Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 червня 2018 р. Справа№805/2429/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Стойка В.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Державного підприємства "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" (86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Капустіна, б. 100) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2018 року Державна служба геології та надр України звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Державного підприємства "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" в якому просить: припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4857 від 21.01.2009 наданого Державному підприємству "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду".
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615. Позивач вказав, що Державне підприємство "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" зобов'язане у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Крім того, вказує на те, що однією з особливих умов спеціального дозволу на користування надрами є повна та своєчасна сплата обов'язкових платежів до Бюджету. Листом ДФС від 15.03.2015 повідомлено Держгеонадра про наявність у відповідача податкового боргу, відповідачу встановлено терміни для усунення порушень в частині сплати податкового боргу, але в порушення вимог угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра відповідач не подав щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014, 2015 та 2016 рокита порушив особливі умови спеціального дозволу на користування надрами, в частині сплати обов'язкових платежів до Бюджету.
Просив позовні вимоги задовольнити та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.01.2009 року № 4857.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.04.2018 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 07.05.2018.
07.05.2018 перенесено підготовче засідання на 15.05.2018.
Ухвалою суду від 15.05.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 30.05.2018.
30.05.2018 сторони явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, представник позивача, засобами електронного зв'язку, надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідач відзив на адміністративний позов не надав, думку стосовно заявлених позовних вимог не висловив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся шляхом оприлюднення ухвали про відкриття провадження у справі та судових повісток на офіційному веб-порталі судової влади України (http://adm.dn.court.gov.ua/sud0570/povistky/).
Надіслання поштової кореспонденції на адресу Відповідача не видалось можливим, оскільки останній зареєстрований на тимчасово непідконтрольній органам державної влади території, на якій УДППЗ Укрпошта не здійснює поштові відправлення.
Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно частини 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Приписами частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
З огляду на зазначене, оскільки у судове засідання не прибули представники сторін, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи без участі сторін в порядку письмового провадження.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд встановив наступне.
Державне підприємство "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" код ЄДРПОУ 37536031 є юридичною особою, зареєстроване за юридичною адресою: 86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Капустіна, будинок 10.
Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174 (далі - Положення).
Відповідно до пункту 4 зазначеного Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:
- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);
- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
21.01.2009, на підставі протоколу №15 від 19.12.2008 та наказу №673 від 26.12.2008 видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4857 з метою видобування кам'яного вугілля та супутніх корисних копалин, на родовище Поле шахти Постніківська , пласти: h6-1, h6, h4-8, h3, h3-1, h2-1 місцезнаходження об'єкту: Донецька область, м. Шахтарськ, дозвіл виданий до 09.06.2019.
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами (надалі - Угода) від 21.01.2009, укладена між Державною службою геології та надр України та державним підприємством "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" (далі - надрокористувач).
Відповідно до пункту 2 статті 10 Інформування сторін, щорічна звітність вказаної Угоди, надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 державне науково - виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) надало інформацію Департаменту державного геологічного контролю щодо відсутності звітності надракористувачів Донецької і Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік, разом із відповідним переліком підприємств, які не звітували щодо руху запасів.
Разом з тим, листом від 15.03.2015 №6070/5/99-99-15-04-01-16 Державна фіскальна служба України проінформувала Державну службу геології та надр України про наявність у відповідача податкового боргу.
Наказом № 72 від 14.04.2015 Держгеонадр України відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв'язку з наявністю підстав щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами,встановлено терміни для усунення порушень, на підставі протоколу № 5-15 від 30.03.2015, про що свідчить витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра.
19.05.2015 Державною службою геології та надр України видано наказ № 122 щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами.
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122), Держгеонадра України, на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, зупинили дію дозволу від 14.05.2015 №6-15, виданого Відповідачу, у зв'язку з порушенням надрокористувачем пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень.
Перелік надрокористувачів Луганської та Донецької областей, яким наказом Державної служби геології та надр України від 19.05.2015 № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр 09.06.2015.
Докази усунення Державним підприємством "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" допущених ним порушень у визначений Державною службою геології та надр України строк, суду не надані.
Крім того, 10.09.2015 Державною службою геології та надр України видано наказ № 280 щодо внесення змін до наказів Держгеонадр від 11.03.2013 №119 та від 19.05.2015 №122, яким внесено часткові зміни підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.
В подальшому, листом від 26.04.2016 №02/302-1493 ДНВП Геоінформ України надано перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей інформації щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2015 рік до ДНВП Геоінформ України не надходила.
Разом з тим, ДФС України листом від 15.07.2016 надала до Держгеонадр інформацію про наявність податкового боргу у Державного підприємства "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду".
Держгеонадра наказом №257 від 16.08.2016 надала відповідачу термін, 10 календарних днів, для усунення порушень законодавства відповідно до протоколу №1-16 від 01.08.2016.
Наказом №377 від 25.10.2016 Держгеонадра надала відповідачу термін до 01.12.2016 для усунення порушень законодавства відповідно до протоколу №4/2016 від 13.10.2016.
В подальшому, Держгеонадра наказом №1 від 10.01.2017надала відповідачу термін дна усунення порушень до 01.03.2017.
Листом від 20.07.2017 ДНВП Геоінформ України повідомлено, що ДП "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" не подав статистичну звітність за 2016 рік встановленою формою.
15.12.2017 в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомлено, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку.
Оскільки ніяких листів чи інформації про усунення порушень від державного підприємства Дирекція з реструктуризації шахтного фонду до Державної служби геології та надр України не надходило, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Положеннями статті 13 цього Кодексу встановлено, що , користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Положеннями статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов'язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена Спеціальним дозволом від 21.01.2009 № 4857 є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Державне підприємство "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" цього обов'язку не виконало.
Частиною 2 статті 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пункті 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що Державне підприємство "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.
Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення Відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв'язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні Урядовий кур'єр оприлюднене відповідне оголошення.
Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 03.05.2018 року у справі №812/1074/17.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Суд вважає, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування. Оскільки відповідачем не надавалась звітність, передбачена Угодою, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, у даній справі судовий збір, сплачений позивачем, з відповідача не стягується.
Керуючись ст.ст. 2, 242, 243, 244, 245, 246, 293, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Державного підприємства "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" (86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Капустіна, 100) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4857 від 21.01.2009, наданого Державному підприємству "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" (місцезнаходження: 86200, Донецька обл., м. Шахтарськ, вул. Капустіна, 100; код ЄДРПОУ 36061246) .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі, коли справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Рішення складено та підписано 07 червня 2018 року.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Стойка В.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2018 |
Оприлюднено | 12.06.2018 |
Номер документу | 74571319 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Стойка В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні