Постанова
від 20.11.2008 по справі 2-а-4195/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа №2-а-4195/08

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2008 р. м. Чернігі в

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі: Головуючої судді - Гром Л. М. пр и секретарі - Закупрі П. П.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсі йного фонду України в Ріпкин ському районі Чернігівської області про зобов'язання нар ахувати недоплачене підвище ння до пенсії, яке передбачен е ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», -

ВСТАНОВИВ:

23.10.2008 року ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1, звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Ріпкинському райо ні Чернігівської області вка зує, що відповідно до ст. ст. 1,6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» № 2195 - IV від 18.11.2004 року вона відноситься до осіб, які є дітьми війни, що пі дтверджується посвідченням № НОМЕР_1 і просить суд від новити пропущений строк для звернення до суду за захисто м порушених прав, свобод та ін тересів за період з 01.01.2006 року д о 31.12.2007 року та зобов'язати Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Ріпкинському районі Че рнігівської області нарахув ати недоплачене підвищення з а 2006 - 2007 роки в сумі 2733,33 грн. Свої ви моги мотивує тим, що вона є дит иною війни та відповідно до З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» пенсія щомісячно повинна підвищува тися на 30% від мінімальної пен сії за віком. Але, всупереч тог о, що державні соціальні гара нтії дітям війни, встановлен і цим Законом, не можуть бути о бмежені чи скасовані іншими нормативно-правовими актами , розмір пенсії в 2006, 2007 роках щом ісячно протиправно не підвищ увався на 30 % мінімальної пенс ії за віком.

В судовому засіданні позив ач позов та його мотиви підтр имала повністю посилаючись н а обставини, які викладені в п озовній заяві, просила позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судове засідання не прибув п ро день, час і місце розгляду с прави повідомлений належним чином. На адресу суду надійшл о заперечення на адміністрат ивний позов, в якому зазначає ться, що дійсно ОСОБА_1 має право згідно ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» на підвищення пе нсії чи щомісячну соціальну допомогу або щомісячне довіч не грошове утримання в розмі рі 30 % від мінімальної пенсії з а віком, але відповідно до Зак ону України «Про державний б юджет України на 2007 рік» було п рипинено на 2007 рік дію ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни». Разом з ти м, Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року визнано такими, що не

відповідають Конституції України, положення пункту 12 с т. 71 та ст. 111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік». Отже, для здійснення в иплат повинні бути внесені з міни до Державного бюджету У країни на 2007 рік або прийняти і нший закон, яким би це питання було врегульовано, але жодно го нормативного акту на вико нання вимог Конституційного Суду не прийнято. Оскільки ви трати для виплати надбавки д о пенсії дітям війни за 2007 рік з аконодавством не передбачен і, управління ПФУ не може витр ачати кошти на цілі, не передб ачені законодавством, також жодний нормативний акт чинни й на території України мінім ального розміру пенсії, з яко го може рахуватись розмір пе нсії, прямо не передбачає. Змі ст ст. 6 Закону № 2195 не встановлю є, яким саме органом та в якому саме процедурному порядку з дійснюється призначення та в иплата підвищень «Дітям війн и». Крім того, в заперечені на адміністративний позов вказ увалось, що відповідно до п.2 с т.99 КАСУ позивач пропустив стр ок звернення до адміністрати вного суду щодо вимог про вип лату надбавки до пенсії «діт ям війни». Пропущення вказан ого строку, як слідує зі зміст у позовної заяви, настало вна слідок того, що позивач не зна в про порушення його прав, так е твердження не є поважною пр ичиною та не може слугувати п ідставою для поновлення стро ку звернення до адміністрати вного суду, оскільки рішення Конституційного суду Україн и офіційно оголошуються голо вуючим на пленарному засідан ні і це оголошення є офіційни м оприлюдненням рішення.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення позивача , всебічно і повно з'ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтується позов, об'єктив но оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгл яду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов п ідлягає частковому задоволе нню з наступних підстав.

Основним завданням Пенсій ного Фонду є участь у формува нні та реалізації державної політики у сфері пенсійного забезпечення та соціального страхування. Пенсійний фонд України діє на підставі Поло ження «Про Пенсійний фонд Ук раїни» та здійснює свої повн оваження на підставі п. 15 Поло ження, через створення в уста новленому порядку його терит оріальних управлінь.

На підставі ст. 3,4 та Прикінце вих положень Закон України « Про соціальний захист дітей війни» зазначено, що законод авство України про соціальни й захист дітей війни складає ться з цього Закону та інших н ормативно-правових актів Укр аїни. Державні соціальні гар антії дітям війни, встановле ні цим законом, не можуть бути обмежені або скасовані інши ми нормативно -правовими акт ами.

Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загал ьнодержавних програм відпов ідні положення щодо соціальн ого захисту дітей війни і зді йснює контроль за їх виконан ням.

Положення про соціальний з ахист дітей війни повинні бу ти відображені в програмах д іяльності Кабінету Міністрі в України, які схвалюються Ве рховною Радою України. Також цим Законом на Кабінет Мініс трів України покладено зобов 'язання у двохмісячний строк з дня опублікування Закону п одати до Верховної Ради Укра їни пропозиції щодо приведен ня законодавчих актів у

відповідність із Законом, п ривести свої нормативно-прав ові акти у відповідність із ц им Законом, забезпечити прив едення міністерствами та інш ими центральними органами ви конавчої влади своїх нормати вно - правових актів у відпові дність із цим Законом Україн и, вжити заходів щодо приведе ння пенсій пенсіонерів, які в ийшли на пенсію до 1992 р., у відпо відність із встановленим зак оном прожитковим мінімумом.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим Законом, зупинено на 2 007 рік дію ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» з урахуванням ст. 111 цьог о Закону.

Під час перегляду окремих п оложень Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Рішенням Конституцій ного Суду України від 9 липня 2 007 року, було визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), такі положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням статті 111 цього Закон у.

Відповідач, заперечуючи ви моги щодо перерахування пенс ії, також наполягав на відсут ності порядку регулювання та визначення сум з яких підляг ає обчислювання вказаних роз мірів. Крім того, зазначив, що вимоги не можуть бути задово ленні, так як не внесені зміни до Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» після рішення конституційно го суду і відсутні бюджетні к ошти, які можуть бути викорис тані по виплаті встановлених підвищень пенсії.

Між тим, як вбачається з дію чого законодавства, не надхо джень коштів з бюджету не ска совує автоматично зобов'язан ня по виконанню перерахувань пенсій, також перерахування пенсії за вимогами ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» не зобов'язу є використовувати на виплати цих сум підвищення з коштів П енсійного фонду. Фактично пи тання фінансового забезпече ння, стосуються виплат визна чених підвищень, а не обов'язк у перерахування пенсій.

Метою і особливістю Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» є забезпе чення належних умов для реал ізації положень законів Укра їни, які передбачають фінанс ові зобов'язання держави пер ед громадянами на їх соціаль ний захист, у тому числі й нада ння пільг, компенсацій і гара нтій. Оскільки предмет Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» чітко ви значений у Конституції Украї ни, Кодексі, то цей закон не мо же скасовувати чи змінювати обсяг прав, обов'язків пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами Укра їни.

Утверджуючи і забезпечуюч и права і свободи громадян, де ржава окремими законами Укра їни встановила певні соціаль ні пільги, компенсації і гара нтії, що є складовою конститу ційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права та зг ідно положень Конституції Ук раїни вони є загальнообов'яз ковими, однаковою мірою мают ь додержуватися органами дер жавної влади, місцевого само врядування, їх посадовими ос обами.

Доводи відповідача, що відс утній чіткій розмір з якого м інімального розміру пенсії п ідлягає визначатися перерах унок у вигляді підвищення пе нсії за вимогами ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», оскільки існу є мінімальний розмір пенсії за віком, мінімальний розмір пенсій, передбачений для обч ислення трудових пенсій, так ож існують законодавчі акти про межу малозабезпеченості , про прожитковий мінімум. Та з а ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» не зазначено, про який мініму м пенсії іде мова, то ці обстав ини чітко не визначені, суд вв ажає не переконливими, оскіл ьки під час розгляду справи в судовому засіданні не було н адано для дослідження жодног о доказу, що ці питання знаход яться в процесі вирішення ві дповідними органами.

Крім того абз. 2 ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489 від 19.12.2006 ро ку, право визначення розмірі в соціальних гарантій на 2007 рі к, що визначаються залежно ві д прожиткового мінімуму, над ано Кабінету Міністрів Украї ни. Стаття 11 Закону України № 178 8 від 05.11.1991р. передбачає, що саме д о відання Кабінету Міністрів України належать питання по в'язані з реалізацією і додер жанням гарантій, передбачени х цим Законом. Таким чином, вра ховуючи норму ст. 117 Конституц ії України, якою встановлено , що Кабінет Міністрів Україн и в межах своєї компетенції в идає постанови і розпоряджен ня, які є обов'язковими для вик онання, п. 1 постанови КМУ № 544 ві д 15.04.2003 року, згідно якого мінім альний розмір пенсій, передб ачений для обчислення пенсії за віком, збільшено до 50 грн., а максимальний розмір пенсії за віком відповідно збільшен о до 150 грн. в повному обсязі від повідає абз. 2 ст. 62 Закону Украї ни № 489 від 19.12.2006 року. Враховуючи , що абз. 2 ст. 62 Закону України № 4 89 від 19.12.2006 року, рішенням Консти туційного Суду України № 6-рп\ 2007 від 09.07.2007р. не скасовано, то від повідно він мав застосовуват ись для визначення норми пра ва, яка протягом всього 2007 року , визначала розмір тих соціал ьних гарантій, розмір яких пр ямо не визначено законом, що ї х передбачає, в тому числі і дл я розрахунку підвищення для пенсій передбаченого ст. 6 Зак ону України № 2195 від 18.11.2004 року, із мінімального розміру пенсії згідно Закону України № 1788 від 05.11.1991 року.

Відповідно до п. п. З п. 7 Рішен ня Конституційного Суду Укра їни від 09 липня 2007 року, положен ня статей, які визнані неконс титуційними, втрачають чинні сть і таким чином скасувалос ь незаконне припинення гаран тій та соціального забезпече ння громадян з дня ухвалення Конституційним Судом Україн и цього Рішення - тобто з 09 липн я 2007 року було скасовано зупин ення дії ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» (щодо підвищення дітя м війни пенсії на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком) та виплату підвищення до пен сії (відповідно до ст. 111 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік») дітям вій ни, які є інвалідами, у розмірі 50 відсотків від розміру надба вки, встановленої для учасни ків війни.

Безпідставним є посилання відповідача на відсутність затвердженої величини мінім альної пенсії за віком, оскіл ьки захист порушеного права позивача не може залежати ві д невиконання державними орг анами покладених на них обов 'язків.

Статтею 99 ч.2 КАС України вст ановлено річний строк зверне ння до адміністративного суд у, якщо не встановлено інше, об числюється з дня, коли особа д ізналась або повинна була ді знатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для захисту прав, свобод та інтер есів особи цим кодексом та ін шими законами можуть встанов люватися інші строки для зве рнення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушенн я своїх прав, свобод чи інтере сів.

Позивач не підтвердив пова жність причин пропущення стр оку.

Відповідно до ст.100 КАС Украї ни пропущення строку звернен ня до адміністративного суду є підставою для відмови у зад оволенні адміністративного суду, якщо на цьому наполягає одна із сторін.

Тому позивачу слід відмови ти в частині стягнення щоміс ячної державної соціальної д опомоги з 2006 - по 23.10.2007 роки.

В частині позовних вимог пр о зобов'язання відповідача н арахувати недоплачену пенсі ю як дитині війни в сумі 2733 грн. 33 коп. позивачу слід відмовит и, оскільки наведена сума ніч им не підтверджена.

Суд вважає за необхідне зоб ов'язати Управління Пенсійно го фонду України в Ріпкинськ ому районі Чернігівської обл асті провести перерахунок пе нсії ОСОБА_1 на 30 % мінімаль ної пенсії за віком, встановл еної Законом України «Про со ціальний захист дітей війни» з 23.10.2007 року по 31.12.2007 року, підляга ють задоволенню.

Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частк ово.

Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Ріпк инському районі Чернігівськ ої області перерахувати ОС ОБА_1 пенсію з 23.10.2007 року по 31.12.2007 року, як дитині війни, згідно с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» з пі двищенням на 30% від мінімально ї пенсії.

В задоволенні інших позовн их вимог - відмовити.

Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня її ск ладання в повному обсязі, осо бою, яка оскаржує постанову, з а правилами, встановленими с т. ст. 185-187 КАС України, шляхом по дання через суд першої інста нції заяви про апеляційне ос карження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

Повний текст постанови виг отовлений 21.11.2008 року.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2008
Оприлюднено01.07.2010
Номер документу7468321
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-4195/08

Постанова від 20.11.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Гром Л.М.

Ухвала від 22.10.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Боймиструк С.В.

Ухвала від 22.10.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Боймиструк С.В.

Постанова від 28.08.2008

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні