ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" червня 2018 р.Справа № 922/805/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Бринцева О.В.
при секретарі судового засідання Гула Д.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7) до Приватного акціонерного товариства "Харківоблбудтранс" (61036, м. Харків, вул. Ковтуна, 1) про зобов'язання забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою за участю представників:
позивача - ОСОБА_1, довіреність від 27.12.2017 №08-11/3929/2-17;
відповідача - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
30.03.2018 Харківська міська рада звернулася до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до ПрАТ "Харківоблбудтранс" в якій просить суд: зобов'язати відповідача протягом 6-ти місяців з дня набрання рішенням суду законної сили забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,8181 га по вул. Єнакієвській, 10 у місті Харкові та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Позовні вимоги вмотивовано ухиленням відповідача від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, що унеможливлює внесення змін до договору на право тимчасового користування землею від 10.06.1997 №1127, укладеного між позивачем та відповідачем, шляхом укладення додаткової угоди, в частині розрахунку орендної платні, розмір якої визначається за розрахунком Департаментом земельних відносин за витягом з технічної документації Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
В якості правових підстав позову посилається на норми статей 12, 79-1, 93 ЗК України, статті 11, 15, 16, 509, 526 ЦК України, статті 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статті 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель".
Позивач позов підтримує. Присутній у судовому засіданні 07.06.2018 представник позивача просить суд задовольнити позов з підстав, наведених у позовній заяві.
Відповідач у судове засідання по суті 07.06.2018 уповноваженого представника не направив, про причини неявки суд не повідомив, відзиву на позов не надав, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами. Про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив наступне.
На підставі рішень виконавчого комітету Харківської міської ради від 12.07.1995 №520, від 23.04.1997 №332 між виконавчим комітетом Харківської міської ради народних депутатів та ВАТ Харківоблбудтранс (правонаступником якого є ПрАТ Харківоблбудтранс ) було укладено Договір на право тимчасового користування землею від 10.06.1997 №1127 (надалі - Договір), відповідно до предмету якого Виконавчий комітет Харківської міської ради народних депутатів надає, а ВАТ Харківоблбудтранс приймає в тимчасове користування земельну ділянку за адресою м. Харків, вул. Єнакієвська, 10, загальною площею 3,8181 га згідно з планом землекористування, що додається. Земельна ділянка надається у тимчасове користування строком до 01.12.2020 для експлуатації та обслуговування адміністративних, виробничих та допоміжних будівель і споруд (пункти 1.1., 1.2. Договору).
Договір зареєстровано виконкомом Харківської міської ради народних депутатів м. Харкова в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 10.06.1997 за №1127.
Пунктом 2.1. Договору передбачена плата за землю у вигляді земельного податку. Кадастровий номер земельної ділянки не визначений.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, і відповідно до пункту 1.1 цього рішення затверджено базову вартість 1 кв. м земель міста Харкова у сумі 291,18грн. Пунктом 2 цього рішення визначено, що вказане рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Пунктами 2 та 3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014. Зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 4 вищевказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:
- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктом 5 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
На виконання вказаних вимог Департаментом земельних відносин на адресу відповідача був направлений лист-попередження від 08.10.2013 №1742/0/225-13, в якому повідомлено про необхідність в строк до 01.12.2013 року - забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); в строк не пізніше 31.12.2013 року - подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01.01.2014 року - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01.02.2014 року - привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно листа Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 19.02.2018 №19-20-0.23,08-459/116-18 (т. I, а.с. 29) відомості про Державну реєстрацію вищевказаної земельної ділянки відповідачем по вул. Єнакієвській, 10 відсутні.
В зв'язку з тим, що відповідач не виконав вимоги щодо здійснення дій стосовно забезпечення виготовлення технічної документації із землеустрою, а також реєстрації земельної ділянки у встановлений строк, Харківська міська рада звернулась до господарського суду з відповідним позовом.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно з статтями 7, 140 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Органи місцевого самоврядування в межах, встановлених законом, володіють повною свободою дій для здійснення власних ініціатив з будь-якого питання, яке не виключено з їх компетенції та не віднесено до компетенції іншого органу влади.
Відповідно до пункту 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частини 1, 3, 4 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно статті 10 Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки є об'єктами Державного земельного кадастру.
Положеннями статті 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що нормативна грошова оцінка відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Згідно з статті 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні.
Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до статті 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:
- витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру;
- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;
- викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.
Також, положеннями статті 22 Закону України "Про землеустрій" визначено, що однією із підстав здійснення землеустрою (виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі) є договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до статті 67 Закону України "Про землеустрій" фінансування робіт із землеустрою здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів юридичних осіб, громадян та інших джерел, не заборонених законом. На землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель. Роботи із землеустрою можуть фінансуватися відповідно до укладених договорів за рахунок коштів громадян, юридичних осіб та інших джерел, не заборонених законом.
Отже, враховуючи наведені положення законодавства, у відповідача на підставі пункту 4 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 виник обов'язок забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,8181 га, розташованої за адресою: м. Харків, вул. Єнакієвська, 10, переданої позивачем відповідачу в користування на підставі договору на право тимчасового користування від 10.06.1997 №1127, а також вчинити дії у визначеному законодавством порядку щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
В матеріалах справи відсутні, а відповідачем, в порушення статей 13, 74 ГПК України (судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін; кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень) не надано доказів виконання вказаних вище обов'язків.
Ухилення відповідача від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі унеможливлює отримання Департаментом земельних відносин у Відділі у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконати розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку та вчинити дії щодо складання та підписання додаткової угоди до існуючого договору в частині зміни розміру орендної плати земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Враховуючи наведене, а також те, що рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 є діючим та підлягає виконанню, відповідач зобов'язаний забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та зареєструвати земельну ділянку в Державному земельному кадастрі, а отже зазначені вимоги позивача є обґрунтованими, доведеними матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню .
Водночас, вимога позивача про зобов'язання відповідача саме в шестимісячний строк з дня набрання рішенням суду законної сили забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до підпункту "г" пункту 2 статті 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою зобов'язані виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором; максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору.
Тобто, стаття Закону України "Про землеустрій", на яку посилається позивач при визначенні строку на вчинення дій, відраховує термін на їх (дій) вчинення саме з моменту укладення договору, укладеного між замовником та розробником документації із землеустрою.
Жодного посилання при визначенні вказаного строку зазначена стаття на рішення суду (як альтернативна підстава) не містить. Більш того, зазначений строк є саме встановленим для розробника документації, відповідач же в даному випадку є її (документації) замовником.
За таких обставин позовні вимоги Харківської міської ради підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується статтею 129 ГПК України, покладаючи витрати зі сплати судового збору в розмірі 3.524,00грн. на відповідача, оскільки спір виник внаслідок неправильних дій останнього.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 4, 20, 73, 74, 76-79, 86, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Зобов'язати Приватне акціонерне товариство "Харківоблбудтранс" (61036, м. Харків, вул. Ковтуна, буд. 1, код ЄДРПОУ 01268392) забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,8181 га по вул. Єнакієвській, 10 у місті Харкові та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
3. Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Харківоблбудтранс" (61036, м. Харків, вул. Ковтуна, буд. 1, код ЄДРПОУ 01268392) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, буд. 7, код ЄДРПОУ 04059243) витрати зі сплати судового збору в розмірі 3.524,00грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
4. В решті позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Харківського апеляційного господарського суду через Господарський суду Харківської області протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне рішення складено 07.06.2018 р.
Суддя ОСОБА_2
/справа №922/805/18
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2018 |
Оприлюднено | 12.06.2018 |
Номер документу | 74541429 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Бринцев О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні