УХВАЛА
м. Вінниця
30 травня 2018 р. Справа № 802/998/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Альчука Максима Петровича,
за участю секретаря судового засідання: Шевченка Р.В.
представника позивача: Самара В.О.
представника відповідача: Савчука Р.А.
розглянувши у підготовчому засіданні матеріали справи
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомплекс "Зелена долина" (24200, Вінницька область, Томашпільський район, смт. Томашпіль, вул. Івана Богуна, 4, ЄДРПОУ 32721857)
про: визнання рішень протиправними, зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомплекс "Зелена долина" (24200, Вінницька область, Томашпільський район, смт. Томашпіль, вул. Івана Богуна, 4, ЄДРПОУ 32721857) до Томашпільської районної державної адміністрації Вінницької області (24200, Вінницька область, Томашпільський район, смт. Томашпіль, пл. Тараса Шевченка, 4, ЄДРПОУ 04051106), третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача селянського (фермерського) господарства "Славутич" (24231, Вінницька область, Томашпільський район, с. Стіна, вул. Мічуріна, 99, ЄДРПОУ 30806273) про визнання рішень протиправними, зобов'язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що є орендарем земельних ділянок сільськогосподарського призначення строком на 12 років, що знаходяться на території Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області, за наслідком укладання договорів оренди землі у 2009, 2015 роках з власниками земельних ділянок ОСОБА_3, ОСОБА_4. Однак, на думку позивача, внаслідок неправомірних дій посадових осіб органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, здійснено подвійну реєстрацію права оренди вказаних земельних ділянок за Селянським (фермерським) господарством "Славутич", що порушує його право користування орендованою землею.
Ухвалою суду від 23.04.2018 року відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, залучено до участі в справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача селянське (фермерське) господарство "Славутич".
Під час судового засідання головуючим ініційовано питання про закриття провадження, у зв'язку із непідсудністю даної категорії справ адміністративним судам.
Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти закриття провадження у справі.
Представники відповідача в судовому засіданні не заперечував проти закриття провадження у справі.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином. Його неявка в силу вимог ст. 205 КАС України не перешкоджає судовому розгляду.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про закриття провадження у справі, з наступних підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 2,3851 га, кадастровий номер НОМЕР_1 яка розташована на території Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області, відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 від 13.01.2009 року (а.с. 23).
Між ОСОБА_3 та ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" 20.01.2009 року укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення строком на 10 років, який зареєстровано 15.06.2010 року за № 041085700005 у Томашпільському районному відділі Вінницької регіональної філії ДП Центр ДЗК (а.с. 21-22).
Матеріали справи свідчать, що відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку 01.04.2016 року реєстраційною службою Томашпільського районного управління юстиції Вінницької області проведено державну реєстрацію права оренди вказаної земельної ділянки за СФГ "Славутич" номер запису про право в державному реєстрі прав 14046266.
ОСОБА_5 є власником земельної ділянки площею 2,7998 га, кадастровий номер НОМЕР_3 яка розташована на території Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області, відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_4 від 18.04.2003 року (а.с. 35).
Між ОСОБА_5 та ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" 08.09.2015 року укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення № 80Ст строком на 12 років, який зареєстровано 06.12.2015 року Реєстраційною службою Чечельницького районного управління юстиції Вінницької області (а.с.29-30, 31).
Матеріали справи свідчать, що відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку 09.12.2015 року реєстраційною службою Томашпільського районного управління юстиції Вінницької області проведено державну реєстрацію права оренди вказаної земельної ділянки за СФГ "Славутич" номер запису про право в державному реєстрі прав 12449154 (а.с. 37).
Також, ОСОБА_5 є власником земельної ділянки площею 3,0831 га, кадастровий номер НОМЕР_5, яка розташована на території Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області, відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_6 від 18.04.2003 року (а.с. 44).
Між ОСОБА_5 та ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" 08.09.2015 року укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення № 80-1Ст строком на 12 років, який зареєстровано 07.12.2015 року Реєстраційною службою Чечельницького районного управління юстиції Вінницької області (а.с.38-40).
Матеріали справи свідчать, що відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку 09.12.2015 року реєстраційною службою Томашпільського районного управління юстиції Вінницької області проведено державну реєстрацію права оренди вказаної земельної ділянки за СФГ "Славутич" номер запису про право в державному реєстрі прав 12448155 (а.с. 45).
Визначаючись стосовно підстав для закриття провадження, суд виходив з наступного.
Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до ч. 2 ст. 55 Конституції України та ст. 5 КАС України в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно ст. 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.
Суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов'язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Матеріали справи свідчать, що між громадянами - власниками спірних земельних ділянок та ТОВ "Агрокомплекс "Зелена долина" укладено договори оренди земельних ділянок, розташованих на території Стінянської сільської ради Томашпільського району Вінницької області в січні 2009 року та вересні 2015 року строком на 10 та 12 років відповідно. Вказані земельні ділянки одночасно передані в оренду СФГ "Славутич".
За таких обставин суд вважає, що права, які позивач вважає порушеними, порушені не державною реєстрацією, а діями третьої особи, тому без правової оцінки відносин між позивачем та третьою особою спір не може бути вирішено, а майнове право не може бути захищене ефективно.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду від 23.05.2018 року справа № 822/1673/16. При цьому, у вказаному рішенні суд роз'яснив, що дана категорія справ підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч. 5 ст. 242 КАС України).
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи те, що даний спір не підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства, суд дійшов висновку про закриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 2 ст. 238 КАС України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.
Згідно із п. 5 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв'язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.
Керуючись ст.ст. 238, 248, 256 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Провадження у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомплекс "Зелена долина" до Томашпільської районної державної адміністрації Вінницької області, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача селянського (фермерського) господарства "Славутич", про визнання рішень протиправними, зобов'язання вчинити дії, закрити.
Повернути товариству з обмеженою відповідальністю "Агрокомплекс "Зелена долина" судовий збір в сумі 10572 грн., сплачених за звернення до адміністративного суду відповідно до платіжного доручення № 10661 від 27.03.2018 року.
Роз'яснити, що спір може бути вирішено в порядку господарського судочинства.
Ухвала суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2018 |
Оприлюднено | 05.06.2018 |
Номер документу | 74411506 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні