Рішення
від 31.05.2018 по справі 825/1670/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 травня 2018 року Чернігів Справа № 825/1670/18

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

судді Баргаміної Н.М.,

при секретарі Вершняк Л.Л.,

за участю представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т до Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування в повному обсязі рішень комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 18.01.2018 № 563643/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 2; від 18.01.2018 № 563640/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 3; від 18.01.2018 № 563642/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 4; зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкові накладні від 15.12.2017 № 2, від 15.12.2017 № 3, від 15.12.2017 № 4.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, були прийняті рішення від 18.01.2018 № 563643/41715063, від 18.01.2018 № 563640/41715063, від 18.01.2018 № 563642/41715063 про відмову у реєстрації податкових накладних, які є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки відповідачу були надані передбачені чинним законодавством документи, які свідчать про реальність здійснення господарських операцій між ТОВ ВТП Бравалюр-Т та ППА Єдність і ТОВ Сідіай Агротрейдінг , а самі рішення не містять чітких підстав для відмови у реєстрації податкових накладних.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначив, що для реєстрації податкових накладних № 2, № 3, № 4 від 15.12.2017 позивачем до повідомлень від 11.01.2018 № 2, від 12.01.2018 № 4, від 12.01.2018 № 5 було надано пояснення копії договорів та платіжних доручень. Разом з тим вказує, що позивачем не надані специфікації, договори позички, суборенди, акти виконаних робіт, видаткові накладні до договору, рахунки-фактури, а тому 18.01.2018 рішеннями комісії Державної фіскальної служби України № № 563643/41715063, № 563640/41715063, № 563642/41715063 було відмовлено у реєстрації податкових накладних від 15.12.2017 № 2, № 3, № 4 у зв'язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, а тому вважає позов безпідставним та необґрунтованим.

Вислухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

01.12.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т (виконавець) та Приватним підприємством Агрофірма Єдність (замовник) укладено договір № 01/12/01, за умовами якого виконавець зобов'язується провести роботи по ремонту вузлів та агрегатів трактора К-701 та двигуна автомобіля DAF з використанням власних матеріалів та запасних частин згідно специфікацій, що є невід'ємними частинами договору, а замовник зобов'язується прийняти ці роботи та оплатити їх в повному обсязі (а.с. 24-27).

На виконання умов даного договору позивачем було оформлено рахунок-фактуру № 1 від 01.12.2017 на суму з ПДВ 1100240,00 грн., а ППА Єдність здійснено передоплату в розмірі 200000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 1399 від 15.12.2017 (а.с. 28, 29).

Також, 15.12.2017 позивачем виписано податкову накладну № 2 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість, 200000,00 грн., у тому числі сума податку на додану вартість складає 33333,33 грн., усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20) 166666,67 грн., яку було подано до Державної фіскальної служби України для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (а.с.30).

28.12.2017 позивачем було отримано квитанцію, згідно якої документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 33.12.21-10.00. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с. 31).

12.01.2018 ТОВ ВТП Бравалюр-Т було надіслано повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, № 5, в якому надані пояснення, що підприємство отримало аванс від покупця. Це є новостворене підприємство, обсяг постачання товару/послуги, які зазначені у податковій накладній, яка подана на реєстрацію, більша ніж величина обсягу придбання такого товару/послуги (а.с. 32, 33).

До вказаного повідомлення позивачем було додано документи, що стосуються проведеної господарської операції, а саме: платіжне доручення № 1399 від 15.12.2017, договір №01/12/01 від 01.12.2017 (а.с. 135-148).

Разом з тим, комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 18.01.2018 прийнято рішення № 563643/41715063 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 15.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв'язку із наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 34).

Також, між ТОВ ВТП Бравалюр-Т та ТОВ Сідіай Агротрейдінг було досягнуто домовленість про продаж запчастин та проведення позивачем ремонту двигуна, на підставі якої позивачем було оформлено рахунок-фактуру № 3 від 14.12.2017 на суму з ПДВ 73398,18 грн. та рахунок-фактуру № 4 від 14.12.2017 на суму з ПДВ 37236,00 грн. (а.с. 35, 45), які були сплачені, що підтверджується платіжними дорученнями № 712 від 15.12.2017 та № 713 від 15.12.2017 (а.с. 36, 46).

Одночасно, 15.12.2017 позивачем були виписані податкова накладна № 3 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість, 73398,18 грн., у тому числі сума податку на додану вартість складає 12233,03 грн., усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20) 61165,15 грн., та податкова накладна № 4 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість, 37236,00 грн., у тому числі сума податку на додану вартість складає 6206,00 грн., усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20) 31030,00 грн., які було подано до Державної фіскальної служби України для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (а.с.37, 47).

В подальшому, 28.12.2017 позивачем було отримано квитанції, згідно яких податкові накладні від 15.12.2017 № 3 та № 4 було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2710, 3214, 4008, 6812, 8409, 8412, 8421, 8482 (щодо податкової накладної № 3) та 33.17.19 (щодо податкової накладної № 4). Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с. 38-40, 48-49).

11.01.2018 ТОВ ВТП Бравалюр-Т було надіслано повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, № 2, в якому надані пояснення щодо реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 № 3, що підприємство отримало аванс від покупця. Це є новостворене підприємство, обсяг постачання товару/послуги, які зазначені у податковій накладній, яка подана на реєстрацію, більша ніж величина обсягу придбання такого товару/послуги (а.с. 41, 42).

До вказаного повідомлення позивачем було додано платіжне доручення № 712 від 15.12.2017 та рахунок-фактуру № 3 від 14.12.2017 (а.с. 155-158).

Також, 12.01.2018 ТОВ ВТП Бравалюр-Т було надіслано повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, № 4, до якого додано платіжне доручення № 713 від 15.12.2017 та рахунок-фактуру № 4 від 14.12.2017 та надано пояснення щодо реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 № 4, що підприємство отримало аванс від покупця. Це є новостворене підприємство, обсяг постачання товару/послуги, які зазначені у податковій накладній, яка подана на реєстрацію, більша ніж величина обсягу придбання такого товару/послуги (а.с. 50, 51, 150-153).

Однак, комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 18.01.2018 прийняті рішення № 563640/41715063 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 15.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних та рішення № 563642/41715063 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 15.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв'язку із наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 44, 52).

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Згідно з підпунктами а , б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі - в редакції, чинній на час подання позивачем податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) об'єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 Податкового кодексу України).

У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Аналогічні норми містяться і у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно якого реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як вбачається зі змісту квитанцій від 28.12.2017, контролюючим органом було сформовано висновки про відповідність податкових накладних від 15.12.2017 № 2, № 3, № 4 критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567.

Водночас, у вищевказаних квитанціях фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (а.с. 31, 38, 48).

Фактично, фіскальним органом, в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, не вказано у зазначених квитанціях конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом МФУ від 13.06.2017 № 567.

Крім того, формулювання фіскальним органом у даних квитанціях вимоги надання та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (тобто Наказу МФУ від 13.06.2017 № 567), також, на думку суду, є нечітким та незрозумілим, зокрема, для платника податків.

Так, наказ МФУ від 13.06.2017 № 567, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621 (далі - Наказ № 567), містить у собі пункт 4 наступного змісту: Державній фіскальній службі України: до 25.06.2017 здійснити аналіз ефективності застосування Критеріїв оцінки та у п'ятиденний строк надати пропозиції Міністерству фінансів України стосовно їх удосконалення; щокварталу до п'ятого числа першого місяця наступного кварталу надавати пропозиції Міністерству фінансів України для удосконалення Критеріїв оцінки .

Натомість, Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом № 567 містять пункт 4 наступного змісту: Інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами. ДФС постійно розміщує на офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв'язку, якими може подаватися інформація за встановленою формою .

Разом з тим, Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом № 567, взагалі не містить пункту 4.

У свою чергу, у відповідності до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту (підпункт 201.16.3 пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України).

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем були подані повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено:

від 12.01.2018 № 5, в якому надано пояснення щодо реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 № 2, та до якого з метою підтвердження реальності здійснення господарських операцій з Приватним підприємством Агрофірма Єдність та реєстрації податкової накладної, було додано платіжне доручення № 1399 від 15.12.2017, договір № 01/12/01 від 01.12.2017 (а.с. 134-148);

від 11.01.2018 № 2, в якому надані пояснення щодо реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 № 3, та до якого з метою підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ Сідіай Агротрейдінг та реєстрації податкової накладної додано платіжне доручення № 712 від 15.12.2017 та рахунок-фактуру № 3 від 14.12.2017 (а.с. 154-158);

від 12.01.2018 № 4, в якому надано пояснення щодо реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 № 4 та до якого з метою підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ Сідіай Агротрейдінг та реєстрації податкової накладної додано платіжне доручення № 713 від 15.12.2017 та рахунок-фактуру № 4 від 14.12.2017 (а.с. 149-153).

Також, позивачем було надано суду документи, що підтверджують придбання ТОВ ВТП Бравалюр-Т запчастин та матеріалів на виконання договірних відносин з Приватним підприємством Агрофірма Єдність , а саме: видаткову накладну № РН-0104/01 від 04.01.2018, накладну № 86 від 05.01.2018, видаткову накладну № 321 від 09.01.2018, накладну № 9 від 09.01.2018, видаткову накладну № ЧП-0000003 від 10.01.2018, видаткову накладну № 125 від 10.01.2018, видаткову накладну № РН-0000031 від 11.01.2018, видаткову накладну № РН-0000003 від 11.01.2018, видаткову накладну № Б-000001 від 11.01.2018, накладну № 10 від 11.01.2018, видаткову накладну № РН-0000027 від 12.01.2018, видаткову накладну № Е-4618 від 12.01.2018, видаткову накладну № 2656 від 12.01.2018, видаткову накладну № 2667 від 12.01.2018, видаткову накладну № РН-0000004 від 15.01.2018, витратну накладну № 2 від 16.01.2018, накладну №11 від 16.01.2018, видаткову накладну № 2149 від 16.01.2018, видаткову накладну № РН-000000220 від 17.01.2018, видаткову накладну № 4625 від 17.01.2018, видаткову накладну № 357 від 18.01.2018, видаткову накладну № 358 від 18.01.2018, видаткову накладну № РН\0118-01 від 18.01.2018, видаткову накладну № РН-0000005 від 18.01.2018, накладку № 60 від 24.01.2018, видаткову накладну № ЧП-0000003 від 25.01.2018, накладну № 62 від 25.01.2018, накладну № 65 від 26.01.2018, накладну № 67 від 29.01.2018, видаткову накладну № РН-000000505 від 30.01.2018, акт № 87 від 16.01.2018, акт № 68 від 31.01.2018 (а.с. 98-127), та з ТОВ Сідіай Агротрейдінг : видаткову накладну № Б-000160 від 20.12.2017, видаткову накладну № РН-000000096 від 10.01.2018, накладну № 2 від 05.02.2018, накладну № 16 від 06.02.2018 (а.с. 71-74).

Суд не приймає до уваги посилання представника відповідача, що вказані документи не були додані до повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, а тому не можуть братися судом до уваги, оскільки ці документи були складені після здійснення передоплати послуг замовниками, а частина з них також після надсилання позивачем вищевказаних повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено.

Щодо документів, складених до дати надсилання позивачем повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, то вони також не можуть бути залишені судом поза увагою, оскільки підтверджують придбання запчастин та матеріалів з метою виконання позивачем договірних відносин та, як наслідок, реальність господарських операцій.

Також суд, враховуючи ризики ведення господарської діяльності, приймає до уваги той факт, що придбання запчастин та матеріалів, які можуть бути використані тільки для ремонту конкретних вузлів та агрегатів, раціонально здійснювати тільки після передоплати замовлених послуг, а тому підстава зупинення реєстрації податкової накладної як: виявлення невідповідності обсягів постачання обсягам придбання по товарах саме в момент реєстрації податкової накладної, виписаної на підставі проведеної передоплати за послуги та запчастини, які будуть надані/поставлені в майбутньому, але до моменту повного виконання умов договору чи складення акту-приймання виконаних робіт, сприймається судом як необґрунтована.

Посилання представника відповідача на строк дії договору № 01/12/01, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т та Приватним підприємством Агрофірма Єдність , до 31.12.2017, а отже і необхідність наявності документів на підтвердження реальності господарських операцій до моменту подачі податкових накладних на реєстрацію, суд не приймає до уваги, оскільки згідно пункту 8 вказаного договору, він набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2017, а у випадку порушення умов договору - до моменту повного виконання сторонами своїх зобов'язань за даним договором.

Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідачем було прийнято та зареєстровано податкову накладну № 1 від 07.12.2017 на 600000,00 грн. та податкову накладну № 7 від 22.12.2017 на 1051629,24 грн. по тому ж самому укладеному з Приватним підприємством Агрофірма Єдність договору від 01.12.2017 № 01/12/01 без будь-яких зауважень, тобто фактично визнано реальність господарської операції за вказаним договором на вказані суми (а.с. 92, 93, 96, 97).

Одночасно суд вважає за необхідне зазначити, що посилання представника відповідача про те, що реєстрація та опрацювання податкових накладних та повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, здійснюється комп'ютерною системою в автоматичному режимі, яка не може зчитувати інформацію по зареєстрованим накладним і надавати в цілому оцінку господарській операції, не заслуговує на увагу, оскільки можливості програмного забезпечення, що використовується для реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не можуть бути поставлені в провину платнику податків.

Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації (далі - Постанова № 190, в редакції, чинній на час подання позивачем податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) передбачено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з абзацом 2 Постанови № 190 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Незважаючи на надані позивачем пояснення та документи, 18.01.2018 відповідачем прийняті рішення № 563643/41715063, № 563640/41715063 та № 563642/41715063 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, з детального аналізу прийнятих Комісією рішень від 18.01.2018 вбачається, що останні не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Крім того, в рішеннях не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.

Відтак, суд дійшов висновку, що рішення від 18.01.2018 № 563643/41715063, № 563640/41715063 та № 563642/41715063 є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких відмовлено.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування в повному обсязі рішень комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 18.01.2018 № 563643/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 2; від 18.01.2018 № 563640/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 3; від 18.01.2018 № 563642/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 4.

Стосовно позовної вимоги позивача про зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкові накладні від 15.12.2017 № 2, від 15.12.2017 № 3, від 15.12.2017 № 4, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу (в редакції, чинній на час винесення судового рішення) реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 передбачено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналогічно, приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

В даному випадку, зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Комісію обов'язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкові накладні від 15.12.2017 № 2, від 15.12.2017 № 3, від 15.12.2017 № 4.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т необхідно задовольнити повністю.

У відповідності до вимог частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 5286,00 грн.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т (вул. Любецька, буд. 191-Г, м. Чернігів, 14026, код ЄДРПОУ 41715063) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 18.01.2018 № 563643/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 2.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 18.01.2018 № 563640/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 3.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 18.01.2018 № 563642/41715063 щодо відмови у реєстрації складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкової накладної від 15.12.2017 № 4.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т податкові накладні від 15.12.2017 № 2, № 3, № 4.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-торгівельне підприємство Бравалюр-Т судовий збір в розмірі 5286,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 08.06.2018.

Суддя Н.М. Баргаміна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2018
Оприлюднено10.06.2018
Номер документу74545032
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1670/18

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 20.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Ухвала від 06.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Ухвала від 06.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Ухвала від 17.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 17.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 27.06.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Рішення від 31.05.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Рішення від 31.05.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні