Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
30 травня 2018 р. № 820/2103/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Білової О.В.,
за участю секретаря судового засідання - Ділбаряна А.О.,
за участю представників: позивача - ОСОБА_1, відповідача - Лантушенко Г.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) до Київської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Чернишевська, буд. 41, м. Харків, 61002, код 39893720) про скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_3 звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Київської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, в якому просить суд, з урахуванням уточнень, визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області від 05.05.2015 № 1327-15, №1328-15.
Позивачем надавалася заява про заміну відповідача правонаступником, яку представник позивача в судовому засіданні не підтримав та просив не розглядати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що 14.05.2015 отримала податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області від 05.05.2015 № 1327-15, №1328-15, якими визначені податкові зобов'язання зі сплати земельного податку, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, оскільки: відповідачем обрано неналежну формулу розрахунку податкового зобов'язання з земельного податку, який ще не діяв на час прийняття спірних податкових повідомлень-рішень, відповідач застосував невірні коефіцієнти функціонального використання земельної ділянки та територіального розташування, а також відповідач перевищив повноваження, здійснивши самостійне обрахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в той час, як мав отримати її від уповноваженого органу.
Представник відповідача надав відзив на позов та доповнення до відзиву на позов, в яких просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що податковий орган діяв в межах повноважень, на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством, та зазначив, що незважаючи на те, що позивач не зареєстрував право власності чи користування земельною ділянкою під належними йому на праві власності нежитловими приміщеннями, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, обов'язок зі сплати земельного податку виник у позивача з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Позивач не погодився з позицією податкового органу на надав заперечення на відзив, в яких зазначив, що спірні податкові повідомлення-рішення від 05.05.2015 № 1327-15, №1328-15 прийняті з порушеннями вимог податкового законодавства, отже є незаконними та підлягають скасуванню.
Представник позивача, ОСОБА_3 - ОСОБА_1, в судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, запереченнях на відзив та наданих пояснень.
Представник відповідача - Київської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області Лантушенко Г.В. - в судовому засідання просила відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позовну заяву.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
ОСОБА_3, станом на 01.01.2015 року, мала у власності в нежитловій будівлі літ. "А-4" по АДРЕСА_2:
- нежитлові приміщення 3-го поверху №65-69, загальною площею - 68,1 кв.м. (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 68583663101);
- нежитлові приміщення 4-го поверху №49-62, VI, загальною площею - 291,8 кв.м. (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна -719940963101).
Всього, по нежитловій будівлі літ. "А-4" - 359.9 кв.м.
А також в нежитловій будівлі літ. "Б-4" по АДРЕСА_2:
нежитлові приміщення: 1-го поверху №1-7 площею - 144,2 кв.м; 2-го поверху №1-9, площею 212,0 кв.м.; 3-го поверху - №3, площею-15.7 кв.м.; 4- го поверху №3 площею - 15,7 кв.м.; технічного поверху №1-4 площею 104.70 кв.м. (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 656479963101).
Всього по нежитловій будівлі літ. "Б-4" - 492,3 кв.м.
У вересні 2015 року, позивач, ОСОБА_3, внесла до статутного фонду ТОВ "ВО.ДА." (код ЄРДПОУ 40019546):
- нежитлові приміщення 4-го поверху №49-62, VI, загальною площею - 291.8 кв.м. в нежитловій будівлі літ. "А-4" по АДРЕСА_2; (а.с.79, 81)
- нежитлові приміщення: 1-го поверху №1-7 площею - 144,2 кв.м; 2-го поверху №1-9, площею 212,0 кв.м.; 3-го поверху - №3, площею-15.7 кв.м.; 4- го поверху №3 площею - 15,7 кв.м.; технічного поверху №1-4 площею 104.70 кв.м., загальною площею - 492,3 кв.м. в нежитловій будівлі літ. "Б-4" по АДРЕСА_2 (а.с.78,80)
Вище вказані приміщення були зареєстровані на праві власності за ТОВ "ВО.ДА." (код ЄРДПОУ 40019546) у листопаді 2015 року, що підтверджується статутними документами ТОВ "ВО.ДА." (а.с. 74-76) та Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.09.2015р. (а.с.77)
Отже, внаслідок внесення ОСОБА_3 власного нерухомого майна до статутного фонду юридичної особи - ТОВ "ВО.ДА." ( код ЄРДПОУ 40019546), у ОСОБА_3 на праві власності, з жовтня 2015 року, залишились:
- нежитлові приміщення 3-го поверху №65-69, загальною площею - 68,1 кв.м. в нежитловій будівлі літ. "А-4" по АДРЕСА_2;
- в нежитловій будівлі літ. "Б-4" по АДРЕСА_2 будь яких приміщень, ОСОБА_3 - не має.
Державною податковою інспекцією у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області були складені та надіслані на адресу позивача податкові повідомлення-рішення:
- № 1327-15 від 05.05.2015, яким позивачу визначено суму податкового зобов'язання з земельного податку з фізичних осіб у розмірі 6529,12 грн(а.с. 13)
- №1328-15 від 05.05.2015, яким позивачу визначено суму податкового зобов'язання з земельного податку з фізичних осіб у розмірі 3802,87 грн(а.с. 12)
При наданні оцінки правомірності прийняття вказаних рішень суд виходить з наступного.
Правова підстава нарахування відповідачем земельного податку ОСОБА_3, як власнику частини нежитлових будівель, в яких розташовані її нежитлові приміщення, унормовано п. 286.6 ст. 286 ПК України, відповідно до якого, за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.
Пунктом 5 Рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №42/08 Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 (чинне станом на дату виникнення спірних правовідносин, зі змінами та доповненнями) встановлено порядок та формула обчислення площі земельної ділянки, якою фактично користується позивач, ОСОБА_3 пропорційно до площі її нежитлових приміщень в загальній площі будівлі, яка повинна бути розрахована за формулою: S долі земельної ділянки = S приміщень заявника/S загальна приміщень, які розташовані на земельній ділянці * S земельної ділянки.
Для визначення площі земельної ділянки, якою фактично користувався позивач, пропорційно до площі її нежитлових приміщень, в загальній площі будівель літ. А-4 та літ. Б-4 по АДРЕСА_2, відповідач повинен був встановити (визначити) та вказати у Розрахунках податкового зобов'язання: площу всієї будівлі літ. А-4 та літ. Б-4 , та площу приміщень ОСОБА_3 в цих будівлях, а також загальну площу земельних ділянок на яких розташовані нежитлові будівлі літ. А-4 та літ. Б-4 по АДРЕСА_2.
Отже, вирішальним (істотним) для визначення площі земельної ділянки, якою фактично користується позивач, пропорційно до площі її приміщень в нежитлових будівлях літ. А-4 та літ. Б-4 по АДРЕСА_2 - є:
- загальна площа самих нежитлових будівель літ. А-4 та літ. Б-4 , в якій у позивача знаходились нежитлові приміщення;
- загальна площа земельних ділянок на яких розташовані нежитлові будівлі літ. А-4 та літ. Б-4 .
В Розрахунках земельного податку ОСОБА_3 на 2015 рік(а.с.79-80), долучених представником відповідача до доповнень до відзиву, відсутні дані щодо загальної площі земельних ділянок по АДРЕСА_2, на яких розташовані нежитлові будівлі літ. А-4 та літ. Б-4 , як і відсутня інформація щодо загальної площі нежитлових будівель літ. А-4 та літ. Б-4 в яких, позивач на праві власності, мала нежитлові приміщення.
За відсутності таких даних у Розрахунках земельного податку за 2015 рік, такі розрахунки не можуть вважатися обґрунтованими.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 05.05.2015 №1327-15, в сумі 6529,12грн, судом встановлено, що загальна площа нежитлової будівлі літ. А-4 ( А-3 по АДРЕСА_2, станом на 01.01.2015 року, складала - 2563.1 кв.м.
Відповідно до Договору оренди землі від 09.12.1999, укладеного між Харківською міською радою та Приватним підприємством Фірмою Антей (зареєстровано 21.12.1999 №231/99), щодо оренди земельної ділянки, по АДРЕСА_2, наданої для експлуатації офісної будівлі, - загальна площа земельної ділянки, на якій розташована нежитлова будівля літ. А-4(А-3), складає - 0,0687га. (687м2) (в.т.ч під забудовою - 0.0291га.).(а.с.133-135)
А відтак, площа частки земельної ділянки по АДРЕСА_2, якою фактично користувалась ОСОБА_3, пропорційно до частки її приміщень в нежитловій будівлі літ. А-4 , повинна була складати:
- щодо нежитлових приміщень загальною площею - 399.7 кв.м. в будівлі літ. А-4 ( А-3 ) по АДРЕСА_2 (враховуючи дані зазначені відповідачем) - частка земельної ділянки - 107,13 кв.м. (399,7/2563,1х687 = 107,13);
Отже, відповідач повинен був здійснити розрахунок земельного податку ОСОБА_3 щодо площі частки земельної ділянки, якою фактично користувалась позивач, пропорційно площі її нежитлових приміщень в загальній площі нежитлової будівлі літ А-4 (А-3) - 107.13 кв.м.(0.0107га.) замість - 237.0 кв.м.(0.0237 га.), як то помилково розраховано відповідачем у розрахунку до податкового повідомлення-рішення від 05.05.2015р. №1327-15.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 05.05.2015р. №1328-15, в сумі 3802,87 грн, суд зазначає, що загальна площа нежитлової будівлі літ. Б-4 по АДРЕСА_2, станом на 01.01.2015 року, складала- 1170.3 кв.м.
Відповідно до Договору оренди землі від 06.11.2006 (зареєстрований за №340667100199), укладеного між Харківською міською радою та Приватним підприємством Фірмою Антей , загальна площа земельної ділянки по АДРЕСА_2, на якій розташована нежитлова будівля літ. Б-4 , складає - 0,0288га. (288,0 м2).(а.с.137-139)
А відтак, площа частки земельної ділянки по АДРЕСА_2, якою фактично користувалась ОСОБА_3, пропорційно до частки її приміщень в нежитловій будівлі літ. Б-4 , повинна була складати:
- щодо нежитлових приміщень загальною площею - 492,3 кв.м. в будівлі літ. Б-4 по АДРЕСА_2 (враховуючи дані, зазначені відповідачем) - частка земельної ділянки - 121,15 кв.м. (492,3/1170,3x288 = 121,15);
Отже, відповідач повинен був здійснити розрахунок земельного податку ОСОБА_3 щодо площі частки земельної ділянки якою фактично користувалась позивач, пропорційно до площі її нежитлових приміщень в загальній площі нежитлової будівлі літ Б-4 - 121,15 (0,0121га.) замість -138.0 кв.м.(0.0138 га), як то помилково розраховано відповідачем у розрахунку до податкового повідомлення-рішення від 05.05.2015 №1328-15.
За відсутності у Розрахунках податкових зобов'язань, долучених до відзиву, всіх складових, необхідних для визначення площі земельних ділянок, якими фактично користується позивач по АДРЕСА_2, щодо яких відповідачем здійснено розрахунок податкових зобов'язань ОСОБА_3 зі сплати земельного податку на 2015рік - оскаржувані податкові повідомлення-рішення №1327-15 від 05.05.2015, № 1328-15 від 05.05.2015 стосовно часток земельних ділянок по АДРЕСА_2, на якій розташовані нежитлові будівлі літ. А-4 та Б-4 - є необґрунтованими.
Щодо формули розрахунку та коефіцієнтів, застосованими відповідачем при розрахунку земельного податку, суд зазначає наступне.
Розрахунки податкового зобов'язання, як то зазначено у Розрахунках, долучених до доповнення до відзиву, здійснено відповідачем за формулою, яка наведена у підпункті 5.1 пункту 5 Положення про плату за землю у м. Харкові , з застосуванням коефіцієнтів, визначених Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , Рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13, Про затвердження порядку впровадження нормативно грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 .
Оскаржуваним Податковим повідомленням-рішенням від 05.05.2015 №1327-15(щодо нежитлових приміщень будівлі літ. А-4 по АДРЕСА_2) визначено податкове зобов'язання зі сплати земельного податку на 2015рік, в сумі - 6529,12грн.
Оскаржуваним Податковим повідомленням-рішенням від 05.05.2015 №1328-15 (щодо нежитлових приміщень, в літ. Б-4 по АДРЕСА_2) визначено податкове зобов'язання зі сплати земельного податку на 2015рік, в сумі - 3802,87грн.
Відповідач обґрунтовує формулу самого розрахунку Положенням про плату за землю в м. Харкові.
Так, судом встановлено, що Рішенням 40 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24.06.2015 №1894/15 Про внесення змін до рішення 4 сесії Харківської міської ради 6 окликання від 12.01.2011 №126/11 Про врегулювання питань справляння податків на території міста Харкова відповідно до норм Податкового кодексу України , затверджено Положення про плату за землю у м. Харкові , яке опубліковано в газеті Харьковские Известия №76-77 від 02.07.2015, яке набрало чинності з 01.01.2016.
До 01.01.2016 порядок справляння земельного податку в м. Харкові було врегульовано Рішенням 4 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 12.01.2011 Про врегулювання питань справляння податків на території міста Харкова відповідно до норм Податкового кодексу України , згідно п. 1.3.1 якого, плата за землю у місті Харкові справляється із застосуванням ставок згідно з пунктом 12.3.5 статті 12 розділу І Податкового кодексу України.
Зважаючи на те, що Рішенням 40 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24.06.2015 було прийнято після прийняття податковим органом спірних податкових повідомлень-рішень №1327-15 від 05.05.2015, № 1328-15 від 05.05.2015, то у податкового органу були відсутні підстави для застосування такого Рішення 40 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24.06.2015 №1894/15 під час нарахування позивачеві сум податкового зобов'язання з земельного податку з фізичних осіб.
Також при здійсненні розрахунків земельного податку, відповідачем, застосовані наступні коефіцієнти:
- Км2 - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (додатки 1; 2 Рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13, Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 ), для економіко планувальної зони м. Харкова - 6620 = 3.03;
- Км3_ср - локальний коефіцієнт = 1;
- Кф = 2.5 - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Таблиця 6.1 Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) (Додаток Д, Рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13; Таблиця 1.1 Наказу Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006р №18/15/21/11 Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів .
Земельна ділянка, щодо якої позивачу нараховано земельний податок, знаходиться в Київському районі м. Харкова на території, визначеною межами вул. Артема (Алчевських) - парк Молодіжний - вул. Пушкінська.
Рішенням VII сесії Харківської міської ради V скликання від 22.11.2006 №144/06 визначено статус історико-культурного ареалу м. Харкова, відповідно до додатку №1 якого, територія в межах вул. Пушкінська вул. Петровського. вул. Артема, вул. Весніна, в межах яких і знаходиться земельна ділянка позивача - належить до історико-культурного ареалу м. Харкова.(а.с.142-144)
Відповідно до листа Управління містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації від 25.02.2010 №01-21/181, територія у межах вул. Пушкінська.79-вул. Артема,48а-парк Молодіжний входить до історико-культурного ареалу м. Харкова.(а.с. 145)
Відповідно до листа Управління культури і туризму Харківської обласної державної адміністрації від 23.02.2010р. №05-01/435, Рішенням VII сесії Харківської міської ради V скликання визначено історико-культурний ареал м. Харкова. Вказана у листі територія парк Молодіжний у межах вул. Пушкінська.79-вул. Артема.48а входить до зазначеного ареалу. (а.с. 146)
Одночасно, згідно таблиці 1.1 Наказу, Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006№18/15/21/11 Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , розділ: Категорія земель за функцією використання - Інші землі , Склад категорії земель - Землі історійко-культурного призначення - застосовується коефіцієнт, який характеризує функціональне призначення земельної ділянки КмЗ = 0.5.
Коефіцієнт Кф = 2.5, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), відповідно до таблиці 1.1 Наказу, Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006р №18/15/21/11 Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , розділ: Категорія земель за функцією використання - Землі комерційного використання , КВЕД - К , Склад категорії земель - Землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам - застосовується лише до використання земельної ділянки підприємствами (юридичними особами) для здійснення господарської діяльності (комерційне використання).
А відтак, відповідач при визначенні величини нормативно грошової оцінки земельної ділянки, якою фактично користується позивач - фізична особа ОСОБА_3, неправомірно застосував коефіцієнт Кф=2.5, який застосовується лише до підприємств.
Враховуючи вищенаведене, відповідач необґрунтовано здійснив розрахунок нормативно-грошової оцінки землі, з застосуванням коефіцієнтів, КмЗ = 1 та Кф = 2.5.
Як наслідок, величина земельного податку, визначена відповідачем в оскаржуваних податкових повідомленнях - рішеннях, яка є похідною від нормативно грошової оцінки землі(1%) - є необґрунтованою та безпідставною.
Щодо самостійного розрахунку відповідачем нормативно грошової оцінки земельної ділянки, та взаємодії з Державним земельним кадастром, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 271.1.1. ст. 271 ПК України, базою оподаткування, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 289.1 ст. 289 цього Кодексу встановлено, що для визначення розміру податку використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Згідно п. п. 2, 3 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 , плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014.
Отже, станом на 01.01.2014 у м. Харкові проведена нормативна грошова оцінка землі.
Пунктом 274.1.ст 274 ПК України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від х нормативної грошової оцінки.
Наведеними нормами податкового законодавства встановлено, що земельний податок повинен бути розрахований контролюючим органом в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (Цзд), яка повинна бути визначена (розрахована) територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки та оформлена у вигляді Витягу.
Нормами податкового законодавства, при здійсненні розрахунку величини земельного податку, не передбачено застосування податковим органом будь-яких інших коефіцієнтів та методик, зокрема й тієї, що наведена у відзиві та Розрахунках.
Відповідно до п.286.1.ст. 286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.4. Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України, від 25.11.2016, №489 Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .
Статтею 26 Закону України, Про землеустрій , встановлено, що розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників. які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; Фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками. відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Згідно ч. 1 ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Призначенням державного земельного кадастру, відповідно до ст. 194 ЗК України, є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, національного використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Порядок користування відомостями Державного земельного кадастру регламентований ст. 38 Закону України Про Державний земельний кадастр , згідно якої, відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: - витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру;- довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру,- викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.
Користування відомостями Державного земельного кадастру може також здійснюватися у формі надання доступу до нього в режимі читання.
Доступ до Державного земельного кадастру надається банкам, центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, та особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників та Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів. Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку містить усі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги.
Отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є обов'язковим при вчиненні правочинів щодо земельної ділянки (крім складення заповітів).
Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку видається заявнику в день надходження заяви.
Для здійснення повноважень, визначених законом, органи державної влади та органи місцевого самоврядування користуються відомостями і документами Державного земельного кадастру щодо земель та земельних ділянок, розташованих на відповідній території, на безоплатній основі.
На отримання відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку мають право, зокрема, органи державної влади та органи місцевого самоврядування для реалізації своїх повноважень, визначених законом.
Витяг з Державного земельного кадастру підписується Державним кадастровим реєстратором та посвідчується його печаткою.
Відповідно до п.2-1. Постанова Кабінету Міністрів України, від 23.03.1995, №213 Про Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Згідно п. п. 14 п. 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, нормативна грошова оцінка це значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у пункті 24, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.
Порядку взаємодії органів виконавчої влади щодо обміну інформацією, необхідною для обчислення і справляння плати за землю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України, від 01.08.2006, №1066, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі за тексом - Порядок № 1066), цей Порядок визначає механізм обміну інформацією, необхідною для обчислення і справляння земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (далі -інформаційний обмін), між органами виконавчої влади.
Відповідно до п.п.2, п 2. Порядку № 1066 суб'єктами інформаційного обміну, зокрема є: на регіональному рівні: головні управління ДФС в областях, м. Києві, головні управління Держгеокадастру в області, м. Києві, територіальні органи Держекоінспекції та регіональні відділення Фонду державного майна;
Згідно з п. 3 Порядку № 1066 інформаційний обмін здійснюється у письмовій та електронній формі. Вимоги щодо надання відомостей та здійснення контролю за їх достовірністю визначаються суб'єктами інформаційного обміну на центральному рівні. Суб'єкти інформаційного обміну звіряють відомості не менше одного разу на рік.
Відповідно до п. п. 14.1.42. п. 14.1 Податкового кодексу України дані державного земельного кадастру - сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок. їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону
Розрахунки відповідача не містять відомостей про отримання контролюючим органом, в належний спосіб, інформації з Державного земельного кадастру у формі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок стосовно яких ОСОБА_3, розраховано величину земельного податку на 2015 рік.
Разом з цим, суд звертає увагу на те, що позивачем оскаржувалися податкові повідомлення-рішення з земельного податку з фізичних осіб в судовому порядку за 2016-2017 роки.
Так, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 16.02.2017 у справі №820/6290/16, адміністративний позов ОСОБА_3 до Київської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, про скасування Податкового повідомлення-рішення з визначення земельного податку на 2016 рік - задоволено.
Зазначеною постановою Харківського окружного адміністративного суду від 16.02.2017 у справі №820/6290/16 встановлено, що територія Київського району м. Харкова, в межах вул. Артема, Молодіжний парк, вул. Пушкінська, вул. Петровського (площею 118077 м.кв.) віднесена до економіко-планувальної зони - 6622, для якої, згідно додатку 2, Рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13, коефіцієнт Км встановлено - 2.70, а не 3.03, як то самостійно та безпідставно застосував відповідач при здійсненні розрахунку земельного податку в оскаржуваному рішенні. Кф = 2.5 - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки є необґрунтованим, оскільки земельна ділянка щодо якої позивачу нараховано земельний податок (м. Харків, вул. Пушкінська 79/1), що знаходиться територіально в Київському районі м. Харкова, а саме: вул. Артема (Алчевських) - парк Молодіжний - вул. Пушкінська, що підтверджується Топографічною зйомкою території по АДРЕСА_2, виконано ТОВ Геовін (зареєстровано у Службі містобудівного кадастру від 12.05.2013 №57/13). Таким чином, при розрахунку величини нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, повинен бути застосований коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф. в розмірі - 0.5, що визначено у додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджено наказом Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006р №18/15/21/11, а саме: таблиці 1.1 "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. Коефіцієнт КФ - 2.5, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) відповідно до таблиці 1.1 "Землі комерційного використання", застосовується лише до використання земельної ділянки підприємствами (юридичними особами) для здійснення господарської діяльності (комерційне використання). Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що контролюючим органом безпідставно здійснено розрахунок нормативно-грошової оцінки землі, з застосуванням коефіцієнтів. Км = 3.03 та КФ = 2.5, у зв'язку з чим величина земельного податку, визначена податковим органом в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні, є похідною від нормативно грошової оцінки землі(1%) - є необґрунтованою .
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 14.09.2017 у справі №820/3171/17, адміністративний позов ОСОБА_3 до ГУ ДФС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, задоволено. Податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Харківській області, якими нараховано земельний податок на 2017рік скасовано.
Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2017 у справі №820/3171/17, залишено без змін Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14.09.2017.
Постановою Верховного суду від 17.04.2018, Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 6 грудня 2017 року у справі №820/3171/17 - залишено без змін.
Судовими рішеннями в адміністративній справі №820/3171/17, встановлено, що нежитлова будівля літ. А-4 , в якій позивач, на праві приватної власності, має нежитлові приміщення, загальною площею - 68.1 кв.м., розташована на земельній ділянці, загальною площею 0,0687га (в т. ч. під забудовою -0.0291га) по АДРЕСА_2 яка, відповідно до договору оренди землі від 09.12.1999 (зареєстровано 21.12.1999 №231/99) знаходиться, з 1999 року, в оренді (користуванні) Приватного підприємства Фірми Антей . Зазначені обставини підтверджується договором про оренду земельної ділянки та актом приймання - передачі. В ході судового розгляду відповідачем до матеріалів справи не надано ані Акту визначення меж та площі земельної ділянки, ані розрахунку визначення частки нежитлових приміщень позивачки, в нежитловій будівлі літ. А-4 по АДРЕСА_2, ані площі земельної ділянки, якою позивач користується, пропорційно до її частки в нежитловій будівлі. Застосування контролюючим органом коефіцієнтів: Км2 = 3,03 - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки; Кф = 2.5 - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки є необґрунтованим, оскільки земельна ділянка щодо якої позивачу нараховано земельний податок - АДРЕСА_2, що знаходиться територіально в Київському районі м. Харкова, а саме: вул. Артема (Алчевських) - парк Молодіжний - вул. Пушкінська, що підтверджується Топографічною зйомкою території по АДРЕСА_2, виконано ТОВ Геовін , яка затверджена Службою містобудівного кадастру від 12.05.2013 №57/13. Територія Київського району м. Харкова, в межах вул. Артема, Молодіжний парк, вул. Пушкінська, вул. Петровського (площею 118077 м.кв.) віднесена до економіко-планувальної зони - 6622, для якої, згідно додатку 2, Рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13, коефіцієнт Км встановлено - 2,70, а не 3,03, як то самостійно та безпідставно застосував відповідач при здійсненні розрахунку земельного податку в оскаржуваному рішенні. При розрахунку величини нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, повинен бути застосований коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф, в розмірі - 0.5. Суд дійшов висновку про те, що контролюючим органом безпідставно здійснено розрахунок нормативно-грошової оцінки землі, з застосуванням коефіцієнтів, Км = 3.03 та Кф = 2.5, у зв'язку з чим величина земельного податку, визначена податковим органом в оскаржуваних податкових повідомлення-рішеннях, є похідною від нормативно грошової оцінки землі (1%) - є необґрунтованою .
Відповідно до с.4.ст.78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) до Київської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Чернишевська, буд. 41, м. Харків, 61002, код 39893720) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області від 05.05.2015 № 1327-15, №1328-15.
Стягнути з Київської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Чернишевська, буд. 41, м. Харків, 61002, код 39893720) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку учасниками справи, а також особами, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено 11 червня 2018 року.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2018 |
Оприлюднено | 13.06.2018 |
Номер документу | 74611549 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні