РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 травня 2018 р. Справа № 802/2599/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Жданкіної Наталії Володимирівни,
за участю:
секретаря судового засідання: Федчук Тетяни Юріївни,
представника позивача: ОСОБА_1,
представника відповідача 1: ОСОБА_2,
представника відповідача 2: не з'явився,
представника відповідача 3: не з'явився,
представника третьої особи: не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом: Головного управління Державної фіскальної служби у Івано-Франківській області до Виконавчого комітету Вінницької міської ради, Коломийської районної державної адміністрації Івано-Франківської області, Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: приватне підприємство "Династія-2012" про скасування записів про державну реєстрацію,
в с т а н о в и в :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної фіскальної служби у Івано-Франківській області (далі - позивач, ГУ ДФС у Вінницькій області) з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Вінницької міської ради (далі - відповідач 1), Коломийської районної державної адміністрації Івано-Франківської області (далі - відповідач 2), Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - відповідач 3), третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: приватне підприємство "Династія-2012" (далі - третя особа) про скасування записів про державну реєстрацію.
Позовні вимоги мотивовані тим, що проведеними заходами щодо перевірки відповідності юридичної адреси фактичному місцезнаходженню приватного підприємства "Династія-2012" працівниками податкової інспекції встановлено відсутність такого платника податків за місцезнаходженням, про що складено відповідний Акт обстеження суб'єкта підприємницької діяльності №21/110 від 09.11.2017. Посилаючись на положення статті 31 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців , контролюючий орган звернувся до суду з даними позовом, в якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просить суд:
- скасувати запис про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи ПП "Династія-212" від 24.11.2015, які стосуються зміни місцезнаходження підприємства;
- скасувати запис про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи ПП "Династія-212" від 25.03.2016, які стосуються зміни місцезнаходження підприємства.
Ухвалою суду від 26.01.2018 відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду в порядку спрощеного провадження із викликом сторін в судове засідання.
Ухвалами від 21.02.2018 та від 19.03.2018 розгляд справи було відкладено з підстав визначених ст. 205 КАС України.
Ухвалою від 19.04.2018 задоволено клопотання представника ГУ ДФС у Івано-Франківській області про збільшення позивних вимог, залучено до участі у справі другого відповідача - Святошинську районну в місті Києві державну адміністрацію, розгляд справи розпочато спочатку. Призначено справу до судового розгляду в режимі відеоконференції на 07.05.2018.
Ухвалою від 07.05.2018 розгляд справи було відкладено на 17.05.2018 з підстав визначених п. 3 ч. 2 ст. 205 КАС України, а саме в зв'язку з виникненням технічних проблем в ході проведення судового засідання в режимі відеоконференції.
В судовому засіданні 17.05.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав викладених у позовній заяві, а також заяві про уточнення (збільшення) позовних вимог від 10.04.2018 за вх. №13927.
Представник відповідача 1 щодо задоволення позовних вимог заперечив з мотивів наведених у відзиві на позовну заяву (вх. №5363 від 13.02.2018) та усних пояснень наданих в судовому засіданні. Зокрема вказав, що Виконавчим комітетом Вінницької міської ради було здійснено державну реєстрацію та змінено місцезнаходження юридичної особи у межах та у спосіб визначений чинним на час вчинення відповідних дій законодавством.
Представник відповідача 2 в судове засідання не з'явився, подав заяву про розгляд справи за його відсутності. При цьому, позиція щодо заявлених позовних вимог викладена у відзиві на позовну заяву (вх. №6366 від 19.02.2018), в якому Коломийська РДА Івано-Франківської області, покликаючись на те, що позивачем не доведено незаконність дій відповідачів при здійсненні державної реєстрації змін до установчих документів, а лише зазначено про фактичну відсутність ПП "Династія-2012" за місцем останньої реєстрації юридичної особи, просила в частині позовних вимог, звернутих до відповідача 2, відмовити в повному обсязі.
Представник відповідача 3 та представник третьої особи в судове засідання також не з'явились, хоча про дату час та місце розгляду справи повідомлялись завчасно та належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами. Причин неявки суду не повідомили.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
З огляду на викладене суд вважає за можливе здійснити розгляд справи за даної явки.
Суд, заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що згідно ідентифікаційних даних, а саме Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) від 01.02.2018 за № НОМЕР_1, ПП "Династія-2012" зареєстроване як юридична особа 03.10.2012 та діє на підставі статуту.
Також судом встановлено, що з 2012 року ПП "Династія-2012" неодноразово змінювало своє місце державної реєстрації. Зокрема, в ЄДР міститься ряд записів про зміну місцезнаходження ПП "Династія-2012".
Так, 24.11.2015 державним реєстратором Виконавчого комітету Вінницької міської ради було здійснено державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - ПП "Династія-2012" (код ЄДРПОУ 38343842), в тому числі зміну місцезнаходження, про що в ЄДР зроблено відповідний запис №11741050007011351.
25.03.2016 державним реєстратором Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації було здійснено державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - ПП "Династія-2012" (код ЄДРПОУ 38343842), в тому числі зміну місцезнаходження, про що в ЄДР зроблено відповідний запис №10721050009033619.
В подальшому, 27.04.2016 державним реєстратором Коломийської міської ради Івано-Франківської області було здійснено державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу ПП "Династія-2012" (код ЄДРПОУ 38343842) в частині зміни місцезнаходження останнього, про що в ЄДР зроблено відповідний запис №11211050010003250.
З урахуванням внесених змін, станом на 01.02.2018 місцезнаходження ПП "Династія-2012" (код ЄДРПОУ 38343842), згідно відображених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей є АДРЕСА_1, 78200.
Також встановлено, що в рамках забезпечення комплексу заходів обліку платників податків, об'єктів оподаткування та об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням та з метою підтвердження юридичної адреси платника податків працівниками податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області здійснена перевірка фактичного місця ведення діяльності ПП "Династія-2012" та складено Акт обстеження суб'єкта підприємницької діяльності №21/110 від 09.11.2017, яким зафіксовано відсутність юридичної особи за адресою місця реєстрації (а.с. 6).
Крім того, працівниками оперативного управління ГУ ДФС в Івано-Франківській області здійснено вихід за адресою місця реєстрації ПП "Династія-2012" в ході якого встановлено, що за даною адресою розташований одноповерховий, 4-х кімнатний житловий будинок. Наведені обставини відображені в Рапорті капітана податкової міліції ст. о/у з ОВС ОАС ОУ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 від 24.11.2017 (а.с. 7).
З огляду на викладене позивач вважає, що оскільки ПП "Династія-2012" не знаходиться за зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань адресою, а тому внесенні відповідачем 1 та відповідачем 3 відомості щодо зміни місцезнаходження юридичної особи за №11741050007011351 від 24.11.2015, за №10721050009033619 від 25.03.2016 є недостовірними та підлягають скасуванню.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" 15.05.2003 № 755-IV.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 вказаного вище Закону, установчий документ юридичної особи - установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо.
Згідно з підпунктом 10 пункту 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі серед інших містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.
Статтею 93 Цивільного кодексу України визначено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", державна реєстрація базується на принципі об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі.
Частиною четвертою статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено виключний перелік документів, які подаються для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, та які повинні відповідати вимогам, що визначені статтею 15 названого Закону.
Згідно частини 1 статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, згідно частини 2 названої статті Закону включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.
Таким чином у разі прийняття юридичною особою рішення про зміну свого місцезнаходження, нею подаються державному реєстратору заява та інші документи передбачені Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі. У той же час державному реєстратору не надано право вимагати додаткові документи, які не передбачені нормами зазначеного Закону.
Як зазначив в судовому засіданні представник відповідача 1 та у відзиві на позовну заяву відповідач 2, для проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" ПП "Династія-2012" було подано вичерпний перелік документів передбачений вищенаведеними статтями Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Наведена обставина також не була спростована в судовому засіданні й представником позивача.
В контексті вищенаведеного суд звертає увагу на те, що підстави для відмови у державній реєстрації наведені у статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та є вичерпними.
Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається (ч. 4 ст. 28 Закону).
Відтак, державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, без розгляду та відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації, повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації таких змін.
Під час розгляду справи позивачем не надано суду доказів які б свідчили, що при вчинені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань оскаржуваних записів №11741050007011351 від 24.11.2015, за №10721050009033619 від 25.03.2016 щодо державної реєстрації відомостей про зміну місцезнаходження ПП "Династія-2012", відповідачем 1 та відповідачем 3 не дотримано передбачений порядок та процедуру таких дій, а тому вести мову про протиправність таких записів як і дій державного реєстратора лише із мотивів недостовірності даних, поданих заявником, - не має правових підстав. До того ж варто врахувати, що Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" не передбачено такого повноваження державного реєстратора як перевірка фактичного місця знаходження юридичної особи за її юридичною адресою, а тому виявлення іншими особами, в тому числі контролюючими органами, факту відсутності особи за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру, не може бути безумовною підставою для скасування реєстраційної дії, якою зареєстровано відповідні зміни у відомостях про юридичну особу.
Закон "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" дає чітке визначення статусу відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру. Зокрема, за змістом статті 10 цього Закону якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.
Із наведеного слідує висновок, що Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" презюмує зазначені в Єдиному державному реєстрі відомості про юридичну особу як такі, що є достовірними. Тому доводи ГУ ДФС у Івано-Франківській області з посиланням на висновки власної перевірки місцезнаходження товариства, як на підставу недостовірності таких відомостей, в розумінні згаданого Закону не можуть бути передумовою для скасування запису в Єдиному державному реєстрі за №10721050009033619 від 25.03.2016 щодо державної реєстрації відомостей про зміну місцезнаходження ПП "Династія-2012". Також під час розгляду справи встановлено, що достовірність внесених Виконавчим комітетом Вінницької міської ради до ЄДР відомостей щодо зміни місцезнаходження ПП "Династія-2012" (запис №11741050007011351 від 24.11.2015), взагалі не досліджувались податковим органом під час проведення перевірки фактичного місця ведення діяльності третьої особи, а відтак суд критично оціню посилання представника позивача на недостовірність внесених відповідачем 1 до ЄДР даних щодо місцезнаходження ПП "Династія-2012" та як наслідок, доходить до переконання про відсутність підстав для скасування вказаного запису.
Окрім того, в процесі розгляду даної справи судом встановлені і інші підстави, за яких заявлений адміністративний позов не може бути задоволений.
Так, пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України (надалі - ПК України) встановлено, що органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення, в тому числі, щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Таким чином, орган державної податкової служби України наділений повноваженням на звернення до суду з позовом стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
В свою чергу, вичерпний перелік підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи наведений у статті 31 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" а саме: у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи. Суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Тобто, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, внесення запису щодо скасування державної реєстрації може бути здійснене тільки державним реєстратором на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи; судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи. Однак, позивачем не наведено підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів, визначених ст. 31 названого Закону, в обґрунтування посилається виключно на відсутність юридичної особи за місцезнаходженням в зв'язку з відсутністю такої взагалі, тобто, фактично підставою для звернення до суду є неправдивість даних щодо зміни місця знаходження ПП "Династія-2012", що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами відсутності його за адресою місцезнаходження.
Таким чином, позивач скористався правом на звернення до суду і його право не може бути обмежене, а заявлена позивачем вимога розглянута судом по суті, однак з урахуванням вищевикладеного підстави для задоволення позову відсутні.
Статтею 21 ПК України передбачено, що посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Права контролюючих органів визначено ст. 20 ПК України, п. 20.1.37 якої передбачено як право на звернення до суду щодо припинення юридичної особи та припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності, так і про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Згідно з абзацом 6 ч. 2 ст. 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи є, зокрема, наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Враховуючи викладене, відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням є виключно підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, та не є підставою для скасування державної реєстрації змін до установчих документів чи скасування реєстраційних записів до ЄДР.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 ст. 77 КАС України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог, а тому адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
у х в а л и в :
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення виготовлено та підписано: 22.05.2018
Суддя Жданкіна Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2018 |
Оприлюднено | 06.06.2018 |
Номер документу | 74443980 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Жданкіна Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні