КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 червня 2018 року справа № П/811/536/18
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Петренко О.С., розглянувши в порядку письмового провадження в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1
до відповідача: Державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради ОСОБА_2
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору нас стороні відповідача - ОСОБА_3
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору нас стороні відповідача - Фермерське господарство Міф
про визнання протиправними рішень та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради ОСОБА_2 від 29.01.2018 року №39391234 про відмову в державній реєстрації права власності на земельну ділянку площею 6,72 га, розташовану за адресою: Кіровоградська область, Новоукраїнський район, Семенастівська сільська рада, кадастровий номер - 3524086000:02:000:0948 за ОСОБА_1;
- зобов'язати Державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради ОСОБА_2 здійснити державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 6,72 га, розташовану за адресою: Кіровоградська область, Новоукраїнський район, Семенастівська сільська рада, кадастровий номер - 3524086000:02:000:0948 за ОСОБА_1
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він звернувся до державного реєстратора з заявою про проведення реєстраційних дій, на підставі рішення Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області від 30.11.2017 року. Однак, відповідач, рішенням від 29.01.2018 р.№39391234 відмовив йому у проведені реєстраційних дій, в зв'язку з встановленням наявних суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно. Так, позивач вважає вказане рішення таким, що прийнято з порушенням чинного законодавства, оскільки в ньому не зазначено підстав, згідно з якими відмовлено у реєстрації.
Ухвалами суду від:
- 03 квітня 2018 року: вирішено розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання;
- 03 квітня 2018 року: залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3 та Фермерське господарство Міф : закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 07 травня 2018 року.
В судове засідання 25 травня 2018 року не з'явились позивач, відповідач, та треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача. Зазначені особи належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду. Від представників позивача та відповідача надійшли заяви про розгляд справи за їх відсутності. ( а.с.100-101,103).
Частиною 1 статті 205 КАС України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється (ч. 4 ст. 229 КАС України).
Розглянувши долучені до справи документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 18.09.1998 р. померла ОСОБА_4, яка відповідно до довідки Семенастівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 13.04.2018р. №242 (на день смерті) проживала в ІНФОРМАЦІЯ_1 разом з зятем - ОСОБА_5 та донькою - ОСОБА_6 (а.с.84).
Встановлено, що після смерті ОСОБА_4 відкрилась спадщина на земельну ділянку площею 6,72 га, що знаходиться на території Семенастівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, для ведення товарного с/г виробництва, належного спадкодавцю на підставі державного акту КР№25028, виданого 27.12.1999р. (а.с.85).
Спадкоємцями першої черги майна ОСОБА_4 виступили її діти - ОСОБА_1 (позивач), ОСОБА_6 (мати третьої особи - ОСОБА_3І.), ОСОБА_7, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10.
Так, 28.04.2000 року Новоукраїнською районною державною нотаріальною конторою на ім'я ОСОБА_3 видано свідоцтво про право на спадщину за законом №660488 (а.с.85).
На підставі вказаного свідоцтва про право на спадщину, 11.05.2000 р. ОСОБА_3 видано Державний акт на право приватної власності на землю, серії КР№25311 (а.с.86).
03.02.2014 р. реєстраційною службою Новоукраїнського районного управління юстиції Кіровоградської області ОСОБА_3 видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно, яке складається із земельної ділянки площею 6,7201, кадастровий номер - 3524086000:02:000:0948, яка розташована на території Семенастівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (а.с.87-88).
Рішенням Новоукраїнського районного суду Кіровоградської області від 30.11.2017 по справі № 2396/1577/17 (провадження - 2/396/732/17), встановлено факт, що померла ОСОБА_11, яка відповідно до свідоцтва про смерть серії І-ОЛ №067505, виданого Семенастівською сільською радою померла 18.09.1998року є матір'ю ОСОБА_1; встановлено факт прийняття спадщини ОСОБА_1 після смерті його матері ОСОБА_4, яка померла 18.09.1998 р. шляхом фактичного вступу у володіння спадковим майном; визнано за ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку площею 6,72 га, розташовану на території Семенастівської сільської ради, передану ОСОБА_12 на підставі рішення сесії Семенастівської сільської ради народних депутатів від 05.11.1999р. №44 для ведення товарного с/г виробництва, відповідно до Державного акту на право приватної власності на землю, серії КР 25028 від 27.12.1999р. в порядку спадкування за законом, після смерті ОСОБА_4, яка померла 18.09.1998р. (а.с.10-11).
23.01.2018 р. позивач звернувся до державного реєстратора прав на нерухоме майно виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень для проведення державної права власності, форма власності: приватна, на земельну ділянку, що розташована в Кіровоградській області, Новоукраїнський район, Семенастівська сільська рада, кадастровий номер земельної ділянки - 3524086000:02:000:0948.
Державним реєстратором прав на нерухоме майно виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради ОСОБА_2, розглянувши подані документи, рішенням №39391234 від 29.01.2018 року відмовлено у державній реєстрації прав та їх обтяжень, мотивуючи це встановленням наявних суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, а саме - на земельну ділянку з кадастровим номером 3524086000:02:000:0948, розташовану в Кіровоградській області, Новоукраїнський район, Семенастівська сільська рада (а.с.9).
Отже позивач звернувся до суду із позовом про скасування рішення державного реєстратора через те, що в останньому не зазначено підстав, згідно яких його прийнято.
Правові засади та процедури державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також процедура ведення Державного реєстру прав регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження" (далі - Закон), Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі - Порядок № 1127), та Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1141 (далі - Порядок № 1141), якими, зокрема, визначено таке.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру прав.
Внесення відомостей до Державного реєстру прав здійснюється виключно на підставах та в порядку, визначених Законом.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до частини третьої статті 10 Закону, державний реєстратор прав на нерухоме майно встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації, виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав).
Згідно з частиною першою статті 18 Закону, державна реєстрація прав передбачає, зокрема, прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав.
Державний реєстратор, крім іншого, відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав та присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав.
Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації;
6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;
7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником;
8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.
Документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 24 Закону встановлено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, а саме, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Порядком № 1127 визначено процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Відповідно до Порядку № 1127, для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені Порядком.
За результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Під час проведення державної реєстрації прав державний реєстратор використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав.
Судом встановлено, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за №НВ-0001191652018 від 23.01.2018р., державним реєстратором виявлено, що власником земельної ділянки площею 6,7201, кадастровий номер - 3524086000:02:000:0948, що знаходиться на території Семенастівської сільської ради Новоукраїнської району Кіровоградської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва зазначено - ОСОБА_3. Підставою для виникнення права власності у ОСОБА_3 є свідоцтва про право на спадщину за законом від 28.04.2000 року №660488 (а.с.21-25).
За наведених обставин, враховуючи наявність зареєстрованого права власності за іншою особою, державним реєстратором відмовлено позивачу в проведенні державної реєстрації.
З урахуванням вищевикладеного, беручи до уваги дотримання державним реєстратором вимог законодавства під час реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна, суд дійшов висновку, що немає підстав для скасування оскаржуваного рішення та зобов'язання відповідача вчинити відповідні дії, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 - відмовити у повному обсязі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено та підписано 04.06.2018 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду ОСОБА_13
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2018 |
Оприлюднено | 08.06.2018 |
Номер документу | 74510182 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.С. Петренко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні