не встановлюють, що органи місцевого самоврядування надають в оренду нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки в межах населеного пункту, а райдержадміністрації за межами, що обумовлено статусом таких земельних ділянок.

Балтська міська рада Одеської області обрана Балтською об'єднаною територіальною громадою, набрала повноважень на першій сесії - 17.11.2015.

Таким чином, Балтська міська рада Одеської області, яка є представницьким органом Балтської об'єднаної територіальної громади, є правонаступником Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися.

Таким чином, юрисдикція Балтської міської ради Одеської області поширюється, в тому числі, на територію колишньої Обжильської сільської ради Балтського району Одеської області.

Щодо посилання позивача на Указ Президента України від 08.08.1995 № 720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям , то слід зазначити, що даний Указ регулює саме порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям, і ним не здійснюється регулювання порядку надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок. Не містить він і вимог щодо наявності назв колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств та визначення площі в умовних кадастрових гектарах при наданні в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок.

У зв'язку із відмовою у задоволенні позову, судовий збір в порядку ст. 129 ГПК України позивачу не відшкодовується.

Керуючись ст. ст. 4, 5, 74, 129, 237-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО-НИВА" до Балтської міської ради Одеської області, за участю залучених третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Балтської районної державної адміністрації Одеської області, ОСОБА_2, фізичної особи-підприємця Стременовського Анатолія Дмитровича, фізичної особи-підприємця Пушкара Дмитра Олександровича, сільськогосподарського фермерського господарства "Алексей", ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, фізичної особи-підприємця Асауляка Валерія Володимировича, ОСОБА_10, ОСОБА_11, приватного підприємства "Левчик", ОСОБА_12, фізичної особи-підприємця Красікової Валентини Володимирівни, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, фізичної особи-підприємця Чабанюка Руслана Васильовича, фізичної особи-підприємця Боделан Ольги Володимирівни, про визнання недійсним та скасування рішення Балтської міської ради Одеської області № 616-VII від 18.08.2017 року "Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території колишньої Обжильської сільської ради".

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 31.05.2018 року.

Суддя Н.Д. Петренко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення21.05.2018
Оприлюднено01.06.2018
Номер документу74377336
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2823/17

Ухвала від 17.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 21.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 16.08.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 15.08.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 05.07.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 25.06.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Рішення від 21.05.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 27.04.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 26.03.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні