Категорія 6.19
ПОСТАНОВА
Іменем України
14 січня 2010 року Справа № 2а-709/10/1270
Луганський окружний адм іністративний суд у складі:
головуючого - судді Остро вської О.П.,
при секретарі - Кір' ян О.С .,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативний позов прокурора міст а Лисичанська Луганської обл асті в інтересах держави в ос обі Державного реєстратора Л исичанської міської ради до приватного підприємства «Он икссинтез-09», третя особа - Д ержавна податкова інспекція в місті Лисичанську про визн ання недійсним запису про де ржавну реєстрацію та припине ння юридичної особи, -
ВСТАНОВИВ:
05.11.2009 року до Луганського о кружного адміністративного суду надійшов позов прокуро ра м. Лисичанська Луганської області в інтересах держави в особі Державного реєстрат ора Лисичанської міської рад и до ПП «Оникссинтез -09» про ви знання недійсним запису про державну реєстрацію та припи нення юридичної особи, в обґр унтування позовних вимог заз начене наступне.
Державним реєстратором пі сля отримання пакету докумен тів виконано вимоги ст.4 Закон у України «Про державну реєс трацію юридичних осіб та фіз ичних осіб - підприємців» щ одо перевірки комплектності поданих документів і повнот и відомостей, що вказані в реє страційній картці, а також пе ревірено подані документи на відсутність підстав для від мови у проведенні державної реєстрації. Підстав для відм ови у реєстрації, передбачен их ст.ст.24,25,27 зазначеного Закон у, не вбачалося, тобто державн у реєстрацію ПП «Оникссинтез -09» проведено з дотриманням в имог законодавства. Відповід ача взято на податковий облі к як платника податків у ДПІ у м. Свердловську, про що видана довідка 02.02.2009 року.
У порушення вимог ст.ст. 44, 62,65 Г К України, ОСОБА_1 при реєс трації підприємства не мав н аміру займатися підприємниц ькою діяльністю, ніколи не ві в діяльність від імені підпр иємства, що підтверджує у сво їх письмових поясненнях. Згі дно його пояснень, відібрани х працівниками ГВПМ ДПІ в м. Сє вєродонецьку, підприємницьк ою діяльністю він не збиравс я займатися, господарську ді яльність вів чоловік на ім' я ОСОБА_2, який і вмовив йог о зареєструвати підприємств о за грошову винагороду. Одра зу після реєстрації ОСОБА_2 забрав усі установчі та реє страційні документи. До відп овідних органів фінансову та бухгалтерську звітність О СОБА_1 не надавав, печаток і ш тампів підприємства не отрим ував, власних коштів або майн а до статутного фонду підпри ємства не вносив. Тобто ОСО БА_1 не усвідомлював значен ня та наслідків дій при підпи санні запропонованих йому до кументів, не мав наміру на зай няття підприємницькою діяль ністю, як засновник підприєм ства був позбавлений можливо сті керувати підприємством, вести бухгалтерський облік, здавати податкову звітність .
Тобто дії засновників ПП «О никссинтез - 09» щодо створен ня підприємства в порушення вимог ст.ст.202,203 ЦК України не бу ли спрямовані на реальне нас тання наслідків, що ними обум овлені. Введення особи в оман у впливає на її вільне волеви явлення в цивільних правовід носинах, суперечить загальни м засадам цивільного законод авства, передбаченим ст.3 ЦК Ук раїни, що визначає недійсніс ть цього правочину.
Крім того, відповідно до ч.2 с т.93 ЦК України місцезнаходжен ня юридичної особи зазначаєт ься у її установчих документ ах, а перевіркою, проведеною р обітниками ГВПМ ДПІ в м. Сєвєр одонецьку встановлено, що пі дприємство відсутнє за адрес ою, вказаною в установчих док ументах. Відповідно до п.2 ст.38 З акону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємці в» підставою для судового рі шення про припинення юридичн ої особи, є, зокрема, визнання недійсним запису про проведе ння державної реєстрації чер ез порушення закону, допущен і при створенні юридичної ос оби, які не можна усунути.
На підставі вищевикладено го, просить суд припинити юри дичну особу у зв' язку з визн анням недійсним запису про п роведення державної реєстра ції ПП «Оникссинтез-09», і.код № 36238907 від 30.01.2009 року, реєстр № 1 381 102 0000 0 01303, через порушення закону, доп ущені при створенні юридично ї особи, які не можна усунути.
Представник позивача прос ив розглянути справу без йог о участі, надав письмові пояс нення, в яких послався на наст упне. Проведення державної р еєстрації новоутвореної юри дичної особи ПП «Оникссинтез -09» було здійснено державним р еєстратором у виконкомі Лиси чанської міської ради 30.01.2009 рок у, № запису 1 381 102 0000 001303. Підстав для відмови у проведенні держав ної реєстрації, вичерпний пе релік яких визначено ст.ст. 24,25, 27 Закону України «Про державн у реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприєм ців», не було. Тобто перелік пі дстав для відмови у проведен ні державної реєстрації юрид ичної особи є вичерпний, розш иреному тлумаченню не підляг ає та будь-якого обов' язку д ержавного реєстратора засві дчуватися у справжності намі ру засновників займатися під приємницькою діяльністю та с плачувати податки не містить . Документи для проведення де ржавної реєстрації підприєм ства були надані Державному реєстратору довіреною особо ю ОСОБА_3, яку ОСОБА_1 уп овноважив здійснювати всі пе редбачені законом дії щодо д ержавної реєстрації ПП «Оник ссинтез-09», що підтверджуєтьс я нотаріальною довіреністю № 3341. ОСОБА_1 підписаний Стат ут підприємства, справжність підпису посвідчений нотаріу сом. Державна реєстрація юри дичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це засвідч ення факту створення або при пинення юридичної особи, а та кож вчинення інших реєстраці йних дій шляхом внесення від повідних записів до Єдиного державного реєстру. Реєстрац ія підприємства була проведе на з дотриманням вищезазначе ного Закону, установчі докум енти містили відомості, пере дбачені законодавством. Факт и, викладені у позовній заяві , свідчать про порушення зако нодавства під час створення підприємства до проведення д ержавної реєстрації. Позовні вимоги підтримує та просить їх задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся з невідомих суду причин, пр о час та місце слухання справ и повідомлявся належним чино м, заперечень проти позову не надав, заяв про розгляд справ и за його відсутності до суду не надходило.
Представник третьої особи ДПІ в м. Лисичанську Луганськ ої області в судовому засіда нні позовні вимоги підтримав , пояснив, що власником ПП «Они кссинтез-09» ОСОБА_1 підпис аний статут підприємства, сп равжність підпису засвідчен а приватним нотаріусом Лисич анського міського округу С кринник І.В., місцезнаходже ння підприємства згідно стат утних документів - Луганськ а область, м. Лисичанськ, вул. К .Маркса,151, воно взято 02.02.2009 року н а податковий облік як платни к податків в ДПІ в м. Лисичансь ку Луганської області відпов ідно до заяви, поданої ОСОБ А_3, яку уповноважив засновн ик ОСОБА_1 ГВПМ ДПІ в м. Сєвє родонецьку в ході слідчої ро боти було встановлено відсут ність підприємства за місцез находженням. Відповідно до п ояснень ОСОБА_1, підприємн ицькою діяльністю на підприє мстві він не збирався займат ися, всю господарську діяльн ість вів чоловік на ім' я О СОБА_2, який вмовив його заре єструвати підприємство за ви нагороду, після чого забрав в сі установчі документи. У пор ушення вимог законодавства, а також принципу самостійнос ті здійснення підприємницьк ої діяльності, передбаченого ст.44 ГК України, ОСОБА_1 при реєстрації підприємства не мав наміру займатися підприє мницькою діяльністю, ніколи не вів діяльність від імені п ідприємства. Відповідно до п .2 ст.38 Закону України «Про держ авну реєстрацію юридичних ос іб та фізичних осіб - підпри ємців» підставою для судовог о рішення щодо припинення юр идичної особи є, зокрема, визн ання недійсним запису про пр оведення державної реєстрац ії через порушення закону, до пущені при створенні юридичн ої особи, які не можна усунути .
Вислухавши думку прокурор а, пояснення представника тр етьої особи дослідивши надан і докази, суд приходить до нас тупного.
Відносини, які виникають у с фері державної реєстрації юр идичних осіб, регулюються За коном України «Про державну реєстрацію юридичних та фізи чних осіб-підприємців» від 15 т равня 2003 року.
Згідно зі ст. 38 Закону Укр аїни «Про державну реєстраці ю юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», підста вами для постановлення судов ого рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов' я зано з банкрутством юридично ї особи, зокрема є:
- визнання недійсним запису про проведення державної ре єстрації через порушення зак ону, допущені при створенні ю ридичної особи, які не можна у сунути;
- провадження нею діяльност і, що суперечить установчим д окументам, або такої, що забор онена законом;
- невідповідність мінімаль ного розміру статутного фонд у юридичної особи вимогам за кону;
- неподання протягом року ор ганам державної податкової с лужби податкових декларацій , документів фінансової звіт ності відповідно до закону;
- наявність в Єдиному держав ному реєстрі запису про відс утність юридичної особи за в казаним її місцезнаходження м.
Судом встановлено, що юрид ична особа - приватне підпр иємство «Оникссинтез-09» заре єстроване як суб' єкт підпри ємницької діяльності - юрид ична особа виконавчим коміте том Лисичанської міської рад и Луганської області 30.01.2009 року , запис № 1 381 102 0000 001303 (а.с.9), перебуває на обліку в ДПІ в м. Лисичансь ку Луганської області як пла тник податків 02.02.2009 року за № 1982 (а .с.13), засновником є ОСОБА_1 (а .с.14).
Проведеною перевіркою вст ановлено, що ПП «Оникссинтез -09» за юридичною адресою, зазн аченою в статутних документа х - Луганська область, м. Лиси чанськ, вул. К.Маркса, 151, не знах одиться, про що співробітник ами податкової інспекції бул о складено відповідну довідк у від 04.02.2009 року (а.с.17-20).
25.03.2009 року державним реєстрат ором виконавчим комітетом Ли сичанської міської ради Луга нської області було внесено до ЄДРПОУ запис про відсутні сть підприємства за юридично ю адресою, № запису 1 381 143 0001 001303 (а.с. 7).
Ст.6 Закону України «Про д ержавну реєстрацію юридични х осіб та фізичних осіб - під приємців» містить перелік по вноважень державного реєстр атора, згідно якої Державний реєстратор на території від повідної адміністративно-те риторіальної одиниці: провод ить державну реєстрацію юрид ичних осіб та фізичних осіб - п ідприємців; проводить резерв ування найменувань юридични х осіб; передає органам держа вної статистики (далі - органи статистики), державної подат кової служби, Пенсійного фон ду України та фондів соціаль ного страхування повідомлен ня та відомості з реєстрацій них карток про вчинення реєс траційних дій, які передбаче ні цим Законом, у тому числі що до створення або ліквідації відокремлених підрозділів ю ридичних осіб; формує, веде та забезпечує зберігання реєст раційних справ (крім реєстра ційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно д о частини четвертої статті 3 ц ього Закону); здійснює оформл ення та видачу свідоцтв про д ержавну реєстрацію (крім вид ачі свідоцтв юридичним особа м, зареєстрованим відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону), а також їх замі ну; оформлює та видає виписки , довідки з Єдиного державног о реєстру; проводить державн у реєстрацію змін до установ чих документів юридичних осі б та державну реєстрацію змі ни імені або місця проживанн я фізичних осіб - підприємців ; проводить державну реєстра цію припинення юридичних осі б та державну реєстрацію при пинення підприємницької дія льності фізичними особами - п ідприємцями; звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому за коном порядку; здійснює офор млення, видачу та засвідченн я юридичним особам дублікаті в оригіналів їх установчих д окументів та змін до них; внос ить до Єдиного державного ре єстру відомості про державну реєстрацію особи на підстав і рішення суду; здійснює інші дії, передбачені цим Законом .
Згідно зі ст.7 Закону Украї ни «Про державну реєст рацію юридичних осіб та фізи чних осіб - підприємців» сп еціально уповноваженим орга ном з питань державної реєст рації є центральний орган ви конавчої влади, який забезпе чує реалізацію державної пол ітики у сфері підприємництва .
Спеціально уповноважени й орган з питань державної ре єстрації:
- здійснює державний нагляд за дотриманням законодавств а у сфері державної реєстрац ії юридичних осіб та фізични х осіб - підприємців;
- узагальнює практику засто сування нормативно-правових актів з питань державної реє страції та розробляє проекти нормативно-правових актів у цій сфері;
- затверджує нормативно-пра вові акти щодо формування та ведення Єдиного державного реєстру;
- забезпечує формування та в едення Єдиного державного ре єстру;
- затверджує форми реєстрац ійних карток, довідки, витягу та виписки з Єдиного державн ого реєстру;
- організовує навчальну під готовку та підвищення кваліф ікації державних реєстратор ів, погоджує кандидатури на з айняття посади державного ре єстратора;
- видає посвідчення і печатк у державного реєстратора;
- забезпечує замовлення, пос тачання, облік та звітність щ одо витрачання бланків свідо цтв про державну реєстрацію та бланків виписок з Єдиного державного реєстру;
- видає спеціалізований дру кований засіб масової інформ ації;
- забезпечує органи державн ої влади інформацією з Єдино го державного реєстру в поря дку, встановленому спеціальн о уповноваженим органом з пи тань державної реєстрації;
- установлює за погодженням з Міністерством юстиції Укр аїни регламент передачі держ авному реєстратору даних про юридичних осіб, зареєстрова них відповідно до частини че твертої статті 3 цього Закону .
У відповідності до Указу Президента України №721/2000 від 25 травня 2000 року затверджено По ложення про Державний коміте т України з питань регулятор ної політики та підприємницт ва, який є спеціально уповнов аженим органом з питань ліце нзування, державної регулято рної політики та дозвільної системи у сфері господарсько ї діяльності. у своїй діяльно сті керується Конституцією У країни, законами України, акт ами Президента України, Кабі нету Міністрів України, а так ож цим Положенням, у межах сво їх повноважень Держпідприєм ництво України організовує в иконання актів законодавств а України і здійснює контрол ь за їх реалізацією, Держпідп риємництво України здійснює свої повноваження безпосере дньо та через свої територіа льні органи в Автономній Рес публіці Крим, областях, міста х Києві та Севастополі.
Таким чином, виходячи з ви кладеного, в даному випадку т аким спеціально уповноважен им органом з питань державно ї реєстрації є позивач - Дер жавний реєстратор Лисичансь кої міської ради.
Як вбачається зі змісту в казаних норм, вони не містять посилання на те, що цей перелі к повноважень державного реє стратора та органу реєстраці ї є вичерпним.
Таким чином, при визначен ні їх повноважень слід керув атися і іншими нормативними актами, якими регулюються вк азані питання.
Згідно зі ст.104 ЦК України, ю ридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язкі в іншим юридичним особам - пра вонаступникам (злиття, приєд нання, поділу, перетворення) а бо в результаті ліквідації. Ю ридична особа є такою, що прип инилася, з дня внесення до єди ного державного реєстру запи су про її припинення.
Статтею 110 ЦК України пере дбачено, що юридична особа лі квідується:
1) за рішенням її учасників а бо органу юридичної особи, уп овноваженого на це установчи ми документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строк у, на який було створено юриди чну особу, досягненням мети, д ля якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами;
2) за рішенням суду про визна ння судом недійсною державно ї реєстрації юридичної особи через допущені при її створе нні порушення, які не можна ус унути, а також в інших випадка х, встановлених законом.
Вимога про ліквідацію юр идичної особи на вказаних пі дставах, може бути пред'явлен а до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, учасни ком юридичної особи, а щодо ак ціонерних товариств - також Д ержавною комісією з цінних п аперів та фондового ринку.
Як роз' яснив Вищий адмі ністративний Суд України у о глядовому листі «Про деякі п итання практики вирішення сп орів у справах за участю орга нів державної податкової слу жби (за матеріалами справ, роз глянутих у касаційному поряд ку Вищим адміністративним су дом України)» від 24.10.2008 N 1776/100/13-08, вим ога про визнання нечинним за пису про проведення державно ї реєстрації суб' єкта госпо дарювання фактично є вимогою про скасування державної ре єстрації, а тому судам її слід розцінювати як вимогу про пр ипинення юридичної особи.
Таким чином, оскільки при пинення юридичної особи тягн е за собою ліквідацію цієї юр идичної особи, а з вимогами пр о таку ліквідацію може зверт атися орган, що здійснює реєс трацію, то суд вважає, що цей о рган за наявності встановлен их законом підстав, також мож е звертатися до суду з вимога ми про припинення юридичної особи.
За таких обставин, суд вва жає, що позивач - Державний р еєстратор Лисичанської місь кої ради, в інтересах якого у в ідповідності з правами, нада ними Законом України «Про пр окуратуру» пред' явлено поз ов прокурором, має право в меж ах своїх повноважень, зверта тися до суду з указаними в поз ові вимогами.
За таких обставин суд вва жає, що в даному випадку вимог а прокурора про припинення в ідповідача, як юридичної осо би, що тягне ліквідацію цього суб' єкта господарювання, з аявлена в інтересах позивача , відповідає вимогам закону.
У судовому засіданні без спірно встановлена відсутні сть відповідача за юридичною адресою, а тому є підстави для припинення відповідача, як ю ридичної особи.
Оскільки вимога про визн ання недійсним запису про де ржавну реєстрацію юридичної особи, фактично є вимогою про скасування державної реєстр ації, а тому суд її розцінює, я к вимогу про припинення юрид ичної особи, що не виходить за межі повноважень органу, що з дійснює державну реєстрацію юридичної особи, суд вважає н еобхідним розглядати саме ці вимоги, не вирішуючи питання щодо визнання недійсною дер жавної реєстрації відповіда ча, оскільки ніяких доказів н аявності порушень при здійсн енні реєстрації суду не нада но.
Таким чином, суд приходит ь до висновку, що позовні вимо ги підлягають частковому зад оволенню в частині вимог про припинення юридичної особи відповідача.
Питання по судових витрат ах не вирішується, оскільки п озивач звільнений від їх спл ати у встановленому порядку, а ст.94 Кодексу адміністративн ого судочинства України не п ередбачено їх стягнення у да них випадках.
На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 2, 17, 87, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинс тва України, Законом України «Про державну реєстрацію юр идичних осіб та фізичних осі б - підприємців», суд
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги проку рора міста Лисичанська Луган ської області в інтересах де ржави в особі Державного реє стратора Лисичанської міськ ої ради до приватного підпри ємства «Оникссинтез-09», третя особа - Державна податкова інспекція в місті Лисичансь ку про визнання недійсним за пису про державну реєстрацію та припинення юридичної осо би - задовольнити частково.
Припинити юридичну особу відповідача - Приватне під приємство «Оникссинтез-09», ід .код 36238907, яке зареєстроване за а дресою: 93100, Луганська область, м. Лисичанськ, вул. К. Маркса, 151.
У задоволенні решти позовн их вимог прокурора міста Лис ичанська Луганської області в інтересах держави в особі Д ержавного реєстратора Лисич анської міської ради - відм овити за необґрунтованістю.
Копію постанови направити державному реєстратору вико навчого комітету Лисичанськ ої міської ради Луганської о бласті (93100, Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Комсомольс ька, 10) після набрання постано вою законної сили.
Постанова суду набирає за конної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження, встановл еного Кодексом адміністрати вного судочинства України, я кщо таку заяву не було подано .
Заява про апеляційне о скарження постанови суду пер шої інстанції подається прот ягом десяти днів з дня її прог олошення. Якщо постанову бул о проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справ і, то строк подання заяви про а пеляційне оскарження обчисл юється з дня отримання нею ко пії постанови. Апеляційна ск арга на постанову суду першо ї інстанції подається протяг ом двадцяти днів після подан ня заяви про апеляційне оска рження.
Повний текст постанови ск ладено 14 січня 2010 року.
Суддя
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2010 |
Оприлюднено | 13.12.2010 |
Номер документу | 7438381 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Твердохліб Роман Сергійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Островська Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні