ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
пр. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72
е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.05.2018р. справа № 905/2650/17
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: суддів: при секретарі судового засідання:Склярук О. І. Дучал Н. М., Сгари Е. В., Бондаренко К. Ю.
за участю представників сторін: від боржника:не з'явився; розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу: Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, м. Київ на постанову Господарського суду Донецької області прийняту 07.12.2017р. у м. Харкові об 11:25 год. по справі№ 905/2650/17 (суддя Чорненька І. К.) про за заявою боржникабанкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1", м. Краматорськ, Донецька область ліквідатор -Поліщук Вадим Васильович, м. Київ В С Т А Н О В И В:
07.12.2017р. Господарський суд Донецької області прийняв постанову по справі № 905/2650/17, якою визнано банкрутом боржника - Товариство з обмеженою відповідальністю АТП-1 , м. Краматорськ (ЄДРПОУ 37098523; адреса 843301, Донецька область, м. Крматорськ вул. Двірцева, б.10) та відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців, призначено ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю АТП-1 , м. Краматорськ голову ліквідаційної комісії Поліщука Вадима Васильовича, оприлюднено на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України повідомлення про визнання боржника Товариства з обмеженою відповідальністю АТП-1 - банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у справі про банкрутство № 905/2650/17. Зобов'язано ліквідатора в межах ліквідаційної процедури застосувати положення Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом в редакції Закону України від 22 грудня 2011 р. № 4212-VI зі змінами, чинними з 19.01.2013р., що регулюють продаж майна. Зобов'язано ліквідатора до закінчення ліквідаційної процедури представити до суду звіт та ліквідаційний баланс з документами, передбаченими ст. 46 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .
Приймаючи зазначену постанову, суд першої інстанції послався на відсутність у боржника майна, достатнього для задоволення вимог кредиторів.
Не погодившись з прийнятою постановою, Державна фіскальна служба України Головного управління ДФС звернулася до Донецького апеляційного господарського суду та просила суд скасувати постанову Господарського суду Донецької області від 07.12.2017р. та припинити провадження у справі № 905/2650/17.
Вважає, що постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, а саме ст. 74 ГПК України, ст. 60 ГК України, ст.ст. 1, 38, 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .
Так, ТОВ АТП-1 не було надано ліквідаційний баланс до податкового органу для перевірки його повноти та достовірності. Крім того, посилається на відсутність інформації чи робився запит на автоматизовану систему з відбору кандидатів та призначення арбітражного керуючого у справі про банкрутство. Наполягає на відсутність доказів, що підтверджують неспроможність підприємства відновити свою платоспроможність.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 20.03.2018р. відкрите апеляційне провадження у справі № 905/2650/17 та встановлено строк для подання відзивів на апеляційну скаргу. Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 16.04.2018р. справу призначено до розгляду.
Сторони не скористалися своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу.
В судові засідання представники сторін не з'явилися, про час та місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином. Явка сторін не визнавалася обов'язковою.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованність рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення або неправильне застосування норм матеріального права (ст. 269 ГПК України).
У суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у главі І розділу ІV Господарського процесуального кодексу України.
Вислухав доповідь судді-доповідача (головуючого по справі), дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши правільність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанцїі встановлено, що загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1" (протокол №10 від 12.09.2017р.) прийняте рішення припинити діяльність підприємства у зв'язку з ліквідацією.
В Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.09.2017р. внесений запис про перебування Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1" в стані припинення за рішенням засновників з визначеним строком для заявлення кредиторами своїх вимог - 13.11.2017р., що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань №1003242956 станом на 14.11.2017р..
Головою ліквідаційної комісії 09.10.2017р. подані заяви про припинення платника податків форми №8-ОПП до Державної податкової інспекції у м. Краматорськ ГУ ДФС у Донецькій області та Державної податкової інспекції у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві.
Головою ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1" також у відповідності до приписів ст.ст. 105-111 Цивільного кодексу України для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості були направлені запити до ДПІ у м. Краматорськ ГУ Міндоходів в Донецькій області, Краматорського міського центру зайнятості, Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Донецькій області, УПФУ у м. Краматорську, ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві, Святошинького районного центру зайнятості м. Київ, Святошинського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України у м. Київ, Правобережного об'єднаного УПФУ м. Київ.
Після внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1", м. Краматорськ, до голови ліквідаційної комісії звернулось ТОВ "Дарт Проект", м. Київ, з кредиторськими вимогами за договором постачання №20/12 від 20.12.2016р. на суму 180 000,00 грн.
Інші кредитори з вимогами до боржника у встановлений законодавством строк, до голови ліквідаційної комісії не заявлялися.
20.11.2017р. загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1", м. Краматорськ, (протокол №11 від 20.11.2017р.) затверджено проміжний баланс підприємства боржника.
У зв'язку з тим, що у боржника недостатньо майна для задоволення вимог кредиторів до господарського суду була подана заява про порушення справи про банкрутство. В заяві про порушення справи про банкрутство міститься клопотання про покладення обов'язків ліквідатора по справі на Поліщука Вадима Васильовича.
Під час апеляційного провадження встановлено наступне.
20.11.2017р. до Господарського суду Донецької області звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "АТП-1", м. Краматорськ, з заявою про порушення справи про банкрутство, на підставі ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в подальшому - Закон про банкрутство).
Враховуючи відсутність значних майнових активів боржника та наявність в заяві про порушення справи про банкрутство клопотання про покладення обов'язків ліквідатора на голову ліквідаційної комісії Поліщука Вадима Васильовича, судом не визначалася кандидатура арбітражного керуючого із застосуванням автоматизованої системи.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 21.11.2017р. заяву про порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1" прийнято до розгляду, проведення підготовчого засідання призначено на 29.11.2017р.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 29.11.2017р. порушено провадження у справі за заявою боржника - Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Постановою Господарського суду Донецької області від 07.12.2017р. було визнано банкрутом боржника - Товариство з обмеженою відповідальністю "АТП-1" (код ЄДРПОУ 37098523; адреса: 84301, Донецька область, м.Краматорськ, вул.Двірцева, буд.10). Цією ж постановою відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців до 07.12.2018р.
Призначено ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1", м. Краматорськ, голову ліквідаційної комісії Поліщука Вадима Васильовича (адреса: АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1).
Оприлюднено на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України повідомлення про визнання боржника Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1", м. Краматорськ банкрутом і відкрито ліквідаційної процедури у справі про банкрутство № 905/2650/17.
Зобов'язано ліквідатора в межах ліквідаційної процедури застосовувати положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції Закону України від 22 грудня 2011року № 4212-VI (зі змінами; чинний з 19.01.2013), що регулюють продаж майна.
Зобов'язано ліквілатора до закінчення ліквідаційної процедури представити до суду звіт та ліквідаційний баланс з документами, передбаченими ст. 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно з ч.1 ст. 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , якщо вартість майна боржника - юридичної особи, щодо якої прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом.
Відповідне правило передбачено ч. 3 ст. 110 ЦК України, яка містить загальні положення про ліквідацію юридичної особи.
Спрощена процедура банкрутства, яка передбачена ст.95 Закону про банкрутство (банкрутство боржника, що ліквідується власником), випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасника (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.
Так, приписами абз. 2 ч. 1 ст. 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом встановлено, що обов'язковою передумовою для звернення до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.
Такий порядок передбачений ст. ст. 105, 110, 111 ЦК України, норми яких містять положення про ліквідацію юридичної особи (суб'єкта господарювання).
Відповідно до ст. 105 ЦК України, учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи зобов'язанні протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.
Учасники юридичної особи, суд, або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.
Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи може бути покладено на орган управління юридичної особи. До комісії з припинення юридичної особи або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Як вбачається з матеріалів справи, 12.07.2017р. рішенням загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю АТП-1 (ЄДРПОУ 37098523) прийнято рішення про припинення господарської діяльності ТОВ АТП-1 у зв'язку з ліквідацією підприємства та встановлено місце роботи голови ліквідаційної комісії за місцем знаходження підприємства: Донецька область, м. Краматорськ. вул. Двірцева, б. 10. Цим же рішенням, призначено голову ліквідаційної комісії Поліщука В. А. та визначено строк пред'явлення вимог кредиторами - 2 місяця.
10.10.2017р. на адресу ДПІ у м. Краматорськ ГУ ДФС в Донецькій області, направлено повідомлення про припинення підприємницької діяльності на підставі протоколу загальних зборів учасників товариства та заява про припинення платника податків (Форма № 8-ОПП).
Окрім того, повідомлення про припинення підприємницької діяльності було надіслано на адресу УПФ у м. Краматорськ, Краматорського міського центру зайнятості, Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Донецькій області.
Аналогічні повідомлення було надіслано на адресу ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м. Києві, Правобережного об'єднаного УПФУ у м. Київ (Сятошинський район м. Київ), Святошинське відділення управління виконавчої дирекції ФСС України у м. Київ, Скятошинський районний Центр зайнятості у м. Києві.
01.11.2017р. на адресу ліквідаційної комісії надійшла претензія щодо стягнення заборгованості за договором постачання від 20.12.2016р. на суму 180 000,00 грн від ТОВ ДАРТ ПРОЕКТ .
Зазначена претензія визнана головою ліквідаційної комісії, що підтверджується відповіддю на претензію від 13.12.2017р..
За приписами ст.111 ЦК України з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вживати всіх необхідних заходів щодо стягнення дебиторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується та письмово повідомляти кожного з боржника про припинення юридичної особи у встановленому законом порядку. Ліквідатор заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржника юридичної особи.
Ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана повідомити учасників юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, про її участь в інших юридичних особах та/або надати відомості про створені нею господарські товариства, дочірні підприємства.
Частиною 3 ст. 111 ЦК України встановлено, що під час заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.
Відповідно до пункту 11.13. Порядку обліку платників податків та зборів, затвердженого Наказом Міністерства Фінансів України № 1588 від 09.12.2011 (в редакції, що діяла на момент вчинення відповідних дій), з метою забезпечення закриття рахунків юридичних осіб, що ліквідуються, контролюючий орган на звернення комісії з припинення (ліквідатора, ліквідаційної комісії тощо) надає перелік рахунків у фінансових установах відповідної юридичної особи та/або її відокремлених підрозділів, які на момент звернення взяті на облік контролюючими органами та щодо яких не надходили повідомлення про їх закриття. Тобто належним доказом наявності відкритих/закритих рахунків у боржника є довідка ДПІ.
З матеріалах справи вбачається, що згідно довідки ДПІ у м. Краматорськ ГУ ДФС у Донецькій області станом на 20.10.2017р. підприємство ТОВ АТП-1 мала відкриті рахунки у АБ УКРГАЗБАК (один рахунок відкритий 31.05.2017р.), у ПАТ СБЕРБАНК (два рахунки, відкриті 15.12.2011р.), у АТ РАЙФФАЙЗЕН БАНК АВАЛЬ (один рахунок відкритий у 30.07.2014р.), ПАТ Діамант Банк (13 рахунків відкритих 27.07.2015р. та 12.01.2016р.).
Доказів закриття зазначених рахунків, як це передбачено ч. 3 ст. 111 ЦК України, на час звернення з заявою до господарського суду матеріали справи не містять. Тільки відносно рахунків, які було відкрито у ПАТ ДІАМАНТ БАНК міститься письмове пояснення ліквідатора, що на рахунках відкритих у ПАТ ДІАМАНТ БАНК залишок грошових коштів відсутен.
За приписами ч. 7 та 10 ст. 111 ЦК України, для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.
До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.
Проте, матеріали справи не містять доказів надання ліквідатором до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів. В матеріалах справи відсутні належні докази виконання ліквідатором боржника вищевказаних вимог закону та відсутні докази проведення контролюючим органом відповідних позапланових перевірок боржника.
До того ж, до заяви про порушення справи про банкрутство в порушення частини 10 статті 111 Цивільного кодексу України не було додано доказів складання та подання органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період.
Зазначене свідчить про недотримання ліквідаційною комісією (ліквідатором) приписів частин 7 та 10 статті 111 Цивільного кодексу України щодо добровільної ліквідації боржника, що позбавило органи державної податкової служби, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права заявити свої претензії боржнику (за їх наявності) саме в досудовій процедурі ліквідації боржника.
Статтею 78 Податкового кодексу України, передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до п.п.78.1.7 документальна позапланова перевірка здійснюється якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
При цьому, проведення податкової перевірки в ліквідаційній процедурі не ототожнюється з діями голови ліквідаційної комісії, необхідними для дотримання ч.ч. 7 та 10 ст. 111 ЦК України.
Судова колегія зазначає, що розглядаючи справу суд першої інстанції, в межах наданих процесуальним законодавством повноважень, мав встановити обставини дотримання боржником передбачених законодавством передумов для звернення із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст. 95 Закону про банкрутство та, у разі виявлення, що такі умови боржником дотримані не буди - припинити провадження у справі, оскільки надання в подальшому до суду додаткових доказів, пов'язаних із здійсненням процедури добровільної ліквідації законодавством не передбачено.
Лише дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій із доданням доказів їх проведення є підставою для звернення ліквідатора із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство за особливою процедурою, що порушується в порядку норм ст. 95 Закону про банкрутство.
Необхідною та обов'язковою передумовою порушення провадження у справі про банкрутство в порядку ст. 95 Закону про банкрутство є надання належних доказів на підтвердження наявності всіх передумов для порушення провадження, згідно із цією статтею, саме на момент звернення боржника із відповідною заявою.
Про це, неодноразово наголошував Верховний Суд у своїх постановах, розглядаючи подібні справи.
Зокрема, такий правовий висновок викладено Верховним Судом у справі № 904/8185/17 (постанова від 03.04.2018р.).
Враховуючи вищевикладене, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови не повністю дослідив усі обставини справи, у зв'язку з чим передчасно та безпідставно порушив провадження у справі про банкрутство, у зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова Господарського суду Донецького області від 07.12.2017р. по справі № 905/2650/17 - скасуванню, а провадження по справі № 905/2650/17 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю АТП-1 - закриттю на підставі ст. 83 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .
Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 278, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, м. Київ на постанову Господарського суду Донецької області від 07.12.2017р. по справі № 905/2650/17 - задовольнити.
Постанову Господарського суду Донецької області від 07.12.2017р. по справі № 905/2650/17 - скасувати.
Провадження у справі № 905/2650/17 закрити.
Дану постанову направити державному реєстратору - Управлінню реєстраційних повноважень та ведення реєстру територіальної громади Краматорської міської ради Донецької області (84313, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Б. Хмельницького, 8) за місцем знаходження боржника для внесення до Єдиного державного реєстру відповідного запису про судове рішення, яким закрито провадження у справі про банкрутство, та для відновлення стану юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "АТП-1", м. Краматорськ, Донецька область (ЄДРПОУ 37098523) в Єдиному державному реєстрі.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду впродовж двадцяти днів з дня складання повного тексту Постанови; у порядку п. 17.5 ч. 1 розділу ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Головуючий суддя: О. І. Склярук
Судді: Н. М. Дучал
Е. В. Сгара
(У судовому засіданні 29.05.2018р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Повний текст постанови складено та підписано 04.06.2018р.).
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2018 |
Оприлюднено | 06.06.2018 |
Номер документу | 74450727 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Склярук О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні