ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" червня 2018 р. справа № 809/857/18
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Тимощука О.Л.,
за участю:
секретаря судового засідання Савченко Н.В.,
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовною заявою Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області,
до приватного підприємства "Станіслав"
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) з підстав порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, -
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (надалі, також - позивач, УДСНС в Івано-Франківській області) 17.05.2018 звернулося в суд з позовною заявою до приватного підприємства "Станіслав" (надалі, також - відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) з підстав порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Позовні вимоги мотивовані тим, що при проведенні перевірки відповідача щодо додержання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки виявлено порушення вимог законодавства, за наслідками яких, на переконання позивача, створюється реальна загроза життю та здоров'ю людей в дитячому закладі санаторного типу Перлина Карпат приватного підприємства Станіслав . З метою усунення порушень та забезпечення безпеки життю та здоров'ю людей, позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель, споруд, приміщень дитячого закладу санаторного типу Перлина Карпат приватного підприємства Станіслав , шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт, пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18.05.2018 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження із проведенням судового засідання, яке призначено на 07.06.2018.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги, викладені в позовній заяві (а.с.6-10) підтримали, при цьому зазначивши, що відповідачем, на момент судового розгляду, усунуті усі порушення, що слугували підставою звернення до суду. Пояснили суду, що не наділені окремими процесуальними повноваженнями щодо відмови від позову в даній адміністративній справі.
Представник відповідача проти позову заперечив, з підстав наведених у відзиві на позовну заяву (а.с.34-35), вказавши, що усі порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки усунуті, що підтверджується відповідними документами та актом перевірки, складеним позивачем.
Заслухавши пояснення представників позивача, представника відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши і оцінивши докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено, що посадовими особами Долинського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, на підставі наказу "Про проведення планових перевірок у ІІ кварталі 2018 року" №107 від 27.03.2018 (а.с.19, 20-22), посвідчення на проведення перевірки №3057 від 10.04.2018 (а.с.12), в період з 10 по 16 квітня 2018 року проведено планову перевірку додержання вимог законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки відповідача.
За результатами проведеної перевірки в акті перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за №13 встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні (а.с.13-16), серед яких, зокрема:
1. Не проведено перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів шляхом пуску води з реєстрацією в спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (п. 2.2. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. № 1417 (далі - Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417));
2. Автоматична пожежна сигналізація перебуває в несправному стані (п. 1.1 розділу V Наказу МВС від 30.12.2014р. №1417);
3. Не укладено договір на технічне обслуговування автоматичної і пожежної сигналізацій (п. 1.4 розділу V Наказу МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
4. Не виведено на пульт централізованого спостереження наявну автоматичну пожежну сигналізацію (п. 1.2 розділу V Наказу МВС від 30.12.2014р. № 1417; п. 5.8 ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );
5. З'єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо) (п. 1.6 розділу IV Наказу МВС від 30.12.2014 р. №1417);
6. Пожежний щит не укомплектовано необхідним протипожежним інвентарем (вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2x2 м. - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.,) (п. 3.11. розділу V Наказу МВС від 30.12.2014р. №1417);
7. Не проведено випробовування системи зовнішнього протипожежного водопроводу на тиск та витрату води з оформленням відповідного акта (підпункт 5 п. 2.1 розділу V Наказу МВС від 30.12.2014р. №1417).
Як слідує з матеріалів позовної заяви, наявність саме вказаних порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки стали підставою для звернення позивача з даним позовом, оскільки:
- несправність на об'єкті зовнішнього та внутрішнього протипожежного водопостачання не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум'я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників;
- несправність систем протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;
- порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії, що може призвести до загибелі людей;
- не укомплектованість пожежних щитів не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум'я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників.
Вказаний вище акт планової перевірки №13 вручений уповноваженій посадовій особі відповідача, що підтверджується підписом в самому акті перевірки (а.с.16).
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із такого.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі по тексту - Закон №5403-VІ) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.
Згідно із статтею 1 Закону №5403-VІ державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі по тексту - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №5403-VІ, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону №5403-VІ).
Частиною 7 статті 7 Закону №5403-VІ визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
За змістом статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань такої безпеки.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в областях.
До складу центрального органу виконавчої влади і його територіальних органів, які здійснюють вказаний нагляд, серед іншого, входять органи державного нагляду у сфері техногенного та пожежного нагляду.
У відповідності до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної безпеки і цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки роботи, серед іншого, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також зупинення надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 за №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі по тексту - ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в областях.
Таким чином, УДСНС в Івано-Франківській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у вказаній сфері безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також зупинення надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Санкції за порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань такої безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень у порядку, встановленому законом.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України однією із підстав для звернення в такому випадку до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно з частиною 2 цієї статті Кодексу повне або часткове зупинення об'єктів і надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз викладених правових норм дає підстави суду дійти висновку про те, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення об'єктів і надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Згідно з частиною 2 статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Слід зазначити, що в ході розгляду даної адміністративної справи, відповідачем надано належні та допустимі докази, які підтверджують обставини щодо усунення ним виявлених порушень, зокрема:
1. Проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність пожежних кран-комплексів шляхом пуску води і результат перевірки зареєстровано у Журналі обліку технічного обслуговування ПК (а.с.36-37).
2. Проведено монтаж пожежної сигналізації в приміщенні санаторію Перлина Карпат в с. Витвиця Долинського району Івано-Франківської області, що підтверджується Угодою №37/04.18 від 26.04.2018 з фірмою Монремо та Актом №41\05.18 приймання виконаних будівельних робіт за 02.05.2018 (а.с.38-40). Приведено до справного стану автоматичну пожежну сигналізацію на підставі договору №40/05.18 від 02.05.2018 з фірмою Монремо (а.с.41). На підтвердження надано суду копію Акту №42\05.18 приймання виконаних будівельних робіт за 05.05.2018 року (а.с.42-43).
3. Укладено договір з фірмою Монремо на технічне обслуговування установок пожежної сигналізації, що підтверджується копією договору №50/05.18 від 14.05.2018 року та Технологічним регламентом технічного обслуговування установок пожежної сигналізації (а.с.56-57).
4. Укладено Договір № 63-ПС/05-18 від 01.06.2018 року На пожежне спостереження з ТзОВ Пожежне спостереження - Івано-Франківськ , взято санаторій Перлина Карпат на цілодобове пожежне спостереження за роботою автоматичної пожежної сигналізації, що підтверджується Актом здачі-приймання робіт №63/05-18 (а.с.44,45).
5. Проведено обстеження з'єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів та кабелів у розподільчих коробках способом паяння та за допомогою затискачів, що підтверджується Актом №13 від 18 травня 2018 року (а.с.46).
6. Проведено укомплектування пожежного щита згідно норм належності протипожежним інвентарем пожежного щита, що підтверджується Актом №9 від 03 травня 2018 року (а.с.47).
7. Проведено випробування систем зовнішнього протипожежного водопроводу на тиск та втрату води, Івано-Франківським облспец РБППР ДПТ України проведено випробування на тиск та втрату води, що підтверджується Актом №12 від 16 травня 2018 року Про випробування системи зовнішнього протипожежного водопроводу на тиск та втрату води (а.с.48).
8. ТОВ Пожежне спостереження - Івано-Франківськ здійснено перевірку стану вогнезахисного покриву дерев'яних конструкцій даху, на основі чого складено Акт прийняття виконаних робіт з вогнегасного обробляння від 26 квітня 2018 року. Комісія прийшла до висновку, що роботи з вогнегасного обробляння виконані у відповідності до ППР та регламенту, порушень вимог нормативно-правових актів нормативно-технічної документації не встановлено (а.с.49-51).
9. Укомплектовано вогнегасники новими гнучкими рукавами (шланг ВП - 5), що підтверджується Актом № 10 від 04.05.2018 Про укомплектування вогнегасників та товарним чеком № 0207 від 03.05.2018 (а.с.51,52).
Окрім цього, в судовому засіданні представником відповідача надано акт проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №61 від 06.06.2018, яким здійснено перевірку дитячого закладу санаторного типу Перлина Карпат приватного підприємства Станіслав та порушень не виявлено (а.с.61-67).
Враховуючи вищенаведене, судом встановлено, що відповідачем усунуто усі порушення, що слугувати причиною звернення до суду з метою застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), а тому, беручи до уваги відсутність підстав для застосування таких заходів, в задоволенні позову слід відмовити.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 255, 295, 297, 299, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, адреса: вул. Франка, будинок 6, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76018, код ЄДРПОУ - 38555228;
Відповідач: приватне підприємство "Станіслав" адреса: с.Витвиця, Долинський район, Івано-Франківська область, 77533, код ЄДРПОУ - 31711371.
Суддя /підпис/ ОСОБА_4
Рішення складене в повному обсязі 08 червня 2018 р.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2018 |
Оприлюднено | 10.06.2018 |
Номер документу | 74542613 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні