ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
23.05.2018 Справа № 905/365/18
Господарський суд Донецької області у складі судді Сковородіної О.М.,
при секретарі судового засідання Нарожній М.С.,
розглянувши справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (84404, м.Лиман, вул. Привокзальна, 22, код ЄДРПОУ 40150216),
до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» (87500, Донецька область, м. Волноваха, вул. Народна, 1, код ЄДРПОУ 30942459),
про стягнення 913440, 24 грн.,
Представники сторін:
від позивача ОСОБА_2 довіреність № Ц/3-04/29-18 від 23.01.18
від відповідача ОСОБА_3 довіреність № 17 від 26.03.18
В провадженні господарського суду Донецької області знаходиться справа №905/365/18 за позовом Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» до ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» про стягнення 913440,24 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на укладений між ним та відповідачем договір №ДФ/10136 від 30.12.2015р. про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та наданні залізницею послуги. Зазначає, що 12.07.2017 року на станції Волноваха були навантажені вагони №№ 56471139, 61507653, 61488508, 60635851, 61286506, 61122966, 61495354, 61283636, 56263544, 56374986 за накладною №50949262, та вагони №№ 61489134, 61337259, 61123188, 61121109, 60636388, 60636313, 61210407, 56471022, 61507810, 61237236 за накладною №50966217, - вантаж глина фарфорова каолін , які 13.07.2017р. були відправлені призначенням на станцію Щурово Московської залізниці; а також 13.07.2017 року на станції Волноваха були навантажені вагони №№ 60167616, 61239372, 60925856, 61509758, 61488763, 61488987, 61118014, 61509717, 60168119 за накладною №50984590, які 14.07.2017р. були відправлені призначенням на станцію Щурово Московської залізниці. На станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці вище вказані вагони, які належали ТОВ Юнісон Груп , були затримані на підставі наказу ПАТ «Українська залізниця» №89 від 14.07.2017р., у зв'язку з їх арештом, про що залізницею були складені акти загальної форми. У зв'язку з необхідністю переадресування вагонів, маневровими роботами, користуванням вагонами залізниці, зберіганням вантажу у вагонах, направленням телеграми, ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» були нараховані додаткові збори в сумі 913440,24грн (з ПДВ).
Відповідач у відзиві на позов зазначив, що перебування вагонів на станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці сталося за обставин, що не залежали від відповідача, у зв'язку з чим плата за користування, зберігання вантажу нараховуватися не може. Пояснює, що у зв'язку з відсутністю технічної можливості здійснити розвантаження та/або перевантаження вагонів на станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці, відповідач 11.08.2017р. звертався до начальника станції листами, з проханням переадресувати вагони на станцію відправлення Волноваха для подальшого розвантаження та збереження вантажу. Відповідач зазначає, що у зв'язку з арештом, порожні вагони не буди надані позивачем під навантаження, а залишились на під'їзних коліях позивача, та у зв'язку з тим, що позивачем не було надано інформації щодо місця зберігання та станції відстою вантажних вагонів ТОВ Юнісон Груп , на які був накладений арешт, та після отримання вказівок позивача щодо станції відстою вантажних вагонів ТОВ Юнісон Груп , відповідачем були оформлені провідні документи на відправку порожніх вагонів до станції зберігання Маріуполь порт. Наголошує, що за змістом абз.4 п.13 Інструкції про порядок вилучення, обліку, зберігання та передачі речових доказів у кримінальних справах, цінностей та іншого вилучення майна, несе орган, на зберігання якого знаходиться вилучене майно. У випадках, коли майно передається на зберігання в інші установи, підприємства, організації як таке, що потребує спеціальних умов зберігання, такі витрати покриваються за рахунок держави.
Представник позивача у судове засідання 23.05.2018р. з'явився, наполягав на задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача у судове засідання 23.05.2018р. з'явився, заперечував проти задоволення позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив.
30.12.2015р. між Публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» (вантажовласник) укладено договір про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги №ДФ/10136.
Предметом цього договору є надання залізницею вантажовласнику послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів, та проведенням розрахунків за ці послуги (п. 1.1 договору).
Залізниця зобов'язана: приймати до перевезення та видавати вантажі вантажовласника, подавати під навантаження/вивантаження вагони (контейнери) згідно із затвердженими планами і заявками вантажовласника та надавати йому додаткові послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатку до цього договору (п. 2.2 договору); здійснювати розрахунки безготівкові та готівкою з вантажовласником за перевезення вантажів і надані додаткові послуги згідно з діючими тарифами, вести облік нарахованих і сплачених сум та на вимогу надавати вантажовласнику відповідні розрахункові документи через станцію Волноваха (п. 2.3 договору).
Відповідно до п.2.4 договору вантажовласник здійснює попередню оплату за перевезення вантажів та додаткові послуги шляхом перерахування коштів у сумах, відповідних до обсягу перевезення та вагонообігу на під'їзній колії на рахунок з спеціальним режимом використання філії … Одержані кошти залізниця зараховує на особовий рахунок вантажовласника. У разі наявності заборгованості, пені, першочергово погашається заборгованість і пеня.
Розрахунки за цим договором від імені виконавця, здійснюються філією Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень ПАТ Українська залізниця (п.3.1 договору).
Відповідно до умов п. 3.2 договору розмір попередньої оплати та періодичність її внесення визначається вантажовласником, виходячи із очікуваного обсягу перевезень та послуг на підставі діючих тарифів.
Плата за перевезення списується виконавцем на підставі перевізних документів та визначається у відповідності до розділу ІІ-IV Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги (далі З-Т) з урахуванням коефіцієнтів, оголошених Укрзалізницею.
Плата за додаткові послуги за регульованими тарифами визначається у відповідності до розділу ІІІ ЗТ з урахуванням коефіцієнтів.
Плата за додаткові послуги, які виконуються Виконавцем за вільними тарифами, перелік яких надається в розділі 2 п.32 табл.5 ЗТ визначається згідно з затвердженими калькуляціями та за домовленістю сторін зазначається в Додатку №1 до цього договору.
Збори за виконання інших додаткових операцій встановлюється, згідно розділу ІІІ п.10 ЗТ.
За цим договором виконавець надає вантажовласнику послуги на станціях Регіональної філії Донецька залізниця ПАТ Українська залізниця за умови наявності коштів на його особовому рахунку. (п.7.1. договору).
Договір укладено строком до 31.12.2017р. (п.7.4 договору, з урахуванням Додаткової угоди №3 від 07.03.2017р.).
Вказаний договір підписано уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками підприємств.
12.07.2017 року на станції Волноваха були навантажені вагони №№ 56471139, 61507653, 61488508, 60635851, 61286506, 61122966, 61495354, 61283636, 56263544, 56374986 за залізничною накладною №50949262, та вагони №№ 61489134, 61337259, 61123188, 61121109, 60636388, 60636313, 61210407, 56471022, 61507810, 61237236 за залізничною накладною №50966217, вантаж глина фарфорова каолін , відправником за яким є: ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» , отримувачем: ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» .
13.07.2017р. вказані вагони були відправлені призначенням на станцію Щурово Московської залізниці.
Також, 13.07.2017 року на станції Волноваха були навантажені вагони №№ 60167616, 61239372, 60925856, 61509758, 61488763, 61488987, 61118014, 61509717, 60168119 за залізничною накладною №50984590, вантаж глина фарфорова каолін , відправником за яким є: ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» , отримувачем: ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» .
14.07.2017р. вказані вагони були відправлені призначенням на станцію Щурово Московської залізниці.
З матеріалів справи вбачається, що вагони, в яких перевозився вантаж ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» є власністю ТОВ Юнісон Груп .
Ухвалою Печерського районного суду м.Києва від 14.07.2017р. у справі №757/40448/17-к, в рамках кримінального провадження №420162000000003536, було задоволено клопотання групи прокурорів Головної військової прокуратури Генеральної прокуратури України про накладання арешту на майно і цінності ТОВ Юнісон Груп , та накладено арешт, зокрема, на вагони: 56471139, 61507653, 61488508, 60635851, 61286506, 61122966, 61495354, 61283636, 56263544, 56374986, 61489134, 61337259, 61123188, 61121109, 60636388, 60636313, 61210407, 56471022, 61507810, 61237236, 60167616, 61239372, 60925856, 61509758, 61488763, 61488987, 61118014, 61509717, 60168119, в яких 13.07.17р. та 14.07.17р. відповідачем був направлений вантаж на станцію Щурово Московської залізниці (а.с. 48-54).
На станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці вказані вагони ТОВ Юнісон Груп були затримані у зв'язку з їх арештом на підставі наказу №89 від 14.07.2017р., про що були складені акти загальної форми №9444 від 16.07.17р., №9443 від 16.07.17р., №2749 від 16.07.17р. (а.с. 20-22).
16.07.2017р. (17-53 год.), 17.07.2017р. (16-12 год.), 17.07.2017р. (16-13 год.) зі станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці були направлені телеграми на ст. відправлення про затримку вище вказаних вагонів (а.с. 23).
Згідно наявної в матеріалах справи Відомості плати за користування №31-08-9031 ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» за користування вагонами №№56471139, 60635851, 61286506, 61122966, 61283636, 61337259, 61123188, 61121109, 60636388, 60636313, 61210407, 56471022, 61237236, 60167616, 60925856, 61118014, 60168119, 61239372, нараховано 200181,60грн. (з 16.07.17р. 20-55 год. по 12.08.17р. 09-00год. = 636 в/г).
Згідно Відомості плати за користування №31-08-9032 ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» за користування вагонами №№ 61488508, 61489134, 61507810, 61509717, 61495354, 61488763, 61509758, 61488987, 61507653 (з 16.07.17р. 12-05 год. по 12.08.17р. 09-00год. = 645 в/г) нараховано 101582,10грн.
Відомості плати за користування підписані представником станції, та вантажовласника з відміткою з сумами зі зборів не згоден (а.с. 26, 27) .
Відповідно до накопичувальної картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов'язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) №31081055 від 31.09.2017р., ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» на підставі акту №5669 від 12.08.2017р. нарахований збір згідно збірника тарифів за зберігання вантажів в розмірі 452481,10грн., за користування вагонами - 301763,70грн., за маневрові роботи - 4041,30грн., за переадресування - 2426,10грн., а також за телеграми - 488грн.
В листі від 25.07.2017р. №01-207 ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» зверталося до керівництва ПАТ «Українська залізниця» Ремігуш Пашкевич, з проханням надати офіційне роз'яснення щодо подальших дій з вантажем, який затриманий на станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці, у зв'язку з арештом 27 вагонів на підставі наказу Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» №89 від 14.07.2017р. (а.с. 55).
В листі від 04.08.2017р. №01-423 ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» зверталося до начальника станції Волноваха регіональної філії «Донецька залізниця» ПАТ «Українська залізниця» з проханням посприяти у вирішенні питання перевантаження 27 вагонів, що були затримані за рішенням Печерського районного суду від 14.07.2017р. у справі №757/40448/17 (а.с. 56).
В подальшому, в листі №01-127 від 16.08.2017р., адресованому Головному військовому прокурору, Генеральному прокурору, в.о. голови правління ПАТ «Українська залізниця» , ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» просив розглянути можливість не нараховувати штрафні санкції, враховуючи відсутність його фактичної вини в ситуації, що склалася у зв'язку з затримкою вагонів ТОВ Юнісон Груп (а.с. 58-59).
Також, відповідач звертався до регіональної філії «Донецька залізниця» ПАТ «Українська залізниця» з претензією №01-129 від 17.08.2017р., №01-129 від 17.08.2017р., в яких просив визнати Акти загальної форми №5669 від 12.08.2017р., та №1092 від 16.08.2017р. незаконними, та нараховані відповідно до них платежі такими, що не підлягають сплаті; відшкодувати ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» збитки у розмірі 695568,32грн., та штраф у розмірі 59327,05грн. (а.с. 61-62, 72-73).
Натомість, Регіональна філія «Донецька залізниця» ПАТ «Українська залізниця» звернулася до ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» з претензією від 15.09.2017р. про стягнення 913440,24грн. додаткових зборів, нарахованих внаслідок затримання вагонів, які належали ТОВ Юнісон Груп , у зв'язку з їх арештом, та виниклою, в зв'язку з цим, необхідністю переадресування вагонів, маневровими роботами, користуванням вагонами залізниці, зберіганням вантажу у вагонах, направленням телеграм (а.с. 78-79).
Аналізуючи наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представників сторін, оцінюючи їх у сукупності, судом береться до уваги наступне.
За приписами ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями ч.2 ст.908 та ст.920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.
Згідно ст. 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
Положеннями 46 Статуту залізниць України передбачено, що одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Статтею 125 Статуту залізниць України визначено, що після прибуття вантажу на станцію призначення всю відповідальність перед залізницею щодо цього перевезення несе одержувач, а згідно ст.62 Статуту остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення.
Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України вантаж - матеріальні цінності, які перевозяться залізничним транспортом у спеціально призначеному для цього вантажному рухомому складі.
Статтею 119 Статуту залізниць України визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.
Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства.
За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
Відповідно до п. 1 Правил складання актів при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти (додаток 1) та акти загальної форми (додаток 6 до Правил користування вагонами та контейнерами).
Згідно з п.8 Правил користування вагонами і контейнерами у разі затримки вагонів на станції призначення з причин, які залежать від вантажовласника, залізниця складає акт загальної форми (ГУ-23), який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п. 13 Правил користування вагонами і контейнерами).
Збір за зберігання вантажу розраховується згідно з п.8 Правил зберігання вантажів, яким передбачено, що збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).
Згідно п.6 та п.8 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Відповідно до п.3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23.
Згідно п. 12 вказаних Правил, загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
На станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці вагони ТОВ Юнісон Груп були затримані, про що були складені акти загальної форми №9444 від 16.07.17р., №9443 від 16.07.17р., №2749 від 16.07.17р., та на підставі акту №5669 від 12.08.2017р. відповідачу був нарахований додатковий збір.
Слід зазначити, що підписані відповідачем відомостей плати за користування вагонами містять відмітку відповідача про незгоду з нарахованими сумами додаткових зборів.
Як встановлено судом, ухвалою Печерського районного суду м.Києва від 14.07.2017р. у справі №757/40448/17-к (кримінальне провадження №420162000000003536) було накладено арешт на вагони, що буди направлені відповідачем призначенням на станцію Щурово Московської залізниці.
За змістом ст.98 Кримінального процесуального кодексу України, речовими доказами є матеріальні об'єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об'єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом. Документи є речовими доказами, якщо вони містять ознаки, зазначені в частині першій цієї статті.
Відповідно до п. 2 Інструкції про порядок вилучення, обліку, зберігання та передачі речових доказів у кримінальних справах, цінностей та іншого майна органами дізнання, досудового слідства і суду, затвердженої спільним наказом Генеральної прокуратури України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України, Службою безпеки України, Верховного Суду України та державної судової адміністрації України за № 51/401/649/471/23/125 від 27.08.10р. (далі - Інструкція) у ході дізнання, досудового слідства і судового розгляду у кримінальних справах слідчий, працівник органу дізнання, прокурор на підставі відповідного процесуального рішення, у тому числі постанови або ухвали суду, зобов'язані вилучати, з-поміж іншого, речові докази.
Згідно з п. 12 Інструкції під час зберігання і передачі речових доказів, цінностей, документів та іншого майна вживаються заходи для забезпечення належного зберігання у вилучених об'єктів ознак і якостей, які визначають їх значення як речових доказів у кримінальних справах і які є на них, а також зберігання самих речових доказів, ознак і якостей з метою можливості їх подальшого цільового використання (якщо вони не можуть бути передані на зберігання потерпілим, їх родичам або іншим особам, а також організаціям).
Пунктом 13 Інструкції визначено, що витрати, пов'язані із зберіганням речових доказів, цінностей та іншого майна, несе орган, на зберіганні якого знаходиться вилучене майно. У випадках, коли майно передається на зберігання в інші установи, підприємства, організації як таке, що потребує спеціальних умов зберігання, такі витрати покриваються за рахунок держави.
Згідно ч.4 ст.13 Інструкції про порядок вилучення, обліку, зберігання та передачі речових доказів у кримінальних справах, цінностей та іншого майна органами дізнання, досудового слідства і суду, затвердженої спільним наказом Генеральної прокуратури України, МВС України, ДПА України, Служба безпеки України, Верховного Суду України, ДСА України від 27.08.2010 №51/401/649/471/23/125 витрати, пов'язані із зберіганням речових доказів, цінностей та іншого вилученого майна, несе орган, на зберіганні якого знаходиться вилучене майно. У випадках, коли майно передається на зберігання в інші установи, підприємства, організації як таке, що потребує спеціальних умов зберігання, такі витрати покриваються за рахунок держави.
Спірні вагони, які є власністю ТОВ Юнісон Груп затримані позивачем на станції Куп'янськ-сортувальний Південної залізниці, як речовий доказ у кримінальному провадженні, порядок витрат за зберігання яких визначено п. 13 Інструкції.
З наведеного вбачається, що випадок, з яким чинним законодавством передбачено стягнення з вантажовласника, плати за користування вагонами та за зберігання вантажу не настав, а затримка вагонів (стосовно спірних відносин між сторонами) не залежала від відповідача.
Крім того, зі змісту договору перевезення вбачається, що вагони були надані під завантаження позивачем (п.2.2 Договору від 30.12.2015р.), тобто, саме на нього, як особу, що виконує зобов'язання за договором, покладаються ризики, пов'язані з наданням послуг з перевезенням майна третіх осіб.
При цьому, суд зауважує, що в даному випадку, не може йтися про відшкодування збитків за рахунок відповідача, з подальшим стягненням їх в регресному порядку з винної особи, оскільки, регресне є виключним, та застосовується тільки у встановленому законом порядку (як-то, регресний позов страховика до заподіювача шкоди, що передбачено ст.38 Закону України Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів ; у випадках передбачених ст.ст. 124, 198, 554, 569, 619, 1166-1211-1 Цивільного кодексу України).
З огляду на вищевикладене, враховуючи приписи Статуту залізниць, ч.4 ст.13 Інструкції про порядок вилучення, обліку, зберігання та передачі речових доказів у кримінальних справах, цінностей та іншого майна органами дізнання, досудового слідства і суду, господарський суд приходить до висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача додаткових зборів, що зумовлює відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідач в заяві №1/23 від 23.05.2018р. просив суд стягнути з позивача витрати на професійну правничу допомогу адвоката в сумі 121156,00грн., з яких: 10000,00грн. - компенсація транспортних витрат та витрат на відрядження; 17700,00грн. - адвокатський гонорар за супроводження справи; 93456,00грн. - попередня оплата адвокатської винагороди за супроводження справи.
Відповідно до ч.1, п.1 ч.3 ст.123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
В силу ч.1 ст.126 Господарського процесуального кодексу України, витрати, пов'язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
Відповідно до ст.30 Закону України Про адвокатуру і адвокатську діяльність гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Тому, для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (ч.3 ст.126 Господарського процесуального кодексу України ).
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Приписами ч.4 ст.126 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значення справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
В підтвердження факту надання правничої допомоги та понесення витрат на професійну правничу допомогу адвоката в сумі 121156,00грн., позивачем суду надано: копію договору про надання правової допомоги від 26.03.2018р. №2503-18; копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю №1551 від 12.11.2003р.; копію ордеру серії ЗР №37408 від 27.03.2018р.; рахунки №1 від 27.03.2018р. на суму 2500,00грн., №1 від 27.03.2018р. на суму 2500,00грн., №2 від 16.04.2018р. на суму 2500,00грн., №3 від 24.04.2018р. на суму 2500,00грн., №4 від 14.05.2018р. на суму 2500,00грн., №5 від 27.03.2018р. на суму 17700,00грн., №6 від 22.05.2018р. на суму 93456,00грн.; акти приймання-передачі наданих послуг від 28.03.2018р., від 18.04.2018р., від 26.04.2018р.; платіжні доручення №2173 від 28.03.2018р. на суму 2500,00грн., №2332 від 17.04.2018р. на суму 2500,00грн., №2371 від 25.04.2018р. на суму 2500,00грн., №2542 від 15.05.2018р. на суму 2500,00грн., №2613 від 22.05.2018р. на суму 17700,00грн., №2614 від 22.05.2018р. на суму 93456,00грн.; копії посадочних документів ПАТ Укрзалізниця на суму 283,89грн. та на суму 421,08грн.; копії фіскальних чеків про оплату палива №105214 від 28.03.2018р. на суму 1338,24грн., та №195393 від 28.03.2018р. на суму 857,01грн.
Суд приймає в якості належних та допустимих доказів надані відповідачем документи в підтвердження надання правничої допомоги та понесення витрат в сумі 20600,22грн. (з яких: 17700,00грн. - адвокатський гонорар за супроводження справи; 2195,25грн. - витрати на паливо; 704,97грн. - витрати на посадочні документи ПАТ Укрзалізниця ).
За змістом ч.2 ст.126 ГПК України, за результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Відповідно до ст.ст. 126, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору та витрати на професійну правничу допомогу покладаються на позивача.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 4, 13, 42, 73, 86, 123, 126, 129, 165, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» (87500, Донецька область, м. Волноваха, вул. Народна, 1, код ЄДРПОУ 30942459), про стягнення 913440,24грн.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» на користь відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 20600,22 грн.
В судовому засіданні 23.05.2018р. проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Повний текст рішення буде складено та підписано 29.05.2018р.
Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Донецького апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).
Позивач: Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» , місцезнаходження: 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5; код ЄДРПОУ 40075815.
Регіональна філія «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , місцезнаходження: 84404, м.Лиман, вул.Привокзальна, 22, код ЄДРПОУ 40150216.
Відповідач: ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Донбаснерудпром» , місцезнаходження: 87500, Донецька область, м.Волноваха, вул. Народна, 1, код ЄДРПОУ 30942459.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі http://dn.arbitr.gov.ua .
Суддя О.М. Сковородіна
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2018 |
Оприлюднено | 11.06.2018 |
Номер документу | 74507221 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
О.М. Сковородіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні