РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
29 травня 2018 р. Справа № 802/2108/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дончика Віталія Володимировича,
за участю:
секретаря судового засідання: Перевертака В.В.,
представника позивача Стародуб А.О.,
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Дошкільного навчального закладу "Сонечко", Устянської сільської ради Бершадського району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю)
в с т а н о в и в :
17 листопада 2017 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області звернулось в суд з адміністративним позовом до Дошкільного навчального закладу Сонечко с. Лугова, Устянської сільської ради Бершадського району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Позов мотивований тим, що за результатами перевірки виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Зазначене, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі ДНЗ Сонечко с. Лугова шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що і стало підставою для звернення позивача до суду.
22.12.2017 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 24.01.2018 р. без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) .
Ухвалою суду від 24.01.2018 року, за результатом розгляду відзиву на позовну заяву та клопотання відповідача, адміністративну справу призначено до розгляду у судове засідання з повідомленням сторін.
Ухвалою суду від 28.02.2018 року провадження у справі зупинено до 29.05.2018 року.
В судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила задовольнити позов в повному обсязі.
Представники відповідачів в судове засідання не з'явились, з невідомих суду причин, про дату час і місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності (п.3. Положення №1052).
Разом з тим, згідно із пунктом 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №507 від 21.09.2017 р. (далі - Положення), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (скорочена назва -ГУ ДСНС України у Вінницькій області) (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
В силу вимог підпункту 27 пункту 4 вказаного Положення, до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області віднесено здійснення безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання.
В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України ( далі - КЦЗ України), центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Так, частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).
В свою чергу, відповідно до частини другої статті 70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).
Крім того, частиною другою статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 Закону № 877-V).
Судом встановлено, що 03 листопада 2017 року у відповідності до Розпорядження КМУ від 20.09.2017 року №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки" та вимог ст. 6 Закону № 877-V, позивачем здійснено позапланову перевірку ДНЗ "Сонечко" с. Лугова. За результатами перевірки складено Акт від 03.11.2017 року № 14, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередніх перевірок, а також виявлені нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
1. Будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (Розділ 5 гл. 1 п. 1.2. Правил пожежної безпеки в Україні (НАПБ А.01.001- 2015), затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - НАПБ А.01.001-2015), розділ 6 п. 6 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 №974, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 №1229/29359 (далі - ППБСОУ), [п. 1 Акт №14].
2. Не проведено вогнезахисну обробку дерев'яних елементів конструкцій горища (Розділ III гл. 2 п. 2.5, п. 2.6 НАПБ А.01.001-2015 [п. 2 Акт №14].
3. Будівлю не обладнано зовнішньою установкою від прямого попадання блискавки та вторинних її проявів (Розділ 4 гл. 1, п. 1.21 НАПБ А.01.001-2015, розділ 5 п. 10 ППБСОУ) [п. 3 Акт №14].
4. Будівля ДНЗ Сонечко с. Лугова не забезпечена первинними засобами пожежегасіння (вогнегасниками) в достатній кількості (Розділ 5 гл. 3, п. 3.6 НАПБ А.01.001-2015, розділ 5 п. 10 ППБСОУ) [п. 4 Акт №14].
5.Не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (Розділ 5 гл. 3, п. 3.17, НАПБ А.01.001-2015, [ п. 5 Акт №14].
6. Виходи на горище не обладнано протипожежними люками (Розділ З гл. 2 п. 2.3 НАПБ А.01.001-2015) [п. 6 Акт №14].
7. Пожежний щит недоукомплектовано протипожежним інвентарем, відповідно до норм, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (розділ 5 гл. З п. 3.11 НАПБ А.01.001-2015, розділ 6 п. 8 та п. 10 ППБСОУ) [п. 7 Акт №14].
8. ДНЗ Сонечко с. Лугова не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ) (Розділ 6 п. 1, ППБСОУ) [п. 13 Акт №14].
9. Персонал не забезпечено засобами радіаційного та хімічного захисту (ст.. 20 Кодексу ЦЗУ, п. 4 Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 15.08.2007 року № 557, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 року №1006/14273, Постанова КМУ 19.08.2002 року №1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю ) [п. 14 Акт №14].
10. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано за допомогою скрутки (Розділ 4 гл. 1 п. 1.6. НАПБ А.01.001-2015) [п. 20 Акт №14].
11. В приміщенні харчоблоку з'єднувальну (розподільчу) коробку не закрито кришкою з негорючого матеріалу (Розділ 4 гл. 1 п.1.7 НАПБ А.01.001-2015) [п. 21 Акт №14].
12. В будівлі закладу має місце експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією (Розділ 4 гл. 1 п. 1.18 НАПБ А.01.001-2015) [п. 22 Акт №14].
13. В будівлі закладу має місце застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ (Розділ 4 гл. 1 п.1.18 НАПБ А.01.001-2015) [п. 23 Акт №14].
14. В спортзалі електролампи розжарювання підмішано безпосередньо на струмопровідні проводи (Розділ 4 гл.1 п. 1.18 НАПБ А.01.001-2015) [п. 24 Акт №14].
15. Електроосвітлювальні пристрої експлуатуються зі знятими захисними ковпаками (Розділ 4 гл. 1 п. 1.18 НАПБ А.01.001-2015) [п. 25 Акт №14].
Відповідач у своєму відзиві вказує, що майже всі порушення зазначені в акті перевірки усунуті.
Суд критично ставиться до пояснень відповідача щодо практичного усунення виявлених порушень та відсутність підстав для застосування заходів реагування.
Під час розгляду справи, судом зупинено провадження у справі з метою надання часу для примирення шляхом надання можливості відповідачу усунути виявлені порушення.
Разом з тим, судом також встановлено, що 16.02.2018 року ГУ ДСНС у Вінницькій області, на підставі наказу №36 від 12.02.2018 року, проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання - ДНЗ Сонечко с. Лугова, вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, результати якої оформлені Актом перевірки №15 від 16.02.2018 року.
За результатами перевірки встановлено, що будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (Розділ 5 гл. 1 п. 1.2. Правил пожежної безпеки в Україні (НАПБ А.01.001- 2015) та не проведено вогнезахисну обробку дерев'яних елементів конструкцій горища відповідно до законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Порушення не усунуті, становлять загрозу життю та здоров'ю людей, в зв'язку з чим суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову, шляхом зупинення експлуатації будівлі Дошкільного навчального закладу Сонечко с. Лугова шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Згідно частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність у суб'єкта владних повноважень, витрат пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати до Дошкільного навчального закладу "Сонечко" (вул. Шкільна, 1, с. Лугова, Бершадський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 26228092) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Дошкільного навчального закладу "Сонечко", шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей, до повного усунення порушень законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ 38635397).
Відповідач: Дошкільний навчальний заклад "Сонечко" с. Лугова (вул. Шкільна, 1 с. Лугова, Бершадський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ26228092)
Повний текст судового рішення виготовлено 12.06.2018 року.
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2018 |
Оприлюднено | 13.06.2018 |
Номер документу | 74604360 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні