Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 червня 2018 р. Справа№805/2459/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Стойка В.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Товариства з обмеженою відповідальністю Антрацитдон (83045, Донецька обл., м. Донецьк, вул. 9-А Олександрівка, б. 38) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2018 року Державна служба геології та надр України звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Антрацитдон в якому просить: припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4046 від 04.10.2006 наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Антрацитдон .
Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 та відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин, але в порушення вимог угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти, відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 та 2015 роки.
Просив позовні вимоги задовольнити та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4046 від 04.10.2006.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.04. 2018 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 07.05.2018.
7 травня 2018 року перенесено підготовче засідання на 15.05.2018..
Ухвалою суду від 15.05.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 30.05.2018.
30.05.2018 сторони явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, представник позивача, засобами електронного зв'язку, надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідач відзив на адміністративний позов не надав, думку стосовно заявлених позовних вимог не висловив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся шляхом оприлюднення ухвали про відкриття провадження у справі та судових повісток на офіційному веб-порталі судової влади України (http://adm.dn.court.gov.ua/sud0570/povistky/), що передбачено частиною 1 статті 130 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно частини 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Приписами частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
З огляду на зазначене, оскільки у судове засідання не прибули представники сторін, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи без участі сторін в порядку письмового провадження.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд встановив наступне.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391/2011 (далі-Положення).
Згідно пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам дозволу на користування ділянкою надр, процедура надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).
Товариство з обмеженою відповідальністю АнтрацитДон код ЄДРПОУ 33256950 є юридичною особою, зареєстроване за юридичною адресою: 83045, Донецька обл., м. Донецьк, вул. 9-А Олександрівка, будинок 38.
Так, Товариству з обмеженою відповідальністю АнтрацитДон на підставі Наказу від 07.02.2013 №47 надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4046 від 04.10.2006 (переоформлено)з метою продовження видобування кам'яного вугілля та супутніх корисних копалин, на ділянки шахти АнтрацитДон (колишня шахта Кам'янка-Шахтарська , пласт f1, місцезнаходження об'єкту: Донецька область, м. Шахтарськ, дозвіл виданий на 20 років.Невід'ємною частиною Дозволу є Угода про умови користування надрами від 29.03.2013(далі по тексту Угода).
Відповідно до Угоди, надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком № 615 тощо.
Згідно листів Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України від 07.04.2015 № 02/302-0972, від 26.04.2016 № 02/302-1493 та від 20.07.2017 року № 03/303-2918, відповідач не надав до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014, 2015, 2016 роки.
19.05.2015 позивачем було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 04.10.2006 № 4046, наданого відповідачута встановлено 30 календарних днів для усунення порушень.
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122), Держгеонадра України, на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, зупинили дію дозволу від 04.10.2006 № 4046, виданого Відповідачу, у зв'язку з порушенням надрокористувачем пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень.
Перелік надрокористувачів Луганської та Донецької областей, яким наказом Державної служби геології та надр України від 19.05.2015 № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр 09.06.2015.
16.08.2016 Державна служба геології та надр України, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, повторно встановила відповідачу термін для усунення порушень законодавства про надра на користування надрами та встановила строк для усунення порушень законодавства про надра 10 календарних днів, про що прийнятий наказ від 16.08.2016 № 257.
Разом з тим, листом від 15.07.2016 №12166/5/99-99-12-03-04-15 Державна фіскальна служба України проінформувала Державну службу геології та надр України про наявність у відповідача податкового боргу.
Наказом №377 від 25.10.2016 Держгеонадравстановила відповідачу термін до 01.12.2016 для усунення порушень законодавства відповідно до протоколу №4/2016 від 13.10.2016.
У подальшому, Держгеонадра наказом №1 від 15.12.2016 Про внесення змін до наказу Держгеонадр від 25.10.2016 №378 вирішенов графі 10, слова встановити термін усунення порушень до 01.12.2016 замінити словами встановила термін усунення порушень до 01.05.2017 .
Листом від 26.04.2017 №6896/5/99-99-12-03-04-16 Державна фіскальна служба України проінформувала Державну службу геології та надр України про наявність у відповідача податкового боргу та просила розглянути питання зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданих надрокористувачам. І повідомити про результати розгляду.
Держгеонадра наказом від 17.05.2017 №231внесли зміни до наказу від01.12.2016, а саме вирішенов графі 10 слова встановити термін усунення порушень до 01.12.2016 замінити словами встановила термін усунення порушень до 01.09.2017 .
Докази усунення Товариством з обмеженою відповідальністю Антрацитдон допущених ним порушень у визначений Державною службою геології та надр України строк, суду не надані.
15.12.2017 в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомлено, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку.
Оскільки ніяких листів чи інформації про усунення порушень від Товариства з обмеженою відповідальністю Антрацитдон до Державної служби геології та надр України не надходило, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Положеннями статті 13 цього Кодексу встановлено, що , користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Положеннями статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов'язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена Спеціальним дозволом №4046 від 04.10.2006 є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Товариство з обмеженою відповідальністю АнтрацитДон цього обов'язку не виконало.
Частиною 2 статті 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пункті 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що Державне підприємство "Дирекція з реструктуризації шахтного фонду" не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.
Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення Відповідачем порушень вимог користування надрами, а також у зв'язку із відсутністю будь-яких відомостей від нього, в офіційному виданні Урядовий кур'єр оприлюднене відповідне оголошення.
Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 03.05.2018 у справі №812/1074/17.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу..
Згідно з частиною 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Суд вважає, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування. Оскільки відповідачем не надавалась звітність, передбачена Угодою, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, у даній справі судовий збір, сплачений позивачем, з відповідача не стягується.
Керуючись ст.ст. 2, 242, 243, 244, 245, 246, 293, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Товариства з обмеженою відповідальністю Антрацитдон (83045, Донецька обл., м. Донецьк, вул. 9-А Олександрівка, б. 38) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4046 від 04.10.2006 наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Антрацитдон (місцезнаходження: 83045, Донецька обл., м. Донецьк, вул. 9-А Олександрівка, б. 38; код ЄДРПОУ 33256950).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі, коли справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Рішення складено та підписано 07 червня 2018 року.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Стойка В.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2018 |
Оприлюднено | 12.06.2018 |
Номер документу | 74571329 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Стойка В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні