ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
31 травня 2018 рокусправа № 804/1805/17
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача: Лукманова О.М.
суддів: Божко Л.А., Головко О.В.,
при секретарі: Сонник А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року (суддя Чорна В.В., м. Дніпро, повний текст постанови складений 16.11.2017 року) у справі № 804/1805/17 за позовом ОСОБА_2 до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, третя особа: Приватна багатогалузева фірма Експрес про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
в с т а н о в и л а:
У березні 2017 року ОСОБА_2 (далі по тексту - позивач) звернувся до суду з позовом до Новомосковської ОДПІ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (далі по тексту - відповідач), третя особа: Приватна багатогалузева фірма Експрес , в якому просив суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № 1060626-1301 від 19.04.2016 року на суму 5694,87 грн., № 1060627-1301 від 19.01.2016 року на суму 158,18 грн., № 182-1301 від 26.12.2016 року на суму 929,39 грн., № 183-1301 від 26.12.2016 року на суму 19,79 грн., прийняті відповідачем.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.11.2017 року позовні вимоги ОСОБА_2 задоволено частково, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області № 182-1301 від 26.12.2016 року; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області № 183-1301 від 26.12.2016 року.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції ОСОБА_2, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову в частині відмови в задоволенні позовних вимог та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Свої вимоги обґрунтовував тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказував, що рішення міської ради, договори оренди земельних ділянок, на підставі яких було нараховано орендну плату за землю, визнані у судовому порядку недійсними, зазначив, що правочин, визнаний судом недійсним, вважається таким з моменту його вчинення, тобто з дати укладання договорів оренди, у зв'язку з цим у податкової інспекції були відсутні підстави для нарахування орендної плати. Апелянт вказував, що суд першої інстанції помилково дійшов висновку, що отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається, оскільки суд не встановив який розмір орендної плати на виконання оскаржуваних податкових повідомлень-рішень отриманий орендодавцем у 2016 чи 2017 роках.
Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга в межах її доводів не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Суд першої інстанції вказував, що при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно, в тому числі у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території. Власник нежитлового приміщення (його частини) у багатоквартирному житловому будинку сплачує до бюджету податок за площі під такими приміщеннями (їх частинами) з урахуванням пропорційної частки прибудинкової території з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно. Сума податку розподіляється контролюючим органом пропорційно до питомої ваги житлової площі кожного з об'єктів житлової нерухомості. Суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відповідача № 1060626-1301 від 19.04.2016 року, яким позивачу визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю з фізичних осіб у розмірі 5694,87 грн. (за користування земельною ділянкою площею 0,0144 га), а також податкового повідомлення-рішення № 1060627-1301 від 19.04.2016 року, яким позивачу визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю з фізичних осіб у розмірі 158,18 грн. (за користування земельною ділянкою площею 0,0004 га), вказав на невірність розрахунку податкового зобов'язання з орендної плати за землю у рівних частинах від загальної площі земельної ділянки, які викладені в рішенні № 8278/10/04-36-10-01-09 від 16.12.2016 року Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, оскільки в договорах оренди земельної ділянки № 121190004000007, № 121190004000006 від 04.04.2011 року не встановлено, в якій частці кожен з орендарів повинен сплачувати орендну плату, та такий висновок суперечить положенням п.286.6 ст.286 ПК України.
Матеріалами справи встановлено, що на підставі рішення Новомосковської міської ради № 881 від 26.02.2010 року Про передачу земельних ділянок у користування між ОСОБА_2, Приватною багатогалузевою фірмою Експрес - з однієї сторони, та Новомосковською міською радою Дніпропетровської області - з іншої сторони, терміном на 10 років було укладено договори оренди земельної ділянки № 121190004000007 від 04.04.2011 року, № 121190004000006 від 04.04.2011 року. Договори від 04.04.2011 року зареєстровані Новомосковським міським відділом Дніпропетровської регіональної філії Центру ДЗК 04.04.2011 року за № 121190004000007, № 121190004000006.
Згідно умов договору № 121190004000007, ОСОБА_2 та ПБФ Експрес передано в строкове, платне користування земельну ділянку площею 0,0009 га для комерційного використання, що розташована за адресою: м. Новомосковськ, вул. Радянська, 32, на якій, як вказано в договорі, знаходиться вбудоване приміщення кафе. Згідно умов договору оренди № 121190004000006, ОСОБА_2 та ПБФ Експрес передано в строкове, платне користування земельну ділянку площею 0,0335 га, в тому числі 0,0335 га - забудовані землі для комерційного використання, що розташована за адресою: АДРЕСА_1.
Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення від 25.01.2010 року № 490/1/27-1/10, наданого Відділом Держкомзему у м. Новомосковськ Дніпропетровської області, користувачами земельної ділянки площею 0,0009 га для комерційного використання, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, та земельної ділянки площею 0,0335 га, для комерційного використання, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, на якій, як вказано в договорі, знаходиться добудоване приміщення кафе з літнім майданчиком, є ПП Експрес та ОСОБА_2 Нормативна грошова оцінка 1 кв.м становить 515,04 грн., загальна площа земельної ділянки 344 кв.м (0,0344 га), нормативна грошова оцінка земельної ділянки 177173,76 грн.
Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення від 15.12.2014 року № 17749/1 наданого Управлінням Держземагентства у Новомосковському районі Дніпропетровської області, користувачами земельної ділянки площею 0,0009 га (9 кв.м) для комерційного використання, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, є ОСОБА_2 та ПБФ Експрес , нормативна грошова оцінка 1 кв.м становить 736,53 грн.
Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення від 15.12.2014 року № 17749/2 наданого Управлінням Держземагентства у Новомосковському районі Дніпропетровської області, користувачами земельної ділянки площею 0,0335 га (335 кв.м) для комерційного використання, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, є ОСОБА_2 та ПБФ Експрес , нормативна грошова оцінка 1 кв.м становить 736,53 грн.
Таким чином, в орендному користуванні ОСОБА_2 та ПБФ Експрес відповідно до рішення Новомосковської міської ради та договорів від 04.04.2011 року № 121190004000007, № 121190004000006 оренди земельних ділянок, в орендному користуванні протягом 2016 року перебували земельні ділянки загальною площею 344 кв.м (0,0344 га).
Рішенням Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 15.06.2017 року у цивільній справі № 183/1585/17 (2/183/1648/17), яке набрало законної сили 26.06.2017 року, визнано незаконним рішення Новомосковської міської ради Дніпропетровської області № 881 від 26.02.2010 року Про передачу земельних ділянок у користування в частині, що стосується передачі в оренду земельної ділянки під вбудованим приміщенням площею 0,0009 га ОСОБА_2 та приватній багатогалузевій фірмі Експрес ; визнано недійсним договір оренди земельної ділянки № 121190004000007 від 04 квітня 2011 року, площею 0,0009 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1; визнано недійсним договір оренди земельної ділянки № 121190004000006 від 04 квітня 2011 року, площею 0,0335 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, в частині, що стосується передачі в оренду земельної ділянки ОСОБА_2
Рішення Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 15.06.2017 року у цивільній справі № 183/1585/17 (2/183/1648/17), набрало законної сили 26.06.2017 року. Таким чином, ОСОБА_2 з моменту укладання договорів про оренду земельних ділянок та до набрання чинності судовим рішенням законної сили, був належним користувачем земельних ділянок.
Матеріалами справи підтверджено, що за ОСОБА_2 станом на 2016 рік значиться земельна ділянка для комерційного використання (добудоване приміщення кафе з літнім майданчиком) загальною площею 0,0144 га (3/7 від спільної (часткової) власності від загальної площі земельної ділянки 0,0335 га), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, та земельна ділянка для комерційного використання (вбудоване приміщення кафе) загальною площею 0,0004 га (3/7 від спільної (часткової) власності від загальної площі земельної ділянки 0,0009 га), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.
Судом першої інстанції встановлено, що нормативна грошова оцінка 1 метра земельної ділянки на 2016 рік з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 1318,26 грн.
Згідно розрахунку плати за землю за 2016 рік, позивачем за користування 3/7 від спільної (часткової) власності від загальної площі земельної ділянки 0,0335 га - 144 кв.м (335 : 7 * 3 = 144 кв.м), підлягає нарахуванню та сплаті орендна плата у розмірі 5694, 87 грн. (144 * 1 318, 26 * 3%). Згідно розрахунку плати за землю за 2016 рік, позивачем за користування 3/7 від спільної (часткової) власності від загальної площі земельної ділянки 0,0009 га - 4 кв.м (9 : 7 * 3 = 4 кв.м), підлягає нарахуванню та сплаті орендна плата у розмірі 158,18 грн. (4 * 1 318, 26 * 3%).
Відповідно до матеріалів справи, 19.04.2016 року Новомосковською об'єднаною ДПІ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області було винесено податкові повідомлення-рішення: № 1060626-1301, яким ОСОБА_2 визначено грошове зобов'язання з орендної плати за землю з фізичних осіб у розмірі 5694, 87 грн. (за користування земельною ділянкою площею 0,0144 га); № 1060627-1301, яким ОСОБА_2 визначено грошове зобов'язання з орендної плати за землю з фізичних осіб у розмірі 158,18 грн. (за користування земельною ділянкою площею 0,0004 га).
Встановлено, що ОСОБА_2 не погодився з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями та оскаржив їх в адміністративному порядку. Рішенням Головного управління ДФС у Дніпропетровській області № 8278/10/04-36-10-01-09 від 16.12.2016 року скаргу залишено без задоволення та прийнято рішення про збільшення суми земельного податку, визначеного за податковим повідомленням-рішенням № 1060626-1301 від 19.04.2016 року - на 929,39 грн., а також збільшено суму земельного податку, визначеного податковим повідомленням-рішенням № 1060627-1301 від 19.04.2016 року - на 19,79 грн. Головне управління ДФС у Дніпропетровській області вказувало, що в договорах оренди земельної ділянки № 121190004000007 від 04.04.2011 року, № 121190004000006 від 04.04.2011 року не встановлено, в якій частці кожен з орендарів повинен сплачувати орендну плату, тому податкове зобов'язання за рішенням податкового органу повинно бути розраховано на двох землекористувачів у рівних частинах від загальної площі земельної ділянки.
На виконання рішення Головного управління ДФС у Дніпропетровській області № 8278/10/04-36-10-01-09 від 16.12.2016 року, Новомосковською об'єднаною ДПІ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області прийнято 26.12.2016 року податкові повідомлення-рішення: № 182-1301, яким ОСОБА_2 визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю з фізичних осіб у розмірі 929,39 грн.; № 183-1301, яким визначено податкове зобов'язання з орендної плати за землю з фізичних осіб у розмірі 19,79 грн.
Позивач, не погодившись із податковими повідомленнями-рішеннями від 26.12.2016 року № 182-1301 та № 183-1301, із податковими повідомленнями-рішеннями від 19.04.2016 № 1060626-1301 та № 1060627-1301 подав скаргу до ДФС України. Рішенням ДФС України № 2669/П/99-99-11-02-01-14 від 23.02.2017 року скаргу ОСОБА_2 залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення відповідача - без змін.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закон України Про плату за землю орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Подання уточнюючої декларації пов'язане з збільшенням розміру нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до пп. 14.1.72, 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю, це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до пп. 269.1.2 п. 269.1 ст. 269, п.п. 286.1, 286.2, 286.5 ст. 286, п.п. 288.1, 288.3 288.5 ст. 288 ПК України, платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі. Нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Таким чином, колегія суддів вказує, що нормами ПК України передбачено, що нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки, які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Договори оренди землі було укладено між Новомосковською міською радою (орендодавець) та ОСОБА_2 / ПБФ Експрес (орендар), згідно яких орендодавець передає, а орендарі приймають в строкове платне користування земельні ділянки. Таким чином, земельні ділянки щодо яких нараховано орендну плату у 2016 році перебували у користуванні ОСОБА_2 та ПБФ Експрес на підставі укладених договорів оренди землі.
На час винесення відповідачем податкових повідомлень-рішень від 19.04.2016 року № 1060626-1301 та № 1060626-1301 та протягом всього 2016 року, договори про передачу в оренду земельних ділянок діяли та не були скасовані.
Згідно пп. 288.5.1 п. 288.5. ст. 288 ПК України, яка регулює порядок та розмір орендної плати за землю, встановлено розмір такої орендної плати не менше 3% від суми нормативної грошової оцінки землі.
Згідно до п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Матеріалами справи встановлено, що відповідач - контролюючий орган, самостійно визначив розмір орендної плати виходячи з 3% від суми нормативної грошової оцінки землі.
Колегія суддів вказує, що відносини оподаткування не регулюються на засадах угоди, дані відносини регулюються засобами владних приписів з боку держави шляхом прийняття законодавчих норм, орендна плата є податком за користування землею, розмір якої передбачено владними регулюючими нормами, зокрема ПК України. Саме нормами ПК України слід керуватись при стягненні орендної плати за землю.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судові витрати здійснені позивачем повертаються йому тільки у тому разі коли його позовні вимоги задоволено. Не передбачено повернення судових витрат у разі відмови у задоволенні позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, постанову суду першої інстанції слід залишити без змін, як таку, що прийнята з додержанням вимог матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів, -
п о с т а н о в и л а:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 - залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року у справі № 804/1805/17 - залишити без змін.
Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.
Суддя-доповідач: О.М. Лукманова
Суддя: Л.А. Божко
Суддя: О.В. Головко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2018 |
Оприлюднено | 04.06.2018 |
Номер документу | 74407523 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Чорна Валерія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні