КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 червня 2018 року м. Кропивницький Справа № П/811/2183/17
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
за участю секретаря судового засідання Бондар Я.Г.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1, код ЄДРПОУ 38613719)
представник: ОСОБА_1
відповідач: Петрокорбівська сільська рада (28220, Кіровоградська область, Новгородківський район, с. Петрокорбівка, вул. Молодіжна, код ЄДРПОУ 04367186)
представник: ОСОБА_2
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
В С Т А Н О В И В:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (надалі - УДСНС у Кіровоградській області) звернулося до суду з позовом до Петрокорбівської сільської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Позов мотивовано тим, що у ході проведеної позивачем планової перевірки Петрокорбівської сільської ради, на балансі якої перебуває будівля сільського будинку культури, що розташована за адресою: Кіровоградська область, Новгородківський район, с. Петрокорбівка, вул. Садова, 4, виявлено порушення законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, про що складено акт №88 від 21.11.2017 року. У зв'язку з виникненням такої загрози, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, позивач на підставі цього акту просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Петрокорбівської сільської ради у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівлі сільського будинку культури шляхом заборони її використання (експлуатації) Петрокорбівською сільською радою та опечатуванням (опломбуванням) вхідних дверей до вказаної будівлі.
Представник відповідача у письмових запереченнях позовні вимоги не визнала, стверджуючи, що сільською радою вжито заходів до усунення недоліків, виявлених під час перевірки, зокрема: проведено заміри опору ізоляції електромережі, керівником сільського будинку культури пройдено навчання з питань пожежної безпеки, розроблено та затверджено інструкції про заходи пожежної безпеки і вивішено їх на видимих місцях, приміщення клубу забезпечено відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір". З цих підстав просила суд у позові відмовити.
Ухвалою суду від 21.12.2017 року суд прийняв рішення здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та зупинив проводження у справі до 23.01.2018 року.
Ухвалою суду від 23.01.2018 року суд зупинив провадження у справі до 02.04.2018 року.
До дня судового засідання 17.05.2018 року учасники справи подали заяви про розгляд справи без їхньої участі.
Відповідно до частини 3 статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Розглянувши справу в порядку письмового провадження, дослідивши надані та зібрані докази, суд встановив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Головним інспектором Новгородківського районного сектору УДСНС України у Кіровоградській області на підставі наказу №7 від 20.10.2017 року та посвідчення на проведення перевірки №27 від 13.11.2017 у період 13-23.11.2017 року проведено планову перевірку об'єктів, підпорядкованих Петрокорбівській сільській раді, а саме - Петрокорбівського сільського будинку культури, розташованого по вул. Садова, 4 у с. Петрокорбівка Новгородківського району Кіровоградській області. (а.с. 12 - 14)
За результатами перевірки складено акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №88 від 21.11.2017 року (а.с. 15 - 19)
В акті зафіксовані такі порушення вимог законодавства з техногенної та пожежної безпеки:
1) дерев'яні конструкції на об'єкті повинні піддаватися вогнезахисному обробленню (за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів) (НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
2) приміщення не обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", ДБН В.2.5-56:2014);
3) в будівлі не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
4) не проведено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
5) для кожного приміщення об'єкта не розроблені та не затверджені керівником об'єкта інструкції про заходи пожежної безпеки (НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
6) територія об'єкта, приміщень не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
7) завідувач сільського будинку культури не пройшов навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
8) працівники установи не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин з непростроченим терміном зберігання (постанова Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 року №1200 "Про затвердження порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань", Правила техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджені наказом МНС України від 15.08.2007 року №557, Кодекс цивільного захисту України).
Примірник акту перевірки №88 від 21.11.2017 року вручений голові Петрокорбівської сільської ради та підписаний нею без зауважень. (а.с. 18)
З огляду на наявність порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей та зафіксовані в акті перевірки №88 від 21.11.2017 року, позивач, як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, в порядку п.5 ч.1 ст.183-2 КАС України (у чинній до 15.12.2017 року редакції) звернувся до суду з даним позовом про застосування до відповідача заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), які можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає ОСОБА_2 України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до абзацу 2 статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтею 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Частинами 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно з частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, відповідно до якого Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п.7 цього Положення).
Як свідчать матеріали справи, за результатами здійснення позивачем заходів державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, при експлуатації відповідачем будівлі сільського будинку культури, яка перебуває у комунальній власності з 2001 року, виявлені зокрема порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (надалі - Правила).
Ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Судом установлено, що після проведення перевірки та під час судового розгляду справи відповідач частково усунув виявлені порушення, що підтверджується актом позапланової перевірки №1 від 12.01.2018 року, а також наданими відповідачем доказами. (а.с. 39 - 48, 67 - 71). Однак, відповідач не усунув такі порушення Правил пожежної безпеки в Україні:
- всупереч пункту 2.5 розділу III, пункту 2.3 розділу VІ Правил не проведено вогнезахисне оброблення дерев'яних конструкцій горищного приміщення будівлі сільського будинку культури;
- всупереч пункту 1.2 розділу V Правил, пункту 5.3 таблиці А1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" будівлю сільського будинку культури не обладнано системою протипожежного захисту (системою автоматичної пожежної сигналізації);
- всупереч пункту 1.21 розділу ІV Правил будівлю сільського будинку культури не обладнано пристроєм від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів.
Як вбачається з приписів позивача про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, як вносилися голові Петрокорбівської сільської ради та завідувачу Петрокорбівського сільського будинку культури, відповідачем з 2008 року не вживалися заходи щодо усунення цих порушень. (а.с. 106 - 110)
Між тим, вказані порушення пов'язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі та є обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню, перешкоджанню завчасному виявленню пожежі, повідомленню (оповіщенню) працюючого персоналу про пожежу, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виявлення пожежі.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.(ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України).
Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Суд погоджується з доводами позивача, що подальша експлуатація будівлі сільського будинку культури, розташованої по вул. Садова, 4 у с. Петрокорбівка Новгородківського району Кіровоградській області, із порушеннями вимог пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей. Оскільки відповідачем ці порушення не усунуті, суд прийшов до висновку, що позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області про заборону експлуатації цієї будівлі до повного усунення порушень слід задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Такі судові витрати позивачем у даній справі не понесені.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Петрокорбівської сільської ради у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівлі сільського будинку культури, розташованої за адресою: вул. Садова, 4 у с. Петрокорбівка Новгородківського району Кіровоградській області, шляхом заборони її використання (експлуатації) до повного усунення порушень у сфері пожежної безпеки, встановлених судом.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_3
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2018 |
Оприлюднено | 14.06.2018 |
Номер документу | 74663376 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні