Справа № 815/131/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2018 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Левчук О.А.,
за участю секретаря Балабан М.К.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті ОСОБА_1 справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Яськівського дошкільного навчального закладу ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Яськівського дошкільного навчального закладу ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 34637830), розташованого за адресою: 67642, Одеська область, Біляївський район, с. Яськи, вул. Севастопольська, 12, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей наведених в Акті перевірки № 179 від 08.12.2017 за номерами: 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що приписами Кодексу цивільного захисту України, а саме ч. 2 ст. 68, визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом. Яськівський дошкільний навчальний заклау ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові KM України від 29.02.2012 №306, із змінами, внесеними постановою KM України № 361 від 04.06.2015. У період 06 - 08.12.2017, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження KM України від 20.09.2017 №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від .09.2017 Про здійснення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки від 30.11.2017 №178 Головний інспектор Біляївського MPC ГУ ДСНС України в Одеській майор служби цивільного захисту ОСОБА_2, у присутності уповноваженої особи відповідача в.о завідуючої ДНЗ Калинка ОСОБА_3 здійснено позапланову перевірку Калинка розташованого за адресою: 67642 Одеська область, Біляївський район, с. Яськи, вул. Севастопільська, 12 під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №179 від 08.12.2017, яким встановлено 27 порушень приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 5ОЛ2.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. Порушення за номерами 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27 Акту перевірки № 179 від 08.12.2017 року є такими, що впливають на ризики виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу чи заперечень на Акт № 179, який 08.12.2017 року вручено в.о. завідуючої ДНЗ Калинка ОСОБА_3 не надходило. Також позивач вказує, що до винної посадової особи: на в.о. завідуючої ДНЗ Калинка ОСОБА_3 за виявлені порушення складено протокол про адміністративне правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності. Правопорушник визнав себе винним та погодився з порушеннями, виявленими у перевірки. Разом з тим, подальша робота ДНЗ Калинка , який розташований за адресою: 67642 Одеська область, Біляївський район, с. Яськи, вул. Севастопільська, 12 з виявленими порушеннями створює реальну і невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей.
Представником Яськівського дошкільного навчального закладу ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області до суду надано відзив на позовну заяву, в яку представник відповідача вказує, що Яськівский ДНЗ я/с Калинка не є юридичною особою, яка має на меті отримання прибутку. Бюджет закладу формується Яськівською сільською радою, тому фінансування будь-яких робіт в установі здійснюється за рахунок коштів виділених Яськівською сільською радою. Приймаючі до уваги, що роботи із забезпечення відповідності нормам чинного законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки будівель та споруд Яськівського ДНЗ я/с Калинка фінансуються за рахунок Яськівської сільської ради Бляївського району Одеської області, відповідач звернувся з клопотанням до Яськівської сільської ради про виділення коштів з місцевого бюджету. Станом на 06.02.2018р. виконано пункти 1-8, 10-13, 15-16,18, 24 припису № 179 від 08.12.2017р про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, тобто відповідачем активно проводить роботи з усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Приймаючи до уваги, що 2017 році у місцевий бюджет Яськівської сільської ради не закладалося значних коштів на обслуговування Яськівського ДНЗ я/с Калинка - проведення робіт з усунення порушень встановлених Актом № 179, які потребують значних грошових вкладень, розпочато у 2018 році. Також представник відповідача зазначив, що за нормою статті 68 Кодексу цивільного захисту посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, а Яськівський ДНЗ я/с Калинка є закладом. Тобто заходи реагування у сфері державного нагляду визначені позивачем у позові не можуть застосовуватись до діяльності закладу. По суті виробничий процес відповідача не спричиняє загрозу життю та здоров'ю працівникам та вихованцям закладу. Крім того, подаючи позов про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення роботи Яськівськго ДНЗ я/с Калинка позивач порушує права дітей Яськівської громади на отримання якісної освіти.
Ухвалою суду від 15 травня 2018 року прийнято до розгляду позовну заяву Головного управління ДСНС України в Одеській області та відкрито спрощене позовне провадження з повідомленням (викликом) сторін і призначено перше судове засідання.
Ухвалою суду від 12 березня 2018 року, занесеною до протоколу судового засідання, залишено без розгляду клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі другого відповідача - Яськівську сільську раду Біляївського району Одеської області.
12 березня 2018 року за клопотанням представника позивача та представника відповідача ухвалою суду було зупинено провадження, відповідно до п.4 ч.1 ст.236 КАС України, для примирення сторін до 15 травня 2018 року.
Ухвалою суду від 15 травня 2018 року за клопотанням представника позивача та представника відповідача продовжено зупинення провадження по справі № 815/131/18 до 11 червня 2018 року.
Ухвалою суду від 11 червня 2018 року відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження по справі № 815/131/18 до усунення виявлених під час перевірки порушень.
Представником позивача до суду надано клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представник відповідача про задоволення позову заперечував, просив суд відмовити в його задоволенні.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
Згідно п.п. 57 п. 4 Указу Президента України «Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» № 20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Згідно ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У відповідності до п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р «Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки» визначено: «Погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 р. позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення суб'єктів господарювання. Обласним та Київській міській державним адміністраціям: за участю органів місцевого самоврядування сприяти проведенню перевірок; разом з Державною службою з надзвичайних ситуацій забезпечити проведення роз'яснювальної роботи щодо дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки» .
Так, судом встановлено, що Яськівський дошкільний навчальний заклад ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області за своєю діяльністю належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові Кабінету Міністрів України від 29.02.2012 року №306, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 361 від 04.06.2015 року.
06.12.2017 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 року №643-р «Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки» , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28.09.2017 року «Про здійснення позапланової перевірки» , на підставі посвідчення на проведення перевірки від 30.11.2017 року № 178 головним інспектором Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_2, головним фахівцем Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_1 проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту Яськівського ДНЗ Калинка , розташованого с. Яськи, вул.. Севастопільська, 12 (а.с. 11, 25, 27).
За результатом проведеної перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки посадовими особами ДСНС України складено акт № 179, яким встановлено порушення Яськівським дошкільним навчальним закладом Калинка , а саме:
1. п. 3 розділу ІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - на об'єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок застосування відкритого вогню; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщенні і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів; зберігання промасленого спецодягу та ганчір'я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок зберігання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й світкові дні; порядок дії, у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки;
2. п. 5 розділ ІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - на об'єкті не розроблена та не затверджена керівником інструкція (доповнення до схематичного плану евакуації), що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників;
3. п. 6 розділ ІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - не проведено коригування планів евакуації та інструкції (доповнення до схематичного плану евакуації);
4. п. 8 розділ ІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - будівлі, споруди, приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення не відповідають ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
5. п. 16 розділ ІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";
6. п. 20 розділ ІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання, протипожежного інструктажу і перевірки знань з питань пожежної безпеки;
7. п. 1.10 п. 2.31 розділ ІІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - на території об'єкта не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд;
8. п. 2.23 розділ ІІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - конструктивні й планувальні рішення евакуаційних виходів з будівель і приміщень, умови освітленості, їх облицювання (оздоблення) не відповідають вимогам ДБН В. 1.1-7-2002 "Пожежна безпека об'єктів будівництва", ДБН В.2.2-9-2009 "Громадські будинки та споруди". ЯБП В.2.2-15-2005 "Житлові будинки", ДБН В.2.2-28:2010 "Будинки адміністративного та побутового призначення", інших будівельних норм за видами будинків та споруд;
9. п. 2.3 розділ ІІІ п. 1.24 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - відсутні протипожежні перешкоди в приміщені електрощитової відповідно до ДБН В. 1.1-7-2002 "Пожежна безпека об'єктів будівництва";
10. п. 2.5 розділ ІІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - не проведено оброблення дерев'яних конструкцій будівель закладу засобами вогнезахисту;
11. п. 2.27 розділ ІІІ КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - допускається зачинення дверей евакуаційних виходів на замки, які закриваються, з середини, на ключ;
12. п. 1.1 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - експлуатація електроустановок не відповідає вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України від 25 липня 2006 року N 258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за N 1143/13017, Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року N 4. зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за N 93/2533;
13. п. 1.2 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) -електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту не відповідають класу зони згідно з ПУЕ, не мають апаратуру захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів;
14. п. 1.4 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - плавкі вставки запобіжників не калібровані із зазначенням на клеймі номінального струму вставки (клеймо ставиться заводом-виготовлювачем або електротехнічною лабораторією. Допускається застосування саморобних некаліброваних плавких вставок;
15. п. 1.6 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
16. п. 1.8 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
17. п. 1.16 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - електрощити, групові електрощити не оснащено схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
18. п. 1.17 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - допускається встановлення електророзеток на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;
19. п. 1.18 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - допускається: експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або
такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред'являються до переносних (пересувних) електропроводок; користування пошкодженими розетками, відгалужу вальними та з'єднувальними коробками, вимикачами; підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатацію світильників зі знятими ковпаками (розсіювачами); використання побутових електронагрівальних приладів без негорючих теплоізоляційних підставок та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено;
20. п. 1.20 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - не надано протоколів заміру силової та освітлювальної електромережі та протоколів перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
21. п. 1.21 розділ IV КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";
22. п. 1.2 розділ V КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - приміщення установи не обладнано автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до ДБН і В.2.5-56:2014 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту";
23. п. 2.1 розділ V КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - будівлі установи не забезпечено необхідною кількістю води для цілей пожежогасіння відповідно до ДБН В. 2.5- 74* 2013;
24. п. 3.11 розділ V КЦЗУ № 5403-VI; ППБ в Україні (наказ МВС № 1417) - пожежний щит не укомплектований в повному обсязі, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.;
25. п. 14 розділ VІ ППБ в Україні (наказ МОН № 974 від 15.08.2016) - експлуатаційний та протипожежний режим роботи установок (систем) вентиляції не визначено відповідними інструкціями. У цих інструкціях мають бути передбачені заходи пожежної безпеки, строки очищення повітроводів, фільтрів вогнезатримувальних клапанів та іншого обладнання, а також визначений порядок дії обслуговувального персоналу на випадок виникнення пожежі або аварії;
26. п. 2 розділ VІ ППБ в Україні (наказ МОН № 974 від 15.08.2016) - відповідальними особами закладу не забезпечено своєчасне обслуговування та технічну експлуатацію електрообладнання і електромереж, проведення профілактичних оглядів електромереж, планово- попереджувальних ремонтів;
27. п. 2 ч. 1 ст. 20 п. 4.3, п. 4.6 КЦЗУ № 5403-V Правила техногенної безпеки, ПКМУ № 1200 - не забезпечено працівників об'єкта засобами колективного та індивідуального захисту.
Примірник акту перевірки №179 від 08.12.2017 року отримано в.о. завідувача Яськівського ДНЗ Калинка ОСОБА_3 08.12.2017 року (а.с. 21).
08.12.2017 року відносно відповідальної особи за техногенну та пожежну безпеку, вчителя-вихователя ОСОБА_3 складено протокол № ОД 004365 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП та постановою № ОД 004365 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 204,00 грн., які оскаржені не були (а.с. 28-29).
Згідно ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Відповідно до п. 3, 26, 43 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних обєктах, а також у субєктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій; небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Таким чином, з аналізу вказаних приписів вбачається, що настання реальної загрози життю та здоров'ю людей слід пов'язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Згідно ч. 1, 2, 3 ст. 63 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Таким чином, застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб'єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов'язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Судом встановлено, що в період з 07.03.2018 року по 12.03.2018 року за заявою суб'єкта господарювання Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області було проведено позапланову перевірку, за результатами якої складено акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб № 2. (а.с. 125-136).
Відповідно до акту № 2 від 12.03.2018 року було встановлено, що відповідачем частково усунуто порушення визначені в акті № 179 від 08.12.2017 року, не усунутими залишилися порушення, що створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, зафіксовані в пунктах 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27.
При цьому, доказів відсутності зазначених порушень станом на дату розгляду справи відповідачем не надано.
Разом з тим, суд не приймає доводи відповідача, що Яськівский ДНЗ я/с Калинка є юридичною особою, яка не має на меті отримання прибутку, бюджет закладу формується Яськівською сільською радою, тому фінансування будь-яких робіт в установі здійснюється за рахунок виділених коштів, оскільки вказані обставини не звільняють Яськівський дошкільний навчальний заклад ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області від обов'язку дотримання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту людей від надзвичайних ситуацій.
Відповідно до ст. 9 Конституції України людина, її життя і здоров'я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих доказів, приймаючи до уваги те, що станом на дату розгляду справи відповідачем частково усунуті порушення, зазначені в акті № 179 від 08.12.2017 року, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Яськівського дошкільного навчального закладу ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризики виникнення надзвичайних ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей наведених в акті перевірки № 179 від 08.12.2017 року у пунктах 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 52, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633, адреса місцезнаходження: 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6) до Яськівського дошкільного навчального закладу ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області (код ЄДРПОУ 34637830, адреса місцезнаходження: 67642, Одеська область, село Яськи, вулиця Севастопольська, будинок 12) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи, - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Яськівського дошкільного навчального закладу ясла-садок «Калинка» Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризики виникнення надзвичайних ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю людей наведених в акті перевірки № 179 від 08.12.2017 року у пунктах 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду в порядку та в строки встановлені ст. 295, 297 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 13 червня 2018 року.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2018 |
Оприлюднено | 14.06.2018 |
Номер документу | 74663667 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні